Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Eerste smartphone

Mijn zoon, die bijna 11 jaar oud is heeft onlangs gevraagd om een
smartphone voor zijn verjaardag. Afgezien van het feit dat deze
apparaten best prijzig kunnen zijn verbaast het mij dat zoveel kinderen
van zijn leeftijd kennelijk vrije toegang hebben tot het internet via
zo'n mobiel. De meeste kinderen uit zijn klas hebben er al één. Ik maak
me zorgen over het feit dat kinderen op die manier zonder enige
bescherming worden blootgesteld aan de talloze gevaren op het internet
en vooral, hoe moeten ze hiermee dealen. Ben ik de enige ouder die zich
hier zorgen over maakt? Ook ben ik benieuwd naar hoe andere ouders
hiermee omgaan. Geven jullie tips aan je kind wanneer je de eerste
mobiele telefoon of tablet geeft? En wat doen jullie om ervoor te zorgen
dat je kind niet zomaar met vreemden praat of vreemde linkjes klikt
etc.?


Hoe weet je dat al die kinderen zonder eige bescherming aan talloze gevaren worden blootgesteld?

Er zijn programma's waarmee je limieten en andere beperkingen kun regelen (bijvoorbeeld Family Link). En je kunt instellen op de telefoon dat alleen contacten uit de lijst kunnen WhatsAppen en bellen. Verder goede afspraken maken. Het is eng, maar je ontkomt er niet meer aan. Vanaf brugklas is het heel gangbaar om er eentje te hebben, alleen al voor onderweg

madee schreef op 18-08-2023 om 15:15:

Er zijn programma's waarmee je limieten en andere beperkingen kun regelen (bijvoorbeeld Family Link). En je kunt instellen op de telefoon dat alleen contacten uit de lijst kunnen WhatsAppen en bellen. Verder goede afspraken maken. Het is eng, maar je ontkomt er niet meer aan. Vanaf brugklas is het heel gangbaar om er eentje te hebben, alleen al voor onderweg

En noodzakelijk vanwege toegang tot Magister en allerlei apps die in de lessen gebruikt worden.

chanti8484

chanti8484

18-08-2023 om 15:29 Topicstarter

Misschien heb ik mijn zorgen niet volledig uitgelegd maar wat ik bedoel, is dat het internet veel risico's en gevaren met zich mee kan brengen voor kinderen die misschien niet volledig begrijpen wat de gevolgen van hun online gedrag kunnen zijn.

Het is meer dat ik mij zorgen maak dat veel kinderen op jonge leeftijd een smartphone krijgen en dat het moeilijk is na te gaan hoe goed ze zijn voorbereid. Ik zou niet weten hoe ik dit zou moeten checken. Daarom ben ik benieuwd naar hoe anderen dit doen.

Verdiep je in parent control programmaatjes en maak duidelijk dat je inzicht wilt in alles wat hij doet op zijn mobiele telefoon. Tegenhouden doe je het toch niet. Zorg dat je zijn wachtwoorden kent en maak duidelijke afspraken.  Bijvoorbeeld ook tot welke leeftijd je dat controleert. Kinderen krijgen ook op een bepaalde leeftijd behoefte aan privacy, maar 11 is daarvoor te jong.

Dochter heeft sinds haar 8e een mobiele telefoon. Ze zit niet op social media, geen tiktok, geen Facebook en geen insta. Alleen Snapchat doet ze en ze weet dat ze alleen mag praten met mensen die ze ook irl kent. YouTube staat geblokkeerd op kinderslot en verder weet ze dat ze ons moet vragen of ze een link mag openen, maar die krijgt ze eigenlijk nooit doorgestuurd. Ook moeten wij toestemming geven als ze een app wil downloaden. Verder heb ik vertrouwen in haar. We hebben uiteraard de gevaren van het internet uitgelegd, dat ze geen rare foto’s moet maken (naakt bijvoorbeeld) en al helemaal niet door moet sturen naar iemand. Ik herhaal dit ook regelmatig nog. Dat is het wel eigenlijk.

chanti8484 schreef op 18-08-2023 om 15:29:

Misschien heb ik mijn zorgen niet volledig uitgelegd maar wat ik bedoel, is dat het internet veel risico's en gevaren met zich mee kan brengen voor kinderen die misschien niet volledig begrijpen wat de gevolgen van hun online gedrag kunnen zijn.

Het is meer dat ik mij zorgen maak dat veel kinderen op jonge leeftijd een smartphone krijgen en dat het moeilijk is na te gaan hoe goed ze zijn voorbereid. Ik zou niet weten hoe ik dit zou moeten checken. Daarom ben ik benieuwd naar hoe anderen dit doen.

