Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
ImF

ImF

06-06-2019 om 20:19

Dwars regels


Voetschimmel

https://www.assem.nl/berry/artikel/binnen-schoenen-dragen-is-taboe-en-nog-10-bijzondere-schoenen-gebruiken-van

Gek is dat, ik denk daar helemaal niet bij na als ik ergens mijn schoenen uitdoe. Ik heb toch sokken? En voetschimmel heb ik nog nooit gehad. Ik denk dat je daar automatisch aan denkt om richting te geven aan je besluit en onderbouwing om je schoenen aan te houden. Maar of het hout snijdt?

"Voeten en schoenen worden door de Thaise bevolking als vies ervaren. Het is dan vast ook niet verwonderlijk als we u vertellen dat u uw schoenen het best uit kunt trekken als u bij mensen thuis komt.

Overigens geldt dit bijzondere gebruik omtrent schoenen niet alleen als u bij de lokale bevolking thuis komt. Ook als u openbare gelegenheden of een tempel betreedt wordt u geacht om uw schoenen uit te trekken."

Het is blijkbaar ook cultureel bepaald wat je 'vies' vind.

Ook in Duitsland en Zwitserland

http://globaliciousmagazine.nl/schoenen-uit-in-huis-ik-hoop-het/

Met een leuk filmpje over wat je allemaal je huis in kunt dragen als je wel je schoenen aanhoudt.

Maar goed, het item hier is natuurlijk forceer je dat ook op je kinderen of gasten? En dat gaat me (nog) te ver.

Sappie

Sappie

09-06-2019 om 19:31

Ik bedoel

Als mensen het blijkbaar te veel moeite vinden om een keer extra te dweilen/ stofzuigen als er visite is geweest, ben ik er niet van overtuigd dat de leen slippers/ sloffen wel schoon zijn, dus daar zou ik niet heen gaan.
Maar on topic, dochter heeft er moeite mee, wat veel mensen herkennen, waarom het dan zo op de spits drijven. Respect moet van 2 kanten komen, ik vind dat er weinig respect is voor dochters mening en gevoel. Dochter wordt dwars genoemd terwijl de enige die dwars is, is de moeder.

Sappie

Sappie

09-06-2019 om 19:35

AnneJ

Ik draag vaak juist geen sokken. Maar ook met sokken aan ga ik niet in sloffen waar andersmans zweet in zit iewwww. In andere landen doen ze wel meer vreemde dingen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-06-2019 om 19:40

Apart

Kinderen die hier in huis komen, en die inmiddels 14 tot 20+ zijn, doen allemaal uit zichzelf hun schoenen uit. Wel grappig, staan er van die schuiten maat 40+ in de gang. Ik ben er nooit heel streng op geweest, maar dat gaat dus vanzelf. Als ik ergens ben waar schoenen uit het beleid is weet ik dat wel graag van tevoren. Dan kan ik fatsoenlijke sokken aantrekken of, in geval van een panty, sokjes mee.

Jesse_1

Jesse_1

09-06-2019 om 21:54

Idd Phryne

Ik heb soms wel eens sokken met een gat aan, waar ik net even te laat achter kom en geen tijd heb om te wisselen. Dan zou ik toch even nog die moeite nemen .

Maar: ik kan me voorstellen dat als je een witte vloerbedekking hebt, dat je niet wilt dat er schoenen van buiten over heen banjeren, daarom: neem geen witte vloerbedekking.
Mijn ouders hebben ook eens een nieuwe vloerbedekking genomen waarna het voor kinderen strikt verboden was om met schoenen aan de kamer in te gaan. Niet slim, maar ja, de kleinkinderen komen niet dagelijks en waren ook eigenlijk allemaal thuis gewend om binnen de schoenen uit te doen - dus geen probleem.

