Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
DamMarko

DamMarko

08-05-2020 om 15:23

Dure kleding

Goedemiddag.

Wij hebben een zoon, van 16, waarmee mij eigenlijk al langere tijd een discussie mee hebben, met betrekking tot kleedgeld. Hij krijgt zo’n €75 per maand, hiervan dient hij ook een jas en schoenen te kopen, waar nodig. Sportkleding financiëren wij nog wel, nu is het geval dat onze zoon claimed dat het een vrij laag bedrag is. Prima, mag hij vinden, dus vroegen wij ons af wat voor kleding hij dan zou willen kopen, van het geld, als €75 weinig is.
We schroken ons rot, zoon vind merken zoals Daily Paper, Supreme, Palace en andere ‘hype’? merken helemaal geweldig.

Onze vraag is dus nu, is dit normaal onder jongeren om zulke merken geweldig te vinden en zijn dit normale prijzen? Shirtjes van Daily Paper zijn al €50 en van dat Supreme al €800?

Waar winkelt hij?

Shirtjes van Supreme zijn er al vanaf een euro of 20. En Daily Paper shirts zijn juist iets duurder, rond de 50€.
Als hij dat fantastisch vindt dan koopt hij zo'n shirt en is zijn budget voor die maand bijna op.
Als jij het hebt over 800€ dan zijn dat speciale collector items.
Maar die zijn er voor veel merken. Die koopt hij maar later als hij groot is en zijn eigen geld mag verdienen. Maar een wat duurder kledingstuk binnen zijn budget zou ik geen probleem mee hebben.

Merkkleding wordt overigens ook veel tweedehands gekocht.

Hilde

Hilde

08-05-2020 om 16:18

Hier ook

Dochter koopt belachelijk dure merkkleding. Ik maak me niet meer druk. Ze werkt en betaalt alles zelf. Ik heb haar wel uitgelegd dat ik krom lig om haar schoolkosten te betalen en dat zij daar dus ook aan kan meebetalen met zoveel geld. Het mag tenslotte wel enigszins in verhouding staan tot elkaar.

Pom

Pom

08-05-2020 om 16:44

Wil40

Shirt van suprème van 20 euro zijn niet echt

Hier ook een voorliefde voor dure merken. Ze hebben daarom gekozen voor bijbaantjes en kopen veel in de sale en tweedehands op marktplaats. En vragen ook dit soort items voor hun verjaardag. Prima oplossing wat mij betreft.

Groet pom

Lou

Lou

08-05-2020 om 17:22

Nee

"Onze vraag is dus nu, is dit normaal"
Nee, natuurlijk is dat niet normaal. Maar dat weet je toch zelf ook wel? 75 euro per maand is wél normaal. Wil hij meer, dan kan hij sparen en werken. Daar leert hij van. Ik zie geen probleem.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-05-2020 om 18:34

Schoenen

Mijn dochter had een voorliefde voor dure schoenen. Ze kocht dus wel eens schoenen van vier keer het bedrag aan kleedgeld, en liep dan voor de rest in kleding van H&M en Primark. Tegenwoordig laat ze wel eens jurken maken, dat kost helemaal een vermogen. Meestal is wordt dat dan een verjaardags- of sinterklaascadeau, waarbij ze zelf ook nog meebetaalt wat boven mijn budget valt.
Maar goed, dat zijn dan stukken van 200-250 euro. 800 euro is natuurlijk weer heel anders. Dat zou ik ook wel proberen uit haar hoofd te praten, gewoon zonde om er zoveel aan uit te geven (dat is meer dan wat ik in een jaar aan kleding aanschaf).

Nibud

Het Nibud geeft een gemiddelde aan van € 50,00 maar wel dat iedereen eigen afspraken heeft van wat er door het kind betaald moet worden. Dus als dat jullie afspraak is, dan is het dat. Maar je kunt ook eens kijken met je zoon wat jullie als gezin en gezien jullie inkomen normaal vinden en kunnen betalen. De miljonair denkt daar waarschijnlijk zeer anders over dan de bijstandsmoeder. Ik weet niet in hoeverre je zoon op de hoogte is van de waarde van geld en hoeveel er elke maand grofweg besteed wordt aan huis, boodschappen etc. En dat dus een shirt van 800 euro gelijk staat aan een paar weken boodschappen.

Mooi

Je mag ervan houden en je mag het mooi vinden, daar is helemaal niets mis mee. Maar als ouders hoef je je kind hierin niet tegemoet te komen hoor. Straks begint hij over de nieuwste BMW. Die ga je dan toch ook niet geven?

