Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
scrappertje

scrappertje

05-09-2011 om 09:26

Een pas-kind?

Na een aantal berichten te hebben gepost hier op het forum ben ik me eens gaan verdiepen op het internet. En ik vraag me af of mijn kind een PAS-kind is? Dan verstoten ze 1 ouder. Ik vind het er erg op lijken of moet ik het toch zien als pubergedrag? Ik denk dat de meesten hier nog wel weten wie ik ben en waar het om gaat. Heeft iemand er een mening over of ervaring mee? Mijn dochter heb ik nu al 5 weken niet gezien.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

05-09-2011 om 12:06

Hoe dan ook

het feit blijft staan dat het contact niet naar je zin is. Of je het nou een PAS kind is of niet; maakt dat veel uit? Of ligt het dan volledig bij haar en hoef jij niet kritisch naar jouw opstelling te kijken?

scrappertje

scrappertje

05-09-2011 om 12:49

Hulp

Nou het is meer dat ik dan weet dat het niet aan haar karakter ligt, dat ze er niets aan kan doen bedoel ik.Want nu krijg ik wel dat idee dat ze me gewoon laat vallen en dat doet zeer maar als ik weet dat ze het niet bewust doet dan kan ik misschien hulp in gaan schakelen.

Hulp?

Wat voor hulp had je in gedachten dan?

Persoonlijk

Mijn kinderen leg ik weleens uit dat mensen eigenlijk altijd met zichzelf bezig zijn en dat je je dat allemaal niet persoonlijk aan moet trekken. Zeker pubers lijken me daarvoor te kwalificeren, gewoon met zichzelf bezig en niet met jou. Kan wat onattent overkomen maar ik weet niet of het je nou zoveel helpt om er van alles achter te zoeken. Denk dan maar 'puber' met zichzelf bezig en niet PAS dan kun je al ophouden het je allemaal persoonlijk aan te trekken.

scrappertje

scrappertje

05-09-2011 om 14:27

Hulp?

Het schijnt dat je dan naar een psycholoog kan, las ik op internet.Ik heb nu eerst contakt met school opgenomen of er zoiets bestaat als maatschappelijk werk voor mezelf waar ik mijn problemen neer kan leggen. En misschien tips kan krijgen.

scrappertje

scrappertje

05-09-2011 om 14:37

Persoonlijk

Daar kan ik me op zich wel in vinden maar als ze normaal elke woensdag kwam en om het weekend en nu ineens 5 weken niet dat vind ik een beetje raar. En ze liegt er ook om want dan zegt ze dat ze naar een feest moet en dat ze dus niet kan komen en dan hoor ik van mijn ex dat ze gewoon thuis is, vandaar dat ik me ongerust maak.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2011 om 15:59

Van Ouders Online zelf

Onderstaande komt van Ouders Online zelf:

Waaraan herken je PAS?

Het kind laat openlijk haat en woede zien ten opzichte van de andere ouder, zonder dat die gevoelens gebaseerd zijn op persoonlijke ervaringen met die ouder.
Het kind weigert contact met de andere ouder.
Het kind gebruikt onduidelijke argumenten voor de haat.
Het kind praat openlijk over wat de andere ouder in zijn ogen fout doet.
Wat de andere ouder ook doet, het is altijd fout.
Het kind praat alleen positief over de ouder bij wie hij woont.
Het kind praat in herhalingen en klinkt 'voorgeprogrammeerd'.
Het kind vertelt verhalen die niet kloppen.
Het kind kan geen positieve herinneringen vertellen over de andere ouder.
Het kind haat niet alleen de andere ouder, maar ook zijn of haar vrienden, omgeving, werk, hobby's en alles wat maar in verband gebracht kan worden met hem of haar.

Als je dochter alleen 'opeens' wegblijft, lijkt het mij nog te vroeg om van PAS te spreken. En liegen is iets wat veel normale pubers doen als ze het gevoel hebben niet eerlijk te kunnen zijn zonder dat dat gevolgen heeft. Zulk gedrag is niet gelijk een syndroom. Waarom zou je je dochter gelijk een etiketje willen geven?

