Karin
09-07-2012 om 22:58
Dochter van 16 alleen met de bus naar zagreb?
Onze dochter is 16 en wordt in september 17. Ze heeft een vriend en die is 22 jaar oud. Vorig jaar zijn we met vader, moeder, zoon, dochter en haar vriend naar Kroatie op vakantie geweest en hij heeft daar wat familie bezocht. Hij woont al 20,5 jaar in Nederland. We zijn met zn allen met het vliegtuig geweest en hebben de hele vakantie heel gezellig alle tijd met elkaar door gebracht. Maar ... na die vakantie heeft hij nooit meer 1 nachtje bij haar (bij ons thuis dus) geslapen en ze moet altijd maar naar hem toe. Nu wil hij met het vliegtuig gaan en vraagt aan haar of ze met een tourbus?!!! naar Zagreb wil komen. (het is nog wel helemaal in Split, he! Hoe haalt ie het in zn hoofd om dat (en ja ze is onze dochter, maar ik zeg toch: ze is heel knap, met hele lange benen en heel lang blond haar. Meent ie nou echt dat ie haar alleen met die bus zou laten gaan. Of is dit een soort van chantage? Want de afspraak hier is dat als ze samen o vakantie willen, ze daar zelf voor had moeten werken. Kan dei krent niet gewoon wat bij passen, want het geld heeft ie. En nu wordt de vraag aan ons zo gesteld. Het voelt met andere woorden dat wij dan weer de boosdoeners zijn. Wat vinden jullie?

Leen13
09-07-2012 om 23:16
Niet fijn
Deze jongen heeft geen gevoel voor verhoudingen denk ik. Bespreek het met je dochter wat zij daar nu van vind. Verder zou ik toch adviseren om samen op reis te gaan. Dan gaat hij ook maar met de bus als je dochter niet genoeg geld heeft voor het vliegtuig.
De reden is dat ze dan op elkaar kunnen passen en dat is veiliger. Ook kunnen ze samen overleggen als er zich situaties voordoen waar je vragen bij kunt hebben. En dat is belangrijk als je in een relatie bent.
En zeg ook gewoon dat je dochter als knap meisje wel wat voorzichtigheid in acht moet nemen.
Je verwacht van een jongen een zekere hoffelijkheid en niet deze oplossing die misschien wel praktisch is maar niet sociaal.

Vic
09-07-2012 om 23:19
Hmmm
Ik denk dat ik niet blij zou zijn met een vriendje van 22 voor mijn 16-jarige dochter. Als het dan een leuk vriendje zou zijn, zou ze wellicht wel met de bus naar Kroatië mogen. Maar als het gaat zoals jij schetst, zou ik het zeker niet toestaan. Wat vindt zij er eigenlijk van? Het is natuurlijk helemaal niet lief van hem om zelf lekker met het vliegtuig te gaan en haar in haar eentje met de bus te sturen.

wil40
10-07-2012 om 00:10
Wat een rare knul
Natuurlijk gaat je 16 jarige dochter niet alleen met de bus naar Zagreb. Je geeft geen toestemming, probleem opgelost. Wat een rare knul met vreemde ideeën. Het leeftijdsverschil begrijpt hij blijkbaar niet helemaal, en de financiële positie van je dochter ook niet als 16 jarige.
En wat mooi of lelijk ermee te maken heeft snap ik ook niet. Ook een lelijke dochter zou van mij niet alleen die busreis mogen maken, ook dan zou ik zuinig op haar zijn.

Kaaskopje
10-07-2012 om 00:29
Nee
Of ze gaan samen, of ze gaan niet samen. Dan moet hij dus alleen. Mijn dochter is op 17 jarige leeftijd met een vriendin naar Kroatië gevlogen. Daar voelde ik mij wel goed bij, omdat ze slim zijn en de weg wel weten bij dat soort zaken, maar bovenal ze waren sámen. Naast dat ik het raar vind dat hij oppert dat je dochter dan maar alleen met de bus gaat, vind ik het gewoon echt niet leuk voor je dochter. Het is een enorme rit en vreselijk saai voor zo'n jonge meid als ze geen eigen gezelschap heeft. Het is dus kiezen of delen voor hem: of bijbetalen, of alleen gaan.

