Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Eerste kenmerken van puberen bij zoon?

Wie kan mij eens algemeen wat eerste kenmerken opnoemen (zowel lichamelijk als gedragsmatig) waaraan je merkte dat je zoon ging puberen?

(Ik ken het hele hormoongedoe prima, ben alleen benieuwd wat zeg maar de eerste beginselen zijn waaraan je het merkt ivm mijn zoon)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaatje43

kaatje43

20-10-2011 om 20:49

Grote monden?

Meer zijn eigen weg willen gaan.

MerelR

MerelR

21-10-2011 om 08:27

Oksel

en schaamhaar. Stiller worden, niet meer alles aan zijn moeder vertellen.

Yura

Yura

21-10-2011 om 09:42

En de groeispurt?

Wanneer komt die dan? Ik zie echt iedereen mijn voorheen lange zoon inhalen qua lengte. Hij is 13,5. Haargroei ook nog nergens. Pubergedrag ook niet echt, hij verandert wel maar dat is meer door de middelbare school denk ik (zit nu in de tweede). Niet dat ik me zorgen maak hoor, me de verschillen vallen enorm op op deze leeftijd, vooral als er eens vrienden aan de deur komen, die ik al vanaf hun vierde ken, die herken ik bijna niet, zien er al zo volwassen uit en met een zware stem. Ze hebben het zelf niet echt in de gaten volgens mij, gaan gewoon met elkaar om zoals altijd, maar ik schrik altijd even als ik een vriendje een tijd niet heb gezien en hij is opeens totaal anders.
Je ziet het ook altijd in de C voetbalteams (13/14 jarigen), bij sommigen vraag je je af of ze hun rijbewijs al hebben en bij anderen of ze al op de middelbare school zitten.

Voeten

Dat was hier, achteraf gezien, de aankondiging van een naderde puberteit. In groep 7 schoten z'n voeten per maand een maat vooruit. In groep 8 begon de groeispurt, plus het tegendraadse pubergedrag. Eerste natte droom ook rond die tijd - maar daar kwam ik pas veel later achter . Baard in de keel en beginnend schaamhaar kwamen vorig jaar in de brugklas. Inmiddels is hij bijna 14, en zeer trots op de 4 donkere haren op zijn kin.
Bij zijn leeftijdsgenoten zie ik net als Yura enorme ontwikkelingsverschillen. Knullen die al 1.90 zijn (vaak van die onhandige lange slungels, de spierontwikkeling blijft nog even achter), maar ook jongens met nog een kinderlichaam. Het scheelt soms anderhalf hoofd in lengte.
Zoon 2, nu in groep 8, gaat duidelijk langzamer dan zijn broer. Voeten groeien nog niet harder dan voorheen, en ook qua lengte, uiterlijk en gedrag is hij nog echt een kind.

Yura

Yura

21-10-2011 om 10:56

Jongens/meisjes

Ja met name in de categorie 98,97,96 moeten er enorme verschillen zijn dan denk ik. Zoon heeft ook 2 meisjes in zijn voetbalteam en die zijn ook een stuk groter. Dochter daarentegen speelt in een (gemengd) D team en daar valt het wel mee. 1 van de meiden is echt groot, weet niet hoe groot, maar schat haar wel boven de 1.75, de anderen vallen wel mee. Maar goed die zijn ook deels van een andere etnische afkomst dus die zullen ook wat minder groot worden denk ik. Bij dochter (net 12) overigens hetzelfde beeld als zoon qua puberteitsontwikkeling, die is ook niet echt snel. Zullen ze wel van mij hebben dan denk ik, was bijna 15 toen ik voor het eerst menstrueerde en in de brugklas ook 1 van de kleinsten. Man zegt dat hij op zijn veertiende al 1.85 was en 80 kg woog. Ben blij als zoon de helft (van het gewicht dan he) haalt.

Verschillen groot!

De verschillen zijn idd groot.

