Sinilind
22-07-2009 om 17:47
Eerste keer op vakantie alleen: morgen weg!
Sinidochter (17 jaar) vertrekt morgenochtend naar Frankrijk, ze gaan met 2 vriendinnen op vakantie, de eerste keer alleen. En ik wens haar werkelijk een fijne vakantie toe, maar ik ben alvast ziek van heimwee en gemis... Het belooft wat wanneer ze op kamer gaat. Ik probeer het natuurlijk niet te laten zien, ik wil haar voorpret niet bederven, maar ik heb het moeilijk mee. Brrrr... wat is ze snel groot geworden, mijn klein meisje
Sini

Maylise
06-08-2009 om 20:04
Vind het ook veel
Ik vind 8 biertjes per dag, meerdere dagen achter elkaar, ook veel te veel.
Als ik van te voren zou weten dat er op vakantie (veel) gedronken zou worden dan zou dat voor mij wel een degelijk een reden zijn om een 17jarige te verbieden alleen op vakantie te gaan.
De redenatie van dat ze het toch doen als ze 18 of ouder zijn heb ik nooit begrepen. Ik verbied mijn kinderen wel meer dingen zoals bijvoorbeeld drugsgebruik. Natuurlijk garandeert dat niet dat ze nooit van hun leven drugs zullen gebruiken. Toch verbied ik drugsgebruik.
Daarnaast heeft het verbieden van alcohol gebruik of proberen dit zoveel mogelijk in te perken door zo'n vakantie niet toegestaan ook een concreet voordeel. Alcohol is heel slecht voor de ontwikkeling van de hersenen. Elk jaar winst is er in dat geval één zou ik zeggen. Als ze niet met 16/17 die zuipvakantie hebben maar pas met 18/19 heb je mooi weer een of twee jaar winst gehad.
Bovendien kan iets wat op je 16de eindeloos stoer lijkt op je 18de al weer stom zijn dus wie weet wil de 16jarige als hij eenmaal volwassen is helemaal niet meer zoveel drinken.
In elk geval heb je er als ouder dan alles aangedaan om ze zo gezond mogelijk volwassen te krijgen. Meer kun je niet doen. Daarna is het aan hunzelf.
Echter het argument van "ze doen het toch" heb ik nooit begrepen of het nou om drinken, roken of andere zaken gaat. Misschien doen ze het wel toch maar dan in elk geval niet mijn toestemming en zegening. Ik kan en wil mijn goedkeuring niet verlenen aan dingen waar ik niet achter sta en waarvan ik weet dat ze slecht zijn.
Overigens heb ik een 16jarige zoon en die mag nog niet alleen op vakantie. Hij is een rustige, verantwoordelijke jongen die niet drinkt maar ik vind hem nog te jong om alleen op vakantie te gaan. Misschien volgend jaar als hij net 17 is en met een heel goed doordacht plan komt.
Maylise

Maylise
06-08-2009 om 20:10
Klaartje
Echt niet alle jongeren drinken veel. Ik genoeg jongeren die heel spaarzaam zijn in hun alcohol gebruik of zelfs helemaal niet drinken. Misschien is het niet de meerderheid maar echt niet alle jongeren drinken veel.
Maylise

Minet
06-08-2009 om 21:28
Maylise
Ik durf te beweren dat mijn zoon niet veel drinkt. Deze week op Terschelling is daar een uitzondering op. Normaal gesproken drinkt hij alleen in het weekend (niet elk weekend) een enkel pilsje, ook als hij uitgaat drinkt hij een paar pilsjes en gaat dan over op cola, simpelweg omdat hij er niet van houdt om dronken thuis te komen, en weet dat wij dat ook niet waarderen.
Toch mag hij een week naar Terschelling, ook in de wetenschap dat hij daar mee zal drinken met zijn vrienden, die normaal gesproken ook niet veel drinken.
Ze springen voor hun doen deze week uit de band, gezien het aantal kratten bij hun tent. Is dat heel erg? is dat schadelijk? Worden ze daar slechter van?
Alcohol is na een aantal dagen weer uit je lichaam, dit is met roken, wat ze echt geen van allen doen, nogal anders. Ze drinken bier, geen sterke drank, geen mixdrankjes waarbij je denkt dat je limonade drinkt.
Het is deze week warm, ze sporten en zwemmen regelmatig over de dag heen, ze drinken ca. 8 flesjes bier per persoon, echt......wij hebben er geen problemen mee.
Volgende week gaat hij weer volop aan de training beginnen, 3 keer per week op selectienivo, daarnaast dagelijks thuis flink oefenen om zo snel mogelijk weer in topconditie te zijn na een operatie die hij in juni moest ondergaan.