Jij bent de volwassene in het geheel. Misschien vindt ze het leuk als jij laat merken dat je geen druk op haar legt, haar wel mist en van haar houdt. Dat kun je bijvoorbeeld doen door simpelweg een leuk kaartje te sturen met 'zomaar' en 'liefs mamma'. Meer niet.
Ik heb overigens echt nooit begrepen waarom ouders elkaar zo zwartmaken dat kinderen wel een keus moeten maken voor de zorgende ouder, of juist wegrennen naar de ouder die zwartgemaakt wordt. Het zal wel komen doordat ik niet gescheiden ben, dat ik dat niet begrijp. Ik heb het ook in mijn omgeving gezien en zoals gezegd kan ik het niet volgen.

scrappertje

scrappertje

05-09-2011 om 16:53

Van Ouders Online zelf

Het is niet mijn bedoeling om haar een etiketje op te leggen maar het doet me op het moment heel erg zeer hoe ze met me omgaat en in mijn vriendenkring hebben de meesten ook pubers en die kennen dit gedrag helemaal niet. Zitten ook gescheiden vriendinnen bij dus. Vandaar dat ik ben gaan speuren op internet en ik alles aan wil grijpen dat we het weer leuk hebben samen. En ik doe zo vaak haar een sms sturen van hoe is het? En dat ik haar heel erg mis en van haar houd maar dan hoor ik niks terug. Ik weet gewoon niet wat ik nu nog moet doen. En ik heb haar vader nooit zwartgemaakt en dat zal ik ook nooit doen want ik vind dat je daar niks aan hebt. Ik heb altijd alles gedaan in het belang van mijn kind.

Hobby

Ik zou me toch afvragen scrappertje of het niet gewoon jou teleurstelling is dat je dochter zich zo weinig voor je interesseert, bij haar vader woont en geen zin heeft om wekelijks te komen eten. En zelf een leuke hobby zoeken.
Niet alle gescheiden moeders hebben vaders die zo betrokken zijn dat kinderen daar kunnen intrekken. En sommige kinderen zijn moederskindjes anderen vaderskindjes en sommigen spelen de ouders uit.
Dat gebrek aan interesse herken ik hier wel. Zoon heeft een vriendin, enigst kind, en die ouders lagen direct in een stuip dat dochter permanent naar ons zou vertrekken. Die angst is weliswaar weg, zoon is voortdurend daar, maar op een gegeven moment is het loslaten en dat is niet anders. Ik weet ook dat mijn ex zijn kinderen in het begin vreselijk heeft gemist en is dat ook niet zo bij jou? Je dochter is naar haar vader vertrokken, lijkt me echt wel een opmerkelijke leegte in je leven. Misschien vind je dat nog steeds onbegrijpelijk of niet te verteren maar ik zou weleens willen weten of het niet heel erg logisch is vanuit je dochter. En dan wil ik daar niets negatiefs over jou mee bedoelen maar dochter kan ook behoefte hebben aan haar vader en ze heeft al zoveel van jou gehad.

scrappertje

scrappertje

06-09-2011 om 07:09

Hobby

Het is niet zo dat haar vader zich betrokken voelt bij haar, het is meer dat zij is vertrokken hier omdat er daar geen regels zijn en hier wel, dus ze heeft voor de makkelijkste weg gekozen. Het is een lang verhaal maar kan je wel zeggen dat het geen modelpapa is. En ik snap het best als hij haar gemist heeft toen ze bij mij woonde maar toen kwam ze elke woensdag en om het weekend daar, en hier is dat dus niet MEER het geval. En als er nu een ruzie was geweest.... Maar iedereen in mijn omgeving snapt er ook niks van waarom ze nu ineens wegblijft?Ikkrijg uit haar ook niks dus ik zal het moeten aksepteren denk ik? Maar het doet zo ontzettend zeer!

Acceptatie

Ik begrijp wel dat het heel veel pijn doet scrappertje. Maar daar heeft je dochter ook niet echt veel aan. Hoogstens last van omdat ze het kan ervaren als emotionele chantage. Helaas heeft je dochter het hier voor het zeggen. Als jij regels stelt die ze bij haar vader niet heeft kan ze ervoor kiezen om dan bij haar vader te wonen. De kwaliteit van vader doet er dan ook niet toe.
Dat sommige gescheiden mensen in jou omgeving het niet begrijpen kan zijn omdat ze er zelf geen ervaring mee hebben. Het leven is niet eerlijk. Als een kind groter wordt dan wordt je tijdelijk behang en kosthuis, de interesses kunnen elders liggen.
En omdat je je dochter dan ook niet meer ziet, anders kwam ze je thuis uitwonen, is het een pijnlijke zaak. Jammer. Maar ik zou het niet forceren. Dat is de consequentie van een vader en moeder die gescheiden zijn.