Waarom maak je je zorgen over andere kinderen die op jonge leeftijd een smartphone hebben? Ik zou me vooral concentreren op je eigen kind. Met de rest heb je niks te maken verder toch?

Hier was de regel dat ze voor iedere app die ze op de telefoon wilden toestemming moesten vragen aan man of aan mij. Regelmatig keken we even met kind door de zoekgeschiedenis om te kijken of er rare sites bezocht waren. 
Beide kinderen zijn gelukkig heel open dus als er gedonder was in de klasse-app hoorden we dat altijd wel een konden we er samen naar kijken en over praten. 
Op watts app hadden ze alleen contacten die ze ook kennen in het echte leven.  Appjes van vreemden met aanbiedingen van dit of dat moesten ze met ons bespreken en hebben ze gelyncht altijd gedaan. 
Inmiddels heeft studerende dochter een eigen website en daaraan gekoppeld een insta-account. Daarop komen soms zakelijk voorstellen die ze nog steeds keurig met ons bespreekt. 

Oudste krijgt hier komend schooljaar een telefoon, groep 6. Nu heeft ze een GPS horloge waar ze mee kan bellen (GPS functie gebruiken we eigenlijk niet) en als ik een nieuwe telefoon neem gaat mijn huidige naar haar. De eerste klasgenoten hebben in groep 5 al een telefoon en wij doen het komend jaar juist zodat we het langzaam op kunnen bouwen. Van eigenlijk ligt dat ding thuis en wordt hij gepakt als ze iemand wil bellen om samen naar de speeltuin te gaan en zit een zo'n app op die beperkingen in stelt naar puber die privacy nodig heeft en dat ding volledig in eigen beheer heeft. 

OP het GPS horloge hadden we bv de instelling dat er alleentelefoontjes en berichten binnen konden komen van voorgeprogrammeerde contacten. Zulk soort dingen kunnen bij een telefoon vast ook, ik moet me nog verder inlezen in welke app we er voor gaan gebruiken dus lees verder ook even mee voor eventuele tips.

Ik en mij  kinderen hebben family link op de telefoon staan. Enerzijds om een limiet aan de schermtijd te stellen, maar ook om in de gaten te houden welke apps er geïnstalleerd worden. Eerst moesten ze bij alles wat er geïnstalleerd wordt via een code die ik moest invoeren toestemming vragen. Dat laatste ben ik mee gestopt. Ik krijg nu alleen een melding als ze iets installeren. Dus kan het wel in de gaten houden. Ook kun je een leeftijdsgrens instellen voor het kijken van bepaalde YouTube filmpjes.

BlairW schreef op 18-08-2023 om 15:57:

[..]

Waarom maak je je zorgen over andere kinderen die op jonge leeftijd een smartphone hebben? Ik zou me vooral concentreren op je eigen kind. Met de rest heb je niks te maken verder toch?

Precies. (Edit: wat andere ouders hun kinderen toestaan boeit me niet zo.)

Volgens mij kregen mijn kinderen in groep 7 een goedkope telefoon. Als ze spelletjes wilden downloaden, moesten ze dat eerst vragen. Maar ze zaten toen ook al jaren op een laptop, dus ik wist precies wat ze wel en niet zouden doen (eigenlijk alleen spelletjes dus). 

chanti8484

chanti8484

18-08-2023 om 17:03 Topicstarter

Dankjewel voor de reacties tot nu toe.
Ik ga even kijken naar Family Link, bedankt voor de tip.
Ik lees veel tips over apps die inzicht geven in het gebruik en die bepaalde dingen afschermen. Waar ik ook naar opzoek ben, is om wat kennis over het internet te delen met mijn kind. Voor als hij over een aantal jaar wel gebruik maakt van alle social media, zonder al die restricties. Wat ik hem kan vertellen over het internet is puur op basis van mijn eigen kennis, maar ik ben zeker geen expert.

Hier kun je nuttige informatie vinden die je kan helpen je kind te begeleiden hierin: 
https://www.mediawijsheid.nl/

Soms zijn er cursussen bij de gemeente over media gebruik bij kinderen 

Mijn mening is dat 11 echt niet te jong is, maar je moet het helemaal zelf weten natuurlijk. Ze gaan zo jong echt wel eens de mis in is mijn ervaring, eerder nog met het sociale media gedeelte dan met internet. Maar daar leren ze wel van, onhandige berichtjes en hierdoor misverstanden enzo met bijkomend gedoe. Als je dat in het begin wat bewaakt leren ze hiervan en worden ze ook weerbaarder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.