Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
MerelR

MerelR

06-10-2011 om 12:59

Dure mobieltjes

Dochter heeft een abonnement met 300 sms’jes per maand tot begin volgend jaar. Is nu aan het kijken voor wat ze daarna wil. Blijkbaar neemt iedereen tegenwoordig weer prepaid met blox, dan heb je voor 10 euro per maand 1000 sms’jes. Maar dan moet je dus wel zelf een nieuwe mobiel kopen of je oude blijven gebruiken. Dat laatste is volgens dochter geen optie en voor een nieuwe mobiel heeft ze eigenlijk geen geld. Ze heeft wel een bijbaantje maar heeft dat geld voor andere dingen nodig. Nu wil ze dus dat wij een nieuwe mobiel voor haar betalen want ze vindt dat het bij de ‘basisuitrusting’ hoort zoals iedere kind dat nodig heeft. Maar dat gaan we dus niet doen.
Maar blijkbaar heeft tegenwoordig iedereen een blackberry, I-Phone of weet ik wat voor andere hippe toestellen en eerlijk gezegd valt mij dat ook op. En iedereen schijnt ook nog eens mobiel te kunnen internetten wat zover ik het heb bekeken toch behoorlijk prijzig is.
Dus mijn vraag is, hoe zit dat, hoe kan het dat tegenwoordig zoveel kinderen de laatst nieuwe mobieltjes hebben met ook nog een duur abonnement. En dan bedoel ik ook al de brugklasser die volgens mij toch nog weinig inkomen hebben.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yvonne

Yvonne

06-10-2011 om 13:16

Hier ook

hier ook een dochter die het er niet mee eens dat ze geen Blackberry van ons krijgt een geen duur abonnement met internet mag. Ze krijgt onze mobieltjes van 2 jaar oud als wij een nieuwe mogen uitzoeken via ons abonnement. Ze heeft nu prepaid en ze mag eventueel ook een sim only abonnement van Ben (die is per maand opzegbaar als ze buitensporig belgedrag gaat vertonen). Internet vind ik niet nodig, dat doet ze maar thuis

2 opties

Hier in de omgeving zie ik ook veel jonge pubers met dure telefoon. Er zijn 2 veelvoorkomende manieren hoe ze er aan komen:
1. Ouders kopen zelf steeds een nieuw model en schuiven hun oude iphone door naar hun puber.
2. Ouders betalen 30 euro per maand voor gsm met abo voor hun puber.

Van beide gevallen(vooral van 2.) ken ik er meerdere in mijn omgeving. Maar ik doe beide niet en mijn puber heeft dus geen dure hippe gsm maar dezelfde als die ze 4 jaar geleden koos en toen 60 euro kostte. Ik doe al 7 jaar met mijn eigen gsm, dus als ik een nieuwe zou nemen wil ze mijn oude toch niet. Als ze wel een dure gsm wil of internetten op haar gsm dan moet ze maar een bijbaantje zoeken en sparen. In haar zakgeld zit 5 euro beltegoed ingecalculeerd en verder zoekt ze het zelf maar uit. Ik betaal er niet voor. En ik ken ook genoeg ouders die er net zo over denken.

Wiske

ilsepilse

ilsepilse

06-10-2011 om 15:15

Bij gsmdeal

dacht ik heb je al
abonnements telefoontjes voor een 150 belminuten zeg maar en internet, je kan dan bv htc wildfire voor minder- 10 euro zeg maar -belminuten en 5 eu internet per maand, dan zet je whazup op de tel en dan kan ze onbeperkt smsen met andere vriendinnen via whazup.
bellen alleen indien echt nodig niet om te kletsen.
dat bevalt goed bij de heertjes, toch een degelijkte tel en geen overmatige kosten.
(wel raoming uitzetten !)

