Sinone van Dijk
22-05-2010 om 10:35
Dochter van 16 wil niet meer mee op vakantie.
Onze –net- 16-jarige dochter wil niet meer mee op vakantie en thuisblijven. Ik vind het heel moeilijk om haar alleen thuis te laten. Voor alle duidelijkheid: ik zou er geen probleem mee hebben als ze met leeftijdgenoten op vakantie zou gaan, het zit ‘m juist in het alleen thuis zijn. Ik besef dat ik volgend jaar, als ze 17 is, helemaal geen recht van spreken meer heb, maar ik vind dat ik nu nog van haar kan vragen met ons mee te gaan. Per slot van rekening heeft ze 8 weken vakantie, 2 weken zouden voor haar toch op te brengen moeten zijn. Wat vinden jullie?

sus-anne
22-05-2010 om 12:58
Hangt er van af
oudste dochter bleef op haar zestiende( samen met haar tweelingbroer) thuis toen wij op vakantie gingen.
Er woonde familie in de buurt waar ze op terug konden vallen,bovendien bleven wij in nederland,dus snel bereikbaar,en we belden elke dag even met elkaar.
Middelste is inmiddels 16 en die durven we nog geen dag alleen te laten,zij kan die verantwoording (nog) niet aan,vergeet de deur op slot te doen,vergeet de hond eten te geven,zou acuut een knalfeest gaan geven met al haar vrienden.
het ligt dus heel erg aan het kind of dit wel of niet kan.
en of er iemand in de buurt woont waar ze op terug kan vallen?misschien een vriendin die bij haar komt logeren?
of,je vraagt of ze een vriendin mee neemt op vakantie met jullie?

Maylise
22-05-2010 om 13:57
Van mij niet
Mijn zoon van 16 moet van het zomer nog gewoon mee met ons op vakantie. Alleen met vrienden zou ook nog niet mogen. Ergens onder begeleiding heen van andere volwassenen die wij vertrouwen weer wel. De reden is simpel weg dat hij nog minderjarig is en ik dus nog verantwoordelijk ben voor zijn doen en laten. Daarnaast speelt afstand ook een rol. Als hij een weekendje wil kamperen in de buurt met vrienden als wij gewoon thuis zijn wil ik dat overwegen. Dan zijn wij in de buurt en kunnen er in noodgevallen zo zijn. Het is wat anders als wij weken lang meer dan 1000 kilometer verderop zijn. Ik vind hem daar gewoon te jong nog voor. 17 jaar is misschien weer een ander verhaal. Dan mag je zelfs al in militaire dienst. Hoewel daar natuurlijk volop begeleiding is
Overigens is het niet dat hij nergens alleen heen mag. Hij gaat van het zomer met ons mee op vakantie maar hij blijft dan nog langer in het land waar we heen gaan om vrijwilligerswerk te doen. Dus dan is hij daar ook alleen. Niet echt alleen natuurlijk want hij logeert dan bij zijn tante en oom en dus zijn er verantwoordelijke volwassenen in de buurt. Alsnog vind ik het om hele andere redenen een beetje eng maar dit is wel iets wat ik hem redelijkerwijs niet wil verbieden.
Maylise

Vic
22-05-2010 om 15:23
Lastig hoor
Ik heb er geen ervaring mee, maar vrienden hebben vorig jaar hun 17-jarige dochter 'tegen haar wil' meegenomen op vakantie. Die dochter heeft zo lopen balen en zieken tijdens de vakantie, dat ze een week eerder terug naar huis zijn gekomen.

