Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Shifra

Shifra

06-04-2013 om 18:57

Dringend: hoe laat thuis, 15 jarige?

Hoi allen,

ik word nogal overvallen door mijn zoon (15) met het verzoek 'nu eens net zo laat thuis te mogen zijn als zijn vrienden'.
Hij gaat vanavond naar een feest van een vriend, die heeft hiervoor een cafee afgehuurd(!?!) in de stad. Niet ver hiervandaan om naar toe te fietsen.
Zijn vrienden hoeven pas om 2 uur vannacht thuis te zijn.Ze fietsen dan met elkaar. Als hij alleen naar huis terug zou fietsen ,fietst hij gewoon door de stad.

Doorgaans mag hij als hij bij mij thuis is (ben gescheiden) om 23.00 uur thuis zijn in het weekend. Vindt hij belachelijk. Ik vind eerlijk gezegd 12 uur al laat genoeg, maar begin te geloven dat dat echt ouderwets is.

Ik hoor héél graag, voor 9 uur vanavond, jullie mening!! Ik weet nl even niet meer wat 'gewoon 'is qua thuiskomen.
Ik heb nl een (doorgaans heel redelijke) moeder van een vriendje van mijn zoon hierover even gesproken en die vond 2 uur vannacht thuiskomen een acceptabele tijd.

Wat vinden jullie, wat is jullie ervaring?

groetjes,
shifra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Arawen

Arawen

06-04-2013 om 19:42

Hangt van kind af

Ik heb 2 zonen, van 13 en 19. Van de oudste weet ik dat je als ouders op een gegeven moment moet accepteren dat ze later thuis komen dan jij naar bed wilt...;-( De jongste gaat gelukkig nog niet uit..
Ik denk dat ik de beslissing van het kind af zou laten hangen. Hoe schat je jouw zoon in? Als een type dat zich door de 'verkeerde types' mee laat trekken in te veel drinken of ander ongewenst gedrag? Of gaat hij gewoon met een groep vrienden en kun je er van uit gaan dat hij om 2 uur netjes volgens afspraak met de rest naar huis fietst? Ken je die vrienden?
Als je het te vertrouwen vindt, zou ik hem laten gaan. Ik zou persoonlijk liever hebben dat mijn zoon om 2 uur samen met anderen kwam dan om 12 uur alleen...

Arawen

Arawen

06-04-2013 om 19:45

Drinken/alcohol

Overigens; je zei iets over 'cafe afhuren'. Ik weet niet hoe oud die vrienden zijn, maar alcohol onder de 16 mag niet he... Hopelijk is daar door de organiserende ouders en het cafe rekening mee gehouden?

koffiekwast

koffiekwast

06-04-2013 om 20:33

Hier vooral belangrijk samen naar huis

Het uitgaansleven bij ons in de dichtsbijzijnde stad eindigt ook op onmogelijke uren (en begint ook pas echt na onze bedtijd).
Wij zijn er langzaam ingerold en inmiddels voelt het prima. Dochter gaat af en toe uit sinds ze 15 is en in de 4e klas zit (daarvoor eigenlijk alleen schoolfeesten - waarbij in de 3e voor het eerst schoolgala tot 3 uur in de nacht). Het went simpelweg. Dochter mag tot laat (of soms zelfs vroeg) uit mits het met een groep vrienden/vriendinnen is die we vertrouwen.
Dit werkt prima. Als ze in de stad bij een vriendin blijft slapen smst ze altijd keurig dat ze binnen is.
Dus ik kan me eerlijk gezegd voorstellen dat je zoon vraagt om om 2 uur thuis te komen omdat zijn vrienden dat ook mogen.
Het went! (en voordeel hier is dat ook de sensatie van het uitgaan al weer minder wordt. Het is allemaal niet zo heel spannend meer en is nu hoogstens 1 maal per maand als het te combineren is met sport en andere verplichtingen (zoals proefwerkweek).

