Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Karin

Karin

12-10-2011 om 18:12

Dochter vraagt vriendin van zus op verjaardag, zus zelf mag niet mee

Hallo,

Grote hectiek in huis over de verjaardag van mijn dochter die 14 wordt, volgende week. Onder haar lijst met genodigden voor haar meidenfeestje, (bowlen en slaapfeestje) zit een beste vriendin ( van 11 jaar) van mijn jongste dochter van 11. Nu is dat op zich niet erg, mijn oudste vindt haar nl ook aardig, al spreken ze niet af, meer dat de jongste bij het meisje logeert ( woont in andere woonplaats) en gezellige dingen doet.
Het punt is dat ze wel vriendin van de jongste vraagt, maar jongste docher zelf maar niet op het feestje komen. Dus niet mee bowlen en samen op zolder slapen.
Ik vindt dat geen stijl. Of die vriendin komt en mijn jongste doet ook mee, of ze komt niet. Ik vind het teveel buitensluiten. Oudste hoeft echt niet de jongste oo haar feestje, dat snap ik best, maar dit gaat me tever.
Oudste in alle staten, en vindt het onfair en gaat vriendinnetje toch vragen zegt ze, en zus niet.
Man vindt ook dat dat kan, dat ze op haar feestje zelf maar kiezen wie ze vraagt, maar die ziet niet dat dat in mijn ogen heel vervelend is.
Wat te doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karin

Karin

12-10-2011 om 19:17

En ook speelt dit mee

Ja, ik ben het ook met jou eens, dat is buitsluiten.
Het is ook nog eens zo, dat de jongste 2 zware jaren van buitensluiten en afwijzing heeft meegemaakt na onze verhuizing op de nieuwe school. Daar heeft ze heel veel moeite mee, is er erg verdrietig over. ALtijd zonnig en vrolijk geweest en dat is nu een heel stuk minder.
Dus ik ben erg allert op dat buitensluiten gedrag.
Lijkt me trouwens geen leuke sfeer, ook niet voor dat vriendinnetje, als de jongste ' apart' wordt gehouden.
Komt in mijn ogen naar over, en is het ook t.o.v. de jongste. Dus ik ben best boos op mijn oudste en vooral omdat mijn man haar support en niet de jongste. Maar het is hier hommeles qua sfeer nu. Oudste beheerst de hele boel en voelt zich nu gesteund door pa.

Kobalt

Kobalt

12-10-2011 om 20:03

Geen sprake van

Ik zou dit net als jij, niet accepteren. Ook in een gezin kan er gepest worden en dit lijkt daar verdacht veel op.
Als mijn dochter dan zou zeggen dat zij dat meisje toch uitnodigt, dan is het makkelijk, dan gaat het hele feest gewoon niet door.
Wat een nare streek. Ik heb het nog even aan dochter van 15 en zoon van 12 gevraagd en zij vinden het ook allebei 'absurd' en 'faal' van je oudste. 'Echt gemeen voor dat kleine zusje!'

Weer

Weer

12-10-2011 om 20:22

Zucht, wat een nare streek

O jee wat een nare streek van oudste. Tsja, zo zijn ze soms hè? Maar je moet het niet accepteren hoor. Want dit kan echt niet. Ik geloof er ook geen bal van dat ze een 11jarige (?!) op haar feestje wil, dit is echt om te treiteren. laat man even deze reacties lezen! mannen zijn daar soms wat 'schattiger' in of naïever, hoe je het ook wil noemen.

erwtje

erwtje

12-10-2011 om 22:35

Denk er toch anders over

Zou proberen of vriendin van jongste niet nog een nacht kan komen, zodat ze ook met jongste kan spelen. Hier volgende week ook een verjaardagsfeestje waarbij leeftijdsverschil tussen oudste en jongste gast ook wel 4 jaar is. (en voor de oudste twee ook een vriendin waar ze beiden mee afspreken, dus hier kan het ook voorkomen dat vriendin op een verjaardagspartij komt van 1 van de twee, waarbij de ander dan niet welkom is).

