Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochters en vriendjes, wat wel, wat niet?

Onze dochter van ruim 14 heeft een vriendje. Niet haar eerste en wellicht ook niet haar laatste. Ik vind het soms best lastig om te bepalen wat wel en wat niet kan. Kan ik het goed vinden dat ze elkaar s`avonds buiten ontmoeten? Ze zijn dan met een groepje, hebben vandaag in de achtertuin gechilled bij iemand, maar ik weet dat ze ook wel in een speeltuintje rondhangen. Ze heeft ook wel met een jongen op haar slaapkamer gezeten. Dat vind ik niet erg, maar dan...deur open, deur dicht? Op een kiertje? Ik weet het niet goed allemaal en vertrouw op haar gezonde verstand, ze is er gelukkig erg open over. De jongen rookt en heeft zijn sigaretten weggegooid omdat zij roken vreselijk vindt. Verder weet ik wat dingen over zijn achtergrond waar andere mensen me voor menen te moeten waarschuwen. Ik heb ze wel met haar besproken, maar kan er verder weinig mee omdat ze niets over de jongen zelf zeggen. Ik ken hem tenslotte niet. Ik merk toch dat ik het een beetje eng vindt omdat het nog erg nieuw is voor ons, ons kleine meisje verliefd, haha. Zijn er nog do`s en dont`s als het om dochters en hun vriendjes gaat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Praten praten praten

wij praten veel , heel veel, met onze dochter, wat zij wil, wat onze grens is. Uitgelegd (toen, ze is nu bijna 17 en heeft 1 jaar vaste verkering!)dat zij onze oudste is en alles nieuw en eng is voor ons. Maar ook nieuw voor haar, dat zij ons ook moet vertrouwen dat wij meer van de wereld gezien hebben en haar willen beschermen. Laat haar gebruik maken van jouw ervaring, dat mag je best vragen! Maar we zijn ook jong geweest en begrijpen heus wel wat zij wil: privacy
Ja idd deur open, als ze op kamer zijn. Niet te lang, en ook af en toe (eerst) beneden zitten, wat drinken of film kijken, gamen ofzo. Leer hem kennen, daar mag je best op vragen, dan geef je haar ook wat ze wil: privacy. Vraag om jou te vertrouwen, dat als ze verder wil, je haar wil helpen met voorbehoedsmiddelen, uitleg ofzo... Wees vooral ook enthousiast over vriendje . En nodig ze uit, ze willen privacy, dus dat wordt of buiten of op eigen kamer...nou, dan toch echt luever bij jou thuis?? Fijn dat ze zo open is, dat maakt het allemaal leuker en makkelijker!! Ik vroeg wel eens of ik eerst even met papa mocht overleggen, voor ik echt n antwoord gaf, of dat ik er even over wilde nadenken, tijd nodig had om aan n idee te wennen....Ik heb ook regelmatig geraagd hoe ze onden dat wij het deden als ouders, zij mogen best feedback aan me geven, daar kan ik wel/niets mee doen. En als je zelf het goede voorbeeld geeft, wat feedback betreft, komt er echt wel n serieus antwoord. Veel plezier in deze nieuwe leuke fase!

Gewoon in de gaten houden...

Ja,kleine meisjes die groot worden he,soms een beetje té snel.Heb drie stuks en de jongste is ondertussen al 16 geworden dit jaar.
De oudste was 16 toen ze haar eerste vriendje leerde kennen,7 jaar samen geweest en dan opeens weer vrijgezel.
De middelste 15 toen ze stapelverliefd werd,8 jaar samen geweest,ondertussen nieuwe liefde.
De jongste heeft ook oog voor het andere geslacht,maar is wat voorzichtiger en dat vinden wij niet erg.
Ach,je zegt zelf dat je dochter al vriendjes heeft gehad en dat deze wellicht niet de laatste zal zijn.Denk dat het de normale gang van zaken is hoor.Hou hen beiden een beetje in de gaten,niet teveel toelaten,zelf regels bepalen wat wél en niet kan.Het is al een pluspunt dat je dochter open is tegen jou,dus kan je ook makkelijker een conversatie aangaan.Wat die achtergrond van de jongen betreft?Net omdat het nog pril is,zou ik me daar niet teveel in opjagen en zeker niet naar je dochter toe.De kans dat zij zich daardoor harder gaat vastklampen aan hem is groot.Wacht een beetje af,wie weet komt ze volgende week al met een andere aanbidder over de drempel.

Melleke75

Melleke75

10-09-2012 om 10:43 Topicstarter

Fijn!

Dat is fijn, ouders met ervaring, haha. Ze heeft inderdaad wel eerder vriendjes gehad, maar dat is zo kort geweest. Hooguit een paar dagen omdat of de jongen of zij het weer uit maakte. Het kan nu natuurlijk ook zo weer uit zijn, maar er zal vast eens een vriendje om de hoek komen kijken waar ze wel langer aan vast zit. Gelukkig is ze erg open inderdaad. Ze vertelt me of ze al gezoend hebben en dus ook wanneer het `aan`is. We weten ook wanneer ze bij hem is en waar ze is. Ik heb met haar besproken dat ik in het donker buiten hangen niet zo`n succes vind, ze zal hem binnenkort meenemen naar huis vertelde ze me. Achter in zijn tuin chillen vind ik niet erg (onder een overkapping met een groep), beter dan op straat rondhangen. Op dit moment maakt ze nog keurig eerst dr huiswerk voor ze naar hem toe gaat, ze heeft ook al vooruit geleerd zodat ze vandaag ook weer af kan spreken. So far so good lijkt me. Boven zitten vind ik ook goed, alleen met deur dicht vind ik minder. Zelf vindt ze dat er heus niets gebeurt, ze wil heus geen tienermoeder worden zegt ze dan. Poeh, ze zijn zo wijs tegenwoordig. Die deur wil ik nog wel even met haar bespreken. Misschien een middenweg, de deur op een kier. Haar deur zit naast de trap en met deur open kan ze continue rekenen op bezoek van beide broers en mijn man en ik lopen er ook geregeld langs. Ik kan me voorstellen dat ze dat nou niet echt fijn vindt. En ja, praten....ik hoop dat ze dat nog lang blijft doen.

Onderhandelen

jaaa dat wordt onderhandelen he.
Deur op kier, niemand komt binnen. En het is niet zo dat ze meteen wilde sex hebben, als die deur dicht is, maar de privacy kan er wel voor zorgen dat ze wellicht verder gaat dan ze eigenlijk wil/van plan was. Dat hoeft niet meteen sex te zijn in de zin van de daad
We vonden/vinden dat zolang ze zich aan afspraken houden wij ook bereid zijn om te onderhandelen. En jaaaa soms waren/zijn we flauw, kinderachtig of wat, maar we hadden/hebben tijd nodig om te wennen...die ruimte mag je vragen, zeker als je eerlijk bent over je eigen gevoelens zal het wel worden begrepen, is onze ervaring. Ennn...hou de humor erin, dat maakt t allemaal wat luchtiger, net als véél complimenten geven!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.