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-04-2013 om 20:49

12 uur

Zoon van 15 is vanavond naar een verjaardagsfeestje van een klasgenoot. Twaalf uur thuis, hebben we afgesproken. Hij werd zojuist opgehaald door een andere klasgenoot om er samen naar toe te fietsen. Heb even gechecked hoe laat hij thuis moet zijn: ook twaalf uur. Een half uurtje later had ik ook prima gevonden, maar zoon stemde probleemloos in met dit tijdstip.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2013 om 21:04

Samen...

En dan toch maar laat.

Shifra

Shifra

06-04-2013 om 22:58

Oh ool

...wat geweldig weer, jullie reakties. Het feit al dat jullie reageerden,meedachten,voorbeelden gaven,alleen dat al hielp mij al.
Ik heb hem inderdaad laten gaan, als er een groepje eerder weggaat fietst hij daarmee terug. Maar hij mag dus inderdaad tot 2 uur blijven. Dank jullie voor jullie reakties !!! Ik ga nu proberen te pitten, heb de wekker op 2 uur gezet
Groetjes shifra

Pitten en thuiskomen

Het scheelt ook hier zijn we het al gewend met 19 jarige.
15 jarige mag thuiskomen wanneer ze wil míts ze met haar vertrouwde groepje vriendinnen is en mét hun naar huis komt. Aangezien ze nog maar 15 is en er zo óók uitziet komt ze gelegenheden voor oudere jeugd toch niet in. Zelfs voor iets dat 14plus is moet ze d'r i.d. al laten zien (ziet er eerder uit als 13 denk ik). En haar vriendinnen (meesten zijn nog 14) zijn al net zo.
1 keer per 2 maand is hier georganiseerd door jeugdwerk een 14+ party. En er is strenge controle op drankgebruik. Er worden met regelmaat zelfs dranktesten bij de ingang gedaan m.b.v. wijkagenten. En het is vlakbij. Meestal zijn ze dan rond 1.00 uur thuis. Feestjes duren doorgaans niet langer dan 12.00 uur. Schoolfeesten tot 12.30 uur en dan halen we ze op (is verder weg).
Zolang ze met dit vertrouwde groepje weg gaat en altijd mét hen samen thuis komt vind ik het niet zo'n groot probleem...Ze wonen allemaal vlak bij elkaar dus dat scheelt en wie er niet woont blijft slapen. Er zijn ook vaders die eventueel willen meefietsen als iemand écht naar z'n verder weg gelegen huis moet.
Qua thuiskomen. Ik zet nooit een wekker. Ze moeten gewoon zelf binnenkomen en even melden bij ons dat ze er zijn. Ik ken ook ouders die willen dat de kinderen hun schoenen op een handige manier neerzetten zodat je als je wakker wordt en misschien je afvraagt zijn ze thuis of niet in 1 oogopslag ziet of ze er zijn.
Als je er meer hebt is dat ook gewoon niet handig.
Dan moet je misschien 3 keer de wekker zetten en heb je amper zelf nog tijd om te pitten.
Ik ben al helemaal geautomatiseerd. Kind zegt dat ze thuis is, ik werp een blik op de wekker en sla dat op. Zijn ze te laat, dan spreek ik ze er morgen op aan. Maar dat is maar zelden. En 'vreemde' geluiden (b.v. onverwachte slapers) vallen me ook op.
groeten albana

P

P

07-04-2013 om 11:19

Hmm

Mijn oudste is 14 maar die valt echt om als hij zo iets moet volhouden tot 2 uur. Ik denk ook dat hij het wel gewoon zat is na 12 uur om alleen maar daar rond te hangen.

Omdat ik ook niet zou willen dat hij alleen moest fietsen (maar dat ligt wel aan WAAR hij moet fietsen) zou ik mee gaan met de rest maar ik zou wel het gevoel hebben dat al die 15 jarigen gezegd hebben dat 'iedereen' pas om 2 uur naar huis gaat en ze dan mee kunnen fietsen.

