Marietje
12-01-2014 om 14:40
Door zenuwen dingen ontzeggen
Mijn 15-jarige dochter heeft volgende week een gala feest op school en de jurk is reeds gekocht. Nu maakt ze zich zo druk erover, zoveel zenuwen, dat ze in tranen uitbarstte en nu niet meer naar het feest wil. Dit heeft ze heel vaak; zo zenuwachtig dat ze niet meer gaat en zichzelf zo heel veel leuke dingen ontzegt.
Iemand tips hoe hiermee om te gaan? Ik vind het zo sneu voor haar...

Polletje Piekhaar
12-01-2014 om 16:32
rust
niet te veel op reageren denk ik. Zeg bijv. 'dat kunnen we altijd nog zien, dat hoef je nu niet te beslissen'en laat haar even tot rust komen.
Zij doet al zo gespannen en neurotisch; als jij ook nog eens gaat reageren alsof het heel erg is, heeft ze aan jou ook geen houvast.

Polletje Piekhaar
12-01-2014 om 16:33
daarnaast
kun je proberen te achterhalen waarom ze zo onzeker is ; over haar uiterlijk vooral?

Druif
12-01-2014 om 17:04
Herkenbaar
Ik heb ook zo'n dochter. Ze wilde ook niet naar het gala. Maar heeft het ook met andere zaken. Vermijdend gedrag. Het komt bij haar voort uit een soort sociale faalangst.
Ik probeer ten eerste altijd uit te stralen dat ze vrijheid heeft om zelf beslissingen te nemen. Met de gedachte dat angst afneemt als je controle hebt en toe neemt als je passief bent.
Daarnaast zijn wij erg bezig met 'helpende gedachten'. Dus wat denk je dat er mis zal gaan? Is het logisch dat dit ook zal gebeuren, is dat een realistische gedachte? Wat is wel een realistische gedachte in dit verband?
Met dat gala, heb ik gezegd dat ik me wel voor kan stellen dat niet gaan ook echt niet leuk is achteraf. Dan kun je beter wel gaan en achteraf zeggen dat het verschrikkelijk stom was.
Heeft ze vrienden? Bij mijn dochter helpt de gedachte dat ze gaat om haar vrienden niet in de steek te laten. Ook de gedachte dat je het niet leuk hoeft te vinden, helpt. Verder de gedachte dat er in het leven soms stomme verplichtingen zijn, waar je naar toe moet, als je jezelf niet buitenspel wilt zetten.
Ik ben het trouwens erg met polletje eens. Je moet zelf het niet erg vinden. Want hoe meer jij er belang aan hecht, hoe groter het wordt.
Als mijn kinderen om zoiets moeten huilen, dan probeer ik eenbeetje kil te blijven. Ik snap dat je van streek bent en je rot voelt, maar ik vindt het niet passen bij het probleem. Zo erg is het nu ook weer niet. Wil je niet, dan ga je niet. Vindt je dat ook weer stom, dan ga je wel. Over tien jaar is dit niet meer van belang, dan ben je het vergeten.

Jasam
12-01-2014 om 17:55
Vriendinnen
Kan ze ook met een paar vriendinnen afspreken om van te voren samen bij jullie thuis zichzelf om te kleden en op te tutten, om dan vervolgens met z'n allen naar het gala te gaan?
Met z'n allen een pizzaatje vooraf, voor de ontspanning.

Haplo
12-01-2014 om 19:49
valispert
'Nu maakt ze zich zo druk erover, zoveel zenuwen, dat ze in tranen uitbarstte en nu niet meer naar het feest wil.'
Geef gewoon Valdispert of iets anders kalmerends.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.