Tango

Tango

08-05-2020 om 19:31

Normaal

Normaal is het wel. Sommige pubers houden van merkkleding. Sommigen interesseert het juist niet, zoals mijn zoon. Raar is het niet. Pubers willen vaak ergens bij horen en kiezen daarom merkkleding.
Als hij kleedgeld heeft moet hij het daarvan betalen. Lukt dat niet dan kan hij een baantje zoeken. Dat gebeurde hier bij dochter ook. Die kreeg 50 euro per maand, hoefde geen jassen en schoenen te kopen. De rest wel. Hoewel ik BH's ook vaak wel financierde. Zij vond dat ook te weinig en had vanaf haar 15e een baantje. Ze kon niet wachten tot ze bij mocht verdienen.
Zoon interesseert het allemaal nog niet, hij is ook 15 maar ik koop zijn kleding nog. Maakt niet uit bij welke winkel. Zeeman, Hema, WE is allemaal prima. Dus een beetje een mix van alles.

vingerhoedje

vingerhoedje

08-05-2020 om 19:35

herkenning

Hier ook een puber van 16 die van merkkleding houdt. Hij krijgt 50 euro per maand, als er schoenen nodig zijn betaal ik 100 euro mee, voor een winterjas idem.
Verder werkt en spaart hij voor zijn merkkleding. Dat vinden wij prima.

Martje

Martje

08-05-2020 om 19:45

Ik hou ook van

dure (mooie, goede) kleding.
Tsja, wie niet?
Ik kan het niet betalen, dan houdt het op.

Dochter idem, ze weet heus wel wat echt mooie kleding is, houdt daar ook van. Maar ze weet wel wat te koop is in de wereld, en is blij met wat goedkoops van h en m oid.
Ze gaat ook naar kringloop. Vooral in de hoop een goed merk te scoren

Guera

Guera

08-05-2020 om 22:32

Werken?

Werkt hij niet? Met een simpel supermarkt baantje harkt hij per maand zo 120 euro binnen. Dan heeft hij 200 e per maand. Dat is toch giga veel?
Hier krijgt zoon van 17 70 euro. En hij werkt. Hij geeft meestal geld uit aan af en toe zo n duur shirt of computer spullen. Verder voor verjaardag vragen inderdaad

DamMarko

DamMarko

08-05-2020 om 23:55

Reactie

‘ Ik weet niet in hoeverre je zoon op de hoogte is van de waarde van geld en hoeveel er elke maand grofweg besteed wordt aan huis, boodschappen etc. En dat dus een shirt van 800 euro gelijk staat aan een paar weken boodschappen.’

Zoon is zich er enigszins bewust van, echter claimed hij dat zulke dure kledingstukken een ‘must’ zijn. Mogelijk door al die rappers die zulke dure dingen dragen. Het zijn ook zeker bedragen wat wij zo niet te besteden hebben en bij ons eigenlijk meteen naar hypotheek en boodschappen gaan, en voor de studiepotjes van al onze kinderen.

Momenteel heeft hij geen werk, nee. Hij was net een paar maanden gestopt met zijn krantenwijk, druk aan het solliciteren, en bijna aangenomen, totdat opeens de hele Covid-19 griep/ziekte landelijk nieuws kreeg en het bedrijf, waar hij dus bijna aangenomen was besloot om voorlopig niemand aan te nemen en tijdelijk de zaak te sluiten, voor zowel hun veiligheid, als die van hun klanten.

ElenaH

ElenaH

09-05-2020 om 07:08

Rappers

'Mogelijk door al die rappers die zulke dure dingen dragen. '

Tja, dan zal hij dus ook rapper moeten worden. Wens hem vooral veel succes met doorbreken, en vraag of hij een huis voor je koopt als hij miljonair is ...

800 euro

Daar eten wij met zijn vieren een maand van, en dat vind ik al veel, dat zou makkelijk minder kunnen als we minder te besteden hadden.
Het is normaal dat hij het wil. Ik wil ook een zwembad in de tuin en dure kleren. Maar als je het niet kan betalen houdt het op. 75 euro per maand is alleszins reëel.

Triva

Triva

09-05-2020 om 12:22

Dammarco

"Zoon is zich er enigszins bewust van, echter claimed hij dat zulke dure kledingstukken een ‘must’ zijn. Mogelijk door al die rappers die zulke dure dingen dragen.'

Als ik mijn kind niet heb mee kunnen geven in de opvoeding wat 'normaal' is dan vraag ik wel van hem om dit soort meningen voor zich te houden. Dat wil ik niet in mijn huis. Gaat tie maar lekker klagen dat hij dit niet krijgt bij die rappers...

