Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Marit

Marit

17-12-2019 om 20:32

Door donker fietsen

Vanaf welke leeftijd fietsen jullie kinderen in het donker s avonds? Onder welke omstandigheden wel/niet?

Marit


Marit

Marit

17-12-2019 om 20:59

Oeps

Per ongeluk 3x aangemaakt, sorry. Er mogen er 2 weg.

Mamsie

Mamsie

17-12-2019 om 21:14

Lastig

Hier een zoon van 12 die 3x per week rond etenstijd op de fiets naar voetbaltraining gaat (3 km fietsen). Dat doet hij sinds afgelopen voorjaar (bij daglicht) zelf en dit najaar toen het steeds vroeger donker werd is hij dat blijven doen. Vaak wel met een groepje, maar soms ook alleen.

We kunnen wel zijn locatie zien via een appje. Vinden wij en hij een prettig idee...

Later op de avond zou ik het niet oké vinden. Weet niet precies waarom, want donker is donker. Of het nou 18.30 of 21.00 uur is...

Tja.

Dochter v 18 (!) heeft pianoles in the middle of nowhere. De oprit van haar piano juf is alleen al zeker 509 m lang, smal en bochtig en loopt door een stikdonker bos. De weg ernaartoe is ook afgelegen. Geen straatlantaarns, amper verkeer.

Ik weet dat er overdag ook van alles kan gebeuren, maar ik breng haar in de wintermaanden. Sterker nog, ik zou daar zelf ook niet graag alleen fietsen in het donker.

Ingrid

Ook die leeftijd.

Vanaf t moment dat ze in groep 8 naar de zomer toe gingen zelfstandig zodat ze al redelijk gewend waren toen het donker werd in het najaar fietsten ze naar sport en vrienden. Ze moesten toen ook in het donker naar school fietsen. Ik vond t prima tot een uur of half 10. Dat werd in de loop van de jaren steeds later😉. Wat niet is veranderd is dat ze wel altijd samen fietsen. Zeker in de meer verlaten stukken vind ik dat zef nog steeds prettiger.
Zorg er aub wel voor dat er verlichting op de fiets zit en....check deze regelmatig. Hoe vaak t niet was als ik vroeg, doen jullie lampen het. Dat er een zei...oja mijn achterlamp of zo doet t niet. Ik heb altijd reserve lampjes( goede die meer licht geven) liggen die om t stuur of bagagedrager kunnen. Zodat het meteen verholpen kan worden.
Ik heb bij allebei ook van die reflecterende buisjes om hun spaken gedaan. Ze vielen echt niet op maar in het donker zagen autos hen wel beter.

Caesar

Caesar

17-12-2019 om 22:23

Ingrid OT

509m? Heb je het nagemeten? Of is het meer 5x10^2 m?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-12-2019 om 23:54

Mijn dochter heeft paardrijles bij een manege aan een heel rottige 60 km weg. Smal, slecht verlicht en ze rijden er als gekken. De les duurt tot 18.00 dus 18.30 thuis, maar helemaal gerust ben ik er niet op.

Pluk

Pluk

18-12-2019 om 07:59

Vanaf een jaar of 10 ook in het donker zelf naar de training (maar dat is een paarhonderd meter). Vanaf de middelbare school begint de school in de winter in het donker, dus dan elke ochtend 10 km in het donker fietsen. Vanaf die leeftijd ook ‘s avonds tot een uur of negen of anders met een groepje.

Pirata

Pirata

18-12-2019 om 08:34

Mijn zoon van 12 fietst naar zijn club, dat duurt vann19:00 tot 20:30 en is een kilometer of 3. Elke week maan ik hem weer om goed op te letten en zijn verlichting aan te doen. Terug fietst hij een deel met anderen. Ook naar school in het donker, 7 km.
Mijn zoon van 17 moet 7 km terugfietsen om 22:00 vanaf zijn werk. Over een fietspad in the middle of nowhere.
Altijd blij als ze weer veilig thuis zijn!

Pirata

Pirata

18-12-2019 om 10:30

Omstandigheden

Je vroeg ook onder welke omstandigheden wel/niet.
Sowieso spelen wij taxi als het gevaarlijk weer is. Onweer bijvoorbeeld, zware storm. Bij stevige regen niet, bij stortregen met de auto als we in de gelegenheid zijn. Net als bij alle pubers ligt het regenpak ongebruikt in de kast.

Bo

Bo

18-12-2019 om 11:28

jeetje

Mijn zoon fietst al vanaf groep 6 naar school (dus in de winter ook in het donker), afstand is 2 km (veilige weg) en nu in groep 7 gaat hij ook 's avonds alleen naar de voetbaltraining in het donker. Is zo'n 1,5 km. Dat duurt tot 18:30 maar dan is het ook al donker.