Jujube
22-05-2010 om 16:29
Te jong
Ik vind 16 te jong om alleen thuis te blijven. Kan je dochter niet regelen dat ze iets anders gaat doen die 2 weken? Misschien met vrienden mee of op kamp oid?
Als ze zichzelf oud genoeg vindt om niet mee te gaan, is ze ook oud genoeg om een alternatief aan te dragen, lijkt me.
Groet,
Jujube

Hanny61
22-05-2010 om 16:47
Hier ook
Mijn oudste zoon van 16 wil ook niet meer met ons mee. Vorig jaar hebben we hem behoorlijk onder druk gezet met ons mee te gaan en hij heeft, dat moet gezegd, echt zijn best gedaan. Helaas werkte het weer niet mee en kwamen we op de campings die we aandeden geen leeftijdgenoten tegen. Hij is er nu klaar mee. Hij heeft een broertje met ADHD en daar heeft hij veel last van. We begrijpen hem dan ook wel,maar we willen hem niet alleen thuis laten, toch bang voor onverantwoordelijkheden. Hij zou van ons wel met vrienden iets in Nederland mogen doen, maar dan zouden we zelf niet naar het buitenland gaan. We willen dan in de buurt blijven. Intussen hebben we besloten te gaan verbouwen, dus blijven we thuis en gaan we elk een paar dagen tot een week met jongste op stap.

Sawo
22-05-2010 om 21:23
Net als meesten
Hoi Sinone
Ook hier een 16 jarige dochter. Wil gelukkig wel mee Maar alleen thuisblijven geen denken aan. Dan zou ze ergens moeten logeren of 2 weken op kamp. Kan je niet een vriendin meenemen of leuke locatie zoeken?
groet
Saar

Rembrand
22-05-2010 om 22:01
Echt niet.
Vorig jaar wilde onze oudste zoon ( toen 17 ) eigenlijk al niet meer mee. Aangezien hij geen alternatief plan had ( onze voorwaarde ) moest hij mee met ons. Hij heeft zich een deel van de vakantie niet erg gezellig gedragen en wilde niet mee met uitstapjes. Als hij wel mee ging hing zijn kin op de grond van sjagrijn....
Dit jaar wil hij wederom niet mee, en wij willen eigenlijk ook niet meer dat hij mee gaat ( tenzij hij zich sociaal gedraagt en mee doet met de rest van het gezin ). Onze voorwaarde was wederom dat hij een alternatief plan zou aandragen. We vinden het geen strak plan dat hij drie weken lang loopt te niksen en achter zijn laptop zit. Naar alle waarschijnlijkheid mag hij vakantiewerk doen op zijn huidige stage-adres.
Ik vind het nog steeds niks, maar als ik terug denk aan zijn desinteresse en sjagrijn van vorig jaar besef ik me dat het voor het hele gezin het beste is als hij niet mee gaat.
M.

Bastet
23-05-2010 om 08:57
Hangt van het kind af
Ik bleef op mijn 16e een maand thuis,mijn ouders en zus waren de hort op.Ik deed wat vakantiewerk,zorgde voor huis en katten,kookte voor mijzelf,geen probleem.Ik denk dat het meer van het kind zelf afhangt dan dat ik een leeftijd stel.Mijn oudste,bijna 18,bleef vorig jaar een week thuis,net zeventien jaar,om voor onze huisdieren te zorgen,en omdat hij niet meewilde.Ging prima,dus dit jaar weer!
Groetjes,Bastet

mirreke
23-05-2010 om 09:38
Vriendin mee?
Zoals hier ook al eerder werd aangegeven? Zou dat niet wat zijn? Ik ben zelf enig kind, en mijn ouders hebben eigenlijk altijd vanaf dat ik 10 jaar was een vriendinnetje mee op vakantie genomen. Het leuke was dat ik meestal in ruil ook weer met die vriendin mee kon, dus dubbele vakantie had. Dit duurde totdat ik 17 jaar was, toen mocht ik alleen thuis blijven, had toen ook een vakantiebaantje in die tijd (dus een alternatief), bij V&D.
Mijn ouders hadden het volgende regime: om de dag gingen we wat doen, naar een museum, kasteel, de stad in of wandelen of zo, en de andere dag mochten we zelf weten. Meestal luieren, liggen op het strand, lezen, weet ik veel. En omdat de helft naar onze zin was (het niksen dus) gingen we in de andere helft braaf mee, en soms mochten we dan op de camping blijven, als we er echt niets aan vonden. Het feit dat er een vriendin meeging maakte ook dat ik niet in mijn puberbuien kon blijven hangen. Beleefdheid en manieren en zo...
Dus, vriendin mee...?

