Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter van 17 jaar met negatief zelfbeeld

Mijn dochter van 17 jaar heeft al ruim 3 jaar te maken met een heel laag zelfbeeld en daarmee samenhangende onzekerheid en angsten.
Zij woont bij mij en haar zus, die 11/2 jaar ouder is.
Vader is weinig betrokken bij de opvoeding.

School en hulpverlening hebben haar tot nu toe nog niet voldoende kunnen ondersteunen bij het maken van andere stappen, dit hangt dan vaak weer samen met de angst voor het onbekende.

Ondertussen veel schoolverzuim, weinig structuur of positieve activiteiten in een week en vooral om line contacten die niet goed voor haar zijn.
Ik zie dat ze niet gelukkig is maar sta machteloos aan de kant omdat we hier regelmatig het conflict over hebben met elkaar.
Op dit moment weer niet naar school waardoor het zoveelste gesprek met leerplicht.

Zou haar zo gunnen dat ze in contact komt met meiden in een vergelijkbare situatie zodat ze elkaar kunnen versterken en weten niet de enige te zijn. Ik denk dat dit zo kan helpen om weer positieve stappen te zetten.

Zou het ook als ouder fijn vinden om ervaringen te delen met ouders in een vergelijkbare situatie.

Heb al online zitten zoeken naar mogelijkheden hiervoor in mijn omgeving (Nijmegen) maar kom hier nog niet verder mee.

Zijn er ouders die wel plekken kennen voor ouders of meiden in een vergelijkbare situatie waar je met gelijkgestemden je ervaring kan delen, liefst live?
Of hebben jullie wellicht ervaring in het opzetten van zo’n groep?

Ik heb ervaring met het vormen van een groep gelijkgestemden. Hoewel ‘vormen’ een groot woord is. Wij hebben simpelweg email adressen uitgewisseld na een cursus voor ouders op de school voor speciaal onderwijs van ons kind. Na 15 jaar komen we nog steeds bij elkaar en het is inderdaad een enorme steun en verrijking. Als een spontaan initiatief niet tot de mogelijkheden behoort, en ik kan me voorstellen dat je niet weet waar te beginnen, dan is de stichting MEE misschien een optie. Zijn hebben enorm veel kennis, expertise en contacten in huis. Zij weten je waarschijnlijk de weg wel te wijzen. Veel sterkte. 

Waarom denk je dat dat de oplossing is?
Een groep gelijkgestemden (pubers met een negatief zelfbeeld, niet naar school gaan, verkeerde keuzes maken) lijkt me ook/juist risico geven elkaar in een neerwaartse spiraal te trekken en aan te zetten tot erger.

Hebben jullie een wijk team ?
Of een centrum jeugd en gezin ?
Gemeente huis ?

ik zou eerder inzetten op huisarts en weer hulpverlening inzetten
Krijgt ze medicatie voor de angst ?

Misschien via een zorginstelling? Hier in de regio heb je bij GGNET voor jongeren verschillende groepstherapieen en groepsactiviteiten. Mijn dochter heeft nog steeds contact met een meisje waarmee ze, in een groep, psychomotorische therapie heeft gedaan.

 je hebt een Pb

Zonne2017 schreef op 02-11-2023 om 16:50:

Ik heb ervaring met het vormen van een groep gelijkgestemden. Hoewel ‘vormen’ een groot woord is. Wij hebben simpelweg email adressen uitgewisseld na een cursus voor ouders op de school voor speciaal onderwijs van ons kind. Na 15 jaar komen we nog steeds bij elkaar en het is inderdaad een enorme steun en verrijking. Als een spontaan initiatief niet tot de mogelijkheden behoort, en ik kan me voorstellen dat je niet weet waar te beginnen, dan is de stichting MEE misschien een optie. Zijn hebben enorm veel kennis, expertise en contacten in huis. Zij weten je waarschijnlijk de weg wel te wijzen. Veel sterkte.

Het Buurtteam is ook al betrokken en ook bij hun aangekaart dat als er meer ouders behoefte hebben om hun ervaringen te delen ik het prima vind het initiatief te nemen om een groep te vormen.
Het is vooral lastig om ouders met dezelfde ervaringen zelf te vinden.
MEE ken ik vanuit mijn werk, hebben vooral expertise op het gebied van jongeren met een beperking.
Mooi om te horen dat jullie al zo lang steun ervaren van de groep ouders.

Yumi schreef op 03-11-2023 om 10:17:

je hebt een Pb

Wat bedoel je hiermee?

Anne1234! schreef op 03-11-2023 om 07:57:

Misschien via een zorginstelling? Hier in de regio heb je bij GGNET voor jongeren verschillende groepstherapieen en groepsactiviteiten. Mijn dochter heeft nog steeds contact met een meisje waarmee ze, in een groep, psychomotorische therapie heeft gedaan.

Buurtteam gaat mee denken/zoeken naar een passende groep voor mijn dochter.

Lieveheersbeest schreef op 03-11-2023 om 01:03:

Waarom denk je dat dat de oplossing is?
Een groep gelijkgestemden (pubers met een negatief zelfbeeld, niet naar school gaan, verkeerde keuzes maken) lijkt me ook/juist risico geven elkaar in een neerwaartse spiraal te trekken en aan te zetten tot erger.

Een groep moet wel ondersteunt worden door een professionel. Het beeld van veel meiden op die leeftijd is dat ze het gevoel hebben de enige te zijn. Op de telefoon komen alleen maar de positieve leuke verhalen langs. Het delen van dat het niet goed met je gaat gebeurt niet via social media.

pillenjacqueline schreef op 03-11-2023 om 12:54:

[..]

Wat bedoel je hiermee?

Je hebt dan van haar een privébericht (=pb) ontvangen. Rechtsboven in op het forum staat een icoontje van een poppetje.  Via dat menu kom je bij je inbox.

alhambra schreef op 03-11-2023 om 13:39:

[..]

Je hebt dan van haar een privébericht (=pb) ontvangen. Rechtsboven in op het forum staat een icoontje van een poppetje. Via dat menu kom je bij je inbox.

Wrs wel op het account van Groeneogen en niet van pillenjaqueline.

Meesje schreef op 03-11-2023 om 18:41:

[..]

Wrs wel op het account van Groeneogen en niet van pillenjaqueline.

Ja dat inderdaad😀

Maar het lijkt alsof groeneogen, niet meer terugkomt 🤔

Meesje schreef op 03-11-2023 om 18:41:

[..]

Wrs wel op het account van Groeneogen en niet van pillenjaqueline.

Oeps! Niet goed gelezen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.