Vraag mij nu echt af of ik een ontaarde moeder ben of dat jullie allemaal curlingouders zijn.

En natuurlijk breng ik hem met zware regen of sneeuw.

Pirata

Pirata

18-12-2019 om 11:35

Heb jij alle reacties wel gelézen? Zeg ik (en anderen) dat ze altijd alleen door het donker fietsen, worden we door jou uitgemaakt voor "curlingouders".

Bo

Bo

18-12-2019 om 11:40

Pirata

Ja maar de meeste kinderen zijn een stuk ouder.

Enne, niet zo gepikeerd: ik noem mezelf ook ontaarde moeder (én zet een knipoog achter ze zin).

Pluis

Pluis

18-12-2019 om 11:45

Inderdaad misplaatste reactie Bo

ik lees hierboven juist dat áls er al gebracht en/of gehaald wordt dat met een hele goede reden is. Dus juist geen curlingouders.
Je klinkt een beetje opschepperig met je 'al vanaf groep 6'. Dat moet maar kunnen he. Je zegt zelf al dat het een veilige weg is, die luxe heeft lang niet iedereen.

Hier (even terug naar het topic) fietsen ze ook al vanaf eind groep 5/begin groep 6 zelf naar school. Hoewel ik toch nog wel vaak mee ging, want op school mochten heel lang de ouders mee naar binnen en dat vond ik wel gezellig. Bovendien lag school op mijn route naar werk. Maar ze konden het prima zelf.
Door het donker, tja, dat weet ik niet meer precies. Ik denk vanaf midden groep 7. Oudste zat toen op een sport waar hij ook 's avonds voor trainde, en die wilde graag zelf fietsen. Die hebben we toen wel een simpel mobieltje gegeven om even te bellen op moment van vertrek (en natuurlijk bij lekke banden en ander ongemak). Dan konden we in de gaten houden of het niet te lang duurde. Ik vond zo'n mobieltje wel heel handig, al waren ze in die tijd nog niet voorzien van zo'n handige app. Het was voor ons voldoende om te weten dat ze onderweg waren.
Ik denk zelfs dat als we die mogelijkheid niet hadden gehad, we de kinderen vanaf die leeftijd toch al wel zelfstandig zouden laten fietsen. Ook in het donker. Wel hebben we altijd gehamerd op zoveel mogelijk samen fietsen. Al hadden we daar bij jongste ook wel onze twijfels bij, die vond en vindt dat veel te gezellig, wat weer andere gevaren met zich meebrengt .

Caesar

5 *10^2 idd.

Typefoutje. 😀

Bo

Bo

18-12-2019 om 12:25

Pluis

Nee Pluis. Ik noem mezelf ontaard dus hoe jij daar opschepperig in kan lezen is mij een raadsel.

Ik vraag me het gewoon oprecht af omdat in mijn zoons team vrijwel iedereen wordt gehaald en gebracht. Ben ik dan zo raar? Ontaard misschien in andermans ogen? Maar als ik naar mijn eigen jeugd kijk, dan fietste ik in groep 7 ook zelfstandig verder weg over gevaarlijkere wegen en daarom vind ik dit verantwoord. Plus, ik denk dat ook meespeelt of het je eerste kind is of niet. Dit is mijn jongste en die maak je sneller zelfstandig. Maar dat anderen daar anders over denken is duidelijk. En dat mag natuurlijk ook gewoon.

vlinder72

vlinder72

18-12-2019 om 12:29

Mijn kinderen ook

Naar trainen en naar school fietsen ze zelf. Mijn jongste is nu 10 en fietste vorig jaar ook zelf naar zijn trainingen.

Het enige wat ik geen goed plan vond was toen mijn dochtet 10 was en op paardrijden zat en langs een landweg moest rijden met beroerde verlichting. Geen apart fietspad en scheurdende auto's en langsrijdende trekkers. Toen haalde wij haar altijd op. Dit hadden wij ook bij onze zoons gedaan want die weg was niet prettig .

Maar twijfelt TO ergens over?