FayW
10-07-2012 om 07:18
Nee
Mijn dochter zou niet alleen met de bus naar Zagreb mogen. En hoezo boosdoeners? Je kind is nog maar 16, je hebt alle recht om je als ouders te gedragen. Als vriend daar niet tegen kan, dan zoekt hij maar een meisje van zijn eigen leeftijd.

Karin
10-07-2012 om 10:41
Ieder kind verdient om zuinig op te zijn...
oh, ja, zeker, sorry ieder kind verdiend het om voorzichtig en zuining op te zijn.

Ginny Twijfelvuur
10-07-2012 om 11:47
Dat feestje
ging mooi niet door.
Ik zou sowieso al niet zo blij zijn met zo'n vakantie. En zoals het nu gebracht wordt zou het voor mij heel makkelijk zijn: gaan we niet doen!
Je bent geen boosdoener. Je neemt je verantwoordelijkheid. Iets wat je blijkbaar nog niet kunt verwachten van deze 2 jonge mensen.

Marjolein
10-07-2012 om 11:56
Nee en praten met je dochter
Volgens mij heb je al eerder gepost over je dochter en het desbetreffende vriendje, klopt dat?
En nog steeds denk ik dat je je gevoel moet volgen, dit klopt gewoon niet. Hij staat er niet goed in, je dochter moet zich elke keer maar aanpassen aan zijn grillen. En hij doet geen moeite, lijkt me helemaal een verkeerde verhouding tussen die twee. Daar kun jij maar beperkt iets aan doen, dat zijn keuzes die je dochter zelf moet maken.
Maar nu is het een andere kwestie. Het gaat om haar veiligheid en daarin ben jij als ouder beslissend. Wellicht zou je het wel goedvinden als je zeker wist dat ze daar goed zou worden opgevangen als ze die bus uitstapt? Maar daar heb jij helemaal geen vertrouwen in, ik zou dat niet goedvinden dus.
Nog even los van het feit dat het idioot is dat hij dan zelf wel gaat vliegen, wat onaardig van hem. Ik vind helemaal niet dat hij voor haar moet betalen, maar dan kan hij zich toch wel aanpassen aan haar mogelijkheden en zelf ook met de bus meegaan, zodat ze samen reizen? Ik zou dat ook zo met je dochter bespreken, rustig en duidelijk uitleggen hoe jij dit ziet. De "boosdoener" is hier heel duidelijk haar vriend.

Mama5
10-07-2012 om 13:25
Niet
Dit zou ik absoluut niet goedvinden. Maar ik zou het sowieso niet goed vinden als mijn minderjarige dochter op vakantie ging met een volwassen man. En als dit dan ook nog zo'n slappeling is, die zo slordig met haar omgaat, dan zou het helemaal geen optie zijn.
Als hij een beetje van haar zou houden, zou hij samen met haar met de bus gaan, of samen met een tentje naar Katwijk...
Is het wel een gelijkwaardige relatie?

koentje
10-07-2012 om 13:47
Nou cobi,
Dat helpt lekker, zo'n waardeoordeel zonder verdere opmerkingen.
IK vind het helemaal niet vreemd dat je die vakantie zo gedaan hebt. Ik zou nu wel je dochter in bewscherming nemen en haar deze reis verbieden. Wie weet is ze zelfs wel opgelucht als je dat doet! Ik denk dat ze toch een beetje onder het juk van deze jongen zit. En dat kan te maken hebben met het leeftijdsverschil. Dus zelfs als je dochter roept dat ze oud en wijs genoeg is: ik zou het haar echt verbieden.

Marieke
10-07-2012 om 17:44
Alleen nog inkoppen
Volgens mij heb je al eerder gepost hier dat je niet helemaal gelukkig was met deze relatie. Dit heerschap biedt je nu echt een unieke kans om paal en perk te stellen aan deze relatie. Natuurlijk laat je je 16 jarige dochter niet alleen met de bus naar Zagreb gaan; zou deze meneer zijn kleine zusje ook alleen met de bus sturen?
Ik zou persoonlijk ook niet willen dat hij geld bijpast; hij gaat samen met haar met de bus of het feest gaat niet door.
Maar wat bedoel je met chantage? Denkt hij dat jullie wel bijpassen om te voorkomen dat zij alleen met de bus moet? Wie heeft vorig jaar zijn vliegreis betaald? En als hij vindt dat ze wel alleen met de bus kan gaan, hoe gaat hij dan met haar om op plaats van bestemming? Kan ze het dan ook alleen uitzoeken als het hem beter uitkomt?
Karin schreef het al; ieder kind verdient het om zuinig op te zijn. Wees zuinig op je dochter en houd haar thuis!