Tirza G.
06-08-2009 om 22:06
Minet, ik snap je redenering helemaal maar op je vragen: is alcohol schadelijk past alleen een hartgrondig ja. Alcohol is puur vergif.
Het lage alcoholpercentage van bier zegt niet zoveel. Van bier drink je veel meer, al is het alleem maar door de lagere prijs. Van al die leuke mixjes zit je veel eerder vol en bovendien is het veel duurder.
Tir

wil40
06-08-2009 om 23:44
Maar tirza
Mijn echtgenoot en ik drinken zeer weinig alcohol. Maar zoon heeft ons wel eens een wijntje bij de barbeknoei zien drinken.
Ik denk dat wel meer ouders hier wel eens een biertje of wijntje drinken. Kan je dan na het 16e/17e jaar nog steeds een glas alcohol verbieden bij je kind?
Ben jij tegen alcohol op zich voor alle leeftijden?

Kaaskopje
06-08-2009 om 23:47
Minet
Hoe schadelijk alcohol op jonge leeftijd is kun je opmaken aan het geouweneel hier op Ouders Online. Allemaal ouders die het vroeger ook zo nauw niet namen

Kaaskopje
06-08-2009 om 23:58
Een glas alcohol
is niet per definitie 'vergif'. Het lijkt me niet de bedoeling om hierin door te slaan.

Kaaskopje
07-08-2009 om 00:06
Gek genoeg
denk ik van wel Jessica. Als niemand alcohol zou drinken zou het misschien iets langer duren voor het lollig wordt, maar dat gebeurt heus wel. Bij mijn dochter op scouting is een alcoholverbod voor alle leeftijden, dus ook de volwassenen drinken geen alcohol tijdens scouting activiteiten. Reken maar dat ze melig kunnen doen.

ayla
07-08-2009 om 08:57
Wat zijn we opeens allemaal braaf
Dit alcoholgebruik bij jongeren is toch niks nieuws. Dat deden we 30 jaar geleden ook en 60 jaar geleden ook al.
1 week per jaar naar terschelling om daar te feesten en plezier te maken met bier is echt geen ramp en daar zullen echt niet zoveel hercencellen aan kapot gaan dat ze er last van hebben.
de limietleeftijd ophogen naar 21 is pure onzin. Ik werkte vroeger voor een organisator van sportreizen en dan kwamen met regelmaat groepen uit Amerika. Die kinderen sloegen hier helemaal los omdat ze opeens mochten zuipen, wisten zich totaal geen maat te houden. Die gedroegen zich meestal slechter dan de nederlandse kinderen die wisten wat ze konden verdragen.
Als je redelijk verstandige tieners hebt die in het dagelijks leven ook redelijk verstandig met alcohol omgaan moet zo'n weekje absoluut kunnen. En ja anders doen ze het wel als ze 18 zijn.
dat geld trouwens idem voor roken en blowen etc, al heb ik liever een biertje dan een jointje

Kaaskopje
07-08-2009 om 13:54
Dat weet je natuurlijk niet
Maar ik kan me van mijzelf herinneren dat ik op mijn 15de vreselijk dronken ben geweest, tijdens de werkweek van school, en daarna pas 2 jaar later ook een keer. Ik mocht niet uit, dus dat scheelt ook, maar ik zou er het geld ook niet voor gehad hebben. Die tendens merk ik thuis ook op. Mijn jongste gaat helemaal niet uit, uit zuinigheid, de oudste ook niet omdat ze niet veel geld heeft en de behoefte niet zo vaak heeft. Dus een weekje uit de band springen zou bij óns niet automatisch tot gevolg hebben dat het daarna helemaal los gaat.

