Karin
17-06-2011 om 08:04
Dochter wil niet douchen en jokt daarover
Ik heb een 13 jarige dochter, die hooguit 1 a 2 x per week doucht..Haar haar is heel vet, en heeft vieze voeten en nagels, maar ze doet het gewoon niet, geen zin. Ik vind het gewoon smerig, en zeg dat ze niet elke dag hoeft maar wel om de dag. Vanaf woensdagochtend al gezegd, ga even lekker douchen of in bad. Dus niet. Ik ga vanavond. Ook niet gedaan. Gisteravond volop beloofd dat ze vandaag in de ochtend zou gaan. Ze zat wel om 7 uur achter de pc, en de badkamer was nat.. Maar ze had me gewoon voorgelogen, alleen de sproeier even aangezet! Er niet gedoucht! Echt, vooral dat laatste, ook nog eens jokken daarover en volhouden ook. Ik vind het niet normaal dat ze zich weinig wast-doucht. Ook wast ze zich dan verder ook niet hoor, alleen met mazzel en navragen tandenpoetsen. Maar ze is 13! En zit al op de middelbare school. Is dit normaal? En dan dat jokken erover, het maakt me razend. Hoe ga je hiermee om en kan ik haar dwingen om te douchen?
Karin
.

Cabine
17-06-2011 om 08:26
Laten gaan
Ik ben vast een ontaarde moeder, maar toen mijn dochter op haar 13e maar twee keer per week onder de douche ging en alles deed om er onderuit te komen, heb ik dat gewoon zo gelaten. Ze was vies en een paar keer per week zei ik daar wel wat van, maar dwingen is nooit in me op gekomen. Ik was ervan overtuigd dat het vanzelf wel goed zou komen en zo ging het ook.
Doordat jij er een strijd van maakt gaat je dochter erover liegen om van het gezeur af te zijn. En door er zo'n issue van te maken heb je kans dat je de niet-douchen-periode nog verlengt ook.

Maaike
17-06-2011 om 09:43
Oh ja
Ja ik herken dit. Ik had vroeger ook zo'n vieze periode .
Ik nam gewoon de tijd niet om te douchen, had veel leukere dingen te doen, dus ging inderdaad zo min mogelijk. En m'n moeder maar zeggen dat ik vet haar had, en stonk.....Daar werd ik dan boos over, maar ik ging niet douchen.
Het is vanzelf weer overgegaan trouwens.
Misschien kan je het op een lieve manier zeggen, en niet zoals mijn moeder gaan snauwen...(want dat werkte averechts,dan ging ik helemáál niet meer douchen) dat ze erop moet letten dat ze niet naar zweet gaat ruiken en dat je haar toch minstens 2x per week gewassen moet worden, want dat gaat ook stinken, en dat wil je toch niet? Dat ze in de klas gaan denken, daar heb je dat stinkende kind weer? (wellicht maakt dat op een gegeven moment indruk? Niet wat mama vindt, maar wat haar klasgenoten vinden)

Karin
17-06-2011 om 09:59
Zeg ik ook
Ik zeg het altijd op een lieve manier, gewoon, meiden, gaan jullie even lekker douchen, dan zet ik zo een toetje klaar, of zo iets. Maar het helpt niet! En ik vind het zo smerig staan, dat vette haar, die nagels, en haar bed wordt ook er niet schoner van. Maar dan dat liegen erover, en je in alle bochten wringen om mij een rad voor ogen te draaien, vreselijk.
Ook met andere dingen doet ze dat hoor.
Pftt.. Als dat nu met drugs of drank ook zo moet gaan later. Hoop het niet! Dus ik wil nu bij dit redelijk onschuldig iets, toch al de goede toon zettn, en niet de strijd verliezen, of in de klins met elkaar raken, begrijpen jullie wat ik bedoel? Dat niet luisteren, grr..
Karin