Marieke
10-07-2012 om 17:52
Hé, ik zie nu pas
Dat Karin de vraagstelster is en degene met de opmerking over zuinig zijn op je kind. Dus wat mij betreft geef je het antwoord zelf; lever je dochter niet uit aan deze vent. Hij mag dan gezellig zijn, hij heeft een aantal essentiële zaken over een relatie nog niet gesnapt.
Praat met je dochter en leg het haar zo neutraal mogelijk uit.

Leen13
10-07-2012 om 22:00
Over jezelf
Heb het ook vooral over jezelf. Jij maakt je zorgen omdat de vriend van dochter niet erg sociaal lijkt te zijn. Dat zijn voor jou alarmbellen of je dochter wel op hem kan rekenen. Of die vriend wel aardig voor haar kan zijn. Of het niet teveel eenrichtingverkeer is? En dan wat zij daar nou van denkt?
Met botweg verbieden heb je kans dat een puber in de contramine schiet. En zelfs dat kun je zeggen.
Dat je je zorgen maakt dat je dochter niet voor hulp bij jou terecht komt als ze het nodig heeft juist omdat je je zo bezorgd maakt.

albana
11-07-2012 om 08:57
Zusje
Ik vind de opmerking van marieke een hele goede, vraag of hij zijn zusje ook alleen met de bus zou sturen...Ik heb ervaring met Oost-europeanen...en meestal zijn zusjes overbeschermd,
En nee, ik zou ook niet een vakantie boeken om een dochter van 15 op vakantie te laten gaan met 20jarige vriend. Dat ze een relatie hebben á la, maar ze is nog maar 15 en ze gaat maar mooi met ons mee. Vanaf 16 wil ik erover nadenken. Dat is nu het geval, jullie denken erover na...maar ze blijft 16, is nog lang geen 18, nog steeds kind en jullie zijn verantwoordelijk.
Dat snapt hij ook heus wel. Ook al doet ie van niet.
Dus niks ervan een reis alleen met de bus, of mét hem en hij draait maar mooi zelf op voor de kosten of niet.
groeten albana

Niny
12-07-2012 om 19:58
Echt niet
Van mij zou het absoluut niet mogen, ik heb al mijn vraagtekens bij het leeftijdsverschil maar ik zou mijn dochter niet alleen met de bus naar Zagreb laten gaan. Veel te link toch? Bespreek het met je dochter zou ik zeggen, eventueel met het jongmens erbij, en stuur richting een vakantie in Nederland.
Niny

Karin
13-07-2012 om 14:05
Niet !!! met de bus. nu gezeur over bijetalen ticket ...
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Het is trouwens niet eens toegestaan om als 16 jarige alleen met een bus te reizen door Europa, dus dat heb ik haar laten weten. En vooral mijn bezorgdheid ls moeder en dat het echt niet veilig is. Nu heeft ze wel wat geld verdiend, maar niet voldoende om een inmiddels heel dure vliegticket te betalen. Haar vraag aan mij is of ze haar kleedgeld van de maand aug, sept, okt daar dan bij mag passen. Kleedgeld is kleedgeld is steeds door mij gezegd. Maar hoe ga ik dat dan tactisch brengen, want inderdaad heb ik het idee dat ze heel erg haar kont tegen de krib gaat gooien. En samen wonen doet ze al bijna, want iedere dag gaat ze naar hem toe en komt als ze naar school gaat alleen om 21.30 uur thuis als ze naar school moet. Nu in de vakantie is de ieder dag en nacht bij hem. Ik ben nooit blij geweest dat mijn dochter van (toen 15) alleen maar zijn kant opging en hij niet hierheen. Maar er zit een verhaal achter dat kwam door familieomstandigheden, waar ik op dat moment geen vat op had. Overigens woont de jongen heel zijn leven alleen met zijn moeder en deze moeder heeft ook zijn ticket betaald, omdat haar familie daar woont.
Al met al komt mijn dochter dus geld tekort voor de vliegticket, maar wij hebben nu twee kinderen die een MBO opleiding gaan doen (wwarvoor we gespaard hebben), maar er komt zoveel meer bij kijken. Busabonnement, kleding CIOS, 2 x een laptop. De vorige vakantie toen we met zn vijven de reis hebben gemaakt, heeft ook die moeder de ticket voor haar zoon betaald, en onze kinderen hebben zelf een deel van de ticket betaald en wij mijn man en ik de verblijfsaccomodatie.
Hoe ga ik nu tactisch met dochter om?

