Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter van 14

Ik heb een dochter van 14 jaar. Hartstikke lief, maar soms zo in een eigen wereldje. Ze is slim (doet havo tweetalig), maar het lijkt alsof dingen niet altijd doorkomen. Zo kan ze uren met zichzelf aan het tutten zijn en kan ik 100 keer iets tegen haar zeggen over waar ze op moet letten ed. Ik weet dat het puberbrein bestaat, maar wat kan ik doen om me er niet zo druk om te maken? Het is soms erg frusterend als ik al 100 keer heb geroepen dat ze op moet schieten, op moet ruimen of aan iets belangrijks moet denken. Misschien lijkt het nu alsof ze heel veel van mij moet, maar dat is niet zo. Het is maar even om aan te geven waar ik mee zit.
Wie herkent dit en heeft tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zoek de truc

Bij mijn dochter werkt het wel als ik bij haar in haar persoonlijke ruimte kom zitten en dan niets zeg. Na een tijdje is het dan: Wahatt..... en dan hoef ik niets te zeggen want de volgende is: o ja, ik doe dit of dat zo. Nog niets zeggen en dan begint ze haar laptop af te sluiten, moppert wat op mij maar gaat wel doen wat de bedoeling is.

Heel erg herkenbaar

Oh dit is heel erg herkenbaar, lijkt alsof je het over mijn dochter (bijna 13) hebt!
Ik moet ook zo vaak tig keer vragen of ze dit of dat al gedaan heeft. (kamer opruimen/werkstuk noem maar op)
Helaas niet echt tips van mijn kant, ik blijf maar tegen mezelf zeggen dat het een keer over is.
Het is wel vermoeiend, ik zit deze dagen zelfs vanaf mn werk te smssen of ze al iets gedaan heeft, ze heeft al veel vrije dagen van school en als ik eind van de dag thuiskom, heeft ze dus niks gedaan..
Ze is verder niet vervelend of heeft geen grote mond ofzo. Het is inderdaad alsof ze gewoon in haar eigen wereld zit en het oprecht vergeet allemaal.
Ik blijf dit draadje dus ook even volgen.

Babette123

Babette123

07-07-2011 om 12:42 Topicstarter

Trucjes

Ja, dat klopt. Dat doe ik ook weleens, dan ga ik in haar kamer bij haar zitten. Ze zegt ook weleens tegen mij: 'zeg nou maar niet wat ik nog moet doen of waar ik aan moet denken, want zo leer ik het zelf nooit'. Ook dat heb ik uitgeprobeerd, maar werkt niet. Het is alsof ze een korte termijn geheugen heeft
Heb al een schema gemaakt, heel eenvoudig en logisch opgesteld. Daar was ze heel blij mee en ze ging er fanatiek mee aan de slag. Dat heeft een paar weken heel goed gelopen en nu is het weer terug bij af.
Zo gaat ze bijv. dagelijks vroeg opstaan (schrik niet: 6.30 uur) Dan gaat ze zich douchen (als ik niet oplet staat ze ook daar een half uur onder), aankleden, opmaken, haren doen en dat duurt dan allemaal behoorlijk lang. Vervolgens gaat ze vlug vlug brood smeren en eten en dan naar school. Ze neemt overal lang de tijd voor, behalve als het gaat om de dingen die er echt toe doen.

Babette123

Babette123

07-07-2011 om 12:47 Topicstarter

Herkenbaar

Mijn dochter is ook niet vervelend en is ook gewoon netjes tegen me. Dat is het 'm ook, ik heb echt een hele lieve dochter die echt niet moeilijk pubert. Zo gaat ze niet urenlang op straat buiten hangen, ze gaat met leuke vriendinnen om (hoewel ik vind dat ze eenmaal op de middelbare een stuk minder vrije tijd voor sociale contacten hebben) en ze is verder heel makkelijk. We hebben een heel goed contact, kunnen het goed samen vinden.
Maar het is soms zo traag. Nu vandaag komt ze net pas beneden om te ontbijten. (het is 12.45 uur) Ze was al langer uit bed, maar rommelt dan maar wat aan boven.
Ik probeer het los te laten, maar kan me soms storen aan die sloomheid.
Kan me niet herinneren dat ik zo was als puber.