rodebeuk
17-06-2011 om 10:14
Gevolgen
Hoi Karin,
Ik probeer altijd de gevolgen zoveel mogelijk bij mijn kind te leggen.
Hoe zit het met de was, doet je dochter zelf al de kookwas van het beddegoed en het verschonen van de bedden?
Ik zou aangeven dat ik een schoon huis wil. Zowel mensen als beddegoed blijven langer mooi bij regelmatig wassen. Als ze zichzelf te weinig wast wil jij iig geen extra werk hebben aan haar beddegoed. En ze mag het ook niet langer laten liggen want dan krijg je het moeilijker schoon.
Ik zou dus twee valkuilen vermijden
a. als je het lief tussendoor zegt voelt je dochter niet dat het menens is;
b. als je heel erg boos wordt gooit je dochter de kont tegen de krib en wordt het een battle.
Oplossing drie is dat je rustig ervoor gaat zitten, uitlegt wat het jou extra kost aan tijd en moeite, en eerst maar eens rustig met haar overlegt wat zij zo erg vindt aan douchen. Kijk of je dan tot een compromis kan komen.
Nu ik erover nadenk, dat is al bijna collaborative problem solving van Greene, een methode die hier vaak wordt aangeraden. Bij die methode bespreek je eerst elkaars zorgen. Geef dus ook echt ruimte voor de weerzin van je dochter. Vraag door wat ze zo vervelend vindt aan douchen... zonder meteen je eigen verhaal erover heen te gooien. Je ergernis zou ik sowieso wat afzwakken, ik zou me vooral tot praktische punten beperken.
En maak dan je punt.

MerelR
17-06-2011 om 10:19
Klinkt als een puber.
Ik herken het wel een beetje en ik denk dat het toch wel bij pubergedrag hoort. Bij mijn dochter was het tijdens de menstruatie een keer misgegaan en i.p.v. een schone onderbroek aan te trekken plakte ze er gewoon een schoon maandverband overheen, brrrr, ik krijg nog rillingen als ik eraan denk. Ik zei ook gewoon rustig tegen haar ga maar even een stukje verder van me af staan want je ruikt uit je mond (als ze weer eens haar tanden niet had gepoetst). Nu is ze 17 en zijn dit soort dingen allemaal vanzelf overgegaan. Mijn advies: trek je er niet te veel van aan, komt vast goed.

Maylise
17-06-2011 om 14:26
Karin
Als je het echt belangrijk vind en er de strijd over aan wil gaan dan zou ik zorgen dat je die strijd wint. Heel simpel. Vanaf nu wordt er om de dag onder de douche gestaan of in bad gegaan en als ze dat niet doet dan mag ze niet naar haar vrienden/op de computer/wat dan ook voordat ze onder de douche is geweest.
De oplossing van Rodebeuk is ook een goede. Zij niet onder de douche dan doe jij niet de was inderdaad.
Zijn allemaal hele kinderachtige oplossingen maar ze gedraagt zich ook kinderachtig.

Karin*
17-06-2011 om 18:53
Hier ook
bij mij, andere Karin dus, zijn zoon en dochter ook geen enthousiaste douchers. 1 a 2 keer per week, meer lukt niet tot nu toe. Dan maar niet. Zo nu en dan zeg ik tegen dochter dat we patat gaan bakken in haar haar, om haar te plagen.... Bij de kraan wassen doen ze ook al als het perse moet. En dat terwijl ikzelf het liefst 2 keer per dag zou douchen. Compenseert wel mooi weer in het waterverbruik..
Verder moeten ze het zelf maar uitzoeken. Ik zie niet dat het beddegoed er extra vuil van wordt, waarschijnlijk moeten ze dan echt weken niet douchen? Als ze ijdeler worden, vriend(innetjes)jes krijgen, dan komt het vanzelf wel denk ik.

