ozzieozzie
07-03-2009 om 22:43
Eerste sex, hoe oud?
ben benieuwd hoe oud pubers zijn tegenwoordig wanneer ze hun eerste sexuele ervaring (met een ander) hebben - weten jullie dat?
hier lijken de eersten rond de 14-15 jaar te zijn.. bit scary! (mijn oudste is 13 - bezweert mij dat hij echt pas op zijn 16e op zijn vroegst zou beginnen
overigens; saillant detail - sex is verboden onder 16 jaar in australie!

Monique D*
08-03-2009 om 03:48
Begint volgens mij wel vroeg (14)
En dan heb ik het over mijn zoon (14). Op school komt hij vaak in contact met meiden van zijn leeftijd en ouder. Tijdens een vertrouwelijk gesprek met elkaar (n.a.v. het onderwerp Voortplanting bij Biologie, waarbij het schaamrood al op zijn kaken was) biechtte hij mij op dat een meisje hem heeft gevraagd om mee te gaan naar haar huis. Haar ouders waren toch niet thuis. Of zou ze ook naar zijn huis kunnen gaan? Tja, hij weet heel goed wat ze dan van plan is..Ook ging ze ervan uit dat hij het al gedaan had en was verbaasd dat dat niet het geval was. Hij zei dat hij niet naar haar huis zou gaan.
Mijn oren klapperden even toen ik dat hoorde. Ik weet wel dat meiden van die leeftijd snel verliefd kunnen worden, maar dit lijkt wel op lustbeleving dan verkering? En naar mijn weten heeft mijn zoon geen verkering?
Ik heb wel een gesprek met hem gehad over seks en dat hij, als hij eraan toe was, dit zeker veilig moest gebeuren, gezien de enge geslachtziektes, die ook beschreven zijn in dat boek. Je ziet niet aan hun neus of zij een SOA hebben! Dat betekent dat hij een condoom moet gebruiken (staat ook in het biologieboek). Temeer dat er in onze buurt een meisje van 14 een kind heeft gekregen van een jongen van 15. Maar nu komt de praktische vraag: hoe komt hij aan condooms? Mama moet dit niet voor hem kopen (schaamschaam). Tja, die dingen moeten toch in huis komen en àls het zover komt dan moet hij ze wèl bij zich hebben...
Toen ik later zijn agenda pakte om zijn huiswerk voor de week door te nemen zag ik op de kaft aan de binnenkant een tekst in een meisjeshandschrift: "Babyboy, je weet dat ik van jou hou". En daar heeft meneer mij niets over gezegd.. en ik zeg daar ook niets over. Hij zal niet alles vertellen. Mijn zoon wordt groot.. en ik zie voor mij ook de taak om hem daar goed over voor te lichten.
Hoe oud zal hij zijn voor de eerste keer seks? Ik vermoed wel, zeker wat er nu gebeurt, dat het niet zo heel erg lang zal duren voordat het plaats zal vinden als hij zwicht voor dat of die meisje(s). Ik vind hem nog wel jong, hij is nog maar 14!
Ik ben bovendien wel verbaasd dat die meisjes op die leeftijd wel in zijn voor snelle seks. Hopelijk zal dit anders worden met zijn zus (12).. de vraag is dan: zal zij zich moeten wapenen voor opdringerige jongens of zal zij ook in zijn voor snelle seks op die leeftijd? Er is dan ook een andere bedreiging: loverboys. Of vieze mannetjes die zich voordoen als leuke knappe jongens van haar leeftijd. De angst slaat even om mijn hart.. maar ik geniet nu wel van het groter worden van mijn kinderen.

Tinus_p
08-03-2009 om 12:23
Monique
Monique:
"Ik ben bovendien wel verbaasd dat die meisjes op die leeftijd wel in zijn voor snelle seks."
Dit lijkt me het moment voor een variant van het 'rokende opa' argument. Je kunt dit soort verhalen niet zomaar generaliseren of extrapoleren naar je eigen kind. Juist bij 13-18 jarigen heb ik het idee dat er enorme verschillen zijn vwb interesse in jongens en sex. Ik heb bovendien de indruk, dat interesse in jongens niet helemaal hetzelfde is als interesse in sex.
Monique:
"Maar nu komt de praktische vraag: hoe komt hij aan condooms? Mama moet dit niet voor hem kopen (schaamschaam). Tja, die dingen moeten toch in huis komen en àls het zover komt dan moet hij ze wèl bij zich hebben..."
wat is het probleem precies? Durf jij ze niet te kopen, of wil hij niet dat jij ze koopt. Het laatste is een onzin-argument (zijn vriendinnetje weet staks niet dat JIJ condooms hebt gekocht), het eerste kun je bij de AH omzeilen -bliepen is zoooo handig.

