Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Eerste keer ongesteld, 10 jaar oud en nog klein

hallo,

ik maak me best zorgen, mijn dochter is in april 10 jaar oud geworden, en nu is ze sinds afgelopen weekend voor het eerst gaan menstrueren. Ze is dus 10 jaar oud en een lichaamslengte van 1.40, nu heb ik al regelmatig gelezen dat meiden niet meer zo hard groeien na hun eerste menstruatie, heeft iemand hier ervaring mee? Heb een afspraak gemaakt bij de huisarts voor aankomende vrijdag. 


Gemiddeld groeien meisjes nog zo’n 12 cm na hun eerste menstruatie. Dat betekent dat er meisjes zijn die nauwelijks groeien en meisjes die nog heel veel groeien. 
Mijn oudste dochter was ook 10 (wel bijna 11) en is daarna nog zo’n 10cm gegroeid en is nu 1,525m. Ze is wel dysmatuur geboren dus verwachting was al dat ze niet heel groot zou worden. Van mijn andere drie dochters zijn er nu 2 ongesteld, die werden dat met 13 en groeien nog. Die van 11 is nog niet ongesteld maar zou mij niet verbazen als dat niet zo lang meer duurt. 

Als je meer zekerheid wil kan je de huisarts vragen om een foto van haar hand te laten maken. Hierop kunnen ze adhv de groeischijven zien hoeveel groei er nog ongeveer te verwachten is.

UnevenBear14

UnevenBear14

26-06-2023 om 12:06 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 26-06-2023 om 12:01:

Gemiddeld groeien meisjes nog zo’n 12 cm na hun eerste menstruatie. Dat betekent dat er meisjes zijn die nauwelijks groeien en meisjes die nog heel veel groeien.
Mijn oudste dochter was ook 10 (wel bijna 11) en is daarna nog zo’n 10cm gegroeid en is nu 1,525m. Ze is wel dysmatuur geboren dus verwachting was al dat ze niet heel groot zou worden. Van mijn andere drie dochters zijn er nu 2 ongesteld, die werden dat met 13 en groeien nog. Die van 11 is nog niet ongesteld maar zou mij niet verbazen als dat niet zo lang meer duurt.

Als je meer zekerheid wil kan je de huisarts vragen om een foto van haar hand te laten maken. Hierop kunnen ze adhv de groeischijven zien hoeveel groei er nog ongeveer te verwachten is.

als haar verwekkers beide 1,50 zijn dan is het niet erg schokkend natuurlijk.  Dat ze klein blijft is wel erg aannemelijk 
Goed dat je een afspraak hebt gemaakt met de huisarts hoor

UnevenBear14

UnevenBear14

26-06-2023 om 12:07 Topicstarter

super bedankt voor je antwoord, geeft me al iets meer geruststelling, ik dacht dat het gemiddelde maar 5 cm was na eerste menstruatie en tien jaar oud is wel echt jong pff

UnevenBear14

UnevenBear14

26-06-2023 om 12:08 Topicstarter

absor schreef op 26-06-2023 om 12:06:

als haar verwekkers beide 1,50 zijn dan is het niet erg schokkend natuurlijk. Dat ze klein blijft is wel erg aannemelijk
Goed dat je een afspraak hebt gemaakt met de huisarts hoor

Dat is het punt haar verwekkers hebben we nooit ontmoet, ook geen info van. Ze is wel met 33 weken geboren 

Gezien haar afkomst is  vroeg menstrueren en klein blijven niet raar, maar als het wel onwenselijk is dan is de gang naar huisarts en kinderarts toch de enige weg.
Ik hoorde dit vroeger ook over adoptiekinderen uit Colombia, weet niet meer of dat nou kwam door de overgang naar het westen of dat ze daar sowieso eerder gaan menstrueren. Maar dat zou de arts moeten weten. Sowieso is het voor een kind van 10 vroeg om al te gaan menstrueren, ze loopt dan ineens uit de pas met haar leeftijdsgenoten en met haar eigen geestelijke ontwikkeling en dat kan dus sociaal en psychisch lastig zijn.

Dit zijn dingen waar je geen invloed op hebt. Gezien haar afkomst en vroeggeboorte is het niet gek dat ze klein is en waarschijnlijk ook klein blijft. 
Vroeg menstrueren kan voor een kind zelf wel vervelend zijn, omdat de lichamelijke en de emotionele ontwikkeling dan nogal disharmonisch verloopt. Maar dat kan ook bij Nederlandse kinderen gebeuren. 

Ik weet niet zo goed wat een kinderarts hier aan kan doen. Er bestaan wel puberteitsremmers, maar moet je daar niet mee beginnen voordat een kind begint met menstrueren? Ik dacht dat dat ook vooral werd gebruikt bij kinderen die al in de puberteit komen voordat ze acht zijn, maar dat weet ik niet exact. Ik weet ook niet of ik daar echt aan zou willen, want uiteindelijk hoort de puberteit met alles wat daarbij komt kijken er vroeg of laat gewoon bij. Bij de een is dat al met 10 en bij de ander pas met 16. Net als dat de één maar 1.50 wordt en een ander twee meter. 

MRI

MRI

26-06-2023 om 12:54

jeetje, ja kan me voorstellen dat je schrikt. Puberteitsremmers misschien (maar de puberteit is al veel eerder ingezet natuurlijk: menstruatie is het laatste teken daarvan)

Even off topic: wat is het toch vreemd dat de menstruatie steeds eerder komt. 
In 1830 kreeg een meisje in West-Europa haar eerste menstruatie rond haar zeventiende jaar. Tegen het einde van de negentiende eeuw, was de gemiddelde leeftijd al gedaald tot 15 jaar,
Ik vind dit intrigerend. 