Kaaskopje
07-08-2009 om 14:02
Heb dezelfde gedachte als ayla
Ondanks dat ik heus wel bekend ben met de gegevens van drank en jongeren voel ik ook wat irritatie. Ik heb een vréselijke hekel aan dronken gelal van jongeren. Ik heb wel eens beelden gezien van hoe een vakantie in Spanje eruitziet... het is niet mijn vermaak. Het komt allemaal erg dom over. Maar aan de andere kant vind ik ook dat dit soort ´streken´ bij de jeugd horen. Het is mooi als een jongere zich altijd verantwoordelijk opstelt, maar ook heel normaal als hij dat een keer of wat niet doet. Net wat Ayla zegt, het gaat niet meteen mis als een jongere een keer teveel drinkt.

Tirza G.
07-08-2009 om 15:29
Ja ja ja en ja
Ja, we zijn allemaal suffe, ouwe, betweters. We zijn allemaal hartstikke goed terecht gekomen na een losbandige jeugd en dús mogen we nergens meer iets van zeggen. Zuipfestijnen zijn van alle jaren en dús mogen we er niks van zeggen. Doe niet zo flauw tjongejonge zeg, brave trien - en dús mogen we er niks van zeggen.
We nemen onszelf als uitgangspunt, tjongejonge, wat waren we wild en wat zíjn weg goed terecht gekomen. Maar zeg eens eerlijk: is dit een tijdsbesteding die je zoekt voor je kinderen? Of leg je je er bij neer omdat je geen suffe moeder wil zijn, ach, iedereen doet het, het hoort erbij, het kan vast geen kwaad, ik deed het vroeger ook......
Zou dit de vakantie zijn waar jij je kind geld voor geeft? Ga maar lekker genieten, zuip je maar klem? Ik mag toch hopen van niet. Ik wíl die niet voor mijn kinderen en zal alles doen wat in mijn vermogen ligt om het tegen te houden. Ook als dat impopulaire maatregelen zijn. Ouderschap is meer dan je eigen jeugd overnieuw doen.
En op het gevaar af betweterig over te komen (ach, gevaar......): alcohol is écht puur vergif. Het dient geen enkel nut en wordt door het lichaam alleen maar gezien als wat het is: gif. Dat wil niet zeggen dat je dood gaat aan een biertje.
Tirza

ayla
07-08-2009 om 16:15
Tirza
nee geld zou hij er niet voor krijgen maar als hij zijn eigen geld eraan wilt besteden dan prima, ga je gang knul, veel plezier deze week en ik zie je volgende week wel weer nuchter terug.

Tirza G.
07-08-2009 om 16:52
Aha
Je geeft dus toestemming, dus het mag van jou. Je wenst hem zelfs veel plezier. Grappig. Plezier en een zuipvakantie gaan blijkbaar hand in hand.
Tirza

Lis@
07-08-2009 om 17:37
Nou nou
Wat een heftige reacties pfffffffffffff. Ik denk niet dat je 17 jarige met elkaar kunt vergelijken, de een is verder kwa ontwikkeling dan de ander. Zo heb je met name bij jongens nog echt van die kindjes terwijl andere 17 jarige al hele mannen zijn waardoor de meiden ook een grote rol spelen in hun leven, ze ook uit willen gaan.
Helaas zijn er maar weinig jongeren die niet drinken. En ja ze drinken allemaal teveel. Maar wat doe je er aan? Is het minder erg als ze 20 jaar zijn en ze zuipen zich klem? Ik denk dat die leeftijd niks uitmaakt het is een gegeven dat jonge mensen veel drinken zowel jongens als meiden.
Ik ben er ook van overtuigt dat thuis houden niet helpt, dan zijn er wel andere plekken waar ze drinken. Iedereen wordt ook wel een keer goed dronken, dit zullen ze zelf moeten ervaren en een les uit trekken.
Natuurlijk zeg je er iets van dat lijkt me een logisch gegeven maar om zo stellig te zeggen mijn kind drinkt niet denk ik, nee nu niet als 16 jarige maar wat er over een half jaar gebeurd weet je nog niet. k merk dat er te snel geoordeeld wordt over dit.