Prulletje
08-03-2009 om 12:30
Tinus
Hier liggen ze bij de AH bij de klantenservice. Niks anoniem bliepen dus, je moet er om VRAGEN! Eng! Voor een jonge knul dan.
Prulletje

Even ano
08-03-2009 om 13:24
Verschillend
Hier was de ene zoon 14 toen hij verkering kreeg met een door de wol geverfd meisje van 15, zij heeft hem dus ingewijd.
De andere zoon, nu 17, heeft volgens mij nog geen echte sex gehad. Wel heeft hun pa ervoor gezorgd dat er condooms klaarliggen, al sinds een paar jaar, en hebben ze er altijd 1 in hun portemonnee.

Monique D*
08-03-2009 om 15:39
Haha, 'rokende opa' argument
Tinus:
"Juist bij 13-18 jarigen heb ik het idee dat er enorme verschillen zijn vwb interesse in jongens en sex. Ik heb bovendien de indruk, dat interesse in jongens niet helemaal hetzelfde is als interesse in sex."
Mijn zoon meldde dat veel meiden van zijn leeftijd (klasgenoten) al geen maagd meer zijn. Dus hun interesse in jongens is dus ook op biologisch vlak.
Bij onze neef van 18 was de eerste keer een jaar of 14/15 toen hij voor het eerst seks had.
Een tijdje terug werd bij Rondom Tien een onderwerp behandeld over meiden in die leeftijdsgroep die vlugge seks hadden om iets voor elkaar te krijgen. Loverboys zijn ook vaak geinteresseerd in jonge meiden. Aan de hand van deze voorbeelden zou je zeggen dat meiden van die leeftijdsgroep wel snel het bed in duiken.
Mijn zoon is diegene die zich schaamt om condooms te kopen. Hij vindt het zelf vervelend dat ik ze ga komen. Ik heb er geen moeite mee, ik vraag zo bij de Etos/Kruidvat om die dingen. Het is toch normaal en goed als je ze gebruikt? Binnenkort zal ik ze in huis halen.
Ik kan het ook aan zijn vader overlaten om condooms mee te brengen (mannen onder elkaar). Het kan zijn dat hij zich juist schaamt dat zijn moeder die dingen gaat kopen. Aangezien deze jongen zelfs geen maandverbandpakken kan zien, laat staan deze te kopen..

Even ano
08-03-2009 om 17:54
Monique d
Mijn man heeft ze gekocht, en vanuit de Etos gebeld naar zoonlief, welke smaak/soort hij wilde
Wij hebben die dingen nog nooit gebruikt, er ging een wereld open voor mijn man!
Groetjes, Even ano

Lys Lionne
08-03-2009 om 22:01
Ik denk...
Ik denk dat ik mijn dochter en zoon tzt (nu 13 en 11 en nog geen verkering) het doosje met condooms zal overhandigen dat wij standaard in huis hebben (als extra -indien nodig- anticonceptie). Er staat niet op dat wij ze zelf gekocht hebben en ik kan me voorstellen dat ze die dingen niet hier op dorp wil kopen. Vond ik vroeger ook doodeng!
Volgens dochter hangen er op school condoomautomaten in de toiletten, prima vinding! Ook in kroegen en discotheken hangen er vaak automaten (vroeger in elk geval wel )

