Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Komkommer en kwel

Komkommer en kwel

15-07-2009 om 22:28

Eetgedrag

Mijn puberende dochter eet alsof ze uitgehongerd is. Ze schrokt haar eten elke keer weer in enkele minuten naar binnen. Wil dan van tafel, maar heeft, niet onlogisch, voor het slapengaan weer enorme 'honger'. Ze eet veel, zeurt ook de hele dag om ongezonde dingen. Ze is niet dik, maar ook niet mager. Ze sport vind ik ook weinig. Kiest tegenwoordig voor inactieve bezigheden. Ik dacht dat ze gewoon haast had om tv te kijken bijvoorbeeld en heb de regel gesteld dat ze pas van tafel mag als iedereen klaar is. Maar het is al een gewoonte geworden dat snelle eten. Ze blijft het doen en ook overdag. Volgens mij geven wij haar een ander voorbeeld, eten ook altijd met mes en vork. Dit gedrag is niet ineens zo ontstaan, maar geleidelijk zo gegroeid.
Ik erger me eraan en zeg er veel te vaak wat van. Helpt natuurlijk niks.
Wat zou ik hieraan kunnen doen? Hoe gaat dat bij jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MaximeM

MaximeM

16-07-2009 om 10:10

2 keer opscheppen?

Hoi,

Misschien kan je haar twee keer een klein beetje geven, terwijl jullie gewoon je normale portie eten. Tussen de ene portie en de andere portie laat je dan een paar minuten zitten. Verder kan een ludieke actie als een theelepeltje en een gebaksvorkje helpen (of chinese stokjes )?? Ik zelf eet ook vaak te snel, ik vind mijn eten dan zó lekker, dat ik gewoon vergeet rustig te eten. Maar wat vind ze er zelf van? Wil ze er zelf niets aan veranderen?

Maxime

Tinus_p

Tinus_p

16-07-2009 om 11:14

Hmm

Eet ze veel of eet ze alleen maar snel? Termieten gedrag (de hele dag door en veel eten) is op zichzelf een veelvoorkomend pubertrekje.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2009 om 11:23

Ik weet niet wat ik er van moet zeggen

en heb toch de behoefte dat te doen)
Ik kom uit een gezin waar 'tafelen' normaal was. Eten was geen verplicht 'moeten' maar daar werd tijd voor uitgetrokken. Mijn vader koos het natafelen ook niet zelden uit voor hele verhandelingen en daar bleef je gewoon bijzitten. Ik was dus niet gewend aan een flink tempo. Gewoon normaal eten met 'nazit'.
Mijn man ziet eten als een 'moeten'. Als je niet eet ga je dood en het is toch maar mooi meegenomen als je tijdens dat moeten lékker eet. In mijn ogen geniet hij niet van zijn eten. Het gaat er allemaal hup hup in, toetje erachteraan gedenderd en ... om 8 uur komen de pakken koek te voorschijn alsof hij te weinig gegeten heeft. Hij heeft mij verzekerd dat als hij eet hij toch echt met smaak eet en ook genoeg. Ik accepteer dus maar dat we een andere manier van eten hebben.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik 'tempo' eten en snaaien nog niet aan elkaar verbonden had, maar ik weet ook niet of dat persé met elkaar te maken heeft. Zou het net zoiets zijn als een snelle bevalling? Dat je de gemiste weeën alsnog in pijnlijke naweeën om je oren krijgt? Anders gezegd: zouden je hersens snel eten zodanig verwerken dat ze ook na het eten nog denken dat de maaltijd nog niet afgerond is zeg maar? Zo van 'er is nog een restje honger'. Ik weet het niet hoor. Ik weet wel dat mijn man er niet dik van wordt terwijl hij heel wat calorieën naar binnenschuift in de vorm van koekjes en chips.
Ik zou me er eigenlijk niet al te druk om maken, Komkommer. Of het is een fase en dat hoge tempo zakt vanzelf weer af naar een voor jou acceptabel tempo of zo is ze gewoon. Je kunt als moeder een paar dingen naar je hand zetten, zoals dat ze aan tafel zit zolang er door het hele gezin gegeten wordt, maar niet het tempo waarin ze eet. Bij ons heeft ieder zo zijn eigen tempo en er mag niemand weg voor de laatste klaar is, tenzij er een trein, sport, afspraak is die niet wacht.

