Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Fanny

Fanny

12-09-2009 om 11:20

Dochter van 14 jaar elke avond weg

Onze dochter van net 14 jaar oud, wil iedere avond weg. Meestel naar 'buiten' en liefst wil ze dan ook niet zeggen waarheen. (Ik vermoed dat ze met een groepje bij een jongen thuis zitten die alleen woont omdat z'n ouders zijn overleden). Wat wel vermeld moet worden ze is wel altijd braaf op tijd thuis. Het gaat om mij. Ik moet er zo aan wennen, dat ze zo vaak weg wil. En ik ben er niet blij mee dat ik niet weet wat ze dan doet. Toch weet ik dat ze niet een meisje is die rare dingen doet, maar wil haar nog wel behoeden om in aanraking te komen met dingen die niet goed voor haar zijn. Daarbij vind ik ook dat de vakantie nu voorbij is en dat school als eerste prioriteit heeft en dat het dan niet nodig is om elke avond weg te zijn zo jong nog. Vrienden en vriendinnen mogen hier altijd komen en meeeten en logeren en dat gebeurd zeer regelmatig. Mijn man en ik zitten ook niet op 1 lijn, want hij vindt het wel mogen. Hoe maak ik hem nou mijn gevoel duidelijk? Het komt ook door mij, omdat ik graag wat meer tijd met m'n gezin doorbreng. We hebben al helemaal geen familie (van beide kanten). Alleen ons vieren (de oudste is 17 jaar) en ik wil graag de boel bij elkaar houden en gezellig met het gezin wat tijd doorbrengen.
Wat vinden jullie hiervan. Ik ben zeker te beklemmend?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Loslaten?

de reden waarom jij je dochter liever thuishoudt,is dat je graag veel tijd met je gezin wil doorbrengen.
toch zal je eraan moeten wennen dat je dochter binnenkort haar eigen leven gaat leiden,buiten jullie gezin,en dat eigen leven begint nu al voor een stukje,dus dat zal je los moeten laten.

mijn dochters ( 15 en 12)mogen s,avonds wel weg onder bepaalde voorwaarden.
ik wil weten waar ze naartoe gaan,bij wie ze zijn.
( willen ze niet zeggen waar ze naar toe gaan,dan blijven ze thuis)
ze mogen weg als het huiswerk af is,en school verder niet lijdt onder hun uitstapjes.
en verder mogen ze niet élke avond weg,een keer of drie ,vier per week vind ik voldoende.
en uiteraard verwacht ik dat ze op tijd thuis zijn.
onze oudere kinderen mochten ongeveer vanaf hun 17e,18e jaar zelf weten of ze wel of niet weggingen,wel wilde ik een telefoontje als ze niet mee-aten.

Brianna F

Brianna F

12-09-2009 om 11:51

Praten

Laat het los, dat gaat je niet lukken. Ze krijgt de leeftijd dat ze haar eigen gang wil gaan en als ze tegen haar wil thuis moet blijven, wordt de sfeer er thuis echt niet beter op. In ieder geval niet wat jij voor ogen hebt: "gezellig wat tijd met het gezin doorbrengen". Zolang ze zich aan de afspraken houdt.
Ik vind wel dat ze op z'n minst kan zeggen waar ze is.
Je kunt wel aan haar vragen dat ze 1 avond thuis blijft, omdat jij dat zo gezellig vindt, maar als ze daarover al mopeilijk gaat doen, wordt het echt nooit gezellig

Astrid

Astrid

12-09-2009 om 11:56

Klinkt mij te vaag

Ik vind het echt onzin dat een meisje van 14 iedere avond weg is. Daarnaast vind ik dat je bij een 14 jarige best mag weten waar ze zit. Klinkt wel heel erg vaag allemaal. Hoe oud is die jongen dan dat hij helemaal alleen woont? En dat groepje waar bestaat dat uit? Je kent en dat groepje niet en je weet ook nog geeneens zeker of ze daar wel is. Wie weet zit ze elke avond wel totaal ergens anders.