Wilgenkatje

Wilgenkatje

09-05-2020 om 13:06

was het geen tikfoutje?

80 ipv 800? En dan nog!

Zo'n gast vergeet eenmaal goed op te letten met een bord spaghetti of een hamburger met ketchup en dat shirt kan in de lorrenmand.

Jongens die op die leeftijd zulke shirts kunnen kopen zijn óf al zeer beroemd óf ze beschikken over op foute wijze verkregen geld, is mijn kortzichtige reactie.

Maar wel lastig, een zoon die zulke hoge eisen stelt aan zijn garderobe.

@nnemoon

@nnemoon

13-05-2020 om 07:02

Normaal

Wilgenkatje, ik vind jouw reactie een beetje kortzichtig, op foute wijze verkregen geld. Hoezo veroordelend?

Een mens mag mooi vinden wat hij wil, ook als dat dure merkkleding is.

TS vroeg of het normaal was onder jongeren. Ja, zoon draagt hier ook truien van Daily Paper. Hij valt niet op want veel jongens op school dragen die. Net zoals de yeezy en de Napapijri jassen.

Ik heb wel het standpunt als de meeste hier. Een afgesproken bedrag voor kleedgeld per maand. De rest legt hij bij door te werken en te sparen. Hij is heel zuinig op zijn spullen en koopt meestal in de sale en op Marktplaats.

Biebel

Biebel

13-05-2020 om 07:34

Tsja

Suprème shirtjes heb je van €80 tot €800. Die laatste prijs is voor een shirt dat in beperkte oplage wordt gemaakt, dan wordt opgekocht door slimme mannetjes die het meteen daarna voor de dubbele prijs op marktplaats zetten.

Is de kleding het waard? Mmm, de daily paper broek en trui waar dochter momenteel in woont blijven wel heel mooi in de was en schijnen ook nog fair trace verantwoord gemaakt te worden. Maar ik vind het erg veel geld voor een kledingstuk voor een puber.

Moet daarom zijn kleedgeld omhoog? Dat denk ik niet. Leer hem tweedehands op united wardrobe of marktplaats shoppen, of te sparen en dan te wachten op de flash sales die met name daily paper houdt (En dan niet voor die special editions gaan, maar voor de basis collectie).
Maar vooral; het bedrag dat hij krijgt is toereikend voor normaal bestedingspatroon. Hij wil meer uitgeven- dan moet er gewerkt worden. Supermarkten schreeuwen hier om 16 jarige vakkenvullers, juist in deze Corona tijd. Dus; ja, ik snap dat hij duurdere kleding wil, maar de oplossing dat jullie daarvoor moeten zorgen is net iets te makkelijk.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

13-05-2020 om 12:11

@annemoon

Kortzichtig, dat schrijf ik zelf toch ook al. Ik zou niet weten hoe iemand van 16 zonder dubieus verdienmodel shirts van 800 euro zou kunnen aanschaffen. Dat staat los van het gegeven dat iemand zulke dure spullen mooi kan vinden.

@nnemoon

@nnemoon

13-05-2020 om 21:09

Wilgenkatje

Ik ben het met je eens als een shirt € 800,00 kost. Ik dacht dat het een typefout was. ☺

kan ook goedkoop en toch merk kleding zijn

Ik doe het anders, heb weliswaar nog jonge kinderen, maar een tip.
Ik koop hartje zomer altijd winterkleding en hartje winter zomerkleding.
Zo kun je voor een prikkie aan leuke merkkleding komen.
Om dat de kinderen in groei zijn koop ik het dan ook altijd 3 a 4 maten te groot zo dat ze er in groeien.
Zo lopen mijn kinderen toch in ( dure ) merk kleding zonder dat het veel kost.

Mijn zoon ( 9 ) heeft een nieuwe winterjas nodig en heb een tijdje terug een hele mooie dubbele trench coat gezien in een Zweeds webwinkel die hij aan beide kanten kan dragen, zowel als Camo jas en als ( nep ) bontjas wat ik bespaard heb bijna 70 euro.

Foto van internet maar dezelfde jas, https://www.mupload.nl/img/1otbnc4otxirn.jpeg

Maar je hebt wel geduld nodig soms kan je de juiste maat niet vinden om dat die dan uitverkocht is, zo ben ik nog op zoek naar een paar Sorel winterlaarzen voor mij zelf, die normaal over de 200 euro zijn en wat ik er niet voor wil geven.
maar dat is een kwestie van tijd en zoeken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.