Marit

Marit

18-12-2019 om 22:52

Dank

Voor alle reacties. Hier een dochter van 12, oudste, vo 1e jaar, heel zelfstandig en netjes in verkeer. Ze fietst in ong 20 min. naar school en wat ons betreft ook door weer en wind, simpelweg omdat ik meestal de auto mee heb en vroeg weg ben. Maar savonds traint ze daar nu ook, moet dan om half 8 terug. Dat is overigens grotendeels een los fietspad naast een grote weg en door het dorp. Dus das niet direct eng. Mijn man is daar makkelijker dan ik, ik heb niet echt een referentiekader, masr onze kids worden redelijk zelfstandig gemaakt, en kunnen dat ook (zoon van 9 fietst dezelfde weg naar school, 20 min, ook alleen, gaat prima). Ik twijfelde daar ook niet zo aan (behalve mn eigen gevoel wat loslaten), en ik laat haar even appen dat ze er is en wanneer ze vertrekt. Maar laatst had ze feestje, ook in de plaats van school, 20-25 min fietsen. Toen belde ze op dat ze met een ouder mee kon, en dat de ander haar dan wel wilde halen de volgende ochtend, ze vonden het wat eng. Hebben we niet gedaan, gewoon volgens afspraak naar huis en vriendinnen geapt dat ze er was. Maar ik ging wel wat aan mezelf twijfelen. Onweer snap ik, zeker savonds. Zou ik ook niet doen.en om 23 uur ws ook niet. Maar dank, ik denk dat mijn reactie dat het gewoon kan niet zo heel gek was.

Marit

Erica

Erica

19-12-2019 om 07:07

neem aan dat je dochter niet bij de 'ze' die het wat eng vonden zat. Ik zou mijn dochter niet 's avonds alleen door het donker laten fietsen als ze dat eng vond.

Mijn dochter van 14 moet na haar training een kilometer fietsen in de stad. Hier heb ik een keer gelezen dat iemand haar dochter van zestien na acht uur haalde. Ook heb ik wat betreft de wijk waar dochter doorheen moet iemand een keer aan victimblaming horen doen (meisje was lastig gevallen 'dan weet ze meteen dat ze daar niet laat moet fietsen'). Daarom halen we dochter meestal als het rond negenen wordt, al voelt het wat overdreven. Zelf fiets ik daar trouwens wel, zowel laat als heel vroeg.

Ik heb laatst zelfs beide kinderen opgehaald op zevenhonderd meter, ook na negenen. Ze vinden het fijner en het scheelt ook dat ik op dat moment zelf ook onderweg naar huis ben. Ik kan dus of 700 meter eerder stoppen of even doorfietsen en de kinderen ophalen. Dat zou ook niet hoeven.

Zet je kind in het licht!

Koop van die kleine led lampjes met elastiek (vaak 2 per verpakking, wit en rood). Neem de witte, knoop die aan het stuur en richt het licht naar de romp/benen van het kind/de fietser.

Dat maakt voor de zichtbaarheid een wereld van verschil.
Automobilisten worden er een stuk vriendelijker van.

Anemone

Anemone

19-12-2019 om 09:18

Nee

Ik zou een meisje van 12 echt niet s avonds in haar eentje een half uur door het donker laten fietsen. En zeker niet het aanbod afslaan om haar mee te laten rijden met een andere ouder. Samen met andere kinderen terugeisten na de training zou ik wel ok vinden. Heeft niks met zelfstandigheid te maken, wel met veiligheid.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-12-2019 om 09:25

Curlingouder

Mss zijn wij dat wel in dit opzicht.

Net met 18-jarige geregeld dat ze gehaald en gebracht wordt voor een afspraak die vanmiddag begint en vanavond eindigt op een kilometer of 7 afstand 3 dorpen verder, waarbij de door een afgelegen stuk weiland moet tussen 2 dorpen.
Ze wilde best zelf fietsen en ik heb er vanzelfsprekend geen enkel bezwaar tegen wanneer ze dat bij licht doet. Maar bij donker vind ik dat een onprettige gedachte. Als ze uit een van de twee andere tussenliggende dorpen terug moest komen in het donker in de avond had ik daar geen probleem mee. Bebouwde kom loopt in elkaar over, overal genoeg licht enzo. Maar dat afgelegen stuk daar gaat het mij om.

Niks raar

Bo "Ik vraag me het gewoon oprecht af omdat in mijn zoons team vrijwel iedereen wordt gehaald en gebracht. Ben ik dan zo raar? "
Nee hoor.
Ik dacht het ook meteen. Het is om vijf uur al bijna donker. Dan fietst het hier dat het een lieve lust is en dat moet allemaal nog de polder in in alle windstreken.
Mijn kinderen gingen 's winters in het donker naar de basisschool en kwamen vaak ook in het donker weer thuis (5km fietsen).

Het is een kwestie van gewenning denk ik.

Hanne.

Hanne.

19-12-2019 om 10:35

langzaam gegroeid

Denk dat het in groep 7 gestart is met zelf van/naar school gaan. Daarna steeds verder en ook op andere tijdstippen.

Soms ook uit nood geboren. Kan nu eenmaal geen 3 kinderen op het zelfde tijdstip ergens halen. Soms omdat de sportles werd verplaatst naar een moment dat ik nog aan het werk was.

Vanaf de middelbare school eigenlijk alles tot een km of 7/uur of 9 zelf. Mits het via veilige/goed verlichte wegen kan. Al fietst mijn 15 jarige ook regelmatig wel een stuk door de polder. Na 22 uur wordt er eigenlijk altijd gehaald. Al dan niet op de fiets.