albana
09-03-2009 om 08:31
Volgens mij zijn de verschillen groot
tsja ik weet niet hoor, maar hier heeft oudste (15) totaal nog geen zin in jongens. maar ze heeft vriendinnen waarvan er wat zijn die al vanaf hun 13-de dikke verkering hebben (en dus volgens mij ook sexueel actief, tenminste als ik ze wel eens samen zie, ziet het er zo wel uit)sommigen met de 1ste nog, sommigen hebben de 2de (of 3de al) en gedragen zich als getrouwde stellen. 1 vriendin hopt van vriendje naar vriendje....wat ze er mee doet weet ik natuurlijk niet. en ze heeft er een paar die totaal nog niet echt bezig zijn met zulke dingen. de meesten zoals dochter. wel eens een vriendje gehad, maar al snel uit (dochter zelf vindt het zónde van haar tijd....) en erna weer maanden/jaren niks.of die sexueel actief zijn betwijfel ik zeer, tenminste als je kussen/voelen etc. er niet bij rekent. maar daar heb je tenminste de comdooms niet bij nodig.
zoveel verschil en allemaal van dezelfde leeftijd.
hier zijn de kinderen vrij 'open' tenminste dat waren ze altijd wel....zo renden ze helemaal verheugd naar beneden toen hun eerste schaamhaar/okselhaar zich aandiende om ons het 'heugelijke feit' mee te laten beleven....(ik vondt het wel komisch, die reactie en zo anders als b.v. hier beneden de reacties) maar nu oudste pubert is dat wel iets veranderd. ze verteld wel e.a. en vraagt wel 's wat (b.v. nu met die prik voor baarmoederhalskanker...of het waar is dat je dat van sex krijgt b.v.) en wel de grote details, dat ze verliefd is en dat ze dan twijfelt over dingen. en als ze een vriendje heeft ook. en de eerste iéts serieuserer vriend waar het ook écht 'aan' mee was en die ze zelfs meenam om aan ons 'voor' te stellen vondt ik aanleiding om 's wat dieper op het onderwerp in te gaan (ook met het idee zal ik condooms kopen) maar ze kapte het meteen af. was zelfs enigzins beledigt. hallo, zeg....wat dacht ik wel niet? 't was nog maar nét áán! en ze was nog maar 14 hoor! (wel bijna 15 toen) dus ik moest d'r zelfs kalmeren want blijkbaar had ik iets heel doms gezegd. afijn ik heb het maar even zo gelaten en 2 weken erna was 't alweer uit...dus loos alarm. 1 keer erna hebben we 't er weer over gehad. n.a.l.v. een meisje op haar school van 16 die (zichtbaar)zwanger is.....volgens dochter zou dat háár niet overkomen. en toen ik vroeg hoe ze dacht dat te voorkomen, want toen ik er met haar over wou hebben reageerde ze zo beledigd? zei ze dat het met dat vriendje wel wat serieuzer was, maar zéker niet zo dat ze méér zou willen dan wat kussen en dat ook nóóit had goed gevonden. en dat ze áls ze dat zou willen eerst met mij zou hebben gepraat. nu hoorde ik ook voor het eerst dat vriendje (die overigens maar 3 weken ouder was dan dochter) wél meer had gewild, maar dochter niet. niet dat dat problemen had opgeleverd....hij hield er wel rekening mee, had er zelfs respect voor...beweerde ze. vriendje had schijnbaar wel ervaring...
ze is nu al weer máánden alleenstaand. volgens mij wel enigzins verliefd, (tenminste ik zie wel eens blikken naar een bepaalde jongen die méér zeggen...) maar nog niet zó dat ze er wat mee zou willen.
en belangstelling (van jongenskant dan) genoeg. ze kreeg zelfs 3 valtentijnsbrieven/kaarten. maar ze gooide ze achteloos op d'r bureau.....(die arme jongens...)
dus we wachten af. ze is al 15 en een half. dus mocht het serieuser worden dan lijkt me dat geen probleem.
groeten albana

Tinus_p
09-03-2009 om 11:14
Zeggen die meiden dat, of is het ook zo
Monique:
"Mijn zoon meldde dat veel meiden van zijn leeftijd (klasgenoten) al geen maagd meer zijn. Dus hun interesse in jongens is dus ook op biologisch vlak."
Ten eerste; zeggen die meiden dat, of is het ook zo? Niet alles wat pubers zeggen is meteen waar.
Ten tweede, hebben ze sex uit lust of sex uit verliefdheid? Ook dat is niet helemala hetzelfde.