Daar bestaan telefoons voor

Wij overleggen en controleren dit soort dingen gewoon. Bij de ouders van de vriendinnen........
Nogal simpel.
groeten albana

zekka

zekka

07-04-2013 om 13:10

2 uur prima tijd

Precies, heel simpel even aan de andere ouders vragen die wij toch nog wel eens zien met af en toe brengen dus de telefoon komt er zelfs niet aan te pas.

Ondertussen is het stapavondjes al voorbij, dus vertel hoe het was gegaan. Heb je rustig kunnen slapen?

Wij hebben ook altijd de regel gehad dat ze met de rest naar huis mocht komen. Het kon dan wel eens heel laat worden maar dat vonden we prima, kwam ook niet wekelijks voor.Ging oudste(jongste gaat ook nog niet)met jongeren die wel heel vroeg thuis moesten zijn dat haalden we ze nog wel op of bleef ze slapen waar feestje gehouden werd. Bij ons was/is het nadeel dat wij veel verder weg wonen dan de meeste vrienden.
Twee uur zou dan voor ons ook zeker een acceptabele tijd geweest zijn.

Maylise

Maylise

07-04-2013 om 14:17

Tijd minst belangrijk

Hoe laat ze precies thuiskomen heb ik altijd minder belangrijk gevonden dan waar ze heen gaan, wat ze gaan doen, hoe ze daar heen gaan en hoe ze weer terugkomen en vooral met wie ze gaan. Als ze in een betrouwbare groep op een verantwoorde wijze gaan naar een activiteit op een locatie die mijn goedkeuring bedraagt gaan dan vind ik 2 uur of 3 uur thuiskomen prima.

Willen ze naar iets vaags met mensen die ik niet ken/vertrouw dan is het een heel ander verhaal maar dan mogen ze sowieso niet. Ook niet tot 0:00 of tot 23:00.

Dus als je op zich geen punt hebt met het café bezoek en ze met een vriendengroep gaan waar je vertrouwen in hebt dan zou ik 2:00 een prima tijd vinden.

Shifra

Shifra

07-04-2013 om 16:24

Reaktie en bier drinken/roken?

...ten eerste; ik ben inderdaad gaan slapen en had de wekker gezet. Om 10 voor 2 stond zoon in de slaapkamer, 'wat eerder want de rest moest verder fietsen om op tijd thuis te zijn mam'. Ik moest nog erg aan jullie denken toen.
Ik heb veel aan jullie reakties. Eígenlijk vind ik het bij nader inzien en verder nadenken ook zelf belangrijker met wat voor soort groep hij weg gaat, wat hij gaat doen en met wie, en hoe hij denkt thuis te komen ,dan dat hij vroeger thuis is.

Hij vindt het inmiddels wel gewoon om bier te drinken als hij uitgaat. Twee of 3 bier is voor hem gewoon.
Ik vind dat bierdrinken dus heel jammer. Hij rookt soms ook.
Hoe doen jullie dat, hoe gaan jullie daar mee om?

Ik heb over het roken gezegd dat ik het heel jammer vind en waarom, dat ik het niet in huis wil hebben en dat hij zijn eigen kleren mag wassen als hij gerookt heeft.
WB het drinken weet ik niet goed wat ik daaraan kan doen.Hij doet het toch ergens anders als hij dat wil.

groetjes shifra

P

P

07-04-2013 om 17:19

Shifra

Kreeg hij bier in dat cafe dan?

Yura

Yura

07-04-2013 om 17:36

Aangeven

Ik zou eerlijk gezegd de gelegenheid zonder pardon aangeven (bij de VWA denk ik?) als die mijn 15-jarige bier zou schenken of sigaretten zou verkopen.

Fiorucci

Fiorucci

07-04-2013 om 17:58

Tja...