Mocht je, zoals ImF, een besmettelijke vloerbedekking op trap e/o boven hebben, dan zou je nog af kunnen spreken of de gasten als ze naar boven gaan nog even extra de schoenen controleren/vegen. Ze zullen inmiddels wel weten hoe het zit en bijvoorbeeld met het soort zolen er rekening mee kunnen houden als ze bij de dochter van ImF langs gaan.

Ik probeer maar een beetje een compromis te bedenken hoor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-06-2019 om 22:59

Tapijt boven

Ik had even gemist dat het vanwege het tapijt boven was. Ik heb op de overloop ook tapijt. Gek genoeg is dat altijd de plek waar katten en kinderen overgeven. De katten bij voorkeur ‘s morgens als net iedereen de deur uit is, waarna het een paar uurtjes kan intrekken. Zodra ik er zin en tijd voor heb gaat het eruit (is de afgelopen 9 jaar nog niet gebeurd, maar we wachten geduldig af).

ImF

ImF

10-06-2019 om 09:11

vriendin gesprek

Gisteren een gesprek gehad met een vriendin hier. Toen het ter sprake kwam, hadden we het gehad over dat je in je eigen huis ook je eigen regels mag bepalen en die hebt te respecteren. Ze vond het helemaal niet vreemd om aan collega's te vragen om ook hakken uit te trekken: je stelt immers je eigen huis ter beschikking om iets te bespreken!
Wel vooraf even aangeven, maar voortaan denk ik dat collega's ook schoenen uit mogen doen wanneer zij hier komen. En inderdaad, een beetje richting mijn dochter, gelijke monniken gelijke kappen. Dan is dit voor iedereen (behalve dus onderhouds-/klusjesmannen) het meest praktische. Dat van een bordje of sticker in een voorgaande reactie is wel een hele goede tip. Gelijk duidelijk voor iedereen, zonder te hoeven vragen steeds, dus even kijken.

Flavia

Flavia

10-06-2019 om 09:26

Nou dat is duidelijk

De vrienden van je dochter, je dochter en je collega's komen straks niet meer langs.
Lekker rustig.

AnneJ en IMF

AnneJ, je schrijft: “Servicemensen, ah of incidentele bezoekers doen dat niet, maar die brengen over het algemeen niet veel vuil mee het huis in. Dat hebben ze er onderweg naar het appartement wel afgelopen”
Raar argument. Dus incidentele bezoekers en klusjesmannen hebben het vuil van hun schoenen er af gelopen, maar vrienden van je kinderen niet? Is dat omdat zij vaker langskomen? Of nemen zij een andere route? En wanneer maakt iemand de overstap van incidentele bezoeker met schone schoenen naar vaste bezoeker met vieze schoenen? Je argument over de gewoontes in Thailand vind ik ook niet sterk. Kan mij het schelen wat mensen in Thailand vinden, we zijn toch in Nederland?

En IMF: ik begin te denken dat je ons in het ootje aan het nemen bent. Een sticker opplakken waar je dan even met een subtiel hoofdknikje naar wijst. Jaja. Ik vond de kralenketting van Skik veel beter, ook veel duidelijker. Voor mensen die nooit hun schoenen uitdoen thuis, is zo’n subtiele sticker echt niet voldoende hoor, die weten echt niet wat je daarmee bedoelt.

Koosje

Koosje

10-06-2019 om 10:22

Aha ja

Idd, gewoon weer de ruimte die je je dochter eerder gaf weer terugdraaien, want vriendin vindt t niet vreemd.

Ik probeer het toch nog een keer: het gaat niet zozeer om wie wat wel of niet vreemd vindt, ook niet wat ze in andere landen gewend zijn (in veel landen zijn ze gewend zonder wc papier hun billen met hun linkerhand en water schoon te maken, die gewoonte overnemen om wc papier te besparen?) maar het gaat over de interactie tussen je dochter en jou. Uit je beginpost blijkt dat je vindt dat die beter kan. Jij focust je op hoe haar te laten voegen naar jouw regels. Het advies hier is veelal: wees flexibeler in je regels, dan wordt het contact waarschijnlijk beter en zal je zien dat eea makkelijker gaat.