Vreemd

Ook wij hebben een dochter van 14 jaar. Zij gaat door de week niet weg. Enkel in het weekend of op woensdagnamiddag. Ik moet wel altijd antwoord hebben op de vragen: 'Wie? Wat? Waar? Hoe laat?' De kinderen lachen er altijd mee, maar ik weet wel waar ze zijn! Op een doordeweekse avond wil ik dat ze gewoon thuis is. Ze komt terug van school om 17u15. Dan eten we, daarna huiswerk maken, wat tv-kijken, lekker gezellig wat kletsen en rond 21u30-22u gaat ze naar bed.
Ik vind, Fanny, dat je gerust mag weten waar je dochter uithangt! Toch zeker op deze leeftijd nog. Je kan haar een bepaalde vrijheid geven, maar met de zekerheid dat je weet waar ze zit.

Ja dahag!

14 jaar en dan iedere avond weg?!
los van of jij graag je gezinnetje bij elkaar wilt houden (en jammer maar helaas, uiteindelijk gaan ze hun eigen weg ... ) een 14 jarige hoeft toch echt niet iedere avond weg te zijn - dat is toch ook helemaal niet goed voor haar. huiswerk? taken thuis? en ja, ook het onderdeel zijn van het gezin en dus verantwoordelijkheden naar dat gezin toe hebben hoort daar bij.
dus nee, grenzen stellen (heeft ze waarschijnlijk ook wel nodig zo te horen) en niet 7 avonden per week weg.
(maar nou heb ik makkelijk praten misschien, heb twee zonen en woon zo ver buiten het dorp dat ik ze altijd moet brengen en halen ... lang leve de controle haha!)

Herkenbaar

Onze dochter is ook 14 jaar en het liefst gaat ze ook elke dag "chillen" buiten. Vorig jaar hebben we haar de vrijheid gegeven en deze kon ze niet aan. Dat wil zeggen dat ze zich niet hield aan de afspraken die we met haar gemaakt hadden en ze niet verantwoordelijk met haar school omging, ze kwam ook in aanraking met dingen die niet goed voor haar zijn, zoals jij noemt. Dat was wel erg schrikken. Ze is mijn grens overgegaan en het vertrouwen dat ik in haar had is aangetast. We hebben dit jaar de regels duidelijker en strenger opgesteld en het gaat veel beter.
Ik hou er rekening mee dat haar vrijheid en haar vrienden erg belangrijk voor haar zijn en daarnaast hebben we afgesproken dat ze na school naar huis komt en eerst haar huiswerk maakt.
Ik vind gezelligheid in het gezin erg belangrijk en zie dat ik deze niet kan opleggen. Voor haar zijn haar vrienden op dit moment het belangijkste (ons heeft ze al, zegt ze) Soms is ze gewoon op haar kamer of achter msm. Ik herken erg wat je zegt over de boel bij elkaar houden en gezellig tijd met elkaar doorbrengen. Soms gaat het, en soms is het niet te doen omdat het alleen mijn wens is. Ik ben bezig met leren loslaten. Als het er is ervan genieten.

Ik herken

Gewoon niet goed vinden

Hier een 15-jarige die als het aan háár ligt ook elke avond 'weg'is. Ik vindt het gewoon niet goed en zeg dat ook en dan mindert ze wel. Hier zit 15-jarige bij vriendinnen, de ene avond bij die en de andere avond bij die. In de zomer is het het meeste....(tot 's avonds laat licht, vooral vlak na de vakantie, dan moeten ze zich nog even 'aanpassen' schijnbaar). Hier is het standaard verweer 'maar ik heb al afgesproken'. Maar de afspraak is: eerst overleggen en dan pas afspreken en dus niet andersom. Als ik d'r 1 keer laat afzeggen is het daarna wel weer een tijdje oke. Hier geen standaardafspraak over hoe vaak ze weg mag, maar ze weet best dat élke avond ons te gek is. En dat ze d'r huiswerk eerst af moet hebben spreekt vanzelf. Het is vaak ook heel wisselend, ze kan zo 4 avonden weg zijn en daarna 4 avonden thuis. Dat vindt ik ook best...het hoeft voor mij niet precies om en om ofzo. Het ligt ook aan de omstandigheden. Als het regent is ze veel minder geneigd om 'weg' te gaan of het moet naar buurmeisje om de hoek zijn.Is het erg mooi weer dan lokt de ijssalon en de zwemplas (hier vlakbij) wel erg. Als het te gek wordt (avond 4 ofzo) zeg ik gewoon alvast...en morgen blijf je thuis dus? En dan is het meestal wel duidelijk dat dit dus de laatste avond was. Hier weten we wel waar ze is en is ze meestal met 'bekende' meiden en die zien we ook wel hier. Vindt ik wel een gerusstellend idee. Als ik niet zou weten waar ze uithangt met met wie zou ik zowiezo al geen toestemming geven.
Redelijk op tijd is ze meestal thuis (varieert, soms 10 minuten te laat, soms 10 minuten te vroeg, maar meestal niet meer dan dat).
Ze belt ook altijd keurig als het later wordt of als ze 'weg' gaan onverwachts etc.
groeten albana