Marktplaats en goede provider

Pubers hier kopen hun mobieltjes via marktplaats. Er worden veel moderne, vrij nieuwe telefoon aangeboden, omdat abonnement ineens ophoudt en eigenaar dan ander mobiel wil. Of gewoon een nog nieuwere mobiel wil. Vooral onder de 18-30-jarigen is de roulatiesnelheid van mobiels hoog.
Verder zijn ze kei in het zoeken naar de provider die het goedkoopst is. (geen abonnementen).

Ernesta

Ernesta

06-10-2011 om 15:51

Dochter smst zich suf

Mijn kinderen hebben geen dure mobieltjes. Een nieuw model moeten ze toch echt zelf betalen. Dochter is wel helemaal blij met citytel. Een prepaid tegoed, waarbij ze voor elke sms die ze ontvangt 5 cent KRIJGT. (zelf sms-en kost ook 5 cent). Dus als ze 10x heen en weer smst met een vriendin kost haar dat hooguit 5 cent.
Ikzelf heb een abonnement voor 100 smsjes per maand, die ik niet opmaak, dus eind van de maand sms ik me suf naar haar, wat haar weer tegoed oplevert, en anders zou het sms-tegoed bij mij toch maar vervallen. Volgens mij bouwt ze meer tegoed op dan ze zelf opmaakt. Helaas moet ze 1x per jaar opwaarderen, maar ach dat kan ze gebruiken voor die enkele keer dat ze moet bellen ipv sms-en.

Van zus of broer?

Hier heeft jongste (nu 13) alleen 1 keer een nieuwe mobiel gehad...van al d'r verjaardagsgeld samen (dus ook van ons) was het net genoeg.
Maar die is al oud dus wil je ze een blackberry.
En die krijgt ze (gedeeltelijk) van d'r zus(bijna 18)....Want zus koopt een nieuwe (deze al meer dan 1 jaar én zelf betaald, gewoon van bijbaantje) is simlockvrij (dus kan elke pre-paid kaart in) en ze krijgt er als ze 'm verpatst (via internet) maar 30 euro voor. Dus mag jongste 'm hebben alsvast voor haar verjaardag en voor 10 euro.
Ze zal w.s. dan vodafoon bloxx nemen voor 10 euro vrij internet, kan ze alles via internet regelen/pingensms-en en weet ik watten.
Die 10 euro betaald ze zelf van d'r zakgeld, gewoon elke maand opwaarderen. Heeft ze een dure maand dan dus geen internet
Ik ken een heleboel jongere broertjes/zusjes die zo aan hun niet zo oude mobieltjes komen.
Gewoon omdat die wat oudere zussen/broers enorm vaak van telefoon wisselen (meestal van eigen geld, ik ken niemand waarvan de ouders én de telefoon én het abonnement betalen.)

groeten albana

Niet alles geloven

hier wordt ook stevig gezeurd om een blackberry.
want *de hele klas heeft zo,n ding*.
uiteindelijk heb ik dochter gevraagd wie er dan een blacberry hebben,en ze kwam niet verder dan zes van de 25 klasgenoten.( waarvan de ouders inderdaad het abbo betalen,de blackberry is meestal gekocht van bijbaantjes en/of verjaardagsgeld).

Hallo zeg

ze kan wel zoveel willen.

Jij als ouder stelt een grens aan zakgeld/ telefoongeld, als ze meer wil gaat ze maar meer werken of zo. Of gewoon even geduld hebben.

Niks van aantrekken wat 'iedereen' heeft. 'Iedereen' zit inmiddels ook met akelige schulden door dat eeuwige gecommuniceer en de fijne providers in combinatie met ongelezen kleine lettertjes.

Laat je niet op stang jagen!