Minet
07-08-2009 om 17:38
Vakantie zelf betalen
Nee, wij hebben de vakantie van onze zoon niet voor hem betaald. Hij heeft zelf geen euro gekregen, hij heeft er zelf voor gespaard. De heren hier zijn nl. eerst met ons samen op vakantie geweest, die betaalden wij. Nog een vakantie komt voor de heren geheel voor eigen rekening. Goed om te leren hoeveel voor jezelf zorgen kost, ook zonder de muren van bierkratjes.
Maar Tirza, hoe zie jij het voor je als jouw kind straks op vakantie gaat, alleen, met vrienden. Hoe voorkom jij dat hij/zij daar alcohol gaat nuttigen?

liedewij
07-08-2009 om 18:31
Ik begrijp het echt niet
Ik heb nog geen pubers dus waar heb ik het over..Maar het beangstigt mij wel. Niet alleen het gezuip (waarvan ik overtuigd ben dat het slecht voor je is)maar misschien nog wel meer het gedrag wat eruit voort vloeit. De kans dat je kind in onveilige situaties terecht komt is toch velen malen groter als hij/zij teveel gedronken heeft. Ik denk aan verkeer,agressie/vechtpartijen,onveilige seks, onvrijwillige seks.
Dat je met dit in het achterhoofd zegt; veel plezier met een weekje zuipen kan ik echt niet bij.
Ik hoop van harte dat onze kinderen hun vakanties anders gaan invullen. Tot wanneer ik ze een zuipvakanie kan verbieden weet ik niet. Maar ik zal heel hard m'n best doen om het uit te stellen en te hopen dat van uitstel afstel komt.
Liedewij

Minet
07-08-2009 om 18:43
Wacht even
Laat ik even duidelijk maken dat ik nooit heb gezegd: veel plezier met zuipen!
Het zou niet in mijn hoofd opkomen, ik heb ze een heel fijne week gewenst, en gezegd dat ze goed op zichzelf en op elkaar moesten passen.
Mijn zoons weten nl. heel goed hoe wij denken over alcoholgebruik, net als alles in het leven graag ook dat met mate. En onveilige sex...hij zorgde zelf voor een nieuwe doos condooms, voor het geval hij er 1 nodig had, maar grote kans dat het doosje vol terugkomt, niet omdat er dan onveilig is gevreeen, maar gewoon, omdat een week vakantie niet per definitie inhoudt dat je dan maar neukt met iedereen.
Morgen haal ik ze op, zal hier verslag doen van hun weekje 'zuipen' zoals het hier in dit draadje inmiddels is verworden.

Lis@
07-08-2009 om 18:46
Heb ik iets gemist?
(Dat je met dit in het achterhoofd zegt; veel plezier met een weekje zuipen kan ik echt niet bij.)
Dit heb ik nergens gelezen!
Natuurlijk zeg je dit niet wat is dat nu weer voor onzin.
Laten we het maar niet over sex hebben

Tirza G.
07-08-2009 om 19:59
Dat heb ik wel gelezen lis@
In de posting van Ayla. Zij schrijft: als hij daar zijn geld aan wil besteden, ga je gang knul, veel plezier.
Tirza

Tirza G.
07-08-2009 om 20:04
Lis@, je spreekt jezelf tegen
Je schrijft:
Helaas zijn er maar weinig jongeren die niet drinken.
-----Eens.
En ja ze drinken allemaal teveel.
-----Over boute beweringen gesproken. Hoe weet je dat zo zeker?
Maar wat doe je er aan? Is het minder erg als ze 20 jaar zijn en ze zuipen zich klem?
----Het zich klem zuipen vind ik altijd erg. Maar hoe ouder je bent, hoe minder hersenbeschadiging je oploopt.
Ik denk dat die leeftijd niks uitmaakt het is een gegeven dat jonge mensen veel drinken zowel jongens als meiden.
----Weer zo'n boute bewering. Alsof alle jongeren altijd teveel drinken. Dat is gewoon niet zo.
Ik ben er ook van overtuigt dat thuis houden niet helpt, dan zijn er wel andere plekken waar ze drinken.
----Eeeh.....als ik ze thuis hou, hoe kunnen ze dan op andere plekken drinken? Stiekem op de WC?
Iedereen wordt ook wel een keer goed dronken, dit zullen ze zelf moeten ervaren en een les uit trekken.
----O, is dat zo? Wordt "iedereen" wel eens dronken? En welke les denk je dat ze daar uit trekken? Goh goh, wat heb ik nu een hoofdpijn, dat doe ik maar niet meer? Zouden al die weekend-binge-drinkers geen kater hebben denk jij? En toch doen ze het elk weekend weer......
Tirza