Jujube
09-03-2009 om 12:02
Monique d
Jouw ervaringen komen me zo ontzettend niet bekend voor. hier een zoon van 16, dochter van 13 en dochter van 11. Zoon is een leuke jongen, heeft een paar keer verkering gehad maar nog geen seks. Dochter van 13 is hier ook echt nog niet mee bezig. En dochter van 11 al helemaal niet. Ze zijn natuurlijk wel uitgebreid voorgelicht.
En een uitzending van Rondom 10...kom op, dat zijn alleen maar de excessen waarover wordt gepraat.
De gemiddelde leeftijd waarop jongeren sex hebben ligt op 16 jaar en een paar maanden.
En er zijn altijd jongens en meiden die graag stoer over willen komen, maar eigenlijk nog niets hebben 'gedaan'.
Groet,
Jujube

Tirza G.
09-03-2009 om 12:36
Ontmaagd
Ik heb hier wel eens een vriendinnetje van dochter over de vloer gehad, 2e klas dus 13-14 jaar, die opgewekt tussen een slok cola en een hap chips door vertelde dat ze ontmaagd was. En het lukte mij gewoon om neutraal te blijven kijken. Dochter niet, die kon haar afgrijzen niet verbergen. Bleek het te gaan over tongzoenen. Ach ja. Zo krijg je de spraakverwarring wel in de wereld
Tirza

Even zo....
09-03-2009 om 21:23
Twee zoons en condooms
Mijn zoontjes zijn nu nog te klein maar te zijner tijd komt er gewoon in het badkamerkastje een megaverpakking condooms te staan waarbij het niet opvalt dat er een paar missen.
Ik weet nog goed dat mijn toenmalig vriendje (21) condooms heeft gevraagd aan zijn oudere broer (getrouwd). De hele schoonfamilie wist het dus! Later kocht hij bij een kleine drogist een pakje, schaam schaam. Ik had twee condooms van huis mee gepikt (volgens mij waren ze al over de datum).
Ik ga dat anders doen. Meer openheid en condooms liggen voor het grijpen en een gesprek over de pil komt er voordat er vaste verkering is.

emma k
14-03-2009 om 15:53
Hier 15
Onze zoon was 15 jaar (op twee maanden na 16 ) toen hij voor het eerst seks heeft gehad met zijn vriendin waarvoor het ook het de eerste keer was. Zij was toen net 16.
Ze waren toen bijna een jaar bijelkaar.
Mijn zoon heeft dit onlangs verteld toen we het hadden over een meisje van 15 op zijn school die zwanger is. Ze vonden samen dat ze er aan toe waren en hebben ook samen condooms gekocht.
Wij zijn hier thuis altijd vrij open geweest over seksualiteit en hebben ook altijd verteld dat naar onze mening seks hebben iets is wat je doet met iemand waar je heel veel van houdt en niet zomaar. En altijd alleen maar als beide personen er aan toe zijn en met respect voor elkaar.
En natuurlijk veilig.
En ook al was hij nog maar 15 en in mijn ogen nog wel jong, ik wist eigenlijk wel dat het er aan zat te komen en ik ben blij dat ze het veilig doen.

Monique D*
14-03-2009 om 21:37
Misschien komt mijn zoon juist die meisjes tegen..
Dit is voor mij als moeder een nieuwe fase, ik heb echt geen idee hoe het precies zit. Mijn zoon vertelde dat hij het zelf nooit gedaan heeft en het voorlopig het ook niet wil doen. Dus eerlijk is hij wel. Het zijn maar een paar meiden die hem gevraagd hebben om bij hen thuis te komen als de ouders er niet zijn. Ook had hij een keer mij verteld dat hij wel eens met een groep jongens en meisjes in de pauze of na schooltijd achter school rondhing en dat ze dan met elkaar aan het stoeien waren.. Dit vertelde hij n.a.v. een gesprek dat hij het niet zag zitten dat zijn zusje na ongeveer anderhalf jaar naar dezelfde school zou gaan waar hij nu op zit. Stel dat zijn zusje zou zien hoe hij als broer zich gedraagt!
Er zijn uiteraard wel verschillen. Ik weet nog dat ik zelf 15 was en zelf totaal geen behoefte had aan jongens. Ik had ook geen flauw idee dat men ging tongzoenen. Toen ik erachter kwam vond ik het vreselijk smerig. De behoefte aan jongens kwam pas bij mij een aantal jaren later! Veel leeftijdsgenoten hadden toen al stevige verkering en HET ook al gedaan!
Volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd dat jongeren voor het eerst seks hebben op 14/15 jaar.