Hanna
23-05-2010 om 12:44
Wat kan er gebeuren
Vakantie zou toch leuk moeten zijn voor iedereen? Als de grootste wens van je kind is om drie weken achter zijn laptop te slijten is dat zo erg?
Mijn oudste is rond die leeftijd niet meer meegegaan en de tweede ook niet. Het zijn allebei kinderen die je rustig kunt achterlaten. Als achterwacht hebben we geregeld dat er regelmatig iemand een hapje bij hem kwam eten. En dat er mensen waren die hij kon bellen als het niet goed ging. En natuurlijk waren we mobiel goed bereikbaar en hadden wij een noodplan gemaakt, dan gingen we ze gewoon ophalen (was 2000 km reizen geweest).
Onze eisen waren dat er geen dingen gedaan werden, waarvan hij kon overzien dat ze uit de hand zouden lopen. Als we thuiskwamen zag het huis er netjes uit en de kinderen en wij zelf hadden de tijd van ons leven gehad.
Er zijn kinderen genoeg die op hun 17de ivm studie op kamers gaan. Dit stuk is toch op een relatief veilige manier hiervoor oefenen. En als laatste, niets is erger dan een puber meesjouwen die eigenlijk niet mee wilt.
Ik denk dat je jezelf moet afvragen wat nu de werkelijke reden van je kind mee willen nemen is? Is het niet zo dat je daardoor het gevoel hebt, dat je nog een beetje controle over hem/haar hebt? Ik vind vertrouwen hebben in mijn kinderen soms heel erg moeilijk, maar ik weet ook dat ze het verdienen.
We zijn nu trouwens bij de oudste twee een paar jaar verder en inmiddels gaan ze met plezier weer met ons mee op vakantie.
Hanna

Maylise
23-05-2010 om 13:16
Hanne
Een 16 jarige is nog minderjarig en dus formeel nog niet volwassen. In zekere zin ben ik dus nog verantwoordelijk voor zijn doen en laten. Ik vind het geen prettige gedachte dat ik 1000 km verderop zit en dat kind alleen is. Kind kan rare dingen doen maar er kan hem ook iets ergs overkomen (ongeluk of zo) en dan vind ik het geen fijne gedachte dat het bijna 2 dagen duurt voor ik bij hem ben. Het is wat anders als er familie in de buurt zou zijn om hem een beetje in de gaten te houden of waar hij heen kan in geval van nood. Echter alleen zonder enige verantwoordelijke volwassene vind ik gewoon niet prettig. Dat geldt deels natuurlijk ook voor een ouder kind want ook een 20jarige kan een ongeluk krijgen en ook dan duurt het bijna 2 dagen voor ik er ben. Ergens moet je natuurlijk loslaten maar bij 16 hoeft dat gelukkig niet.
Overigens vind zoon van 16 het helemaal niet erg om met ons mee te gaan. We gaan over het algemeen naar bestemmingen die iedereen leuk vind en ter plaatste mag hij best zijn eigen gang gaan. Vorig jaar bijvoorbeeld zaten we in een huis in Zuid Frankrijk en mocht hij ook daar zelf dingen ondernemen. Zo heeft hij daar een klimcursus en een zeilcursus gevolgd met andere jongeren
Dit jaar gaan we naar het Midden Oosten (waar mijn man vandaan komt) en staat de vakantie voornamelijk in tekening van familie bezoek. Zoon zal echter daar ook samen met zijn neven van alles mogen ondernemen. Daarnaast gaan we nog wel wat typische toeristen dingen doen en dat vind hij ook best boeiend.
Hij gaat dus zeker niet tegen zijn zin mee. Toch zou hij ook mee moeten als hij geen zin zou hebben tenzij hij met een voor ons acceptabel en betaalbaar alternatief op de proppen zou komen.
Maylise