Komkommer

Komkommer

16-07-2009 om 13:43

Gelukkig: pubertijd

Wat een geruststelling Tinus als het inderdaad bij de pubertijd hoort. Haar voorkeur is ook veranderd. Ze eet graag veel en vaak tosti's en tegenwoordig ook brood met kruidenboter. Nou haal ik nauwelijks kruidenboter in huis dus.... Ik heb haar inderdaad wel eens stokes gegeven. Dat bevalt haar helemaal niet, want dan gaat het natuurlijk niet snel genoeg. Ik vind kleine lepeltjes ook wel handig. Ga dat eens proberen. Jullie hebben eigenlijk wel gelijk dat ik me er niet druk over moet maken. Ik flap er gewoon veel te vaak een opmerking over uit. Hoop dat dat geen trauma's oplevert en dat het gewoon weer over gaat.

Komkommer

Komkommer

16-07-2009 om 13:56

Ook zo'n man

Heel herkenbaar overigens Kaaskopje. Mijn man zegt ook alleen te eten omdat het moet. Hij eet volgens mij niet zo snel, maar wil ook na de maaltijd toetjes of koekjes. Maar sinds we de kinderen hebben stelt hij dat uit totdat ze in bed liggen. Mijn man vind het meeste eten ook niet echt lekker. Zegt wel iedere avond tegen mij: Oh, wat heb je lekker gekookt schat. Erg grappig, het liefst eet hij iedere dag pannenkoeken. Mijn dochter vind eten volgens mij juist wel lekker. Vroeger hield ze van veel verchillende groenten, maar tegenwoordig blijven er nog maar weinig over. Toch die pubertijd?

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2009 om 15:22

Puberteit

Ik weet niet of je het allemaal op de puberteit kunt schuiven. Als ze groter en ouder worden ontwikkelen ze natuurlijk ook hun eigen eetstijl en smaak. Mijn oudste dochter houdt heel erg van Zuid Amerikaans eten. De rest vindt ze niet zo interessant of niet zo lekker. De jongste heeft ook zo haar makkes op eetgebied. Met een gezin blijft het een beetje schipperen tussen wat iedereen lust en maar voor lief moet nemen. Mijn jongste dochter is overigens ook een vlotte eetster. Ze is in haar hele doen en laten gewoon vlotter dan ik. Ik kan mijn maatstaven niet aan haar opleggen. Ik ben eigenlijk wel blij dat ze zo lekker vlot is.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2009 om 21:07

Toetjes

Het valt me opeens op Komkommer, vind jij de behoefte aan een toetje een vorm van snaaien? Voor veel mensen, waaronder ik, is een maaltijd niet compleet zonder toetje. Ik vind dat toch iets anders dan dat je een uur later alweer een halve rol biskwietjes naar binnen kunt werken.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

17-07-2009 om 00:33

Toetjes en koekjes

Sommigen houden meer van zoet en anderen meer van hartig. Een warme maaltijd is meestal hartig, dus als je erg van zoet houdt, is de maaltijd misschien een verplicht nummer en wil je daarna een zoet toetje? En later koekjes? Een pannenkoek is ook zoet, toch?

Komkommer

Komkommer

17-07-2009 om 08:39

Vriendinnen

Ja mijn dochter houdt meer van hartig. Als toetje wil ze vaak noedelsoep of yoghurt met cruesli (is wel weer zoet natuurlijk). Volgens mij wil ze vooral dingen die vullen, ook al heeft ze veel gegeten. Haar vriendinnen die hier regelmatig komen eten eten juist erg weinig. Bijv. een kwart pizza, of maar 1 pannenkoek, terwijl dochter lief er wel zes opkan. Ik zeg dan meestal stop. Ik denk dat ze meer eet omdat ze zo snel eet. Dan is haar hongergevoel nog niet weg. Maar volgens mij zit het ook in haar hoofd. Zo van dit is lekker dus moet ik het opeten of ik nou trek heb of niet. Ik zou voor haar willen dat ze ontspannener kan eten. Rustig, kleinere hapjes, niet alles tegelijk in je mond, even wachten voor de volgende hap etc. Ze krijgt veel kommentaar van haar vriendinnen. Ik ben op deze manier ook bang voor een of andere eetstoornis later. Hoe kan ik haar nou helpen wat rustiger te eten zonder dat het allemaal zo beladen is?

