galadriel23
25-08-2010 om 14:01
Dochter van 14 steelt geld
Hallo mede puber-ouders,
Mijn dochter van 14 steelt geld van ons. Om er zeker van te zijn heb ik ergens geld neergelegd en gisteravond was het foetsie. Ik heb vervolgens mijn spaarpotje met losgeld eens nageteld en daar zat zeker 24 euro in en nu nog maar 12,53.
Nu moeten mijn vriend en ik haar daarop gaan aanspreken vanmiddag als ze thuiskomt van school en krantenlopen en een gepaste straf geven, alleen weet ik niet zo goed welke straf er nou goed is.
Ik dacht zelf aan een maand kleed/zakgeld en beltegoedonthouding, want het is niet zo dat ze niets heeft en bedacht me dat ze maar is moet voelen wat het is om geen geld te hebben, want ze krijgt genoeg. 40 euro kleedgeld, 4 euro zakgeld pw en 10 euro beltegoed en dan ook nog het geld van het krantenlopen.
Ze denkt alleen maar aan zichzelf, overmorgen is mijn vriend jarig en een cadeautje kopen kan ze niet en ik moet het dus weer voor haar gaan oplossen zodat ze geen gezicht verliest. Als voor een ander was zou ik het niet gedaan hebben.
Wie kan me advies geven, ik word er moedeloos van.
Alvast bedankt
Groetjes Galadriel

sus-anne
25-08-2010 om 14:50
Betalen
ik zou haar het gestolen geld terug laten betalen,en een pittig gesprek met haar voeren.
waarom steelt ze?wat doet ze met het gestolen geld? zo te zien heeft ze redelijk veel geld te besteden p/m,dus vraag haar eens waar het aan op gaat?en vooral: dat je dit gedrag niet kan tolereren,dat je haar moet kunnen vertrouwen.
verder zeg je:*overmorgen is mijn vriend jarig en een cadeautje kopen kan ze niet en ik moet het dus weer voor haar gaan oplossen zodat ze geen gezicht verliest.*
niet doen,het is haar probleem als ze geen geld heeft voor een kadootje,laat haar maar gezichtsverlies lijden.
Daar leert ze namelijk van.
zolang jij haar problemen blijft oplossen ,zal zij problemen blijven houden.( want mama lost het wel weer op)

Brianna F
25-08-2010 om 15:36
Eens met sus-anne
Laten terug betalen met rente en ook geen geld geven voor een cadeautje voor je vriend, laat haar maar op haar gezicht gaan.

galadriel23
25-08-2010 om 16:31
Mee eens
Ik ben het er ook mee eens, ze krijgt van mij geen cent ook al heb ik het haar toegezegd. Ik had vanmorgen na het tellen van mijn spaarpot 1,50 extra erin gedaan en raad is wat? Het is weg + nog 2,20!! dus ze heeft aardig der best gedaan....

Tirza G.
25-08-2010 om 16:57
Confronteren
Keihard er in. Aan tafel neerzetten en een flinke preek. En daarna de consequenties: terugbetalen en straf. En, heel belangrijk, ze moet vertellen wat ze met het geld doet. Want, dat is helaas de andere kant van het verhaal, ze zal niet de eerste zijn die door anderen onder druk wordt gezet om geld mee te nemen.
Tirza

koentje
26-08-2010 om 11:13
En voorlopig...
zorgen dat het niet weer kan gebeuren. Ze heeft bewezen niet te vertrouwen te zijn, en daar zul je naar moeten handelen... Alles achter slot en grendel; sleutel bij je houden. Is even niet anders.
sterkte...

PDD-ertje
27-08-2010 om 09:26
Ben benieuwd
hoe het gesprek is gegaan? Ik zou toch vooral graag willen weten waarom ze het geld heeft weggenomen? Waar heeft ze het voor nodig. Dat lijkt me beter om te weten dan gelijk een stevige preek en een sanctie. Die volgt daarna wel als ik eerst maar weet waar ze het geld voor nodig had.

Tirza G.
27-08-2010 om 13:21
Ja pdd--ertje
Dat had ik ook een beetje. Ik kreeg niet de indruk van TS, maar het kómt voor dat kinderen onder druk gezet worden door klas/schoolgenoten. En dat moet wel boven tafel natuurlijk. Dat maakt het stelen niet goed, maar het verklaart wel wat.
Tirza