joer
23-05-2010 om 17:10
17 jaar en met ons op vakantie
Onze zoon van net 17 jaar gaat dit jaar twee weken met ons mee naar Frankrijk.
Met behoorlijke tegenzin maar hij moest nog gewoon dit jaar van ons. We Volgend jaar zal het anders zijn.
Normaal gaan we drie weken op vakantie dit hebben we voor hem terug gebracht naar 2 weken. En dan heeft hij nog 5 weken helemaal voor zichzelf.
Hij vertikt het om een vakantiebaantje te zoeken en ook op onze ideeen om samen met zijn vrienden een jongerenreis te boeken heeft hij geen initiatief genomen.
Wij kennen onze zoon dan zou het 7 weken lanterfanten en alleen maar achter de computer hangen zijn. Die twee weken vakantie met ons moet hij gewoon kunnen opbrengen.
En achteraf vind hij het gekozen vakantiehuis toch wel leuk. Er is namelijk een dvd speler aanwezig!!??

angelina ballerina
23-05-2010 om 20:01
Wat gaan jullie doen?
Als jullie gaan kamperen zou zij misschien naar dezelfde camping kunnen gaan met een vriendin. Laat ze hun eigen plek hebben aan de andere kant van de camping, laat ze alles zelf doen (ook koken bijvoorbeeld) maar spreek af dat je elkaar in elk geval 1 keer per dag ziet en dat ze bij jullie kan komen als ze dat zelf wil. Op die manier heeft ze haar eigen vakantie, zit ze niet continu met jullie opgescheept maar hebben jullie toch meer controle dan dat ze alleen thuis zou zijn. Dat zou ik persoonlijk nog niet doen op die leeftijd.

Hanna
23-05-2010 om 22:25
Maylise
Maar als je een dergelijke reis maakt heeft het meer doelen als alleen vakantie lijkt me. En dat zijn dingen die volgens mij ook meewegen in wel of niet meegaan.
Het is ook allemaal afhankelijk van de zelfstandigheid en het vertrouwen wat je in je kind hebt. Mijn oudste twee kinderen zullen niet in zeven sloten tegelijk lopen. En er was idd familie/buren/vrienden op de achtergrond aanwezig. De jongste is een ander verhaal, van haar verwacht ik op die leeftijd niet dezelfde zelfstandig en verstandigheid, ik weet niet of ik bij haar ook zal zeggen dat ze op die leeftijd zelf mag kiezen, maar voorlopig is die nog dol op vakantie en verwacht ik dat zij tot het eind der tijden zal meegaan, maar ja, je weet maar nooit. Daar ga ik me dan wel druk over maken .
De afstand is niet meer wat de afstand vroeger was, met het vliegtuig ben je in Europa binnen de kortste keren over het algemeen weer thuis, zeker in noodgevallen.
Iedereen heeft gewoon zijn eigen regels en dat is prima. Ik geniet van de vakanties op dit moment waar iedereen weer mee wilt, maar ze weten ook dat ze de vrijheid hebben om dit wel of niet te doen. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat je wilt dat je zoon meegaat.
Hanna