Maar goed, dat helpt jullie niet natuurlijk.

MRI schreef op 26-06-2023 om 12:54:

jeetje, ja kan me voorstellen dat je schrikt. Puberteitsremmers misschien (maar de puberteit is al veel eerder ingezet natuurlijk: menstruatie is het laatste teken daarvan)

Even off topic: wat is het toch vreemd dat de menstruatie steeds eerder komt.
In 1830 kreeg een meisje in West-Europa haar eerste menstruatie rond haar zeventiende jaar. Tegen het einde van de negentiende eeuw, was de gemiddelde leeftijd al gedaald tot 15 jaar,
Ik vind dit intrigerend.

Maar goed, dat helpt jullie niet natuurlijk.

Nou ja, ik moet zeggen dat ik het niet zo vreemd vind. Het is een gedeelte erfelijkheid, maar er wordt ook gedacht dat het met eventuele pesticiden en hormonen in ons eten te maken heeft. Daar is nog wel grote onduidelijkheid over, hoor! Maar een vroegere menstruatie wordt ook gelinkt aan bijvoorbeeld obesitas. Is best interessant om over te lezen.

UnevenBear14

UnevenBear14

26-06-2023 om 14:16 Topicstarter

waarschijnlijk heeft het bij mijn dochter te maken met haar afkomst, niet weten hoe groot haar verwekkers zijn, ze is wel te vroeg geboren, en het mooiste is, ze eet het allerliefste fruit en groenten, en ze eet wel vlees maar dat is zeker niet haar favoriet. Ze is tien jaar oud, 1.40 en ze weegt 30 kilo en dan nu al ongesteld. In onze ogen is het eigenlijk nog echt een jong kind😞 super bedankt allemaal voor jullie reacties. We gaan horen wat de huisarts vrijdag te vertellen heeft 

Volgens mij heeft MamaE hierin helemaal gelijk. Toen onze dochter iets van 8,5 was, begon de borstgroei al. Ik heb de huisarts toen gebeld, maar het is wat het is. Ze zei dat het pas afwijkend was als de puberteit vóór het achtste jaar begon (precies was MamaE zegt). Menstruatie was wel 'pas' met 11 jaar, net als ik vroeger. Zowel mijn dochter als ikzelf vroeger zijn daarna nog maar 1 of 2 cm gegroeid, maar dat zegt niet zoveel.

Vermoedelijk kan de huisarts niet zoveel doen. Ook al omdat er geen probleem is.

Oh, ik zie dat mijn bericht niet begripvol klinkt, terwijl ik dat zeker wel ben! Ze is zeker nog maar een kind en dit voelt vast helemaal niet leuk. Dat had ik toen ook toen ons dochter'tje' met 8 jaar al borstjes kreeg. Echt niet fijn, je hoopt dat het in ieder geval met 10 jaar of liever nog wat ouder start. 
Maar je hebt er niet veel over te zeggen helaas. 
Sterkte dus, en vergeet niet om luchtig naar haar toe te blijven, en misschien wel iets gezelligs te doen vanwege de gelegenheid!

mijn dochter kreeg eerste tekenen van puberteit net na 8e verjaardag (haargroei, puberzweet). Zij is ook klein (net als allebei de ouders). Via huisarts bij kinderarts geweest. Daar kwam toen geen bijzonderheid uit. 
Ze is nu 10 en meer haargroei en beginnende bortsgroei. Ik hoop dat menstruatie nog tijdje uit blijft. 

Wat zegt haar groeicurve van consultatiebureau? Als mijn dochter haar eigen lijn blijft volgen, wordt ze iets groter dan ik ben (Ze is nu 1,30, ik ben 1,50). 

Het is ook zeker niet fijn op deze leeftijd. Maar ook in dezen geldt dat het leven niet volledig maakbaar is. Ik was zelf qua lichamelijke ontwikkeling ook redelijk vroeg, terwijl ik daar mentaal echt nog niet aan toe was. Mijn ontwikkeling verliep in dat opzicht (en eigenlijk in zo'n beetje alle opzichten) niet heel harmonisch. 
Andersom is heel laat zijn ook niet altijd fijn. En gemiddelden bestaan alleen maar als daar mensen boven en onder zitten. 

Ik ben zelf niet veel meer gegroeid na mijn eerste menstruatie, maar het jaar daarvoor wel nog een flinke groeispurt gehad. De paar jaar daarvoor ben ik eigenlijk weer best weinig gegroeid. Het komt zoals het komt.

Ik zou vooral zorgen dat je haar steunt, helpt en er voor haar bent. Ja, het is niet leuk, maar het hoort er wel bij. Wat helpt haar om ermee om te gaan? Geef ruimte voor haar gevoel, maar ik zou er ook weer geen heel ding van maken.

Ik denk eerder dat het vroeger menstrueren van meisjes te maken heeft met overlevingskansen en algehele gezondheid. Als je lichaam voortdurend in standje overleven staat ga je niet menstrueren. Je lichaam heeft die energie harder nodig om in leven te blijven, daar kan je geen ‘parasiet’ bij gebruiken. Niet voor niets stoppen veel meisjes met menstrueren als ze bepaalde eetstoornissen hebben. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.