Nee

Dit zou van mij zeer zeker niet mogen. Keer 't om: Stel dat jongste vriendin van oudste uitnodigt op haar verjaardag en oudste mag bij pap en mam in de woonkamer zitten, hoe zou je oudste dat dan vinden?
Hier vaak bij de hand gehad -tweelingzussen- een met veel vriendinnen en de ander met weinig, ieder jaar gedoe. Samenvieren was geen optie voor beiden dus dat werden twee feestjes waarbij beiden elkaar uitnodigden. Maar zeker niet de vrienden van de een op het feestje van de ander, zonder die ander.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2011 om 00:28

Ook niet

Ik snap niet wat je oudste beweegt om dit zo te doen. Jij zult in kunnen schatten of het treiteren is. Het komt wel een beetje gemeen over. Ik zou hier dus ook een stokje voor steken. Of je vraagt dit meisje en je zus, of geen van beiden.
Mijn dochters schelen minder in leeftijd, net geen twee jaar, maar als puntje bij paaltje kwam vroegen en vragen ze toch altijd elkaar op het feest. Ze hebben eigenlijk ook altijd vriendinnen gedeeld. Heel grappig eigenlijk. Voor mijn dochters lukt het dus om samen te doen met een vriendin, net hoe alle petten staan wie met wie op stap gaat. Als je oudste oprecht is met haar belangstelling voor dit meisje, dan zou ik de vriendschap niet ontmoedigen maar wel duidelijk maken dat het geen pas geeft om de jongste zo bewust te negeren.

Maylise

Maylise

13-10-2011 om 00:47

Nee

Ik vind het ook niet kunnen. Ik snap ergens wel dat je als 14 jarige misschien niet je zusje van 11 op je verjaardag wil maar om vervolgens wel de 11 jarige vriendin van zusje uit te nodigen is gewoon treiteren.
Ik zou zeggen dat ze kan kiezen of delen. Of zusje mag samen met vriendin op het feestje komen en ze doet normaal tegen zusje of er is geen feestje.
Wil ze zonder zusje een feestje dan gebeurd dat sowieso buitenshuis. Ik zou niet willen dat een van mijn kinderen hier in huis een feestje geeft en een broer/zus mag niet komen. En sowieso dan geen vriendinnen van zus uit nodigen.

Evanlyn

Evanlyn

13-10-2011 om 05:33

Verbaasd

Hier nodigen de broertjes en zusjes elkaar altijd allemaal uit. Op de feestjes van de meisjes is broertje dan de enige jongen, die rustig mee kralen rijgt en doosjes beplakt, en op de feestjes van de jongen rennen de zusjes mee met de woeste jongens-aapjes. Het gaat altijd prima.

Maar als jouw dochter haar zus er echt niet bij wil hebben, dan is het beter van niet. Maar dan ook niet haar vriendin, dat is echt te gek voor woorden. Wat zou dat een pijn doen voor een gevoelig kindje. Bovendien zal het de sfeer op het feestje niet ten goede komen en komt de verhouding tussen de zussn misschien in geen jaren meer goed. Misschien is je man gevoelig voor dat argument?

Niny

Niny

13-10-2011 om 09:39

Nee

Zelf zou ik zeggen: geen sprake van, dan maar geen feest. Het klinkt echt als treiteren, ook los van het feit dat jongste het moeilijk heeft gehad met vriendinnen.
Ik heb het geval ook nog even voorgelegd aan mijn jongste dochter van 12. Haar oudere zus is 14, dus ze kon zich goed voorstellen hoe het zou voelen. Haar reactie was: ik zou het niet goed vinden, wat onaardig van die grote zus!
Nu mogen ze hier altijd op elkaars feestje komen. We hebben ook nog een zoon van 10, en die heeft laatst gezellig met zijn grote zus en haar vriendinnen gegourmet en naar Glee gekeken. Dat laatste hield hij trouwens redelijk snel voor gezien
Succes, het lijkt me lastig, vooral door de houding van je man.
Niny

Lizelot

Lizelot

13-10-2011 om 09:46

Nee hoor

Dat ging niet door.Ze brengt vriendin ook nog in een lastige positie.Dit klinkt erg als pesten.

Karin

Karin

13-10-2011 om 23:26

Zo gaat het nu

Hallo allemaal,
Dank voor jullie support. We denker er dus hetzelfde over, wat me niet verbaasd. Het is ook naar om het zo te willen als oudste dochter.
Nu heb ik voet bij stuk gehouden ondanks mijn mans argumenten dat het wel kon. Of dat vriendinnetje komt, en jongste dochter is er bij. Of anders komt dat vriendinnetje niet. Nu heeft oudste gekozen dat ook de jongste erbj mag zijn. Omdat anders vriendinnetje niet mag komen. Ik bedenk net door jullie postings dat erbij zijn betekend dat ze ook leuk doet en jongste niet afbekt. Ik vind het wel een twijfelgeval of je je zusje altijd op je feestje moet vragen. Zelf zou ik dat erg gezellig vinden voor de jongste, maar de oudste is puber en wil ook haar eigen feestje-vriendinnen. Maar toch komt het niet leuk over.
Dit is sowieso een punt van discussie, dat de oudste zo vaak naar doet en de jongste afkraakt. Daar moeten we iets mee, ik weet niet waarom ze altijd over de rug van de jongste zo respectloos en afkrakerig moet doen. Uitspraken van ´ik mag je niet´, en niemand mag jou´.En alles wat jongste doet wordt negatief benaderd. Is dit specifiek pubergedrag? Ik vind mijn oudste daardoor ook minder lief en leuk eerijk gezegd. Moeilijk, we lijken het niet te kunnen doorbreken. Ik weet ook niet waarom ze het doet.

