Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
21-03-2014 om 14:13
Bij onze zoon (12) is pas zeer recent (ontwikkelings-)dysfasie vastgesteld, wel is er al eerder een achterstand in de taal-/spraakontwikkeling geconstateerd, maar er is nooit uitgezocht wat hij nou precies had. Hij heeft op school vooral moeite met het begrijpen van de grammaticaregels (wat is de persoonsvorm, wat is het onderwerp, etc.), en ik las laatst dat deze kinderen vooral moeite hebben met het aanleren van vreemde talen.
Volgend jaar gaat hij naar de middelbare school. Er zijn allerlei protocollen voor kinderen met dyslexie, ADD/ADHD, autisme, etc., maar voor dysfasie bestaat zoiets niet.
Aangezien wij het zelf pas net weten, weten we niet welke zorg wij van de school moeten/kunnen vragen. Heeft iemand hier ervaring mee?
21-03-2014 om 22:59
vraag advies
aan degene die hem heeft onderzocht?
Het komt niet zoveel voor denk ik.
22-03-2014 om 15:52
Ervaring
Mijn oudste dochter, jongste zoon en man hebben er last van. Mijn man is de enige die de middelbare school al gehad heeft .
Waar je tegenaan zult lopen in een vreemde taal is hetzelfde als in het nederlands. Als hier de problemen met de grammatica op de voorgrond treden, zal dat bij een vreemde taal niet anders zijn, als er woordvindingsproblemen op de voorgrond treden, is dat bij een vreemde taal ook zo.
Mijn man is zonder al te veel problemen door het vwo gerold, ondanks dysfatische ontwikkeling.
Om grammatica aan te leren, als dat het grootste probleem van je kind is op dit moment, hoort een logopedist daarbij te kunnen helpen. Zij heeft andere (meer systematische en logische) methodes om grammatica inzichtelijk te maken. Woordvindingsproblemen kunnen ook verzacht worden met gerichte training, daar valt een hoop aan te doen.
Dus ga terug naar de logopedist en vraag om behandeling.
25-03-2014 om 12:11
Gesprek met school
Dat er geen vaststaande protocollen bestaan, betekent nog niet dat de school geen goede ideeën zou kunnen hebben over hulp.
Ik zou daarom een gesprek aanvragen met iemand van het zorgteam van de middelbare school en het probleem daar voorleggen. In elk geval is het dan al bekend wat er speelt en kunnen ze daarop anticiperen. Als je boft, hebben ze er al ervaring mee en bestaat er een behandelplan. In elk geval kunnen ze meedenken in de mogelijke oplossingen.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.