Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Norah

Norah

22-01-2020 om 21:14

Dochter van 13 met jongen van 16

Ik weet niet zo goed waar dit verhaal hoort dus stop het maar even hier.

Mijn dochter van 13, wordt in april 14, is verliefd geworden op een jongen van 16, wordt in maart of april 17.
Ze vertelde me eerst dat hij 15 was maar heeft me nu toch verteld dat dit niet zo bleek te zijn..
Ik vind hem eigenlijk te oud. Niet perse om die 3 jaar verschil. Maar door de levensfase. Hij is denk ik al veel verder qua seksualiteit en die dingen. Ook drinkt hij wel eens alcohol (is dit normaal voor jongens van die leeftijd?). Opzich is het volgensmij een leuke jongen, maar wel een heel ander type dan mijn dochter, die nu in het 2e van vwo zit. Hij is overigens klaar met de middelbare school, had maar 4 jaar.
Laat eens weten wat jullie ervan vinden, sorry als ik een moeilijke moeder ben haha!

Groetjes mama

Norah

Norah

22-01-2020 om 21:40

Wat ik vergeten te vertellen was; de jongen in kwestie vindt haar ook leuk

juf Ank

juf Ank

23-01-2020 om 00:01

mijn ervaring

is dat het er niet zo veel toe doet wat jij vindt van hem. probeer mee te bewegen en niet dwars te gaan liggen en verbieden. Je gaat het namelijk niet winnen op die manier. Hooguit dat je het extra interessant maakt. (dus op die manier maakt het wel uit wat je vindt)

Bovendien zit je dochter op het vwo; ze is niet dom. Geef haar een beetje vertrouwen en zorg dat je er voor haar bent als ze je nodig heeft. Zodra je zaken gaat verbieden in dit opzicht kun je het contact met haar verliezen.

Over sommige dingen kun je trouwens beter wel superduidelijk zijn, namelijk over alcohol. Dat is een absolute no-go. Overigens ook voor deze jongen: die moet ook nog een paar jaar wachten.

juf Ank

juf Ank

23-01-2020 om 00:02

is

dit trouwens je echte naam? Zou beheer dan vragen deze weg te halen.

Flavia

Flavia

23-01-2020 om 08:48

Eh, juf Ank

Jij bepaalt niet voor een ander gezin of alcohol voor een 16 jarige een no-go is.

De wet zegt alleen iets over schenken in een commerciële gelegenheid. Als particulier mag je gewoon alcohol schenken aan elke 18-, ook als het niet je eigen kinderen zijn op een feestje.

Flavia

Flavia

23-01-2020 om 08:49

16 jaar en alcohol

16 jaar en af en toe een biertje of wijntje is niet heel ongebruikelijk.

Dees

Dees

23-01-2020 om 10:00

Overigens

Overigens zijn relaties tussen 13 en 16 jarigen ook niet geheel ongebruikelijk. Ik ken overigens een dame die op haar 13e een relatie kreeg met een man van toen rond de 20. Wij waren geschokt (ik leerde haar op 16 jarige leeftijd kennen) maar weet je die relatie is er nu 25 jaar later nog.

Watervrouw

Watervrouw

23-01-2020 om 10:32

Zou me ook zorgen maken

Ik denk dat het verschil leeftijdsfase niet je grootste bezwaar is maar meer het niveauverschil, je benoemt expliciet die 4 jaar scholing, dat zou mij wat minder kunnen schelen.
Ik zou ook zorgen hebben over het met elkaar naar bed gaan, 14 vind ik erg jong, en over het feit dat ze al aan de pil zou moeten. Dat hij wat meer ervaren is zou een voordeel kunnen zijn maar meer als ze bijvoorbeeld 16 is, nu alleen maar nadeel.
En wat betreft alcohol, af en toe een biertje of een hele avond drinken daar zit wel een verschil in, als het laatste het geval is dat zou ik dus ook niet fijn vinden maar mijn dochter al helemaal niet. Je kan niet veel doen alleen maar zaken goed uitleggen als ze vragen stelt en haar in de gaten houden. Ook wel leuk zo'n eerste verliefdheid.

Merel

Merel

23-01-2020 om 10:47

passen ze bij elkaar

Helemaal verbieden gaat natuurlijk lastig, stiekem kan je ook nog veel uitvoeren
Het ligt er m.i. een beetje aan of ze bij elkaar passen. Je hebt meisjes van 13 die al helemaal overkomen als een 16 jarige en jongens van 16 die nog heel bleu zijn.
Toen mijn zoon 16 was kon hij makkelijk voor 14 doorgaan, nog heel jong van lichaam en geest en bleu en verlegen. Maar je hebt ook 16 jarigen die al gaan stappen, veel en vaak alcohol drinken en niet op hun mondje gevallen zijn. Dat zou ik een beetje uitzoeken.
Mijn dochter had een vriendje van nét 17 terwijl zij nét 15 was (dus wel een iets minder groot leeftijdsverschil) maar qua doen en laten pasten die twee prima bij elkaar, allebei eerste echte verliefdheid dus dat voelde niet verkeerd.

rutiel

rutiel

23-01-2020 om 12:50

Snap je zorgen

Norah, ik kan me voorstellen dat je er in eerste instantie niet zo blij mee bent. Op die leeftijd lijkt drie jaar toch een heel verschil (en is het ook...). Aan de andere kant doe je aannames die misschien niet kloppen. Hoezo zou deze jongen verder zijn in seksualiteit dan jouw dochter? Dat weet je, enkel op grond van leeftijd, niet.