Zooon vaninmiddels 13 (3e VO) begon ruim 2 jaar terug echt als 'onderdeurtje' aan de brugklas. Samen met een knul uit de straat waren ze echt de kleintjes van de klas. Nog geen 160 lang, onder de 40 kilo. Van die jongensstemmetjes, nergens haar en zo. Echte kinderen nog. terwijl sommige klasgenoten al van die grote kerels waren met de baard in de keel en maat 44 schoenen.

Inmiddels is zoon in 2 jaar tijd ook zo'n vent geworden. Steekt boven me uit, brede schouders, lage stem, echt een kerel. Zijn vriendje is in dezelfde tijd misschien 2 cm gegroeid en heeft nog steeds een jongensstem. Ze schelen nu 1 1/2 kop & zitten allebei in de derde. Zijn groeispurt zal heus nog wel komen, maar het is verbazend om te zien hoever het uit elkaar ligt qua 'timing'!

Ingrid

Klopt ingridt

Zoon 2 (nu 14) was zo'n gespierde, breedgeschouderde, donkerbruin stemgeluid, schoenmaat 44 jongen toen hij in groep 8 zat. Inmiddels is hij dat nog steeds, maar zijn vrienden zijn van ielige knulletjes verandert in jongens die boven hem uitsteken. Grappig.

Tirza G.

Tirza G.

21-10-2011 om 16:01

Yura

Bij mijn zoon kwam die pas in de zomervakantie ná zijn 17e verjaardag. Dus tussen de 5e en de 6e klas. Maar toen ging het ook hard. Of gaat, moet ik zeggen

Tirza

Marjolein

Marjolein

21-10-2011 om 16:53

Hier een 12 en net 14-jarige

Beiden zijn in de zomervakantie heel veel gegroeid. Ongeveer 1.60 en 1.70 zijn ze nu, maar ik zie veel langere jongens om me heen. 1.80 en 1.90 met 14 jaar komt best al veel voor.
Op de voetbal zijn weer veel hele kleine jongens. Tweedejaars D die door kunnen voor groep 7 kinderen. Veel Antillianen en Zuid-Europeanen zijn zo klein, ik heb me laten vertellen dat die later gaan groeien en het dan echt nog wel inhalen.
Het is hier nu wel even spannend wanneer ik (1.72) word ingehaald. We staan dagelijks met de ruggen tegen elkaar te meten

Haha marjolein

Het is hier nu wel even spannend wanneer ik (1.72) word ingehaald. We staan dagelijks met de ruggen tegen elkaar te meten

Ik ben net zo lang dan jij. En die strijd heb ik al lang verloren. (15 en 14 jarige zonen). Alleen de jongste houd ik nog onder me, maar ik vrees dat als hij een spurt krijgt dat ik snel de kleinste ben. Jongste is 11,5 jaar en 1.64.

Yura

Yura

21-10-2011 om 19:03

Tirza

Oh dat is wel erg laat zeg, maar gelukkig komt het wel. Ik heb overigens foto's van mijn Romereis in de vijfde klas waarop ik kleiner was dan sommige klasgenoten, terwijl ik zeker weet dat ik op het eind groter was.
Marjolein hier eerste en tweede klas 1.48 en 1.62, vallen die van jou nog mee. Ik ben 1.74. Veel vriendjes van zoon zijn al langer dan hun moeder, vriendje is dan langer dan mijn zoon en de moeders zijn toch meestal wat kleiner dan ik, heeft hij dubbel pech

Tirza G.

Tirza G.

22-10-2011 om 19:18

Yura

Ik maakte me zelf ook wel eens zorgen en hij zelf zéker. Op een gegeven moment gaat het zelfs een jongetje (grapjegrapje) opvallen dat hij achterblijft bij de rest. En ineens was het daar Poefpoefpoef, je kunt er bijna bij blijven staan. Ik denk ook, dat hij nog niet klaar is. Hij wordt zo'n jongetje wat tot z'n 21e door blijft groeien

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.