Vera*

Vera*

07-07-2011 om 13:49

Zoon

Ik merk wel dat mijn puber aan vakantie toe is. Hij is ook moeoeoe. Het hele schooljaar tot aan het eind was laat in bed en 6.30 uur de wekker geen probleem. Nu hoeft hij vanmiddag alleen nog maar zijn rapport te halen en moe/lui/uitslaperig hij nu is.

Vera

Tirza G.

Tirza G.

07-07-2011 om 15:09

Ja hoor

zo waren wij ook. Dat zijn we alleen vergeten Ik kon ook uuuuuuuuuren doorbrengen met niks doen, lummelen, plaatjes knippen, agenda volkladderen, bellen, potje-met-vet zingen, gewoon: lummelen dus.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

07-07-2011 om 18:31

Ohja

Ik zou er graag de tijd voor hebben. Mijn dochter van 11 heeft de hele dag op de bank gehangen in haar ponnetje.

Babette123

Babette123

10-07-2011 om 20:03 Topicstarter

Ik was ook

wel zo, maar ik hing wel veel meer met vriendinnen rond. Gewoon gezellig en dan de hele dag. Ik bleef niet urenlang thuis lummelen. Maar goed, misschien is het idd wel tijd voor vakantie. Als ouders denk je altijd het beste te weten en te vinden, maar ieder kind is weer anders. Ik geef het de tijd.
Dank jullie wel.

Wilma

Wilma

11-07-2011 om 17:18

Haha tirza

"potje-met-vet-zingen". Geweldig !

Ik kon vroeger ook uren (leken het) zitten en met een balletje tegen een muur gooien en vangen, gooien en vangen.
En waarachtig, mijn nog-niet-zo-erg-puberende zoon van twaalf hing gistermiddag languit op de bank richting muur en jahoor, balletje gooien, balletje vangen, balletje gooien, balletje vangen. 'k Moest er gewoon in mezelf om lachen.

Ik ben dat niet van mezelf vergeten trouwens, 'k kan nu nogsteeds wel heel goed 'niks' doen, wat omrommelen dus.

Tirza G.

Tirza G.

11-07-2011 om 23:04

Wilma (licht ot)

Hou op, schei uit. Met klemtoon op verschillende frases, met een harde of een zacht p, met eindeloze herhalingen........potje-pppppppotje-potje-potje-potje-potje........
Wat heb ik daar een lol om gehad. Ik snap ineens de herhaaldrift van zoon met Spongebob-teksten een stuk beter

Tirza

Wilma

Wilma

12-07-2011 om 11:29

Lol

Ik zit hier gewoon even hardop te lachen om dat ppppppppotje vet. Dat toen man en ik nog wel eens, oké ander liedje dan, in de auto. LOL.

Babette123

Babette123

12-07-2011 om 13:50 Topicstarter

Druk? het is maar in hoeverre

die pubers hun tijd indelen.
Mijn dochter zit op 2 talig Havo en heeft best veel huis en leerwerk. Het is niet te moeilijk voor haar, maar ze moet er wel voor werken.
Als ze uit school komt gaat ze (meestal) gelijk haar huiswerk maken en sávonds leert of leest ze nog wat.
Zo plant ze eigenlijk haar dagen om de andere bezigheden die ze heeft heen.
Andere kant is dus dat ze uren kan lummelen met dingen die (wij) niet belangrijk zijn (vinden).
Nu met het mooie weer en de vakantie gaat ze vaker naar buiten dan wanneer ze school heeft.
Ik had zelf ook veel meer tijd toen ik haar leeftijd had, maar dat kwam omdat ik school niet belangrijk vond en dat het mij ook te makkelijk afging. (ik had beter naar een niveau hoger gekund)
Toch kan ik me niet herinneren dat ik in alles zo sloompjes was, dat uuuuren lummelen deed ik niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.