Snuggle's

Snuggle's

07-09-2011 om 07:37

Scappertje

Ik weet niks van PAS (zal er eens op googlen), maar herken wel je pijn.
Hier heeft mijn oudste er na de scheiding ook voor gekozen om bij zijn vader te wonen. Afspraak was dan dat hij wel kwam eten op de dagen dat jongste er ook was. De eerste tijd is dat helemaal mis gelopen. Ik was degene die wilde scheiden en dat heeft vader hem erg duidelijk gemaakt, waardoor zoon erg boos op mij was. Ik heb hem na veel ruzies toen ook weken niet gezien.
Bij ons is het beter gegaan nadat ik het heb los gelaten. Zoek een hobby is wat kort door de bocht, maar daar komt het bijna wel op neer. Ik was zo krampachtig bezig om hem bij me te houden/krijgen dat ik het alleen maar erger maakte. Later maakte ik de afspraak dat hij kon komen als hij zin had. Als hij kwam was ik oprecht blij en zonder verwijten waarom hij niet vaker kwam. Ondertussen komt hij inderdaad zoals we afgesproken hadden in het begin en gaat hij ook mee op vakanties ed, en hebben we het heel leuk.

Je schrijft ook dat jij veel strenger bent dan je ex. Misschien moet je daar eens naar gaan kijken. Je dochter woont nu bij hem, en eigenlijk heeft het weinig zin om die paar keer dat ze bij jou is heel streng te gaan doen.
Vond ik ook verschrikkelijk, maar het echte opvoeden is niet meer aan jou.weet je wat het is, als je ruzie hebt met haar loopt ze weg en gaat ze naar huis (naar haar vader dus), en heb je geen tijd om het uit te praten. Dat werkt dus niet. Ik probeer er al pratend zoveel mogelijk in te stoppen als hij bij me is, maar accepteer (met pijn in mn hart soms) dat hij nu de regels van zijn vader heeft, op wat huisregels van mij na.

Hulp voor jezelf kan je zo krijgen bij bijvoorbeeld het maatschappelijk werk. Of ga eens met je huisarts praten. Heb je wel mensen in je omgeving die je steunen? Alleen mensen die zeggen dat ze het gedrag niet herkennen en dat het bij hun wel goed gaat heb je niet zoveel aan.
Mijn zoon heeft toen gesprekken gehad via school met het school maatschappelijk werk. Maar gesprekken waar ik bij was, om dingen op te lossen, wilde hij absoluut niet.

Snuggle's

scrappertje

scrappertje

07-09-2011 om 09:22

Snuggle's

Het ergste vind ik dat we afspreken dat ze komt, ik vraag haar dan echt heel vaak wil je dat echt? En dan zegt ze dat ze het echt zelf graag wil en vervolgens komt ze niet maar laat ook niks weten via sms of ze belt niet. Dus al 5 weken wacht ik omdat ze gezegd heeft dat ze komt maar ze gaat gewoon wat anders doen. Dan denk ik zeg dan niet dat je komt!Ik vind dat onbeschoft of overdrijf ik dan? Ik vind het wat anders als we niks afspreken dan heb ik er denk ik meer vrede mee. En ik weet wel dat ik niet veel meer aan de opvoeding kan doen maar ik zie ze steeds verder afglijden en dat doet pijn. Ze slaapt daar en daar is ook alles mee gezegd, er is geen opvoeding. Dus ik kan af gaan zitten wachten tot het fout gaat.Ik heb nu ook hulp gevraagd voor mezelf, haar krijg ik niet mee, er is niks mis met haar zegt ze dan! Ik ga zo de stad in, goed he Bedankt voor alle reacties

Biene M.

Biene M.

07-09-2011 om 12:10

Scrappertje

Kan het zijn dat je dochter een drempel ervaart om weer naar jou te komen? Misschien helpt het om de volgende keer op neutraal terrein af te spreken, koffie drinken in de stad of zo, en helemaal open te laten of ze daarna weer mee komt naar jouw huis. Of misschien naar de bioscoop, zodat jullie wel samen zijn maar er niet meteen allemaal verwachtingen zijn die je dochter kunnen afschrikken.

Opvoeding

Dat er niet meer opgevoed wordt wil niet zeggen dat kinderen afglijden. Ik heb nog steeds de indruk dat je er teveel achterzoekt. En redenenen bedenkt waarom ze wel bij zou moeten zijn, waar zij zich echt niets van gaat aanttrekken en jij je ellendig gaat voelen.

Uitnodigen

Dochter weet dat je graag wil dat ze komt en durft geen nee te zeggen, maar als het moment daar is heeft ze andere dingen aan haar hoofd. Kan jij onbeschoft vinden. Gaat je niet helpen.

scrappertje

scrappertje

07-09-2011 om 15:39

Biene m

Ja het is het proberen waard, bedankt voor de tip!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.