Imo gaat het dus niet om wat je vriendin vindt of wat ze in Zweden vanzelfsprekend vinden. Het gaat erom hoeveel ruimte je jouw dochter geeft om haar eigen ideeën te vormen en persoontje te kunnen worden (on the long run)

Elise

Elise

10-06-2019 om 10:56

ImF

Nog een poging:

Ik gaf eerder aan dat ik het helemaal eens ben met Knurf in # 81.

Wat vind je er zelf van als je haar analyse in #81 zo leest?

Zou je daar eens expliciet op willen reageren?

Oftewel, kan je in je antwoord expliciet aangeven of jij het welbevinden van je dochter belangrijk vindt?

ImF

ImF

10-06-2019 om 15:08

regels leren goed

Ik geloof er helemaal niets van dat mensen daardoor zullen wegblijven. En wat betreft een sticker/bordje, dat is niet bedoeld als grap, die zijn gewoon te vinden. Er staat soms gewoon bij 'schoenen uit aub' en het icoon is vaak heel duidelijk.
Maar los hiervan is het goed om regels te leren en dat geldt ook voor bijvoorbeeld het dagritme: zo is het hier 6.30 opstaan, 6.45 douchen, uiterlijk 7.30 klaar met ontbijt; als je thuis bent om 10.30 thee en 12.15 lunchen, 17.30 avondeten, rond 18.30 de vaatwasser inruimen. Verder ook een beetje de handen uit de mouwen steken, zoals op vrijdagmiddag glaswerk wegbrengen en op zondag kleine klusjes als schoenen poetsen, ramen doen, stofzuigen of de auto even met een emmer afnemen. Vele handen maken licht werk en zo leer je verantwoordelijkheid bij. Ik vraag mij echt af of zij op het goede pad blijft. De computerfilter gaf aan dat zij probeerde een website te bezoeken die niet voor haar leeftijd bestemd is. Zij was die middag alleen, maar ik vind dat werkelijk onbehoorlijk. Het lijkt stiekem gedrag en ik vind het afschuwelijk dat zij nu al een poging heeft gedaan om zo'n gruwelsite te bezoeken. Ik vraag mij af waar dat heen moet.

rutiel

rutiel

10-06-2019 om 15:21

Hyacinth

Ik kan er niets aan doen, maar tijdens het lezen van dit draadje doemt voortdurend het gezicht van Hyacinth (Keeping up appearances) op.

Hoe dan ook: het lijkt me voor alle partijen het beste als jouw dochter zo snel mogelijk uit huis gaat. Jij je piekfijne huis en perfecte dagindeling terug zonder hinderlijke verstoring. Je dochter (eindelijk) haar eigen leven.

Veel succes...

Flavia

Flavia

10-06-2019 om 15:25

Rigide zeg

Dat is rigide zeg.
Ook als ze het 4e moet beginnen? Zo vroeg op.
Niet een keer 's avonds douchen?
Die lunch en diner staan ook zo vast?
Wat als je wel een keer uitloopt, de file wat langer duurt of het erg gezellig is aan tafel?

Gruwelsite? Hoort bij de leeftijd of was het om te zien op welke leeftijd ze uit huis kan. Doet mijn 13 jarige graag. Ik ben dan ook heel streng, telefoon en laptop moeten in de woonkamer blijven als ze gaat slapen.
Voor het autowassen is de wasstraat, nog milieu vriendelijker ook als die emmer voor de deur.
Dat glaswerk kan toch ook op zaterdag of een willekeurige andere dag?

Het gaat dus niet alleen om de schoenen maar om veel meer dingen om wat relaxter mee om te gaan als ik het zo lees.
Die websites zoekt ze straks wel bij haar vrienden op of ze wist slim de zoekgeschiedenis.

