Jola
30-07-2015 om 16:54
dochter van 13 alleen naar de film in grote stad
Mijn dochters (10 en 13) willen samen met mijn moeder naar de bioscoop, maar niet naar dezelfde film. Ze hebben een verschilende smaak (ook leeftijdsverschil).
Mijn moeder wil wel mee de zaal in met de jongste, maar de oudste wil dan alleen in een andere zaal zitten. Het gaat om een middagfilm, maar niet om een kinder(achtige)film. Ik zie het niet zitten dat ze daar alleen zit, want wie weet wie daar nog meer in de zaal zitten in het donker, met welke bedoelingen, het is zomervakantie, er kunnen misschien groepen vervelende gasten zitten die haar gaan lastig vallen.
Ik heb nee gezegd, ben ik te bezorgd?

Mikke
30-07-2015 om 17:03
Je bent te bezorgd. Als er al lastige groepen zijn (ik kom ze nooit tegen, zeker niet tijdens 'n middagvoorstelling) is ze zo weer de zaal uit. Je moeder is in het zelfde gebouw.

tsjor
30-07-2015 om 17:06
Ligt eraan
Hoeveel vertrouwen je in je dochter van 13 hebt. Als je denkt dat ze een weerloos, willoos, machteloos slachtoffer is, die geen enkel verweer heeft tegen de boze buitenwereld vol gevaarlijke figuren, dan heb je gelijk.
Het lijkt mij vooral niet gezellig voor oma, niet leuk als je meegenomen wordt naar de bios en dan zelf alleen een andere film gaat kijken. Ik zou haar denk ik willen leren om iets over te hebben voor een ander (oma en zusje), en dus mee te gaan naar de film van zusje, samen met oma.
Tsjor

Nur
30-07-2015 om 17:34
Ja kan prima
Met 13 jaar kan dat prima. Ik heb nooit last van vervelende jongeren tijdens de film. En met 13 jaar is ze oud genoeg om te weg te lopen als er iets vervelends gebeurd. Op die leeftijd gaan ze ook alleen naar school, de stad in en andere dingen doen. Wij gaan ook regelmatig naar andere zalen vanwege verschillende leeftijden/interesses. Na afloop duidelijk afspreken waar we elkaar zien. Ik spreek dan in de bioscoop zelf af bij het toilet en niet buiten de deur. Ik moet toch meestal naar het toilet na de film. In elk geval werkt het hier prima.

bieb63
30-07-2015 om 23:22
Eens met nur
En daarbei: vervelende gastjes zal ze sowieso wel eens tegenkomen: op school, maar ook in de stad of zelfs in de eigen wijk of straat.

Evanlyn
31-07-2015 om 00:10
lastigvallen
Dat is hier altijd het idee van vader, dat meisjes "lastiggevallen" kunnen worden. Maar je moet goed naar je kind kijken en ze kunnen je nog wel verbazen.
Oudste ging op die leeftijd eens zwemmen met een vriendin en ze werden inderdaad lastiggevallen door een paar gastjes. Vriendin raakte een beetje in paniek, maar ons schattige dochtertje had niet meer nodig dan "De Blik" om ze per direct kwijt te raken.
Ik zou eerder bang zijn voor mijn zoon, die is veel kwetsbaarder.

IngridT
31-07-2015 om 08:17
Kan best.
Maar wat ongezellig! Zij alleen en oma met ander kleinkind. Naar de film gaan is toch ook een gezellig uitje? Wij splitsten met 3 kinderen vroeger ook wel eens, maar dan ging pap met de jongens naar pirates of the Cariben en ik met jongste dochter naar een Disneyfilm of zo. Toch anders. Waren we wel 2 'clubjes'.
Maar 1 kind apart...mwah. Zoals iemand hierboven al zei, het is ook geen ramp om je een keer een klein beetje op te offeren en voor de gezelligheid mee te gaan naar een film die misschien niet je eerste keus was......toch? Dat gebeurt hier nog steeds regelmatig, en valt vaak nog reuze mee ook ( dochter van 13 vond the Avengers verbazingwekkend leuk...hahaha.. Ik niet trouwens, maar ik ging toch 'gewoon' mee)
Ingrid

Amare
31-07-2015 om 08:23
Valt wel mee toch?
Ik dacht dat je dochter helemaal alleen met het openbaar vervoer vanuit een dorpje naar de stad zou reizen, en dan de bioscoop zou bezoeken. Maar ze gaat alleen in een andere zaal zitten. Dat kan prima hoor, met 13.