tonny
13-07-2012 om 16:47
Niet tactisch maar duidelijk
er zit niks anders op. Leuker kan je het niet maken. Wat Cobi schrijft, het is een zorgwekkende situatie.
Ook al had je geen andere (studerende) kinderen & ontkosten, ze is nog jong en het zit er nu financieel gewoon niet in. (Als die vriend het zo belangrijk had gevonden dat ze mee ging, had hij het ticket betaald e'/of ervoor gezorgd vroeg te boeken zodat het niet zo duur zou zijn.)
Als de liefde echt diep zit, pakken ze de draad op als hij terug is. Zo niet, dan niet. Erg spannend voor haar,zeker, maar deze toets overleven ze als de relatie echt wat voorstelt.
Sterkte deze zomer! Laat je niet paaien.

Tineke
13-07-2012 om 16:52
Dit is geen dilemma
Wat je niet kunt betalen, kun je niet doen. Punt. Zo simpel is het.

ijsvogeltje
13-07-2012 om 18:00
Karin
Karin, ik heb het gevoel dat je excuses zoekt naar je dochter toe. Redenen om het te kunnen verbieden. Hoezo is het verbodem om als 16-jarige met een bus te reizen? (op je 15e mag je al alleen vliegen, dus ik geloof hier niets van). Waarom haal je de sportkleding voor een ander kind erbij? Het doet niet terzake. Het enig dat er toe doet, is dat jij het niet hebben wil. Je vertrouwt de situatie niet. Punt. En dat moet je je dochter vertellen. Jij bent haar moeder en jij mag grenzen stellen. Nee, jij MOET grenzen stellen. Ik heb het gevoel dat jij dat de afgelopen jaren wat te weinig hebt gedaan. Je dochter doet wat haar goed dunkt, en ze is niet gewend dat jij haar terug fluit. Dus nee, ze zal er niet blij mee zijn. Maar je hebt geen keuze. Tijd om in te grijpen.

Tirza G.
13-07-2012 om 19:01
Tactisch
Er is geen manier om haar dit tactisch te vertellen. Al heb je de beste argumenten van de hele wereld, omwikkel je ze met goudpapier en chocola: je dochter zal maar één ding horen: Het Mag Niet. Rustig en ferm, een andere manier is er niet. En ja, ze zal kwaad worden en ontploffen - dat zij dan maar zo.
Niet alleen met de bus mogen reizen? Ik zou niet weten waarom niet, waar heb je dat gevonden?
En wat ik ook zorgwekkend vind, is dat de moeder van deze jongeman zijn ticket betaalt. Hij heeft er dus ook niet zelf voor gewerkt? Waarom niet?
Tirza