MerelR

MerelR

06-10-2011 om 20:29

Bedankt zover

maar dochter is bijna 17 en wil dus geen afdankertje van iemand anders. Haar eigen mobiel is als haar abonnement afloopt precies 2 jaar oud en dan wil ze dus het nieuwste van het nieuwste.
@bromvlieg: ik laat me niet op stang jagen, ze krijgt dus ook geen dure mobiel of ze moet er zelf voor sparen maar ik vroeg me echt af hoe de andere pubers het doen, zeker degene die nog geen bijbaan hebben.
@drommels: is internet via een I-pad gratis? Ben slecht op de hoogte.
Verder gaan we eens goed uitzoeken wat de goedkoopste optie is.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2011 om 21:42

Merel

Ik ben Drommels niet, maar op een iPod of iPad kun je gratis meeliften met wi-fi. dus als je een router hebt, of een wi-fi modem kan je dochter gewoon gebruik maken van het internetabonnement wat jullie al hebben. Dat is net zo 'gratis' als wanneer je naast een gewone computer een laptop gebruikt op 1 internetaansluiting. Mijn dochter doet dat ook zo met haar iPod. Ze heeft wel een Blackberry met internet, maar die mocht ze pas toen ze zéker was van een jaarcontract van haar werk. Zij was toen 17. Maar ook met de Blackberry maakt ze gebruik van wi-fi als dat aanwezig is. Als ze via wi-fi op internet zit hoeft ze internet uit haar telefoonabonnement niet te gebruiken.

oregano

oregano

06-10-2011 om 21:44

Hier mobiel ingeruild via site

Mijn dochter heeft haar vorige mobiel ingeruild via een site, weet niet meer welke, en ze kreeg 60 euro ervoor. Ouders van een vriendin deden hun I phone weg en kon ze kopen voor 90 euro, dus heeft ze 30 euro erbij betaald (zelf). Hier haar sim kaart ingedaan van vodafone, abonnement is net afgelopen en we hebben nu een sim only abonnement eerst via ben regelmatig met internet met 50% korting, nu gaan we over naar Simyo voor in totaal 12 euro (250 smsjes/belminuten en internet). Dit betaal ik en als ze een bundel erbij wil van 1000 smsjes betaalt ze dit zelf. Maar dit is niet meer nodig want met de I phone kun je gratis smssen via what's app.
Groet, Oregano

Maylise

Maylise

06-10-2011 om 22:04

Smartphone

Mijn dochter van 14 heeft een Iphone. Die heeft ze gekregen van haar oudere zus die een nieuwe telefoon nam. Wat dat betreft hebben onze jongste kinderen geluk want ze krijgen altijd de 'oude' telefoons van hun broers/zussen. Oude tussen aanhalingtekens omdat die dingen vaak maar één jaar oud zijn. Ze krijgen ze niet voor hun verjaardag zoals iemand hierboven schrijft maar gewoon zomaar als de broer/zus een nieuwe telefoon koopt.
Ze belt overigens prepaid maar hier thuis kan ze inderdaad gratis op het internet (en waar je verder maar een wifi spot hebt zoals bijvoorbeeld bij de Mac)

Ise

Ise

07-10-2011 om 07:31

Ook smartphone

Brugklaszoon heeft ook een smartphone. Hij heeft mijn 'oude' gekregen, omdat mijn abonnement afliep en ik een nieuwe kon uitzoeken. We hebben voor hem een 'abonnement' van Hollands Nieuwe voor €9. Hij moet elke dag 20 km fietsen en er is geen mogelijkheid voor openbaar vervoer, dus ik vind het heel belangrijk dat hij altijd kan bellen of dat ik hem kan bereiken. Whatsapp wordt hier ook veelvuldig gebruikt.

En verjaardagsgeld?