Hanna
23-05-2010 om 22:31
Joer
Maar ben je dan niet bang, dat het enige wat hij daar op dat moment doet, hetzelfde is als hij thuis zou doen, met de nodige spanning die het meebrengt?
Volgens mij is je vervelen tot je echt denkt, nu kan ik toch maar beter... helemaal niet zo slecht voor een puber. Hoort dat er niet een beetje bij?
Misschien heb ik gemakkelijk praten, want hier hebben ze wel vakantiebaantjes en zijn ze eigenlijk altijd wel op zoek naar leuke plannen met vrienden en vriendinnen.
Hanna

akka
24-05-2010 om 08:17
Zoals izar en anegelina
Toen wij vorig jaar op vakantie waren viel me op dat er veel jeugd was dat 'alleen' aan de rivier stond en de ouders stonden 'boven'. 's Avonds werd er met de ouders gegeten en voor de rest waren ze met vrienden. Het leek mij een ideale oplossing! De camping zelf had nagenoeg geen faciliteiten, geen gokkasten, bar en disco, ze waren op zichzelf aangewezen. Zwemmen, flirten, chillen en 's avonds een kampvuur aan de rivier. Ik had niet de indruk dat ze het daar heel vervelend vonden.
groetjes.

tonny
26-05-2010 om 15:33
Simone
Hoe is het, kun je wat met de reacties?
'Onze –net- 16-jarige dochter wil niet meer mee op vakantie en thuisblijven. Ik vind het heel moeilijk om haar alleen thuis te laten.'
Kan ik me helemaal voorstellen.
'Voor alle duidelijkheid: ik zou er geen probleem mee hebben als ze met leeftijdgenoten op vakantie zou gaan, het zit ‘m juist in het alleen thuis zijn.'
Gaat ze wel iets doen in de vakantie, ergens heen met leeftijdgenoten? Als ze alleen thuis blijft, wat heeft ze dan om handen? Heeft ze een baantje? Zijn er vrienden thuis of is 'iedereen' weg? Woont er familie in de buurt?
'Ik besef dat ik volgend jaar, als ze 17 is, helemaal geen recht van spreken meer heb, maar ik vind dat ik nu nog van haar kan vragen met ons mee te gaan. Per slot van rekening heeft ze 8 weken vakantie, 2 weken zouden voor haar toch op te brengen moeten zijn. Wat vinden jullie?'
Vakantie moet leuk zijn. Iemand die tegen zijn zin mee moet, kan de sfeer voor iedereen verzieken. Als je graag wilt dat ze meegaat, bedenk dan iets wat de vakantie voor haar leuk maakt - zoals de anderen ook al suggereren.
Alleen twee weken thuis met 16 lijkt me niks. Het is gewoon superongezellig. En er hoeven geen enorme rampen te gebeuren, alledaagse dingen kunnen ook knap vervelend zjn.
Keihard onweer.
Een aanval van enorme buikgriep waardoor je van gekkigheid niet weet wat je moet doen.
Een insectenplaag.
Naar nieuws wat je met niemand kunt delen.
Ik vind in een studentenhuis met bekenden op kamers wonen wat anders dan alleen thuis zijn (misschien ook alle buren weg?) terwijl je ouders 2000 km verderop zitten.
Succes ermee!

emma43
27-05-2010 om 10:31
Eens met tonny
"Keihard onweer.
Een aanval van enorme buikgriep waardoor je van gekkigheid niet weet wat je moet doen.
Een insectenplaag.
Naar nieuws wat je met niemand kunt delen."
Dan moet je niet alleen thuis zijn.Net als ander al zeiden,in en apart tentje met vriendin op camping of vriendin mee op vakantie.Anders logeren bij familie of vrienden,maar niet alleen thuis.
Mijn dochter was 13 en wilde al niet meer mee,we waren in de Ardennen ,niet zover weg,en ze was zo onze vakantie aan het verpesten,dat mijn man een vriendin is gaan halen.Vorig jaar waren we in Mallorca,toen heeft ze 2 weken met de dopjes van haar i-pod op een ligbed gelegen,okee,nu was ik erop voorbereid en verwachte totaal geen gezelligheid van haar kant.Die kwam vanzelf weer de tweede week,dit jaar heeft ze er zelfs weer zin in om met z'n viertjes te gaan.