koentje

koentje

14-10-2011 om 00:00

Lastig hoor...

lijkt er toch op dat oudste zich in wezern ook niet zo zeker voelt als zij het nodig heeft om haar zusje zo af te kraken.
Overigens had ik in jouw situatie gezegd;'Je hebt nog nooit met ... afgesproken. Het is dus geen vriendin van jou. Dus nodig je haar niet uit.
En als ik jongste zusje was zou ik mijn vriendinnetje in het oor fluisteren dat grote zus het alleen doet om te treiteren en haar stimuleren vriendelijk te bedanken voor de uitnodiging.
Je loopt nu nog de kans dat jongste toch nog buiten gesloten wordt; door gedrag van anderen.... Maar ja. Misschien valt het mee. Als het eenmaal gebeurt tijdens zo'n feest kun je bijna niets doen om het gevoel van jongste nog weg te nemen. Zelfs al zou je het feest voortijdig besluiten. Dan heb je alleen verliezers.
Maar ja, je hebt ook nog een man met een andere mening. Wat zei hij ervan dat je benoemde dat iedereen hier dacht dat het uit een soort treiterij was, die uitnodiging?

Fiorucci

Fiorucci

14-10-2011 om 10:33

Doorbreken

Als er hier in huis zulke uitspraken worden gedaan, doorbreek ik dat niet via omwegen en zachte hand. Ik wil gewoon niet hebben dat men dat soort dingen tegen elkaar zegt,punt,klaar, ik snoer ze dan echt de mond. Ik kom dan heel duidelijk op voor diegene die dat naar zijn hoofd krijgt.

Kobalt

Kobalt

14-10-2011 om 11:40

Als je niets aardigs weet te zeggen...

... dan zeg je maar niets.
Dat is mijn reactie op dat gekift naar elkaar.
Maar ik moet toegeven dat het hier ook gebeurd. Met name als een van de kinderen zich niet helemaal lekker voelt, onzeker is, of de positie in de apenrots bevochten moet worden.
Dan kan het ineens zo zijn, dat we weer een paar weken van die rotopmerkingen hebben. Als het lang duurt, dan ga ik met het kind dat de rotopmerkingen maakt, een keer op een rustig moment, een diep gesprek voeren, waarbij ik vraag naar de reden van dat gedrag. 'wat is er aan de hand'
Soms komt er dan een verrassende reden naar voren, die ik toch niet helemaal had gezien. Dan vindt het betreffende kind bijvoorbeeld dat het te weinig aandacht krijgt, dat zus/broer de privacy te veel schendt, of teveel in de persoonlijke ruimte komt. Dat zijn dan toch wel weer dingen waar ik iets mee kan, als ouder.

Nog een tip!

Ik ben het helemaal eens met alle reacties, en ben blij dat je de impasse hebt doorbroken.

Om te voorkomen dat je reele angst dat er door oudste op een een gegeven moment toch een beetje kattig gedaan wordt te voorkomen zou ik afspreken dat jongste en vriendinnetje gezellig mee gaan bowlen, maar daarna fijn samen apart van de 14 jarigen gaan slapen. Want moch er gezanik ontstaan, dan ontstaat dat geheid als ze moe zijn & als er geen ouders meer in de buurt zijn voor een tikkie sociale controle. Dus 's avonds in bed. Gooi het maar op leeftijdsverschil of plaatsgebrek of zo. Gewoon in 2 slaapkamers & dan schuiven ze bij het ontbijt gezellig weer samen aan.

Zo komt het vast goed!

Ingrid (kan me trouwens voorstellen dat je het 'naar vindt van je oudste. Lastig hoor. Misschien tzt als de gemoederen bekoeld zijn en alles achter de rug toch nog eens over praten, wat haar nou echt bezielde om het zo te willen, en of ze echt snapt hoe dat op haar zusje overkwam)

Annet

Annet

14-10-2011 om 14:03

Zusje als een gast behandelen

Ik denk dat je met oudste kunt afspreken dat zusje dan ook als een gast behandeld moet worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.