Tirza G.
07-08-2009 om 20:07
Minet
Mijn oudste dóet dat al (op vakantie gaan met vrienden). Die is al 19. En ja, die drinkt alcohol. Zéér met mate. Sterker nog: ze stapt. In het roemruchte Renesse nogal liefst. En ook daar: zéér met mate. Vakanties gaan echter nooit naar camping de Bierschuur op Terschelling, waar zuipen een soort vaststaand gegeven is.
Mijn jongste (15) heeft twee keer bier geproefd. En gaat zich nu via de leerlingenraad inzetten om de schoolkampen alcoholvrij te krijgen. Die is nog geen 17, dat is waar, maar ík zie het niet gebeuren.
Tirza

Minet
07-08-2009 om 20:12
Tirza
Hoe weet jij dat dochterlief niet minstens 1 avond flink meer drinkt dan 'met mate'? Jij bent er niet bij, en ik ken Renesse.....breek me de bek niet open! Ken heel veel jongeren die bewust op 'zuipvakantie' naar Renesse gaan, en niet naar Terschelling omdat dat te braaf schijnt te zijn.
Echt, ik geloof het niet als ouders beweren dat hun kind helemaal nooit eens iets teveel drinkt.

Lis@
07-08-2009 om 20:17
Cynisch
De opmerking van Ayla heb ik als cynisch opgevat. Ik geloof niet dat ouders dit op een wijze zeggen en dat ze het ook menen.
Ik ben de laatste 7 jaar veel in contact geweest met 17 jarige en studenten, via mij eigen dochters en via mijn werk. Er zijn maar weinig jongens en meiden die niet drinken.
Niet op vakantie gaan betekend niet "niet drinken". Wat dacht je van schoolfeesten en uitgaan? Zeg nu niet dat het niet aangeboden wordt want dat is wel het geval. Tussen aangeschoten en comazuipen zit wel degelijk een groot verschil. De meesten zuipen zich echt niet in een coma.
De les die ze uit 1 keer dronken halen is hun grens weten. Ze denken allemaal niet dronken, ziek of zover dronken te kunnen worden.

Kiki
07-08-2009 om 20:31
Ze zullen misschien niet allemaal te veel drinken
maar wel veel.
Ik heb een broertje van 15 en van 13 en bij mijn weten drinken die niet. Nou ja, wat zeg ik. Daar heb ik helemaal geen zicht op.
Het enige wat ik kan zeggen is dat ik ze nog nooit heb zien drinken.
Maar klasgenoten van mijn broertjes drinken wel en veel ook als ik de verhalen moet geloven en dat zijn allemaal gymnasiasten. Die zou je toch een beetje gezond verstand mee hebben gegeven, maar kennelijk is peerpressure ook daar behoorlijk aanwezig.
Mijn nichtje woont in de Achterhoek en daar schijnen dronken jongens echt een plaag te zijn.
En wat dacht je van West-Friesland, was het niet die regio die laatst in het nieuws was omdat hun jongeren zoveel drinken.
Als we toch bezig zijn met de alchoholleeftijd te verhogen, kunnen we dan ook gelijk de leeftijd voor het halen van een rijbewijs verhogen. Van jongens van 18 tot 25 jaar zijn hoog vertegenwoordigd in de ongelukstatistieken, met name de dodelijke ongevalstatistieken.