Pirata

Pirata

19-12-2019 om 10:42

vanavond

Vanavond wordt mijn 12-jarige overigens wel gebracht en gehaald, maar dat is het schoolgala. 23:00 vind ik te laat om 7 km alleen naar huis te fietsen voor een iel manneke. Volgend jaar mag hij dat misschien al wel zelf doen, zolang hij in gezelschap fietst.

Marit

Marit

19-12-2019 om 20:44

Zo gaat het hier ook, zelfs met twee kinderen kan ik niet altijd overal zijn, man werkt onregelmatig. Dochter heeft het vaker gefietst, het is geen afgelegen stuk, dat speelt zeker mee. Ze heeft gelukkig ook een fiets met goede verlichting. En half 8/ 8 uur is voor mij ook wel de limit. Ik vond het heel lief dat ze mee mocht rijden, maar dan had ze de dag erna geen fiets gehad. Ik kon haar niet brengen en het ging me wat ver om dan een andere ouder haar vanuit naburige plaats te laten halen. Ze vond het niet echt een probleem leek het. Ouders vonden het eng.

Marit

pirata

Juist dan was een van de weinige keren.... brachten wij ze...ze wilden wel netjes aankomen met hun haren in de plooi whahahha

Kopzorg

Kopzorg

20-12-2019 om 17:07

Inderdaad haren in de plooi

Hier gisteravond ook kerstgala op school, tot 23.00 uur. Knullen hier uit het dorp gingen zoals gewoonlijk fietsen en hadden dochter best thuis kunnen/willen brengen als ze dat vooraf ter sprake was gekomen maar gezien de outfit was 7 km fietsen geen optie.
Bijna 18 en dan gebracht en gehaald, en jongste dan ook maar naar zijn kerstactiviteit gebracht, omdat we toch aan het rijden waren.
Binnen het dorp fietsen ze eigenlijk altijd zelf meestal in een groepje en dan niet later dan 22.00 alleen.
Laatst was dochter onderweg naar huis toen ze ons belde om 21.30, of we haar tegemoet konden rijden. Politie op de been, helicopter met zoeklicht in de lucht boven onze wijk, de meiden hebben op een kruispunt waar de groep meestal splitst gewacht tot er meerdere vaders waren. Veel volk op straat, voornamelijk ramptoeristen maar ze voelden zich toch niet veilig.

JanetEE

JanetEE

01-01-2020 om 21:49

tijdstip, locatie

hier naar de voetbal en paardrijden of baantje bij de mac (16 jaar) vanaf groep 5/6 wel alleen 's avonds. Geen onderscheid tussen jongens en meisjes.

Verkeersomstandigheden

De aanwezigheid van een gescheiden fietspad heeft m.i. veel gewicht in het ‘s avonds wel of niet laten fietsen van kinderen. Als een kind op een smalle weg fietst waar automobilisten fietsers moet inhalen, ben ik sneller bereid kind in het donker op te halen.
Op een of andere manier vind ik dat autoverkeer ‘s avonds harder rijden alsof het gevoel van ‘er is toch weinig verkeer’ dan meer gaat leven. Maar dan heeft men minder tijd om die fietser waar te nemen.

Liefs zie ik kind ‘s avonds in een groepje fietsen. Als dat niet kan , dan zoveel mogelijk op afgescheiden fietspad.

Enna M.

Enna M.

03-01-2020 om 15:36

Zolang er veel ander verkeer is wel.

Hier gaat mijn 14-jarige vanaf zijn 12e door het donker 10 km. naar school. Dat is een eind en ook door de weilanden, maar het is een druk befietste route dus hij fietst nooit alleen (afgezien van dat hij meestal afspreekt om samen te fietsen of wel een schoolgenoot tegenkomt).

's Avonds hangt het er vanaf hoe rustig het al is bij de weg. Deze tijd rond een uur of 6 7 vind ik niet zo'n probleem want dan is het nog best druk op straat. Als het na 20.00 uur is en ook een eind verderop (ander dorp of andere kant van de stad), dan komen we kind echt wel ophalen. In het donker mogen de kinderen ook niet in hun eentje door het park fietsen dat onverlicht is. Daar zit af en toe dronken/stoned hangvolk, ik vind het geen prettig idee dat mijn kinderen daar in hun eentje langsgaan.

Het verbaasde mij een tijd terug dat na de verjaardag van onze zoon de helft van de visite (allemaal 13 en 14-jarigen) alleen naar huis mocht fietsen om half 11 's avonds. Van iemand die verderop in de straat woont begrijp ik dat wel, maar iemand die de halve stad door moet... ik vind dat niet veilig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.