Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
ff zo

ff zo

20-05-2011 om 22:55

Dochter voor het eerst ongesteld, hoe uitleggen tampons gebruiken?

Onze dochter is voor het eerst ongesteld geworden (heeft ze me zojuist verteld). Ze heeft zich weten te redden met inlegkruisjes en is gewoon gaan zwemmen.

Ze zwemt 4 a 5 keer per week en zal dus tampons moeten gaan gebruiken of niet gaan zwemmen.

Ik heb haar (al maanden geleden) uitgelegd hoe ze die moet inbrengen maar ja, voordoen kan gewoon niet. Ze zal het zelf moeten uitvinden. Heb laten zien dat er een briefje in het doosje zit waarop ze het één en ander kan lezen.

Ze steekt een beetje haar hoofd in het zand (logisch, dit is nieuw en onbekend) en denkt er erg makkelijk over dat het niet nodig is.
'k Heb haar ook uitgelegd dat ze nu misschien maar weinig bloed verliest maar dat het zeker meer zal worden.

Ze heeft wel een keer geprobeerd om een tampon (mini's) in te brengen maar dat lukte niet.

Is er een manier of heeft iemand een tip hoe het misschien makkelijker kan gaan?

Bedankt alvast

Ik heb nu even een andere nick:

ff zo

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2011 om 23:50

Inbrenghuls

Ik weet wel dat ik het in het begin met tampons met inbrenghuls heb gedaan. Die heb je nu toch ook nog? Ik weet even niet meer wel merk. Ik vond dat toen wel werken.
De narigheid met oefenen is dat het na 2 keer niet meer prettig is omdat het dan te droog wordt om de tampon makkelijk in te kunnen brengen.
Gebruik je zelf ook tampons? Dan zou je enigszins uit kunnen leggen hoe je moet richten.

Voordoen?

En waarom kan voordoen niet? Je kan dan toch in ieder geval laten zien dat het best gemakkelijk gaat als je de clou eenmaal doorhebt. Niet helemaal all the way als je dat onprettig vind, maar je kan het papier eraf doen, touwtje trekken op je vinger doen, voordoen hoe je 'm vasthoud, hoe je gaat zitten en hoe je dan ongeveer duwt. En dan klaar.
Vol zicht is daarvoor niet noodzakelijk, het vasthouden enzo is de helft al.
Duidelijk aangeven dat ie zo moet zitten dat je 'm niet meer 'in je' voelt zitten.
Dan laat je puber alleen met tampons, bij voorkeur als het niet écht noodzakelijk is om het nu meteen te laten lukken (dus niet als ze dezelfde avond moet zwemmen, dan zit er tijdsdruk achter en word puber alleen maar zenuwachtiger). Bij voorkeur in een weekend ofzo als ze een beetje tijd heeft ervoor om het die dag vaker te proberen in alle rust.
Zo heb ik het oudste ook geleerd.(Ook omdat ze vaak moest zwemmen).
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

21-05-2011 om 15:18

Plaatjes

Bij tampons zitten boekjes met plaatjes en anders staan die wel in een voorlichtingsboek Ik heb een paar tampons met inbrenghuls gebruikt om te demonstreren, niet bij mezelf maar gewoon aan tafel Ook eentje in een kopje water gehangen, zodat ze goed kon zien hoe hij opzwol en hoeveel hij kon nemen. Bij de 2e menstruatie gebruikte ze tampons, bij de 3e een divacup. En dat was het dan

Tirza

Mona

Mona

21-05-2011 om 17:28

15 en niet willen

Dochter hier is 15 en werd zo ongeveer halverwege haar 13e ongesteld. Ik had mini tampons in huis maar die wilde ze niet eens proberen. En dat is nog steeds zo. Ze redt zich met maandverband, dat vindt ze prettiger. Ze is al wel aan de pil (voor haar acne maar heeft inmiddels ook een vriendje) en die pil slikt ze meestal een paar maanden door, ze is dus iets van 3 tot 4 keer per jaar ongesteld, ze zorgt er gewoon voor dat ze de hele zomervakantie niet ongesteld is, dat doet ze dan zo nu en dan als het gelegen komt. Toch wel handig zo die pil.

mopperkont

mopperkont

21-05-2011 om 19:04

Voordoen

Ik had liever gehad dat mijn moeder het niet all-the-way voor had gedaan. Ik vond dat afschuwelijk.

jeltje

jeltje

22-05-2011 om 16:01

Hangt er van af

Volgens mij hangt het erg af van de band die je hebt met je dochter.
Hoewel het bij ons thuis niet heel 'vrij' was, en mijn ouders eerder preuts, had ik wel een goede band met mijn moeder. Ik werd jong ongesteld (11jr), en aan het begin vrij licht. Ik dacht dat dat het was, en schrok me dus dood (of liever gezegd, viel letterlijk flauw) toen het na een half jaartje opeens echt doorzette. En dat was midden in de vakantie in Italie, dus niet zwemmen was echt geen optie. Ik heb een half uur zitten klooien, en toen wanhopig mijn moeder geroepen. Die heeft het me eerst uitgelegd, en toen het nog niet lukte heel voorzichtig voorgesteld dat zij het bij me in zou brengen. Zij beweerde dat zij als verpleegster (haar vak) dat zo vaak had gedaan, en helemaal niet raar vond. Zo geschiedde. Verder ook geen woorden aan vuil gemaakt, maar toen die eerste eenmaal zat had ik kennelijk zo'n ontspanning (wist dat het 'kon'), dat het daarna zelf ook goed ging.
Het is nog altijd een dierbare herinnering van me, gek genoeg.

J

Jesse_1

Jesse_1

22-05-2011 om 23:35

Ikzelf vroeger ook niet

Met die inbrenghuls (idd tampax) lukt het mij vroeger ook niet. Ik heb eerst een tijd gemodderd met maandverband (ook tijdens de zomervakantie, dus de eerste week niet gezwommen!). En mijn moeder en zus maar zeggen: "waarom gebruik je geen tampons!".
Ik weet niet meer hoe het opeens wel gelukt is, maar die inbrenghuls deed 't 'm dus niet.
Kun je het nog eens duidelijk uitleggen? Dus hoe je 'm vasthoudt? Persoonlijk doe ik het niet zittend, maar met mijn ene voet op de wc bril of zo, ik heb ooit gehoord dat het dan nog handiger is, dus wellicht is dat nog een tip?
Jesse (moeder van 3 zonen, dus met andere 'problemen' in de toekomst )

MerelR

MerelR

24-05-2011 om 09:28

Online bestellen

En als je ze niet kunt kopen kun je ze ook nog online bestellen. Dus even zelf googlen omdat ik denk dat ik hier geen reclame mag maken voor een drogisterij website .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.