Mijn zoon kreeg op zijn 15e echt geen drank hoor in de kroeg....Hij kwam weleens in een punkkroeg in Den Haag, de eigenaresse daar houdt het goed in de gaten en ze vraagt het goed na, en wil een ID zien,ben je te jong,dan krijg je een stempel op je hand, waar F*ck off opstaat....duidelijk zat, geen drank voor deze knul.

guera

guera

07-04-2013 om 21:52

Hij is strafbaar

Sinds januari is niet alleen de verkoper strafbaar maar ook de jongere. Je zoon is strafbaar als hij alcohol koopt of bij zich heeft

Huisarrest

Oudste hebben we 'gedreigd' met huisarrest als we zouden merken/zien/wisten dat ze voor d'r 16de zou drinken en wel tot d'r 16de verjaardag. Volgens mij is het laatste half jaar ervoor ook het meest verleidelijke voor bijna 16jarigen. Ze hebben vaak vrienden/vriendinnen die al wel 16 zijn en willen dan meedoen. Dat dreigen kwam natuurlijk niet zomaar. Ze vroeg zélf wat we zouden doen áls we dat zouden merken. Duidelijk dus dat ze zelf met dat idee speelde. Man heeft gezegd dat wij verantwoordelijk zijn en als ze zich niet aan de afspraak kan houden (=tot je 16de geen alcohol) dat we die afspraak dan anders zouden afdwingen. Met dat huisarrest dus...of het dan werkelijk zover was gekomen.... maar tot een huisarrest m.b.t uitgaan zouden wij wel in staat zijn. Ook vroeg ze 1 keer op een familiefeestje ik denk 2 maand voor ze 16 was of zij ook wat mocht drinken (en daarmee bedoelde ze wat anders dan frisdrank) want 'iedereen' dronk (nou ik niet, want ik drink nooit alcohol). Ook toen hebben we hetzelfde antwoord gegeven.
Eigenlijk drinkt ze niet eens veel. Het was w.s. meer de nieuwschierigheid die 't m doet en het mee willen doen.
Ik vind ook met uitgaan dat de groep waarmee je gaat belangrijker is dan die thuiskom tijd. Dat het een 'betrouwbare groep' is waarvan je weet dat je op ze kan rekenen móchten er incidenten zijn (vervelende dronken mannen onderweg naar huis ofzo). Die elkaar niet in de steek laten zeg maar. En gelukkig denken de andere ouders er net zo over en vinden ze de thuiskomtijd minder relevant dat met wie ze gaan. In de groep van jongste zijn wel 2 meiden die altijd 'vroeg' thuis moeten zijn. Die zijn de oudsten thuis, daar wijt ik het aan, de anderen zijn de jongsten thuis, die ouders zijn al wat gewend Meestal voegt de groep zich naar die 2 meiden en komen dus allemaal thuis op de tijd dat die 2 thuis moeten zijn.
Hier gaat overleg ook mondeling hoor, maar niet iedereen is zo gezegend dat ze bij elkaar in de straat en om de hoek wonen (in ons geval is dat zo) dus ook als wij niet wegbrengen zien we elkaar tóch wel en kunnen overleggen. Vandaar dat ik suggereerde dat telefonisch te doen. Met oudste zag ik ook vaak amper ouders (vriendinnen wonen verder weg) maar telefonisch spraken we elkaar met grote regelmaat Vaak logeerden ze bij elkaar en gingen er op de fiets heen (dus wel samen retour) dan zie je zelf de ouders bijna niet. Dus werd het bellen.
groeten albana

Shifra

Shifra

10-04-2013 om 11:52

nou

jullie reakties hebben me wakker geschud. Want ik had me helemaal niet gerealiseerd dat het strafbaar is om te drinken op deze leeftijd!
Ik heb een dochter van 18 die daar niet naar taalde op deze leeftijd, en zoon van 15 is wat dat betreft groot contrast.
Kortom: gesprek gehad met zoon , die er ook van schrok.
Ik ga nu ook mijn ex-man hierover aanspreken.
Ik begreep van mijn zoon dat hij 'meedrinkt'dwz slokjes neemt van oudere vrienden. Of dat die een biertje rondgeven. Of ronddelen(dacht ik).
Moeilijk om aan te pakken hoor, op deze manier.

groetjes,
shifra

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.