Enigzins herkenning, maar dan met brood

Ik herken het wel enigzins....mijn oudste deed ongeveer zo met de broodmaaltijd. Dat wil zeggen, ook niet altijd. Maar wel als er allerlei(lekkere) dingen op tafel staan en ze b.v. hongerig uit school komt. Dan is het of ze geen 'grens' meer heeft...of 'had' want ondertussen is het zo goed als 'over'. Nu is ze altijd al gek op brood geweest. Het is gewoon haar 'lievelingsmaaltijd' en zeker als ik vers beleg heb gehaald b.v. (vleesbeleg/verse kaas) of een bijzondere broodmaaltijd (op zondag, feestdagen etc.). Het 'probleempje' zit 'm er bij haar in dat ze eigenlijk geen keuze kan maken uit al dat lekkers. Ze wil gewoon het liefste álles even proeven. Dus de ham, de kaas, en ook nog 1 met kaas en mosterd en de salami en de worst en dan nog 1 krentboterham want die is ook zó lekker! en ooo, nu is ze de leverworst nog vergeten dus moet er nog 1 boterham bijkomen. Als ik haar dan niet 'stopte' at ze zo 6 tot 8 boterhammen achter elkaar. En als er niks bijzonders was (broodbeleg van voor het weekend en een restje kaas) dan had ze aan 2 of 3 óók genoeg. Het tempo waarin ze at was ook grotendeels afhankelijk van het aanbod aan beleg. Veel beleg=proppen en razendsnel eten en weinig beleg= rustig aan eten. Ik heb die link naar snel eten en daardoor verzadigd zijn eigenlijk nooit gelegd. Maar heb haar wel op een gegeven moment 'geremd'. Ik heb gewoon met haar gepraat....waardoor dat nu kwam (ik wist het ook al wel ongeveer waardoor) en wat ze daar zelf van vondt en of ze niet uit elkaar klapte zoveel ze soms at. En eigenlijk was dat wel zo...Ze zou ook genoege hebben gehad aan 3 (volgens eigen zeggen) maar nu het er stond en vers was en o zo verleidelijk kón ze gewoon zelf niet stoppen met eten. We hebben toen afgeproken dat ze er maximaal 3 mag. Ongeacht wat er in de aanbieding op tafel was. Ik hielp haar herinneren (bij boterham 2 ergens) en daarna was het afgelopen. Een tijdje heb ik zelfs appart voor haar boterhammen neergelegd bij d'r bordje. Soms baalde ze ervan...maar als ik dan vroeg of ze nog 'honger'had dan was het ook zo van...nou nee, eigenlijk niet, maar die kaas ziet er zo lekker uit...Het maakte haar meer 'bewust' van waarom ze nu eet. Eet je omdat het zo lekker is of omdat je nog niet genoeg hebt? (Dat is een groot verschil namelijk). En in haar geval met dat brood/beleg was het dus na nummer 3 altijd alleen nog maar omdat het zo lekker was. Op een gegeven moment hebben we 3 boterhammen opgeschroeft naar 4 omdat ze wat ouder werd en toen niet meer genoeg had aan 3. En dat is het nog steeds. Maar ik hoef haar niet meer te herinneren. Ze snapt de clou nu. En houd zich erzelf aan. Ze eet nu ook nog maar zelden thuis aan een gedekte tafel en neemt ongeacht wat voor beleg er altijd maar 4 mee. Maar ook hierbij zie je haar voorkeur voor lekker beleg terug. Zo neemt de dan brood met kaas mee én een stuk komkommer én een tomaat en belegd die dan op school het de groente b.v.
Dat snelle eten is grotendeels over. Als ze de tijd heeft en geen haast om álles te proeven dan eet ze in een heel normaal tempo.
Ik denk dat we de regel van maximaal zoveel hebben gesteld rond de tijd dat ze 11 was. En nu ze 15 is hoeft het dus niet meer.
Misschien kan jij ook met je dochter praten en achter de werkelijke oorzaak komen? Eet ze zoveel omdat het zo lekker is of omdat ze nog honger heeft? En kán ze wel stoppen voordat ze prop-prop-vol is? En als dat zo is ook afpraken maken? Met de warme maaltijd is die grens wel lastiger. Maar je kan denken aan zoveel scheppen aardappels, zoveel scheppen groente etc. En als zij weet dat ze maar zoveel mag en tóch niet meer mag, ook niet als ze dat zou willen kan dat haar de rust geven om langzamer te eten. Ze moet de tijd aan tafel toch uitzitten. En nogmaals opschepppen zit er niet in, dus kan ze rustig aan eten, toch?
succes ermee
groeten albana

Komkommer

Komkommer

17-07-2009 om 09:39

Dat klinkt wel heel duidelijk Albana. Er is zeker een verschil met wanneer mijn dochter iets lekker vind of niet. Ik ga dat eens vragen aan haar.

Polly Shearman

Polly Shearman

17-07-2009 om 10:03

Het antwoord is vezels

te koop bij natuurwinkels, ik heb ze van het merk juso.
Half uur voor de maaltijd wat vezels, en je eet nooit meer per ongeluk te veel, of te snel.