Rembrand
17-06-2011 om 19:26
Wat bof ik dan met mijn zonen
De twee oudsten ( 19 en 16) douchen elke dag en ik hoef ze er nooit op te wijzen. De middelste gaat soms ook vaker onder de douche ( als hij gesport heeft bijvoorbeeld). De jongste gaat door de week elke avond, maar in het weekend schiet het er wel eens bij in.
M.

albana
18-06-2011 om 09:57
Focussen op wat er écht toe doet.
Oudste (nu 17) heeft het ook gehad en als het aan haar ligt nu, doucht ze 2 keer per dag (mag overigens niet van mij). Ook rond d'r 12-13-de. Het was ook geen kwestie van per se niet willen, maar meer het totaal onbelangrijk vinden en er was altijd wel wat anders dat belangrijker was, zoiets.
Jongste heeft het nu ook, maar ik heb het idee dat het alweer op z'n retour is. We hebben er 1,5 jaar mee gedeald denk ik. Nu is ze al zover dat als ik zeg dat ze moet en ze zegt toe dat ze dan ook werkelijk gaat, zonder veel gedoe en gecontroleer. De smoesjes van 'vergeten' enzo zijn dus al voorbij.
Ik ga er geen grote heisa van maken, ik meld dat ik het nodig vind, dring aan en probeer haar te overtuigen. Maar ruzie erom of me kwaad maken daar begin ik niet aan. Zó belangrijk vind ik het douchen nu ook weer niet. Ik probeer wél door te zetten op de dingen die ik écht belangrijk vind. Haar tanden poetsen, elke dag schoon ondergoed en elke dag haar gezicht, van onderen en voeten goed wassen (met washand). Ook houden we haar in de gaten met handen wassen (na in de aarde wroeten, voor het eten, na toiletbezoek). Ik tolereer ook geen erg vieze nagels. Dan moet ze eraan geloven en knipt man ze eraf (die kan dat beter dan ik).
Al die dingen die ik opnoem doet ze vrijwel altijd zonder gedoe, ook met de wetenschap w.s. dat ik dan minder problemen maak over dat douchen. Maar ik moet het bijna elke avond wel benoemen (denk je aan.....en aan...?). In bed bij het licht uit doen is het makkelijk te controleren, til voet op en voilla. En de hoeveelheid ondergoed en washandjes wijzen wel aan of ze dat wél doet wat wij per sé willen.
2 keer per week moet zo zowiezo van ons douchen. Maar dat is nog te overzien.
Nou,volgens mij krijg je er niks van,van 2 keer per week douchen, vroeger gingen ze ook maar 1 keer per week in de teil en dat is nog niet eens zó lang geleden.
Ik denk dat het hier over een half jaartje over is dat gedoe.
Overigens blijft het beddegoed ook schoner als je voeten schoon gewassen zijn.
groeten albana

Karin
18-06-2011 om 21:46
Niet te druk meer maken
Thanks dames, voor de support. Ik ga me ook niet meer te druk maken. Het is niet het allerergste en zal wel weer voorbij gaan. Gisteravond is ze nu in bad geweest, joehoe! Voel me er wat relaxter onder nu.
groeten,
Karin

dirksmama
19-06-2011 om 15:20
2 keer
Ik ga ook iets van 2 keer per week onder de douche, kinderen ook. Meer kan onze huid echt niet verdragen.
Om eerlijk te zijn, ik vind het sop de kool niet waard. Gewoon als je haar ruikt zeggen dat je haar ruiken kan, en dat anderen dat ook kunnen ruiken. Komt vanzelf goed als ze meer vrienden maakt en interesse in verkering krijgt (en dan heb je ernstiger zaken waar je je druk over kunt maken).
Vind de tip van Rodebeuk trouwens wel een goede!

Fiorucci
19-06-2011 om 18:18
Dirksmama
Mar jij wast je wel op de andere dagen, mag ik aannemen? Ik vermoed dat Karins dochter dat niet doet.

dirksmama
20-06-2011 om 09:24
Washand
Ja, ik ben een grootgebruiker van het in Nederland in onbruik rakende washandje.
Ik merk dat veel kinderen tegenwoordig zo gewend zijn aan onder de douche gezet worden dat ze niet eens WETEN hoe je je gewoon aan een wasbak wast.
Misschien is dat een alternatief voor Karins dochter: washand?

