Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter van 13 pubert en negeert ons.

Ja hoor hier ook een puberende dochter pff.

Hele weekend negeert ze ons al en zit boven op haar kamer.

En de aanleiding daarvoor is niet noemenswaardig en stelt in onze ogen niks voor.

Ze kan opeens zo exploderen en gooit met deuren en maakt extra rommel op onze slaapkamer.

Ze maak niks kapot en ze gebruikt ook geen scheldwoorden maar negeert ons.

Dit vind ik nogal lastig want we kunnen geen enkel gesprek met haar starten ze wil gewoon niet luisteren.

Hebben jullie tips?

We hebben gezegd dat ze met dit gedrag alleen haar zelf heeft. En als ze wilt praten dat we ervoor haar zijn en dat we van haar houden.

Wat kunnen we nog doen?

Morgen moet ze weer naar school maar ik hou mijn hart vast of ze gaat.

Dit is de eerste keer dat ze zo heftig reageert en dat ze zich opsluit op haar kamer( kast voor de deur)

Ben een beetje radeloos wat te doen.

Eerst de radeloosheid wat laten zakken. Ze doet niets extreems. Dit is wat in haar taakomschrijving staat bij de functie 'meisje van 13'. 

Wat hier wel eens hielp, in plaats van praten, was appen. Stuur haar berichtjes, die ziet ze vast wel. 

En: fijn dat de aanleiding in jullie ogen niks voorstelde, maar in haar ogen was het kennelijk wel belangrijk. Je zou (eventueel dus per whatsapp) kunnen laten zien dat je het voorval serieus neemt. Laat je van je zorgzame kant zien. Niet dat je dat nu niet doet hoor. Maar pas op dat je haar zorgen niet te veel bagatelliseert, dan gaan de hakken in het zand.

Over school: ik weet natuurlijk niet hoe belangrijk dat is op dit moment, maar ik zou er niet meteen heel zwaar aan tillen als ze een keertje niet gaat. 

Succes!

Tip: pak dat negeren niet zo persoonlijk op. Ze sluit zich af. Dat is anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.