Herkenbaar

Erg herkenbaar wat je schrijft Albana. Leuk om te lezen!
Dit jaar ben ik strenger en duidelijker geworden, dat was nodig. Ik heb het er best moeilijk mee gehad omdat ik heel goed snap dat ze vrijheid en vrienden erg belangrijk vind. Ik zie dat grenzen en duidelijke regels nodig zijn en dat het erbij hoort dat ze er soms tegen aan schoppen.
Gisteren mocht er een vriendin komen van ons, ze mocht niet van haar moeder. Mijn dochter zei: oh, ik mag toch best veel van je.
Waarschijnlijk zal ze dat vergeten de volgende keer dat ze nee hoort... maar toch was het leuk om dat even te horen!

Maylise

Maylise

16-09-2009 om 20:56

Wat is weg zijn?

Mijn dochter is 13 en mag zeker niet elke avond weg of uit of zo. Althans het hangt er vanaf wat je onder uitgaan verstaat. Ik denk dan aan dingen als bioscoop bezoek of bowlen of naar een vriendin verder weg. Dat soort dingen mogen alleen soms en alleen in overleg. Aan de andere kant heeft ze ook een aantal vriendinnen die hier in de buurt wonen (op 5 minuten fietsen/lopen gemiddeld)en daar mag ze van mij wel 's avonds heen. Ik zou het overigens niet goed vinden als ze elke avond de hele avond bij een van die vriendinnen zou zijn. Echter als ze 's avonds nog even een uurtje daar heen wilt en haar huiswerk is af dan vind ik dat meestal wel goed.

Toen mijn zoon van nu 19 die leeftijd had (13-14 jaar) was hij eigenlijk elke avond buiten aan het voetballen met zijn vrienden als het weer het toeliet. Dus van april tot en met september was hij de meeste avonden inderdaad weg. Maar eigenlijk zie ik 's avonds naar het voetbalveld gaan niet als echt weggaan of echt uithuizig zijn. Ik vond het wel prima dat hij zich daar uitleefde.

Sowieso zijn ze in de zomer uithuiziger. Mijn dochter gaat in de zomer vaak 's avonds tennissen of een eindje fietsen of skaten met vriendinnen. Soms hebben ze opeens zo'n fase dat iets helemaal in is en dan wordt dat inderdaad soms wekenlang elke avond gedaan. Mijn oudste dochter heeft een jaar gehad dat ze zo'n beetje elke avond op het skatepark was. Maar dat soort dingen zijn in de wijk en zie ik dus niet echt als weggaan.

Gevoelsmatig zou ik er veel meer moeite mee hebben als ze elke avond bij anderen thuis zouden hangen. Misschien ergens omdat ik dan het gevoel zou hebben dat we niet goed genoeg zijn en ergens omdat het gewoon niet goed voelt dat ze elke avond weg zou zijn en dat noem ik dus wel weg zijn. Verwarrend.

Overigens was mijn dochter dus deze zomer vaak 's avonds buiten (naar de manege, skaten, tennissen....) maar nu de school weer begonnen is en het weer vroeger donker is blijft ze doordeweeks eigenlijk meestal 's avonds thuis. Ze gaat alleen af en toe naar een vriendin of er komt hier een vriendin. Met een van haar beste vriendinnen kan ze goed samenwerken dus die maken regelmatig samen huiswerk. Soms hier, soms daar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.