Fiorucci
20-06-2011 om 09:33
Dirksmama
In onbruik? Nou nee, ik denk dat wassen aan de wastafel minder wordt gedaan, maar washanden zijn hier toch heel gewoon?? Ik vermoed dat het bij Karins dochter niet zo zeer om wel of niet douchen gaat, maar om wel of niet wassen, ongeacht de methode.

Merel
20-06-2011 om 12:06
Washand
Ik heb inderdaad geen washandjes meer in huis. Wassen bij de wasbak doen we inderdaad zelden tot nooit (heel soms was ik mijn haar wel eens boven de wasbak) Douchen is veel te gewoon geworden. En ik vind even snel afspoelen handiger dan met een washandje bij de wasbak. Afspoelen kan echt binnen een minuut als je dat zou willen.

Mama
20-06-2011 om 13:19
Douchen met washand
Merel, hoe was jij dan je gelaat als je je niet doucht? Of douche je twee maal per dag ( wat me voor je huid overigens niet echt goed lijkt).
Ik vind een washand bij de wastafel ideaal om 1 maal per dag even snel je gelaat, oksels en je vaginale/anale gebied te wassen. En de andere keer die dag douche ik dan.
Ook bij het douchen is een washand erg handig. Door de ruwheid van zo'n ding word je volgens mij veel beter schoon.

Kaaskopje
20-06-2011 om 13:47
Gelaat
Mooi woord: gelaat
Ik douche 's morgens, elke dag. Ik heb me jaren in de avond én ochtend gewassen en dan niet altijd onder de douche. Douchen vind ik net zo snel gaan, met een frisser resultaat. Ik spring tegenwoordig wel ongewassen het bed in, tenminste... vaak... als er verder geen plannen zijn Ik gebruik dus ook amper een washandje. Mijn jongste dochter gebruikt heel vaak een washandje om haar gezicht te wassen. Helaas haalt ze haar make-up er ook mee af. Lang leve de wasmachine.
Ik heb overigens ook een dochter die zich zelden wast. Ik heb het opgegeven. Vorige week gebeurde het wonder... ze had gedoucht. Ze had er heel erg van genoten volgens mij. Ik vroeg of ze lekker gedoucht had en ze glom van plezier. Maar ja.. hoe lang het nu weer duurt tot de volgende keer?

Merel
20-06-2011 om 16:16
Altijd
nou ik spring eigenlijk iedere ochtend wel even onder de douche. Soms lekker lang en uitgebreid, soms heel snel en kort. Mijn gezicht was ik gewoon met mijn handen, zelden aan de wastafel dus, maar dat doe ik ook wel eens, ik laat mijn handen volstromen met water en ga dan met mijn gezicht erin en was het een beetje rond.

Nikus
21-06-2011 om 13:29
Washand
Ik gebruik altijd een washandje, ook onder de douche.
Volgens mij is het gewoon pubergedrag. Hier ook een matige fan van de douche en de tandenborstel. Echter moet hij van mij om de dag douchen en 2x per dag tandenpoetsen. Zo niet dan consequenties.

Merel
21-06-2011 om 14:39
@mama
Nee mama, 's avonds douche ik niet nog een keer, gezien je vraag vermoed ik dat je dat waarschijnlijk onhygienisch vind? Als het nou vreselijk warm is geweest die dag dan wil ik 's avond nog wel eens snel een douche nemen voor het slapen gaan en anders niet, zeker niet als ik gewoon ga slapen

Mama
21-06-2011 om 20:02
Merel
Nou, niet zozeer onhygiënisch. Maar ik ga graag schoon en een schoon bed. Ik douche nooit 's ochtends. Ik ga tenslotte schoon op een schoon bed en kom er ook weer schoon af. Wel was ik me 's ochtends in mijn gelaat. En 's avonds voor ik ga slapen ( of eerder in de avond) douche ik meestal. Ook wel eens niet, dan was ik me met een washand op alle zweterige delen. ( Kruis, oksel, gelaat)

dirksmama
22-06-2011 om 23:34
Natter
Onder een douche word je in elk geval natter. Of je ook schoner wordt, hangt er van af.