janitha
27-05-2010 om 15:54
15 en alleen thuis
Lang lang geleden bleef ik 2 weken alleen thuis op mijn 15e. Ik vond het heerlijk. Buren hielden een oogje in het zeil en er woonden genoeg vrienden van mijn ouders en ooms en tantes in een straal van 10 km. om bij calamiteiten te bellen. (mijn ouders waren telefonisch niet makkelijk te bereiken)

Manon Wille
27-05-2010 om 23:51
Joer
Joer zegt "Met behoorlijke tegenzin maar hij moest nog gewoon dit jaar van ons. We Volgend jaar zal het anders zijn."
En datis het 'm juist... Na een minder geslaagde vakantie vorig jaar met 2 jonge pubers (en 2 kinderen), hebben we dit jaar besloten maar thuis te blijven. De 2 pubers zijn nog steeds te jong om alleen thuis te blijven gedurende 2 of 3 weken en de ouders hebben geen zin in een 'gezinsvakantie' met 2 sjagerijnen erbij. En we zien wel wanneer het weer kan, want als de oudste 2 oud genoeg zijn om hun eigen vakantie in te vullen, zijn de 2 jongsten jonge pubers. Nu gaan we in september, als het spul weer naar school is, met z'n 2en lekker weg en zorgen voor begeleiding thuis.
Geen ideale oplossing, maar het hoort er blijkbaar even bij.
Veel succes met de vakantieplannen,
Manon

Aaf
28-05-2010 om 09:21
Manon
Als ik het goed begrijp blijf je thuis vanwege 2 chagrijnige pubers. Dus gaan de 2 jongsten ook niet met vakantie. Tegen de tijd dat dat weer kan zijn ze zelf puber. Ik vind het sneu voor de 2 jongste kinderen dat er geen vakantie met ouders inzit omdat de 2 oudsten dwarsliggen. En het is niet eens voor 1 keer maar een aantal jaren tot ze zelf puber zijn. Het zal mijn keus niet zijn. Bij ons gaat vast nog hetzelfde komen maar ik zou een creatieve oplossing zoeken zodat de 2 jongsten ook een aantal jaren leuke gezinsvakanties hebben.

Maylise
28-05-2010 om 12:45
Manon
Ik ben het met Aaf eens. Ik zou niet mijn eigen vakantie en die van de jongste kinderen opgeven vanwege twee pubers die er blijkbaar geen zin in hebben. Vinden je oudste kinderen het niet rot voor de jongste kinderen dat die nu ook geen vakantie hebben?
Zelf zou ik met de oudste kinderen om tafel gaan zitten en dit eens bespreken. Misschien hebben ze zelf wel ideeën om de vakantie voor hun ook leuk te maken.
Als ze dat niet hebben dan zou ik eens in mijn omgeving kijken of er niet een oom/tante/vrienden zijn waar ze kunnen logeren in die tijd of anders misschien een jeugdkamp met andere jongeren. Dan zou dat als alternatief aan de oudsten voorleggen: of mee op reis of daar heen.
Ter plekke op vakantie zou ik ze gezien de leeftijd een beetje hun eigen gang laten gaan. Een camping uitzoeken bijvoorbeeld met veel jongelui zodat jouw oudste kinderen met leeftijdgenoten op kunnen trekken terwijl jullie dingen met de jongste kinderen ondernemen.
Mijn zoon van toen 15 heeft vorig jaar tijdens de vakantie bijvoorbeeld ter plaatse een klimcursus gevolgd met andere jongeren. Hij was elke dag gedurende 10 dagen op stap van 09:00 tot 18:00. Hij vond het geweldig en wij gingen onderwijl met onze jongste kinderen andere dingen doen.
En als ze vervelend/chagrijnig zijn dan zou ik ze gewoon voor die dag bij de tent/huisje/appartement achterlaten en zelf op stap gaan. Graag of niet tenslotte. Als ze de hele dag bij het zwembad willen hangen of in het appartement moeten ze dat vooral doen maar ik ga er niet in mee.
Maylise