Maylise
07-08-2009 om 21:04
Echt niet alle jongeren
Mijn kinderen (en ook veel van hun vrienden) hebben nooit zulk soort vakanties gehad met veel drinken. Ik vind zelf dat een 16jarige nog niet alleen op vakantie hoeft maar dat is persoonlijk. Mijn kinderen gingen tot hun 18de wel alleen weg maar dan logeren bij familie of vrienden (met ouders) of naar een kamp waarvan ik wist dat de begeleiding goed was. Dat betekend niet dat er niet gedronken zou worden maar wel dat er altijd een verantwoordelijke volwassene op de achtergrond was om e.a. af te remmen en de boel in de gaten te houden.
Met 16jaar met een groep vrienden naar Terschelling of Salou is hier gewoon niet bespreekbaar.
Nu mijn vijf oudste kinderen al boven de 18 zijn gaan ze wel zelf op vakantie maar het zijn echt geen vakanties waarbij er muren van bierkratten rondom de tent worden gebouwd. Daar zijn ze niet in geïnteresseerd. Misschien dat nummertje 5 dat nog wel zou doen als hij een vriendengroep had die veel zou drinken. Hij is wel gevoelig voor peer pressure. Echter hij zit in een vriendengroep die voornamelijk bestaat uit jongeren die niet drinken bijvoorbeeld om religieuze en culturele redenen. Hierdoor drinkt hij zelf ook weinig (en hij vind het niet lekker). Als hij echter een andere vriendengroep had gehad dan had het best gekund dat hij ook wel eens zo'n vakantie had gehad waarbij veel bier drinken synoniem is voor stoer en leuk. Ik denk dus zeker niet dat het door alleen mij komt dat mijn kinderen die interesse niet hebben. Dat komt ook door hun sociale omgeving, zeker bij nummer vijf.
De vakanties die mijn kinderen hebben gehouden waren heel divers maar zo'n soort tent/bier vakantie als je inderdaad op de waddeneilanden wel zit en in sommige middelandsezeese oorden zoals Salou inderdaad heeft daar nooit bij gezeten.
Mijn tweede dochter bijvoorbeeld is bij haar afgelopen vakantie naar Libanon en Syrië geweest. Natuurlijk is wel uitgeweest en heeft veel gefeest maar ze heeft echt niet elke avond 8 drankjes op. Zij is nog wel mijn kind wat het meest drinkt. Echter zelfs zij drinkt zelden meer dan een drankje of 3 op een avond. Ze wordt nooit dronken want dat vind ze zelf afschuwelijk en van geen klasse getuigen. Ze wil ook nooit uit met vriendinnen die wel dronken worden.
We zijn nu in Zuid Frankrijk en mijn oudste kinderen gaan regelmatig uit of naar feesten hier. Meestal drinken ze niet of een beetje.Dat merk ik echt wel.
Dus nee niet alle jongeren die drinken veel of te veel. Ik ken er genoeg die dat niet doen.

Maylise
07-08-2009 om 21:06
Vergif
Alcohol is gewoon vergif. Zeker voor jongeren onder de 18. Dat betekend niet dat het gelijk dodelijk is of dat elk glas gelijk staat voor verlies van hersenfuncties. Echter net als bij sigaretten is alcohol gebruik gewoon niet gezond.
Van af en toe een sigaret ga je ook niet dood maar schadelijk is het wel.

Sancy
07-08-2009 om 21:39
Welja
Ik denk dat Minets kinderen juist van het soort zijn dat anderen behoedt voor domme stappen. Nee, dat is niet cynisch bedoeld. Ik geloof dat echt. Toevallig heb ik ze nu een keer of 2 meegemaakt en zij hebben mijn beeld van Minet als moeder bevestigd: ik hoop dat ik mijn kinderen kan meegeven wat zij en haar man hun zoons hebben meegegeven. Het zijn prima knullen.

Sancy
07-08-2009 om 21:48
En dan
denk ik bij dit soort discussies altijd maar weer aan mijn oude wijze moeder zaliger. Bij mijn eerste bingedrink ervaring werd ik half bewusteloos en met ondergekotst truitje door de vader van mijn gastheer naar huis gereden. Na aanbellen deed mijn moeder open, keek even en zei: "Ach ja, dat moet ze ook leren...".
Ik had daarmee mijn lesje geleerd. Op 14-jarige leeftijd. Hoewel grootgeworden in de achterhoek, ben ik me daarna nooit meer overgegeven aan alcohol, minstens tot mijn 30ste.

tonny
07-08-2009 om 21:50
Ondergekotst
Maar hoe komt het nu toch dat de één na zo'n kots-ervaring compleet genezen is -zoals ik bij twee van mijn kinderen ondervond- en de ander deze ervaring herhaaldelijk herbeleeft?
Tonny