Netel
05-07-2011 om 10:46
Dochter zo passief
Wij zijn de ouders van een meiske van 13, dat de MAVO doet. Ze gaat naar de tweede klas, maar wel met een aantekening dat ze toch flink haar best zal moeten doen om dat jaar op de MAVO te kunnen blijven. Ze is goed in taal, maar een drama in rekenen en dat is nog wel te overzien, maar haar houding is zo slap. Ze hangt in de schoolbanken, volgens de mentor en kijkt zo verschrikkelijk ongeintresseerd en alleen bij gym doet ze haar best.
Het is onze oudste en zij heeft erg moeten wennen aan het VO, maar wij ook. We stonden verbaasd over het weinige huiswerk en nu blijkt dat ze dat huiswerk wel allemaal afheeft, maar zo afgeraffeld. Het moet allemaal niet te veel moeite kosten.
Ook als we haar iets uitleggen, hangt ze onderuit, zucht een keer of wat, kijkt naar het plafond en zegt jaahhaaa als je vraagt of ze iets snapt.
Zo onbereikbaar.
Hoe kunnen we haar stimuleren om het volgende schooljaar de schouders er flink onder te zetten en de cijfers omhoog te krijgen?

koentje
05-07-2011 om 11:29
Volgens
mij vrij normaal gedrag in de puberteit. Je kunt haar proberen te stimuleren; met een beloning, met haar te overhoren of straf te geven voor onvoldoendes. Maar als het niet vanuit haarzelf komt zal het uiteindelijk einig uithalen vrees ik.
sterkte...

sus-anne
05-07-2011 om 13:14
Hier ook
hier een dochter van 14,het boeit haar allemaal niet,dat zegt ze ook regelmatig,ja boeiuh.
Ze is in februari van havo naar vmbo tl overgestapt,en zes weken geleden dreigde het bericht dat ze alsnog zou blijven zitten als er niets veranderde.
De reden? ze voerde gewoon geen klap uit( haar woorden,ik heb er gewoon geen zin in).
School heeft vanaf dat moment huiswerkklas verplicht gesteld,elke dag tot vijf uur.
ze heeft vandaag haar laatste toets,hoewel ze wel wat cijfers heeft opgehaald,is nog steeds niet zeker of ze over gaat.
Ze zegt wel dat ze liever niet blijft zitten,maar echt belangrijk vind ze het allemaal niet momenteel.
We laten het nu maar een beetje gaan,dan blijft ze maar een jaar zitten,misschien gaat dan het licht aan.

sus-anne
05-07-2011 om 13:18
Vraag aan netel
Is je dochter in alles passief?hoe zit het met vriendinnen? sociale contacten? sport?
Mijn dochter is alleen op school zo passief en ongeinteresseerd,verder is ze altijd in de weer met vriendinnen,msn ,twitter,leuke dingen doen enz.

Annet
05-07-2011 om 16:20
Bijles door een leeftijdgenote?
Misschien vind je dochter het prettig om bij sommige vakken geholpen te worden, als een soort bijles/begeleiding.
Mijn dochter is goed in wiskunde. Zij helpt momenteel 2 jongens die een klas lager zitten met hun wiskunde. Dat bevalt wederzijds heel goed.
Misschien dat een jonge begeleider makkelijker contact maakt en haar enthousiaster kan maken.

Netel
05-07-2011 om 22:48
Sus-anne
Voor de rest is ze hartstikke leuk. Vooral tegen vriendinnen en klasgenoten.Ze turnt met liefde en plezier. Gym is ook het enige vak waar de leraren niet over haar te klagen hebben.
Ik denk dat wij dezelfde dochter hebben wat dat betreft.