Jola
31-07-2015 om 11:44
dank jullie wel!
Beste mede-ouders-online,
Dank jullie wel voor de reacties. Ik ben er erg blij mee. Eerste keer dat ik hier een vraag stel en ik ben blij met alle respons in zo korte tijd. Het valt wel mee, dus blijkbaar ben ik wat overbezorgd. Goed om te weten.
Maar ook fijn dat jullie aangeven dat ze zich ook wel mag aanpassen voor de gezelligheid. Dat schort er bij haar regelmatig aan. Ook op andere vlakken. Nooit is iets een keer gewoon leuk. Pubergedrag? Dat lijkt me wel een onderwerp voor een volgend draadje. Misschien is dat er al...
Hartelijke groet,Jola

Movie
31-07-2015 om 11:45
Kan
Kan er niet nog een vriendin mee voor de gezelligheid van oudste?
Lastigvallen zal wel loslopen denk ik en anders is oma in de buurt.

Violetta
31-07-2015 om 12:43
Alleen in de bioscoop
Ik kan me je zorgen wel voorstellen Jola. Ik ga heel soms ook wel eens alleen naar de bioscoop. Hoewel ik een volwassen vrouw ben voelde ik me onlangs echt niet prettig toen ik alleen in de zaal zat met twee mannen. Er gebeurde natuurlijk helemaal niets, maar in het donker zitten met twee onbekende mannen is niet fijn. Liever heb ik dan dat de zaal wat voller zit.

Yvonne
01-08-2015 om 06:22
kan prima
Wij wonen ook in een grote stad, op die leeftijd (zelfs een jaar jonger) gingen mijn dochter wel eens gewoon zelf met vriendinnen naar de bioscoop met de tram. Je reageert wat over bezorgd.

dora
01-08-2015 om 08:59
nou
Ik vind met vriendinnen echt een heel ander verhaal, ben je als meisje echt véél minder kwetsbaar.
Niet alleen is het daadwerkelijk veiliger natuurlijk, maar het heeft ook een beschermende werking. Een meisje alleen, dat heeft gewoon een bepaalde (verkeerde) aantrekkingskracht. Ik heb dat als ouder meisje ook veel mogen ervaren toen ik veel alleen was in een grote buitenlandse stad. Zodra er ook maar één vriendin bij me was, nam de ongewenste aandacht echt met een belachelijk groot deel af. Was gelijk ook andere aandacht, er kwam een ander type mannen af op klein groepje meisjes, dan op meisjes alleen.
Ik wil niet gelijk beweren dat mijn dochter het niet zou mogen, maar kan me de terughoudendheid zeer goed voorstellen. Ligt ook erg aan gtote stad, drukte etc. Overdag zal het sowieso meevallen.

Sanne
07-08-2015 om 21:33
Tja
Ik zou er geen enkel probleem mee hebben, woon zelf in een grote stad en ga regelmatig alleen naar de bioscoop. Ging ook vaak alleen uit en alleen op vakantie en ben praktisch nooit lastig gevallen. Heb wel vriendinnen die vaker lastig gevallen worden. Maar die zien er ook anders uit en doen anders. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat het hun eigen schuld is ofzo!
Maar het helpt wel om een beetje zelfvertrouwen te hebben en uit te stralen, niet te 'kwetsbaar meisje'.
Ik zou tegen je dochter zeggen dat het vast reuze gezellig is in de bioscoop, dat het fijn is dat de al zo groot is en dat ze vast prima weet wat ze moet doen als heel heel heel misschien toch niet zo gezellig is. "Je weet dat je er gewwon uit mag lopen he en naar de balie gaan? Je weet dat je altijd heel hard NEE mag roepen, ook in de zaal?". Goedzo. Veel plezier.
Weerbaar maken is ook opvoeden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.