Primavera
14-07-2012 om 12:55
De reis is niet het probleem, maar de houding van haar vriendje
Van mij zou ze ook niet mogen. Niet zozeer vanwege de busreisje in haar eentje met 16, maar vanwege de houding van het vriendje. Hij laat zich achterna jagen. Elk initiatief om bij elkaar te zijn of de vakantie samen door te brengen moet van je dochter komen. Dat is geen gezonde verhouding.
Dochter zelf zal het waarschijnlijk als blijk van haar liefde zien om zich in alles zo naar die jongen te voegen. En natuurlijk moet ze in haar puberale verliefdheid alles NU en METEEN, want later duurt nog eeuwen en straks houdt hij niet meer van haar als ze 3 seconden uit z'n buurt is. En natuurlijk zijn haar ouders de grote schuldigen en niet die jongen, die kennelijk niks voor haar over heeft.
Het zij zo. Zij is verblind door verliefdheid en onervarenheid en jij als ouder hebt de niet zo leuke taak om haar voor deze foute keuzes te beschermen. Gelukkig is de reis naar het buitenland waarvoor ze geen geld heeft en toestemming en dus gaat ze niet. Volgende keer organiseren ze de reis maar beter en bovenal samen of ze zouden als hij terug is samen ergens heen kunnen gaan wat wel in hun budget ligt. Kamperen op een jongerencamping ofzo.
En nee, dat gaat ze natuurlijk heel-erg-niet-leuk vinden om het zacht uit te drukken. Ik zou het gooien op als hij echt van haar houdt dan overleeft hun liefde dit wel. Verder is het misschien een mooie kans om haar iets leuks met vriendinnen te laten doen nu hij niet in de buurt is om al haar tijd op te eisen. Een één of ander leuk (sport)kamp ofzo. Tenzij je dochter het natuurlijk in haar hoofd heeft gezet dat ze om haar Liefde met hoofdletter L te tonen al die tijd chagrijnig naast de telefoon moet zitten wachten of totdat hij een teken van leven geeft via internet.
Groeten Primavera

Anne
14-07-2012 om 17:44
Zeker niet lenen! (of voorschieten)
Karin, de anderen hebben al op de hele situatie gereageerd van dat je grenzen moet stellen en "gewoon" nu nee moet verkopen. Niets geen argumenten verzamelen als van "het mag niet onder de 16" of "het is zo duur", nee, gewoon "jij wilt het niet, onveilig en jammer dat vriend - als hij jou mee wil hebben - niet zelf met de bus gaat".
Maar waar ik nog even apart op reageer is, dat zij voorstelt dat zij haar kleedgeld voor de komende maandan nu alvast krijgt zodat ze dan toch dat dure ticket kan betalen (ik neem aan dat jullie dan de waarde van de busreis betalen en zij de rest bijlegt, incl. kleedgeld).
Een advies: leer je dochter/kinderen nu eens voor altijd: NOOIT op de pof leven, nooit lenen om iets nu te kopen/te betalen waar je op dit moment geen geld voor hebt!
Dus: nee! (en niet (alleen) met het argument dat kleedgeld voor kleding is, maar vooral dat je haar niet geld vooruit gaaat schieten). Dit zou ik altijd handhaven. Jong geleerd is oud gedaan. Er zijn tegenwoordig te veel jongeren met geldproblemen omdat ze van alles willen kopen en doen waar ze het geld niet voor hebben. En maar lenen. En de hoge rentes maar oplopen en nog dieper in de schulden komen.
Sterkte ermee. Hou vol. Jij weet dat je het voor haar bestwil doet.
Is het nog een idee om onze reacties in een word documentje te zetten en haar te laten lezen? Kan ze zien hoe andere ouders erover denken? M.n. ook de ongezonde relatie met haar veel oudere vriend waar ze zich continu naar voegt....

Paal
16-07-2012 om 19:53
Samenwonen
En als je toch grenzen gaat stellen, zou ik dat samenwonen ook per direct stopzetten.
Geloof me, ik weet dat er omstandigheden kunnen zijn. We hebben zelf regelmatig vriend van dochter, bijna 18, bij ons in. Maar als hij weer een week is geweest verzoek ik hem vriendelijk doch dringend de bende weer op te pakken. Alleen als ik in overleg met zijn moeder zie dat het nog niet kan, mag hij blijven. Maar altijd in overleg met zijn moeder.
Ben van mening dat als 1 van de 2 eigenlijk niet meer wil er niets ze in de weg moet staan om er mee te stoppen. Ze hebben een eigen thuis!

Char lotte
16-07-2012 om 19:56
Geen reacties van andere ouders laten lezen
Anne:
Ik zou hier niet de reacties uitprinten en dat aan dochter laten lezen, wij zijn ouders en die zijn net zo stug en vervelend als je eigen ouder. Ik denk dat het niets toevoegd.
Karin: niet mee laten gaan, lijkt me wel heel duidelijk. Duidelijk zeggen en bij jezelf accepteren dat het een nare periode gaat worden. En zelf na een aantal dagen iets leuks verzinnen voor dochter.
Ik zou haar ook, ongezien, in de gaten houden. Zou zo maar kunnen dat geen nee wil accepteren.
Groet Charlotte