natas81
03-10-2013 om 10:16
eerste verkering
Hoi hoi,
Mijn dochter van 12 (wordt in november 13) zit sinds dit jaar op het voortgezetonderwijs en is stapelverliefd geworden op een jongen in haar klas (hij is 13)
Nu heeft die haar eindelijk verkering gevraagd want ze vondt het echt notdone om hem verkering te vragen hahaha
Ze hebben nu een week "verkering" ik vindt het heel leuk om die ontwikkeling te zien bij mijn dochter en ook om te zien dat hij zo gek van haar is.
Ze is al bij hem thuis geweest en hij heeft gister ook voor het eerst bij ons gegeten, en ik hou het gesprek open en eerlijk met mijn dochter, gelukkig heeft ze geen schaamte tegenover me en verteld ze me dus vrijwel alles eerlijk, zo hadden ze van de week voor het eerst hand in hand gelopen door school en was ze dus helemaal hoteldebotel <3
Maar nu...ze kwam naar me toe met een whatsapje die hij haar gestuurd had, of ze al eens had gezoend...nou nee dus...oke hij wel naja ook weer niet echt meer een lange kus had die gezegd.
Ik heb tegen mn dochter gezegd dat ze dat pas moet doen als ze er zelf klaar voor is en er echt achter staat, zelf denkt ze dat ze wel een "kusje" wilt geven maar zoenen...dat vindt ze nog een vies idee.
toch maak ik me lichtelijk zorgen, is 12/13 jaar niet een beetje jong om te kussen? en als ze eenmaal kussen..is de stap naar zoenen...en dan seks... niet ineens erg klein?
ik wil haar zo goed mogelijk helpen/bijstaan in deze fase van haar leven maar ben toch bang dat ookal is ze eerlijk tegen me er straks dingen gebeuren waarvan ik denk dat "mn kleine meisje"er nog niet aan toe is :S
hoor graag jullie mening over deze tochwel belangrijkste stap in het leven van een puberend meisje.
groetjes natas

Dalarna
03-10-2013 om 10:33
tja
Jij kan wel vinden/denken dat je van kussen via zoenen binnen een week bij elkaar in bed ligt maar daar denkt je dochter misschien heel anders over.
Ik vind dat bij een weekje verkering wel degelijk zoenen hoort als ze dat beiden willen. Pick your battles, ga niet in discussie over zoenen en kussen maar bereid haar voor op de seks. Hoe zeg je nee, en als je wel wil: kan ze aan condooms komen, gaat ze aan de pil? Praat daarover als je nog goed met haar kan praten!

Jasam
03-10-2013 om 10:40
13 en ook verkering
Mijn zoon (13) zit net op het voortgezet onderwijs,hij is stapelverliefd geworden op een meisje uit zijn klas, en heeft vorige week verkering aan haar gevraagd. Met een verlegen gezicht en rode wangen vertelde hij mij dat ze "ja" heeft gezegd.
Zo aandoenlijk, om die jongen zo te zien.
Hij weet beslist niet wat hij nu eigenlijk met een meisje moet.
Hij is al bij haar thuis geweest. Ze what's appen verder met elkaar.
Hij heeft in groep 8 een beetje verkering gehad, en had een zoentje aan haar gegeven. Zijn zus vroeg natuurlijk gelijk, was het een tongzoen? Je had het afgrijzen op zijn gezicht moeten zien.
Ik wil hem ook zo goed mogelijk helpen/bijstaan in deze fase van zijn leven maar ben toch bang dat, ook al is hij eerlijk tegen me, er straks dingen gebeuren waarvan ik denk "jongen, daar was je nog helemaal niet aan toe".
Er wordt hier heel open over alles gepraat.
Hij is de 6e van het stel, en heeft al heel wat vriendjes en vriendinnetjes/ verkeringen en viefdesverdrietjes voorbij zien gaan bij broer en zussen. Is ook zeer zeker op de hoogte van als een meisje "Nee" zegt dit ook "Nee" betekent.
Maar toch, je houdt je hart vast. Doet hij wel alles met respect? Heb ik hem wel goed voorbereid?

natas81
03-10-2013 om 10:51
als ik met me dochter praat denk ik niet dat ze het type is dat snel in bed zal duiken met 'm hoor, en mocht dat wel zo zijn kan ik het toch niet helpen en dan liever onder mijn dak dan ergens in de bosjes bijwijzevan...
We gaan ook zeker niet met elkaar in discussie, ik denk dat als ik zo goed op de hoogte wil blijven als nu ik me open moet opstellen vindhet trouwens ook gewoon leuk om te zien dat ze helemaal happy in love is.
condooms en de pil is ze natuurlijk van op de hoogte en ook dat gesprek probeer ik open te houden alleen begint ze nu al te giechelen als ik het woord seks in mn mond durf te nemen
Voor mij is het meer het gevoel van mn kleine meisje kwijtraken denk ik, en niet dat ik haar niet vertrouw o.i.d. ben juist verbaast en blij dat ze zo open tegen me is over haar gevoel en wat ze tegen elkaar zeggen, thank god!!
En de vraag of 12 niet gewoon een beetje jong is maar volgens jou valt dat dus wel mee...volgens mij was ik zelf echt pas een jaar of 14 toen ik voor het eerst ging zoenen :S, tegenwoordig zijn ze er gewoon wat sneller bij denk ik

