roos42
13-02-2012 om 16:52
Dochter verkering criminele marokkaanse familie
Toen mijn dochter een jaar of 7 was zat ze bij een stel marokaanse jongens in de klas die haar bedreigden, treiterden enz. Ook vielen ze ons thuis lastig. De school deed er te weinig mee. Uiteindelijk zijn we uit angst verhuisd naar een andere buurt. Op de middelbare school kwam ze tot onze schrik weer bij een paar van deze jongens op school. Inmiddels zijn we weer 3 jaar verder, en ze is nu dus 15, maar tot mijn grote schrik hoorde ik zaterdag dat ze verkering heeft met 1 van deze jongens. Ik weet nu eigenlijk niet wat ik moet doen. Op zich wil ik niet verbieden met wie ze verkering heeft. Maar deze jongen heeft haar destijds bedreigd ons uitgescholden, gestalkt. Zijn familie zijn drugsdealers en er is ook weleens een politie inval geweest vanwege schieten. Er zijn ook pistolen in huis.
Ik ben doodsbang wat dit gaat opleveren.
Ook voel ik me wel flink belazerd door haar. We zijn speciaal verhuisd, wat ons veel geld heeft gekost. Speciaal voor haar. Heel veel stress gehad enz. en nu doet ze dit. Totaal respectloos. Moet ik het verbieden?
Ik vind eigenlijk dat het in dit geval wel kan.

Puck
13-02-2012 om 17:31
Respectloos?
Hoe kan je je belazerd voelen door je dochter door iets wat speelde toen ze 7 was. Ik neem toch aan dat jij die beslissing toen hebt genomen en niet je docher. Het is toch niet haar schuld dat ze getreiterd en gepest werd en dat dat veel stress opleverde. Dat ze nu aanpapt met die jongens is heel vervelend en zou ik ook niet willen, maar om je dochter nu respectloos te noemen vind ik buiten proporties, ze heeft waarschijnlijk totaal geen weet van wat het toen voor impact op jou had.
En tja, wat moet je doen? Ik denk dat verbieden bij pubers averechts werkt en zeker niet op basis van de verwijtwn die jij je dochter nu maakt. Ik zou denk ik vooral blijven praten en proberen te voorkomen dat er dingen stiekem gaan gebeuren, dan heb je er helemaal geen zicht meer op

Kaaskopje
14-02-2012 om 00:49
Roos
Ik kan niet inschatten hoeveel je dochter begrijpt van wat er 8 jaar geleden gebeurd is. Je noemt haar gedrag respectloos, maar heeft ze verkering 'genomen' om jullie dwars te zitten?
Ik weet niet hoe jouw band met je dochter is, maar als bij ons zoiets aan de hand zou zijn zou ik er een gesprek met mijn dochter over beginnen. Niet beschuldigend, maar wel met vragen als: hoe lang gaan jullie al zo goed met elkaar om? Hebben jullie het wel eens over vroeger gehad en wat zegt hij er nu over? Je mag best laten merken dat het wapenbezit van het gezin je zorgen baart en misschien zelfs angstig maakt. Ik heb aan mijn dochters ook wel eens gemerkt dat ze bepaalde zaken luchtiger opnamen dan ik. Ik gooi het maar op jeugdig onvermogen om zo'n situatie goed te kunnen beoordelen.
Je kunt naar mijn idee eigenlijk over alles met haar praten behalve over haar gevoelens. Ze moet niet het gevoel krijgen dat jij haar verliefdheid verbiedt. Die verliefdheid is er nu eenmaal, voor zolang het duurt.

mirreke
14-02-2012 om 12:57
Enne
is die verliefdheid en die relatie gewenst en ongedwongen, of zou het kunnen zijn dat je dochter daar niet geheel vrijwillig inzit?
Probeer open te blijven staan voor wat haar beweegt. Laat die jongen maar eens bij jullie komen, en doe dan alsof je neus bloedt. En tast goed af hoe het zit bij je dochter...

rutiel
14-02-2012 om 13:05
Gehoord...
Je "hoorde" dat je dochter verkering heeft. Dat klinkt voor mij alsof je dochter het je niet zelf verteld heeft. Klopt dit? Want dan zou voor mij stap 1 zijn om bij haar na te vragen hoe het precies zit.
Pas dan kun je volgens mij verder denken.
n@nny

Leen13
14-02-2012 om 21:59
Verhaal
Vraag het eens aan haar hoe het zit. Je hebt nu van horen zeggen dat ze verkering heeft met een van deze jongens. Ik zou eerst willen weten wat zij daar zelf over te melden heeft. Mogelijk dat ze een contact heeft gehad maar het inmiddels weer beeindigd heeft of wil beeindigen en misschien wel jou hulp bij nodig heeft. Of misschien is het gewoon helemaal niet waar maar heeft iemand iets geinterpreteerd en wetend van jou angsten aan jou gemeld. Eerst navragen bij je dochter. Dan neem je haar serieus. Pas als je goed geluisterd hebt en erover nagedacht zou ik me er een oordeel over vormen.

Moppeke
15-02-2012 om 20:30
Heel positief gesteld:
Mensen kunnen ook veranderen, dus het pestjochie van toen kan ook tot een prettige puber zijn uitgegroeid. Je gaat gelijk van het negatieve uit.
Je kunt je dochter niet verantwoordelijk stellen voor jullie verhuizing van destijds. Dat je je belazerd voelt door je eigen dochter vind ik wat buiten proporties. Een kind denkt niet zo. Ze was destijd 7, je moet wel alles even in de juiste proporties zien.
Daarbij heb je iets gehoord, maar je hebt nog niet met je dochter gesproken. Dus eigenlijk spring je al helemaal een negatief gat in de lucht omdat je iets 'gehoord' hebt.
Je doet er goed aan om in gesprek te blijven met je dochter. Praat er met haar over, maar leg vooral je bezwaren niet op tafel. Je hebt nl. al een oordeel klaar en dat helpt niet.
Natuurlijk snap ik je bezorgdheid, maar jouw reactie naar je dochter kan alles bepalend zijn voor het verdere verloop.

Snuggle's
16-02-2012 om 10:37
Niet verbieden
Ik snap wel dat je het wilt verbieden, maar het probleem is dat dit meestal niet meer helpt op deze leeftijd. Dus als je al kan zeggen dat je het verbied dan heeft dat weinig effect denk ik.
Ik zou juist met zo'n verkering blijven proberen om een goede dialoog te houden met dochter zodat ik weet wat er speelt en kan ingrijpen indien nodig. Met zeggen dat je er zo tegen bent bereik je waarschijnlijk alleen maar dat ze haar mond houdt tegen jou en niet naar je toe komt als het nodig is.

Puck
22-02-2012 om 08:46
Roos42, hoe is het nu
Roos42, laat je nog eens wat van je horen. Hoe ontwikkelt de situatie zich nu?

Shonagh
22-02-2012 om 23:39
Bertje1
Heb je ervaring hiermee ?
Ik kan dat dus echt niet en ze kennen me goed genoeg om te zien of ik het wel of niet meen.
Ik ben aardig tegen de meisjes( in ons geval) en hoop dat het dus uitraakt, al 1x gelukt ;o)
Nu ( tweede zoon) een knipperlicht relatie , laatste keer 10 maanden uit en nu weer "aan", zucht !

bertje1
24-02-2012 om 13:55
Nee
haha, nee gelukkig nog geen ervaring... ze zeggen toch altijd dat als je wilt dat je puber doorgaat met een relatie, je je 'afgunst' moet laten blijken, als je wilt dat ze het uitmaakt, moet je hem super leuk vinden ...
wie weet..