@Emma

@Emma

10-06-2019 om 15:54

Troll

Nou ImF, ik ga bijna denken dat je een soort troll bent. Dit geloof je toch niet? 😂

sw4

sw4

10-06-2019 om 16:09

Inderdaad

Dit kan toch niet waar zijn

ingetrapt

Denk dat we er allemaal met open ogen zijn ingetuind. Goeie grap hoor ImF!

Ik mis nog iets

Zou de dochter van IMF wel een glaasje cola voor het slapen gaan mogen? Die mis ik in de dagindeling 😀

Sappie

Sappie

10-06-2019 om 17:25

Gruwelsite???

Tja ...als je een huishouden runt als een strafkamp is het natuurlijk niet zo raar dat je dochter websites gaat bezoeken als how to kill my mother, .

Maar goed ik hoop dat het topic een soort van 1 april grap is.

Biebel

Biebel

10-06-2019 om 18:12

Ik denk dat zij op een prima pad zit

... denk alleen dat jij er goed vanaf bent. Van dat padje, bedoel ik. Ik hoop dat je dochter op haar 18e snel uit huis is, en een plek creëert waar ze welkom is om wie ze is, ruimte is voor flexibiliteit, belangstelling voor haar vrienden en een plaats die het liefst helemaal vrij is van bordjes. Oh, en waar als ze een keer een site bezoekt die volgens haar moeder een gruwelsite is, ze hulp krijgt om de continue snerpende stem van haar moeder uit haar hoofd te halen.

"In dit huis doen wij onze schoenen uit, kennen een rigide dagplanning en doet iedereen klusjes", klinkt voor mij als "in dit huis is mijn wil de wet, doe je het op mijn manier, en vind ik het fijn als je praat, maar hoef ik niet te luisteren".

Of moet ik zeggen: Fijne tweede pinksterdag IMF, heb je nu je plezier gehad, om de OOL ouders op te stoken?

Bennikki

Bennikki

10-06-2019 om 18:19

Vervelend dit

Wat is hier nou de lol van. Genuanceerde reacties uitlokken?

sw4

sw4

10-06-2019 om 18:45

Xenos

In dit huis doen wij onze schoenen uit, kennen een rigide dagplanning en doet iedereen klusjes",
Is weer eens een andere invulling van een Xenos bord

zebra

zebra

10-06-2019 om 20:18

hebben jullie echt zo'n strakke dagindeling

hier zou ik dus van gruwelen. Als ik moet werken, dan sta ik al vroeg onder de douche, op een vrije dag kan het best gebeuren dat dit pas rond de middag is. Met eten ook zo, in het weekend eten we 's avonds vaak ook later dan doordeweeks. Ik hou echt niet van een strakke planning al begrijp ik dat dit in sommige gezinnen wel nodig kan zijn.

Jo Hanna

Jo Hanna

10-06-2019 om 20:51

Hoop

Ik heb in de loop van dit draadje ook geregeld getwijfeld of het echt is, zo surrealistisch vind ik het. Ergens hoop ik dat we bij de neus genomen worden. Dat bespaart ergens een dochter veel eenzaamheid en pijn.

Groet,
Jo Hanna

Flavia

Flavia

10-06-2019 om 21:02

Of, en die missen we nog, de diagnose

Cynisme aan.

Of moeder is autistisch.
We hebben nog geen etiketjes geplakt, toch wel een gemis in een draadje als dit.

Zo cynisme kan weer uit.

Koosje

Koosje

10-06-2019 om 21:16

Als dit het rechte pad is

‘6.30 opstaan, 6.45 douchen, uiterlijk 7.30 klaar met ontbijt; als je thuis bent om 10.30 thee en 12.15 lunchen, 17.30 avondeten, rond 18.30 de vaatwasser inruimen. Verder ook een beetje de handen uit de mouwen steken, zoals op vrijdagmiddag glaswerk wegbrengen en op zondag kleine klusjes als schoenen poetsen, ramen doen, stofzuigen of de auto even met een emmer afnemen.’

