Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter van bijna 15 heeft vriend van 18, vinden jullie dit kunnen?

Hallo,

Mijn dochter van 15 (bijna 16) heeft sinds kort een vriendje. Het is een jongen bij ons uit het dorp, heel lief en aardig, zijn familie kennen we ook (een beetje). Hij is 18. 

Vinden jullie dit kunnen? 

Zou zij misschien niet te vroeg met bepaalde dingen beginnen door hem? (Niet dat hij haar zou dwingen maar toch)

Zou ik nog bepaalde regels moeten stellen?

Hoe kijk je er tegen aan als je dochter 25 is en haar partner 27? Heel normaal toch?

Over welke grenzen wil je het hebben?

Het gaat je denk ik niet om het leeftijdsverschil maar of ze naar bed gaan met elkaar? En of je dochter sterk is en voor haar belangen opkomt? En of ze thuis slaapt of bij hem?

mijn tip: Ga in gesprek met je dochter. Wij gaven voorlichting en spraken over de pil. En spraken af om op schooldagen geen logeerpartijen te doen. School en huiswerk moest voor gaan op de verkering. Rest lieten we bij haar. 

Het leeftijdsverschil zou ik niet zo'n probleem vinden. Dochter van bijna 14 en eventueel al beginnen met seks, dat vond ik wel een probleem. Ik heb dochter mét vriendje naar de huisarts laten gaan om samen te praten over de pil. Huisarts heeft goed, indringend en plastisch gesprek gehad over de werking van de pil. Daarna hebben dochter en vriendje besloten om geen pil te nemen. Relatie uit. Dochter heeft, toen ze 16 was, zelfstandig de pil gehaald, ze had mijn toestemming niet meer nodig.

Dus dat zou ook mijn advies zijn: praat je met je dochter en als ze over de pil nadenkt, laat haar samen met het vriendje naar de dokter gaan. Mijn motto was: jullie beginnen aan grote-mensen-zaken, dus dan moet je dat ook zo aanpakken.  

Voor mezelf was het motief, dat ik het niet eerlijk vond, dat de last alleen bij het
meisje terecht kwam. Als ze dat wilden, dan zouden ze daar allebei over
moeten beslissen. De jongen mag niet onwetend blijven. Hij is geen door drift gestuurd onnadenkend wezen zonder verstand. Het is dus zinnig om hem ook informatie te geven en mee te laten beslissen. Als hij dat niet wil is het een slecht teken voor de relatie.

Tsjor

Sammy70

Sammy70

13-06-2021 om 09:31

Wees duidelijk. Het gaat niet om de leeftijd maar om seks. Zou je dat wel goed vinden als de jongen dezelfde leeftijd heeft? Verbieden heeft geen zin. Praten met je dochter en haar vertellen hoe ze voor zichzelf opkomt wel, maar daar had je 5 jaar geleden mee moeten beginnen. 

MRI

MRI

13-06-2021 om 12:28

Ik vind het erg liggen aan hun karakters. Is je dochter verlegen en hij een player, dan zijn zorgen op zijn plaats. Is je dochter een vrije meid die wijs voor haar leeftijd is en hij een verlegen gast, dan zou ik me nergens mee bemoeien. Naast natuurlijk de les dat ze nooit iets tegen haar zin moet doen en heel goed naar haar eigen gevoel moet blijven luisteren. Maar ik neem aan dat je dat al in de opvoeding verweven hebt.

Je zegt zelf dat die jongen heel lief en aardig is, dus waarom zou je je druk maken om deze verkering? 

Ik wilde bijna een soort gelijke discussie starten. Mijn dochter is 15 en haar vriend is bijna 19. We kennen hem al jaren en is een bekende van de familie, wat dat betreft kan ze geen betere treffen. Ze hebben nu ruim anderhalf jaar een relatie. Ik heb altijd geprobeerd zo open mogelijk met mijn dochter te praten, en zij is altijd open daar in geweest. Ze "doen het" met elkaar en ik heb mij altijd begeleidend opgesteld in plaats van verbiedend. Hij mag ook bij ons blijven slapen, en de afgelopen corona maandjes is daar ook voldoende gebruik van gemaakt. Ik heb haar juist voorgesteld om seks juist in ons huis te hebben ipv ergens anders, zodat als er iets gebeurd tegen haar wil, ze mij kan roepen.Tot zover gaat het heel lekker tussen die 2 en hij mag dit jaar met ons mee op vakantie. Enigste maar is dat hij (soms) rookt en drinkt, en ik ben bang/weet dat mijn dochter stiekem dat ook doet. En dat maakt het lastig, hij zegt dat hij het niet toelaat, maar dat andere vrienden en vriendinnen haar juist proberen te verleiden, met de reden, ja jouw vriend rookt en drinkt toch ook. Ik kan het hem niet verbieden, het is mijn kind niet en daar in tegen doet hij ook illegaals. Lastige situatie...

Lotte1982 schreef op 13-06-2021 om 19:31:

Ik wilde bijna een soort gelijke discussie starten. Mijn dochter is 15 en haar vriend is bijna 19. We kennen hem al jaren en is een bekende van de familie, wat dat betreft kan ze geen betere treffen. Ze hebben nu ruim anderhalf jaar een relatie..[…] Enigste maar is dat hij (soms) rookt en drinkt, en ik ben bang/weet dat mijn dochter stiekem dat ook doet. En dat maakt het lastig, hij zegt dat hij het niet toelaat, maar dat andere vrienden en vriendinnen haar juist proberen te verleiden,

hij zegt dat hij het niet toelaat??????? wie is hij om zijn vriendin iets te verbieden? En jij vindt dat een normale zin om op te schrijven? 
zij is onder de 18 en daarom mag ze van de wet geen alcohol kopen of in een openbare gelegenheid drinken, maar ze mag niet geen alcohol drinken omdat haar vriendje het niet toelaat. Zoals jij zijn rook- en drinkgedrag niet kunt verbieden, kan hij dat haar ook niet verbieden. 

Ik heb een zoon van 13 en een dochter van 15. Mijn zoon heeft een relatie met een meisje van 13 en mijn dochter met een jongen van 17. Ze mogen allebei met hun relaties hier slapen wat ook veel gebeurt, vaak een paar keer per week. Mijn dochter doet het zeker al en mijn zoon weet ik nog niet hoe ver die gaat. 
Ik vind het heel gezond dat ze allebei een relatie hebben en hun seksualiteit ontdekken. We hebben wel voorlichting gegeven en gezegd dat het prima is als ze het doen, maar dat het wel veilig moet. Mijn dochter slikt trouw de pil en mijn zoon heeft condooms op zijn kamer.

Jawel hoor jan zeker wel, al moet de jongen wel rekening houden dat ze nog jonger is en dat er dus door jullie iets meer toezicht op is tot dat ze wat ouder is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.