Netel
05-07-2011 om 22:51
Single lady en annet
Jullie hebben allebei wel tips waar we wat mee kunnen. Die huiswerkbegeleiding ga ik zeker uitzoeken en de leeftijdsgenootjes, dat is iets waar ik wat langer over moet nadenken, dat heeft meer met de beschikbaarheid te maken. Misschien gaat het helpen.
Zo frustrerend, als je ziet dat je kind beter kan, maar dat niet doet.

albana
06-07-2011 om 09:44
Gebruik sociale contacten
Heeft je dochter een leuke klas? Vriendinnen in de klas? Gebruik die om haar in te laten zien dat ze die allemaal 'kwijt' raakt wanneer ze een niveau omlaag gaat of blijft zitten. Misschien kan je de klasgenoten/vriendinnen ook een beetje inzetten om haar te 'helpen' beter d'r best te doen? Misschien willen die ook niet dat ze blijft zitten zodat ze uit hun klas gaat?
Afgelopen jaar heeft een vriendin van jongste (13) een erg moeilijk jaar gehad, ouders die gingen scheiden en verhuizingen. Dat had (behoorlijk) invloed op haar cijfers. Vriendin eet hier altijd een paar keer per week (3 keer ofzo) haar brood. Dus uit eerste hand hoorde ik dat. Vriendin heeft ook gewoon 'geen zin' zegt ze, maar w.s. zijn de omstandigheden ook wel van dusdanige invloed dat dat vrij logisch is.
Zitten blijven of niveau omlaag 'dreigde' rond de kerst.
Dat vond jongste vreselijk, haar beste vriendin zou dan niet meer samen met haar fietsen, pauze hebben etc.etc.
Samen met nóg een vriendin hebben ze het meisje een chocoladereep belooft voor élke 8 die ze haalde (voor bepaalde vakken) en ze 'herinnerden' haar er iedere keer aan : "morgen een toets, heb je al geleerd?" Wanneer ze 's morgens kwam (fietsen samen naar school) nogmaals, check en dubbelscheck, heb je je boeken voor dat en dat en heb je dat en dat gemaakt?
Dat hielp behoorlijk, het werd bijna een sport om een chocoladereep te 'halen'. En het meisje had weer een motivatie om haar vriendinnen eens te laten zien wat ze kon! Er zijn verschillende chocoladerepen uitgegaan....die ik overigens gesponsord heb voor een deel.
Ze is over trouwens en de moeder van vriendin heeft jongste+het andere meisje meegenomen om na de rapportuitreiking een grote ijscoupe te eten als 'dank' voor de steun.
Dit meisje vond haar cijfers ook niet 'boeien' maar haar vriendinnen kwijtraken doordat ze in een andere klas zouden zitten boeide haar wél.
groeten albana

Netel
07-07-2011 om 08:27
Albana
Ja, die vriendinnen en de angst die kwijt te raken...Teer punt. Groep 8 verliep niet bepaald prettig, juist omdat ze haar (weinige) vriendinnen kwijtraakte dankzij een erg actieve klasgenote die haar vriendinnen claimde en haar buitensloot. Dat heeft er zo erg ingehakt dat ik daar eerlijk gezegd geen stimulans in zie. De kans is aanwezig dat ze door die angst weer in haar schulp gaat kruipen waar ze nu net uit aan het kruipen is. Ze zit op een scholengemeenschap voor MAVO, VMBO en PRO en qua vriendschappen lopen die opleidingen helemaal door elkaar. Dus die vriendinnen zal ze toch wel, in mindere mate, behouden.
Dochter heeft een paar leuke meiden in haar klas, helaas woont het groepje waar zij zich bij thuisvoelt een kilometer of 5 verderop en is het met sporten en babysitten soms erg lastig om samen huiswerk te maken.
Het beloningensysteem wat je eronder vermeld zou wel eens een goede stimulans kunnen zijn.
Dat is zeker het proberen waard.
Morgen krijgt ze haar rapport en dan gaan we toch maar eens praten over hoe fijn die MAVO en haar klas is, en hoe graag ze daar wil blijven, want dat wil ze wel.