Als ze al bijna 17 is, wat krijgt ze verder dan op d'r verjaardag? En dan niet eens alleen van jullie,maar ook van b.v. opa's,oma's buren, tantes en weet ik wat voor ander bezoek?
Ik denk dat je ook nog te veel vastzit aan dat ' abonnement denken', abbonement verlengen=nieuw model telefoon. Dat moet je gewoon los zien van elkaar. Haar abonnement loopt af, oke, kan je dat nog verlengen en wel zo dat je het elke maand kan opzeggen?
Zo niet dan zeg je het gewoon op. Je vraagt het unlocknummer bij de provider op (heb je recht op na 1 jaar=gratis) unlockt die telefoon die ze al heeft en neemt een ben-abbo (met nummerbehoud) dat je elke maand kan opzeggen (of een andere ook goed, met simlockvrije foon kan je kiezen). Of je neemt een pre-paid kaart, nieuw nummer, maar ach hoe lang is dat lastig?
Nu heb je een un-lockte telefoon en heb je vrije keuze.
En nu kan ze rustig neuzen wat ze wil. Houd gsm-deals in de gaten en de folder van de kijk-shop en dat soort dingen. En als ze weet wat ze wil en welke op welke manier (pre-paid of abbo) koop je die telefoon gewoon 'los' zeg maar. Dan kan zij haar eigen afweging maken qua prijs en evt. vastzittend abbo of pre-paid. Er is een enorm prijsverschil in dezelfde toestellen. Soms scheelt dat zoeken wel 200 euro en dat is natuurlijk voor een 17 jarige best veel.
Die blackberry van oudste kostte 180 euro, met pre-paid kaart waarbij je ook nog keuze had tussen 3 providers.Precies dezelfde kostte bij mijn provider (ik heb abbo) met abbonement meer dan 400 euro. Bij oudste zat er alleen minder gig op haar mini-sd kaartje, maar ze had zelf nog een mini-sd kaart met netzoveel gig.(En zo'n kaartje kost 8 euro los).
En oudste heeft 'm gewoon zelf betaald, van d'r bijbaantje en wat verjaardagsgeld erbij enz.
En dat jouw dochter haar bijbaan-geld voor 'want anders' al nodig heeft lijkt me logisch.....Dat probleem heb ikzelf ook altijd En mijn kinderen ook
Als je alleen thuis internet gebruikt heb je aan je thuis-wifi-verbinding genoeg (en dan nog de gratis wifipunten zoals bij de mac). Maar hier gaat oudste ook ver op de fiets naar school, dus die moet onderweg ook kunnen pingen en doet dat dus via d'r internetverbinding van bloxx (10 euro) pre-paid dat wel. Bij anders smartphones kan je 'whats-appen' ook via internet. Kan het ook niet onverwachts oplopen tot gigantische hoogtes.Bij anders smartphones kan je 'whats-appen' ook via internet.
groeten albana

Foo

Foo

07-10-2011 om 08:51

Hier

En hier heeft oudste dochter een iphone. Van ons heeft ze een bepaald bedrag gekregen en de rest heeft ze bijgelgd om een 2e hands iphone te kopen. Inderdaad, verbazingwekkend hoeveel van die dingen aangeboden worden op MP. Ze heeft er een abonnement met internet bij via Simyo. Ze krijgt van ons een bapaald bedrag voor belminuten en het resterend bedrag betaalt ze zelf, even als alles buiten de bundel. We hebben daarvoor een contractje laten tekenen want ze legt altijd alles uit in haar voordeel. Ze gebruikt zoveel mogelijk wifi (de andere 2 kinderen doen dat trouwens ook met hun (2ehands) ipod) en whatsappt en msnt een hoop. Ze heeft dus niet zo'n grote bel/sms-bundel nodig.
Tja, Merel, als jouw dochter het nieuwste van het nieuwste wil, dan zal ze daar de financien zelf voor moeten hebben. Heeft ze dat niet, dan zal ze genoegen moeten nemen met minder. Zo werkt dat, helaas )

neteret mut

neteret mut

07-10-2011 om 10:52

Zelf bijleggen/betalen

Hier krijgen ze een eenvoudig ding als ze naar de brugklas gaan, willen ze wat anders dan moeten ze zelf geld ophoesten. Bij kapotte gsm willen we nog wel eens iets extra geven. En idd tweedehands zoeken scheelt handenvol geld. Hier verschilt het wat voor abbo of prepaid per kind, de eén heeft andere wensen dan de ander. Komt wel op ong 10 euro per kind per maand uit.

Jade

Jade

07-10-2011 om 10:55

Nou merel,

"Maar blijkbaar heeft tegenwoordig iedereen een blackberry, I-Phone of weet ik wat voor andere hippe toestellen en eerlijk gezegd valt mij dat ook op."