natas81
03-10-2013 om 10:54
indd
precies jasam,
ben ook heel blij voor dr, en geniet ervan dat ik dr zo zie genieten..
toch die angst.. is ze niet te jong, laat ze zich niet teveel meeslepen, wilt hij niet meer van haar dan zij wilt en durft ze dan wel nee te zeggen...zucht
bytheway... zou toch niet toevallig jou zoon zijn he waar ze mee gaat

-Flupke-
03-10-2013 om 10:56
wat leuk!!
Zo'n eerste liefde!!
Als je het contact met je dochter wil houden zoals het is: open en eerlijk (wat heerlijk dat dat kan: voor haar maar ook voor jou) dan moet je proberen niet te sturen maar te vertrouwen op je dochters gevoel.Je hebt haar eerder, neem ik aan, goed voorgelicht en gesproken over het belang dat je echt allebei iets wil als je sex gaat hebben met elkaar.
Nu zijn de eerste voorzichtige stapjes daar en zul je haar ook los moeten laten en het haar zelf laten uitknobbelen.
En vertrouw er nu gewoon ook maar op want zo te horen zijn ze gek op elkaar en willen ze elkaar geen pijn doen, toch?

-Flupke-
03-10-2013 om 10:58
en...
dus wta ik vooral bedoel: probeer nu niet voor haar te bedenken of ze ergens aan toe is, want dat kan ze alleen maar zelf.
(moeders lopen wat dat betreft toch altijd achter de feiten aan)

natas81
03-10-2013 om 11:06
nee..
ze zijn stapel op elkaar haha...en ik smelt ook als ze dan dingen zegt als:
"ja hij heeft een goede vriendin daar appt die ook regelmatig mee dat vindt ik geen probleem want hij heeft me gezegd dat ik de mooiste en liefste ben...hij mag ook gewoon vriendinnen hebben"
en die statusupdates op whatsapp en facebook... hvj,missu dat soort dingen hahah
awwhh hoe lief!! tis ook heerlijk die puppylove
ooit zij iemand tegen me toen ik dr moest mee geven op een bustripje oid. nou moeders heb je de navelstreng al doorgeknipt...hahaha
dat is nu weer van toepassing dat loslaten he en erop vertrouwen dat het wel goed komt... t blijft lastig

Jasam
03-10-2013 om 11:33
Zou toeval zijn...maar als ik goed lees...nee
Ik ken het meisje alleen nog maar van de foto, en hij heeft daar nog niet gegeten.

natas81
03-10-2013 om 11:55
haha
nee dan kan t niet
hij heeft gister hier gegeten, was erg gezellig trouwens! hihi

Leen13
03-10-2013 om 12:47
wacht maar....
Als het, zoals dat nou eenmaal op die leeftijd ook gaat, uitraakt, dan mag je wel klaarstaan met tissues en hele brede opvangarmen. Man, wat kan dat heftig zijn! Vooral de eerste keer. Ik zeg altijd maar dat ik het heerlijk voor ze vind en dat ik hoop dat het uitloopt op een 55-jarig huwelijk maar als dat niet zo is dat je dan hopelijk een fijne tijd gehad hebt met elkaar en veel geleerd. En houdt elkaar dan ook heel, hoe verleidelijk ook, het gaat nou eenmaal soms zo, de kunst is om dan ook op goede voet te blijven. Zonodig met mijn hulp.

Jet
03-10-2013 om 14:02
Verschillend
Zelf was ik ook 12 toen ik mijn eerste echte tongzoen kreeg. Maar of je dochter daar al aan toe is kan ze het beste zelf bepalen. Veel meisjes (en jongens) roepen dat tongen/friemelen en vervolgens seks vies zijn om er vervolgens enkele weken later geheel anders over te denken. Nou lijkt me seks in haar geval nog ver van haar bed (leuke woordspeling overigens) maar voor je het weet is jou 'kleine meisje' daar wel aan toe. Ik spreek uit ervaring en weet nog dat toen ze vertelde dat een vriendje onder haar trui had zitten friemelen ik hem het liefst had aangegeven bij de politie .