joer
28-05-2010 om 16:07
Manon
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dan maar niet op vakantie te gaan omdat een puber moeilijk doet.
Had hij andere dingen georganiseerd zoals vakantiebaanje en eigen vakantie dan hadden we het anders kunnen doen.
Nu moet hij gewoon mee, geen discussie meer mogelijk.
In Friesland tijdens de meivakantie heeft hij zich netjes gedragen ook al had hij totaal geen zin om mee te gaan. Dat geeft moed voor de zomervakantie.
Natuurlijk is het voor iedereen geven en nemen en aanpassen en af en toe met fluwelen handschoentjes aanpakken. Maar we maken er gewoon voor iedereen een leuke vakantie van!
Jammer dat het bij jullie zo fout liep. Als ze echt vreselijk de sfeer verzieken lijkt me dat inderdaad heel moeilijk.
Groetjes JOER.

sus-anne
28-05-2010 om 20:40
Dat gaat (te?)ver!
de hele gezinsvakantie opofferen voor twee onwillige pubers? dat zou mij veel te ver gaan.
ook wij moeten een heel jaar hard werken om op vakantie te kunnen gaan,en ook de andere kinderen hebben recht op een leuke vakantie.
ik zou dan ook zeker een alternatief zoeken,maar thuisblijven zou ik echt niet doen.

Bastet
29-05-2010 om 07:55
Nee
Nee,zou ik ook niet doen.Daarbij geef je een puber dan wel veel 'macht' in handen zeg,je gewoon niet gedragen en het hele gezin schikt zich naar jou.....
Bastet

Karin TZ
29-05-2010 om 15:54
Loslaten
Tja het blijft loslaten...
Toen onze jongens voor het eerst buiten de poort wilden spelen vond ik het eng, maar het ging goed. Toen ze voor het eerst alleen naar het schoolplein gingen om te spelen vond ik het eng, maar het het ging goed.
Toen ze voor het eerst 's avonds uitgingen vond ik het eng maar het ging goed. Ik heb zelf ooit een verhalenwedstrijd gewonnen hoe mijn oudste zoon en ik er op zijn 14e mee omgingen toen hij alleen met de trein van noordholland naar Eindhoven ging om te stadten en weer terug. Doodeng vond ik het, maar het ging prima!
Nu zijn onze zoon bijna 17 en 18. Zoonlief van bijna 17 heeft ADD. Hij moet altijd vreselijk wennen aan een nieuwe omgeving. Op vakantie gaan vindt hij al van jongs af aan niet leuk. Tot vorig jaar is hij mee gegaan, maar dit jaar blijft hij alleen thuis. Onze oudste gaat samen met zijn vriendin met ons mee, staat elders op de camping en vliegt na twee weken weer naar huis. Wij blijven dan nog twee weken. Dat betekent dat onze jongste twee weken alleen thuis is en twee weken samen met zijn broer.
Afgelopen weekend zijn wij een lang weekend alleen weg geweest om te kijken hoe het zou gaan. Het ging hartstikke goed. Het huis zag er keurig uit, de buren hadden nergens last van gehad en de jongens voelden zich geweldig omdat ze het alleen "gered" hadden.
Toch ziet onze jongste er best een beetje tegen op om alleen thuis te zijn, hij mag nog mee, (zelfs op het laatste moment nog)en kan dan eventueel samen met zijn broer mee terug vliegen maar dat wil hij echt niet.
Door zijn ADD is hij eerder geneigd te vergeten deuren op slot te doen e.d. Onverantwoordelijk is hij gelukkig nooit geweest.
Wij houden contact via de mobiele telefoon en de chat op de laptop. En gelukkig woont er veel familie in de buurt.
Ondertussen vind ik het uiteraard doodeng, maar ik denk ook dat het goed is voor het zelfvertrouwen van de jongens als ik ze laat doen wat ze kunnen. En ze kunnen het!