albana
07-07-2011 om 10:10
Kun je
Ook als stimulans niet wat schappelijker zijn (een tijdje) met brengen en halen ofzo? Of wat makkelijker qua logeren? Dat b.v. er een klasgenootje komt eten (na school) meegaat oppassen en dat ze dan weer bij jullie slapen als dat 'klaar' is? Dat soort dingen?
Ken je de ouders? Dan zou je het 'afstandprobleempje'enigzins onder de aandacht kunnen brengen......wie weet hebben hun héle creatieve oplossingen (b.v. een vader die vlak bij jullie woont waarmee klasgenootje dan na zijn werk mee terug kan, dat gebeurd hier met vriendin van oudste die 8 km verderop woont.)
Probeer er eens oplossinggericht naar te kijken, ook met je man (die komt toch ook thuis op een gegeven moment,neem ik aan?) en met dochter.
Als je haar een paar keer brengt en haalt leer je de ouders ook kennen.
Dat beloningssysteem met die chocoladereep is trouwens niet ons eigen idee.....dat hebben de meiden van turnen (waar ze alledrie op zitten) waar ze die chocoladereep wel eens inzetten als een kind iets erg moeilijk vind als extra stimulans.
Anders waren ze zélf (de 13 jarigen dus) nooit op dat idee gekomen denk ik.
Nu was de situatie ong. hetzelfde. Alleen ging het niet om turnen maar om school en in de klas blijven.
Of bied voor mij part aan dat ze zo nu en dan met de hele club bij jullie zitten in tussenuren of na school, zorg voor thee en een koekje, of wat dan ook en trek jezelf even 'terug' (boodschapje doen?). Kan de rest van de club daarna weer gezamelijk naar huis....
groeten albana

Netel
07-07-2011 om 21:44
Albana
Die opmerking over mijn man snap ik niet zo goed.
Dochter heeft ondertussen aangegeven dat ze niet met anderen wil leren, dat leidt haar teveel af.
Eigenlijk wel jammer, want die paar keer dat hier een paar meiden waren en zaten te "geiten" heb ik daar erg van genoten. Ook dat is dus het probleem niet. Mee eten en logeren ook niet. Maar ze wil alleen leren.
We gaan in de zomervakantie een schema opstellen, kijken of dat zoden aan de dijk gaat zetten.

albana
08-07-2011 om 08:01
Man...........
Ik bedoel alleen maar dat hij misschien een praktische manier weet of kan vinden om je dochter op te halen als de afstand te ver is. Ik neem aan dat hij op een gegeven moment toch thuiskomt of niet?
Misschien kan hij na het sporten haar meenemen of ziet hij andere mogelijkheden die simpel in te passen zijn.
2 weten meer dan 1.
En wij kunnen wel meedenken, maar kennen jouw thuissituatie en ritme natuurlijk niet precies, je man wel.
Dat is alles.
groeten albana

Netel
08-07-2011 om 08:14
Het is nog ff wennen
Het is nog steeds wennen om wat je zegt neer te schrijven, zonder dat anderen je achtergrond weten. Soms vergeet ik dat wel eens en ga compleet van onze eigen situatie uit.
Manlief is een van de weinige mannen die niks met auto's heeft en dus ook geen rijbewijs. Het heeft hem nooit geboeid en hij heeft het nog nooit nodig gehad.
Maar ik heb het wel en een keer of wat op en neer rijden is natuurlijk geen enkel probleem.
Dat meedenken van jullie, dat is erg fijn, daar hebben we echt wat aan, dus vooral blijven doen.

Babette123
10-07-2011 om 20:11
2e klassers
Toen onze dochter in de 2e klas kwam, vertelde haar mentor tijdens de ouderavond:
"onze ervaring hier op school is dat wanneer leerlingen in de 2e van de middelbare komen, ze alles belangrijk vinden behalve school".
Hij voegde daaraan toe dat de ene leerling de andere niet hoeft te zijn en dat ze soms eerder, later of zelfs helemaal niet op dat punt komen. Maar op school zien ze het wel sterker bij leerlingen rond het 2e jaar.
Mijn dochter zit in de 2e, gaat naar de 3e nu. En zij werkt wel gewoon goed haar huiswerk af. Hoewel ze het in de laatste toetsweek iets heeft laten versloffen.
Ik vind haar juist weer wat passief in haar sociale contacten. Ze heeft er ook minder tijd voor, maar ze zoekt het ook niet altijd uit haar zelf. Dat vind ik jammer en ik hoop dat dat komend schooljaar wat beter wordt.
Succes!