Dan ben ik al heeeel lang van het rechte pad af haha. Nooit geweest denk ik. Ik krijg het al Spaansbenauwd als ik het lees, laat staan om ernaar te moeten leven, dan kan ik zo naar de luni-bin.

Dus Zebra; nee beslist niet zo’n dagindeling, geen twee dagen zijn gelijk

Tienie

Tienie

10-06-2019 om 21:35

dagindeling inderdaad regide/ maar schoenen uit niet.

Ik kom voor mijn werk veel in allochtone gezinnen. Bij veel mensen is het heel gewoon om je schoenen uit te doen. Ik ben daar ook op ingesteld. Ik neem zelf pantoffeltjes mee anders krijg ik koude voeten. Ik vind het een heel redelijke vraag om je schoenen uit te doen bij binnenkomst. Ook al doen we dat zelf hier niet. Ik vind ook dat je dit best van puberkinderen kan vragen. Sommige doen dat al als ze binnen komen. Andere regels en tijden vind ik wel extreem.

ImF

ImF

10-06-2019 om 21:35

grens opzoeken

Voor de duidelijkheid: ons dagschema ligt niet van minuut tot minuut vast. Een bepaalde structuur is gewoon belangrijk en juist omdat de roosters vaak warrig en onduidelijk kunnen zijn, geef ik de voorkeur aan alles op ongeveer deze tijden. Soms kan ze pas aan het eind van een dag zien, dat de dag erna een les ineens vervalt. Maar het is een soort lijn waarvan ik vind dat deze gevolgd kan worden. Je moet deze tijden dus niet letterlijk nemen en ik vind het dan ook teleurstellend dat deze aanvulling niet serieus wordt genomen en dit gezien wordt als grap (nee dus). Ik vind het belachelijk dat iemand begint in een reactie over een ketting, want dat is duidelijk sarcastisch en daar wilde ik eerst niet op ingaan.
Het andere is dat zij gewoon een normaal aandeel in het huishouden kan leveren, net als ik alles doe wat betreft koken, wassen en taxi spelen op allerlei momenten. Het gaat mij ook deels erom dat het van twee kanten moet komen. En verder is het ook echt niet zo dat ik continu met mijn eigen dingen bezig ben, want ik toon interesse in haar zaken en bied vaak een luisterend oor, ook als ik het eigenlijk druk heb met werk. Ik heb alleen de indruk dat ze vanuit haarzelf steeds vaker grotere afstand bewaart en mij als het ware passeert. Ik zie haar gewoon veranderen en grenzen opzoeken. Dat kan je soms een moedeloos gevoel geven, alsof je er weinig grip op hebt.

Jesse_1

Jesse_1

10-06-2019 om 21:55

Puberteit

"Ik heb alleen de indruk dat ze vanuit haarzelf steeds vaker grotere afstand bewaart en mij als het ware passeert. Ik zie haar gewoon veranderen en grenzen opzoeken. Dat kan je soms een moedeloos gevoel geven, alsof je er weinig grip op hebt."

Maar ImF, dat is toch juist de puberteit? Dat je je langzaam losmaakt van je ouder(s) en je "eigen ik" wordt en probeert uit te vinden wat jijzelf belangrijk vindt en waar jijzelf voor staat?
Natuurlijk is dat voor de ouders niet altijd makkeiljk, maar geef je kind de ruimte om dat uit te vinden.
De tip die hier gegeven wordt is om je regels nu en dan wat mee te laten vieren zodat zij die ruimte krijgt, anders breekt ze er op een gegeven moment uit. Probeer in gesprek te blijven, leg uit waarom jij dingen (regels) belangrijk vindt en luister goed naar haar wat zij belangrijk vindt. En pick your battles.

Een kind is geen kloon die precies dezelfde dingen doet en vindt als haar ouders. Wees trots op haar dat zij zichzelf probeert te vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.