Goh, hebben wij mekaar dan ontmoet of zo?? Ik kan me dat niet herinneren
Mijn gezin behoort in ieder geval niet bij iedereen. Geen haar op mijn hoofd die een dure telefoon gaat kopen voor mijn kinderen, dat mogen ze lekker zelluf doen. Niet alles geloven wat je dochter zegt.....

"En iedereen schijnt ook nog eens mobiel te kunnen internetten....."

En ook dat is een enorm vooroordeel: ik heb niet eens internet op mijn mobiel, ook mijn man niet (hoewel ik me je reactie wel kan voorstellen, want ik voel me soms behoorlijk ouderwets

Ik moet zeggen dat ik de reactie van je dochter (een mobiel behoort tot de 'basisuitrusting') zeer vermakelijk vind.

Ik geloof niet dat alle ouders zomaar dure mobieltjes aanschaffen voor hun kind. Misschien bij elkaar gespaard (incl. verjaardagsgeld) of het 'oude' toestel hebben gekregen, omdat hun ouders zelf een nieuwe aan hebben geschaft.

Ik kan je niks wijsmaken over een abonnement incl. internet, want daar zit ik zelf ook om te zoeken

rosa

rosa

07-10-2011 om 11:31

Basis

Hoort bij je basisuitrusting.. goeie! Je moet toch iets verzinnen als puber.
Hier overigens twee best verwende pubers met een smartphone van 115 euro (voor verjaardag) en een los abonnement met internet voor 15 euro per maand. Ik heb hetzelfde abonnement maar maak het niet op (steeds meer wifi en whatsapp). Ene dochter houdt goed in de gaten dat ze er (net) niet overheen gaat, de ander houdt ook over.
Die smartphones zijn wel kwetsbaar, we hebben al een gebroken schermpje gehad en dan kun je de telefoon weggooien...

MerelR

MerelR

07-10-2011 om 12:54

Veel info.

Iedereen bedankt voor alle info, wordt nog een heel gezoek om de goedkoopste mobiel met abonnement of prepaid te kiezen.
@Rosa en Jade: je wilt niet weten wat er volgens haar allemaal nog meer bij de basisuitrusting van een puber behoort .
@albana: er komt niet zoveel geld binnen op haar verjaardagsfeest. Sinds een paar jaar is er geen groot familiefeest meer, daar zijn we - net als de andere familieleden - mee gestopt na hun 14de. Wel vriendinnenfeest maar die geven vaak cadeautjes.
Voor haar verjaardag en van haar gespaarde zelfverdiende geld wil ze o.a. MP3, digitale fotocamera, nieuwe hippe fiets (terwijl de oude nog goed is), op vakantie met vrienden, pretparkbezoek, concertbezoek enz. Dus ze heeft héél véél geld nodig. Aangezien ze het van ons niet krijgt moet ze inderdaad keuzes maken, zo zit het leven nu eenmaal in elkaar.

Nou dat scheelt

Ooooo maar als ze een mp3 speler en een digitale camera wil, dan zoekt ze toch gewoon een telefoon die die dingen er met de goede specificties op heeft zitten?
Kan ze die al van d'r wensenlijstje schrappen.....Ik heb wel een digitale camera (voor mezelf) maar mijn telefoon maakt veel betere foto's. Die heeft meer pixcels en een betere flits, terwijl mijn digitale camera best duur was, maar gewoon wat ouder is (ontwikkelingen gaan snel).
En muziek luister je gewoon op je telefoon... mp3 of mp 4 downloaden, een voor jouw handige speler erop zetten koptelefoontje in en klaar is je mp3/4speler.
Zo alweer 100 euro ofzo bespaard!
groeten albana

Joh , merelr

*MP3, digitale fotocamera, nieuwe hippe fiets , op vakantie met vrienden, pretparkbezoek, concertbezoek *

dit hoort volgens mij ook allemaal wel tot de basisuitrusting van een puber hoor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.