W.b. die alcohol, dat is helaas niet ongebruikelijk op die leeftijd. Ik vind niet dat je die jongen hierop kunt aanspreken. Wel kun je grenzen stellen in je eigen huis natuurlijk. En je dochter verbieden alcohol te gaan gebruiken, ook als zij met hem op stap zou zijn en "iedereen" een biertje drinkt.

Maar verder zou ik het eerlijk gezegd even aanzien. Jouw dochter is misschien volwassen voor haar leeftijd en hij juist wat jonger. Dan kunnen ze goed bij elkaar passen, zoals Merel ook al zegt. En misschien is het over twee maanden alweer uit, dat kan ook nog.

Mijn dochter

Is 14 en haar vriend 17,...ze zijn ook een relatie begonnen toen ze 13 was.Gelukkig was ik hier ook niet mee maar ik heb de relatie nooit verboden...Nu zijn we enkele maanden verder en door dat ik onder tussen de jongen al wat beter ken kan ik zeggen dat ik er niet ongelukkig mee ben.Hij is goed voor mijn dochter en heeft veel voor haar over...Brengt haar thuis enzo.Hij is zeer vriendelijk tegen ons en ook met de ouders is er contact.Ik had met mijn dochter voor ze haar vriend leerde kennen een moeilijke periode met haar liegen,zeer boos worden,niet luisteren,...dit is een heel stuk rustiger geworden.Dus hier een positieve ervaring...

Seven

Seven

25-01-2020 om 17:02

Begrijpelijk

Dochter van net 15 is met een jongen van bijna 18.. Mmm tja dat vind ik slikken maar het is zo als het is. Ik kan/wil het niet verbieden omdat het dan een stiekem gedoe wordt. En nu is ze nog open over veel dingen. Ze praat regelmatig met ons. Wat wel wat lastiger is, ik ken die jongen nog niet zo goed. Hij mag veel meer dan dochter en dochter heeft toch nog wel wat regels/afspraken waar ze zich aan moet houden. Die waarschijnlijk anders waren geweest als ze 17 was. Dat vind ik dus lastig, verder vind ik het idee dat hij misschien al verder is dan haar op relatie gebied wel moeilijk.. Maar dochter zegt dat hij haar grenzen wel respecteert. (maar ook een jongen van haar leeftijd zou dat moeten)
Ook sta ik aan de andere kant als ouder. Zoon van bijna 18 heeft een meisje van 15.. En ook zij lopen tegen dingen aan zoals hij mag meer dan haar qua uitgaan/wegblijven. Ook daar praten we met zoon wel over.
Nu is die 3 jaar verschil nog een dingetje over 2 jaar is dat weer heel anders.
Qua drank ed.. Tja hier wordt niet gedronken zomaar voor je 18e Dat heeft niet zozeer met verkering te maken maar wat je als ouder je kind meegeeft. Maar is lastiger met oudere vrienden/vriendinnen vol te houden. En we proberen daar als ouders in mee te laveren. Lastig wel soms.

Lou

Lou

25-01-2020 om 21:13

Bekend probleem

Toen mijn dochter 13 was heb ik hier ook advies gevraagd vanwege een plotseling vriendje van 16. Ik vond het werkelijk helemaal niets. Maar de ene jongen van 16 is echt de andere niet en mijn dochter had er eentje getroffen die eigenlijk en hartstikke bleu jochie was nog. Geen drank, geen seks, niet stoer, niet uitgaan, gewoon lief en gezellig en verder niet. Toch moest ik er erg aan wennen. Ik heb hem daarom snel hier thuis uitgenodigd, dat hielp wel want toen zag ik dus wat voor type het was. Ik zag vooral ook hoe lief hij was voor haar en hoe blij ze van hem werd. Dat maakte meteen al bijna alles goed.

De relatie duurde overigens niet lang en dat vond ik dan ook weer niet zo erg

Janita

Janita

13-02-2020 om 15:32

Soms omgekeerd

Ik kan me je twijfels wel voorstellen, maar zoals velen hier zegt leeftijd niet alles.

Mijn dochter van 16 had eerst een vriend van 19. Zij was nog helemaal onervaren, en gezien zijn leeftijd vreesde ik het ergste. Maar deze liefde bleef nagenoeg platonisch en was snel 'uit'.
Toen kreeg ze een vriendje dat een half jaar jonger was. Opgelucht haalde ik adem, nu konden ze samen geleidelijk hun sexualiteit ontdekken. Niks was minder waar. Die jongen had al op zijn 14e een vriendinnetje met wie hij alles al gedaan had. Binnen 3 dagen was mijn dochter ook ontmaagd. Ik kan moeilijk inschatten in hoeverre mijn dochter daar echt aan toe was. Ze doet altjd erg stoer en wil alles in het leven zo snel mogelijk meegemaakt hebben.

Met het feit dat het allemaal zo snel moest, heb ik nog heel veel moeite. Ook al is het best een leuke jongen (wel een vrijbuiter en blower) en hebben ze nu 'al' 3 maanden verkering.
Dus staar je niet blind op de leeftijd!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.