natas81
03-10-2013 om 14:59
pfff
ja indd Anne ... als t uitgaat...ik ben wel realistisch tegen haar, en dat ze er wel rekening mee moet houden dat de eerste waarschijnlijk niet de laatste zal zijn. maar goed dat zal het liefdesverdriet niet minder maken als het wel uitgaat :S
kan alleen maar hopen dat ze er dan een beetje fatsoenlijk uitkomt..zat gister ook zo'n naar filmpje op internet over meiden die verdrinken in hun liefdesverdriet, maar voor nu moet ze maar gewoon genieten.
hahaha ja he Jet, dat bedoel ik tis leuk allemaal maar tot zo ver haha ben bang da ik m als er zulke dingen gebeuren ook het liefst van zijn fiets trek hahaha maarja kan je ook niet maken he

albana
04-10-2013 om 10:03
nog niet aan toe
Nou mijn gevoel zegt zo'n beetje bij elke ontwikkeling die mijn kinderen meemaken dat 'ze er nog niet aan toe' zijn. En dan knijpt mijn hart zo samen zo van : "oeps, nu al?". Maar mijn verstand weet best wel dat het erbij hoort. Dus slik ik maar een keer en laat het gaan en speel de begripvolle moeder. Maar na 1 of 2 stukjes begripvolle moeder spelen gaat er ergens een knop om....en denk ik : "ach, dat valt toch allemaal best mee? En het is toch ook wel erg leuk, knap, schattig, geweldig ? " En blijk ik toch wel meer begrip in mijn mezelf te vinden dan angst voor het loslaten...en erna gaat het vanzelf...
Zo ongeveer verloopt elke ontwikkeling. Of het nu alleen naar school fietsen is, naar de disco gaan of een eerste vriendje. Dat maakt allemaal niet zoveel uit...
Wat betreft vriendjes....Blijf streven naar een open houding. Sta open voor haar. Ik denk dat het voor meisjes helemaal een houvast is als je moeder begrip heeft en je met alles bij haar terecht kan. Oudste (nu 19) heeft echt hele rare vragen aan me gesteld, vragen waarvan ik dacht dat ze dat allemaal best wel wist....Meestal dingen die ze oppikte in meidengroepjes op school. Van die broodje aap verhalen...Waarover ze dan begon te twijfelen. Dat je ook best zwanger kan raken van een wcbril waarop een jongen gezeten heeft...Dat soort onzin. En ook dit soort broodje-aap-verhaaltjes m.b.t. sex. Dat je een soa kan oplopen van alleen een beetje frutselen aan elkaar of zulke dingen. Van die dingen die ze eigenlijk wel weten, maar waar ze door de stelligheid waardoor anderen beweren en bezweren iemand te 'kennen' die dat écht écht is overkomen ze er toch over aan het twijfelen komen...
Oudste was er ook vroeg bij....maar met die eerste vriendjes is het nooit verder gekomen dan een beetje zoenen en frutselen. En dat frutselen was echt amper wat. Dat liep ook allemaal al snel af (die liefdes dus) in mijn ogen omdat ze er gewoon nog niet aan toe was, in haar ogen omdat de jongen 'tegenviel' qua karakter. Of ze drongen teveel aan...om dingen samen te doen of om verder te gaan dat dat frutselen. Pas jaren later was ze toe aan wat meer. En toen was het meteen ook serieus. Toen werd het allemaal wat stabieler. Nu kussen en zoenen wil dus helemaal niet zeggen dat het al snel 'verder' gaat dan dat. Het kan best wel nog een hele tijd bij dat blijven.
groeten albana

Leen13
04-10-2013 om 10:28
Tongzoen
Dat heb ik voor het eerst gedaan op schoolreis met de laatste klas van de basisschool. We hadden huisjes aan de rand van het bos in een dorp in het oosten van het land. En ik had een klasgenote die geregeld had dat we met een groepje het 'tongzoenen' gingen 'oefenen'. Ik zie ons nog liggen in dat gras, allemaal op een rij, gewoon met een jongen uit je klas, op je buik, hoofden staken net boven het gras uit.
Ik vertelde het mijn dochter die daar helemaal niet tegen kan. Blijkbaar is een ouder die het over haar eigen ervaringen heeft op dat gebied 'taboe' voor kinderen.
Het duurde toen overigens nog heel wat jaren voor het een stap verder ging.

natas81
08-10-2013 om 12:00
gister
(Weekend op de camping geweest dus vandaar mijn late reactie)
Gistermiddag waren ze samen hier..eten was klaar dus ik riep ze en vondt t al een lichtelijk paniekerig "uuh ja we komen eraan"
En ja hoor zij met rode wangetjes hij met rode oortjes....hahaha....je kon er niet omheen er was gezoend...echt gezoend (hoorde ik toen die weg was)
Dus ze is officieel weer in een nieiwe periode van dr leven haha en ik dus ook
Ik ga het gesprek gewoon gaande houden zodat ik wel weet waar ze mee bezig is en hopen dat t allemaal goed komt...tis geen dommert en denk dat ze ook wel van zich afbijt als er iets gebeurt wat ze zelf niet wilt...
En indd dit zal niet dr laaste vriendje zijn al denken ze daar nu amders over...maar zo
'N eerste is voor dochter en voor moeder toch wel ff wennen hihi
Die nieuwe fases steeds zijn voor het kind zelf mooi goed en nodig maar voor een moeder toch verdomde lastig op zn tijd..tenminste ik merk gewoon dat ik er moeite mee heb hahaha...je kind dat eerst zo afhankelijk van je was ineens moeten vertrouwen op een goede afloop haha
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.