Kan er naast zitten natuurlijk maar

Kan je dochter niet ook gewoon honger hebben?
Ik bedoel, ze is in de puberteit, dan plegen kinderen toch te eten als dijkwerkers heb ik me laten vertellen. Veel pubers wel, tenminste (ik kon er zelf op die leeftijd ook wat van)
Dat haar vriendinnen minder eten hoeft niet zoveel te zeggen, ten eerste verschilt zoiets per persoon, ten tweede zie jij niet wat die meiden nog meer op een dag wegwerken en ten derde begint zolangzamerhand het idee post te vatten dat (jonge)vrouwen eigenlijk niet, of toch in elk geval zo weinig mogelijk moeten eten (valt mij tenminste op dat er in reclame etc erg vaak een combinatie voorkomt van vrouw+eten+schuldgevoel. maar ik dwaal af), dus dan doen die meiden misschien alsof ze weinig eten omdat het zo hoort. Je dochter is toch niet te dik, begrijp ik?

Maar op zich kan het geloof ik wel, dat je niet voelt dat je genoeg hebt als je snel eet. Misschien moet je haar maaltijd in tweeën splitsen, met minstens een half uur ertussen. Dan is de eerste helft gezakt, en voelt ze in hoeverre ze vol zit voordat ze aan deel twee begint. Misschien het toetje (of de toet, als het wat substantiëler is ) een uur na de maaltijd ofzo.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

17-07-2009 om 20:31

Maar ook: wordt ze dik van dat vele eten?

Bij sommige mensen lijkt de 'verbranding' sneller te gaan dan bij anderen en die worden ondanks dat ze veel eten domweg niet dik (zie mij jaloers groen kleuren!). Dan is het niet zo erg als er wat meer gegeten wordt. Als je een kind ziet dichtgroeien is het natuurlijk verstandig om maatregelen te treffen.

Om eerlijk te zijn zou ik gewoon eens een tijdje het eetgedrag van kindlief negeren. Als mijn dochter half aan tafel ligt tijdens het eten zeg ik wat van haar houding, maar ik let niet heel erg op hoeveel ze eet, dat geldt voor beide dochters overigens. De ene dag is het veel de andere keer een muizenhapje, zolang ik zie dat ze er niet dik of dun van worden zal het wel redelijk goed gaan.
Ik heb het idee dat de aandacht nu wel heel erg naar haar manier van eten gaat en dat lijkt me niet de bedoeling. Aan tafel houden, gezellig wat met elkaar praten en van tafel als iedereen klaar is. Meer niet. Misschien nonchalant een paar soepstengels op tafel zetten voor als ze zich verveeld tijdens het wachten, dat is niet ongezond. En het verder even laten gaan.

Komkommer

Komkommer

17-07-2009 om 21:47

Goed idee

Mijn dochter is niet van het type dat ze alles kan eten en dan niet aankomt. Maar ze is niet te dik. Ik wil juist dat het geen probleem gaat worden. Maar dan moet ik er natuurlijk ook niet teveel de nadruk opleggen. Ik vind dat opdelen van de maaltijd wel slim en soepstengels of vezels vooraf ook. In Italie eten ze natuurlijk ook eerst de koolhydraten en dan komt het lekkere eten op tafel. Goed idee.

Ot-italië

"In Italie eten ze natuurlijk ook eerst de koolhydraten en dan komt het lekkere eten op tafel."

In Italië zijn de koolhydraten vaak ook al errug lekker...

Groeten,

Temet

Maxy (o.t.)

Een pond? Jij herinnert je na een jaar nog het Italiaanse pond erbij?? Ha, dat zou voor mij een wereldrecord zelfbeheersing betekenen, 1 pondje erbij na een vakantie te Italie )
Groet,
Onyx

Morel

Morel

19-07-2009 om 10:50

Andere invalshoek

ik denk idd dat veel eten wel bij pubergedrag hoor, ik hoor om me heen zoveel dezelfde verhalen

Maar wat ik op het moment bij mijn puberdochter zie, en ik heel snel de kop in wil drukken, is dat zij ook alles heel snel naar binnen werkt om maar weer zo snel mogelijk te gaan doen wat ze op het moment graag doet en dat is achter de computer duiken.

Tirza G.

Tirza G.

19-07-2009 om 11:29

En wat ik bij mijn pubers ook merk(te), is dat ze in schoolperiodes veel meer schrokten en propten. Dat moet namelijk op school in de eetpauze ook Gewoon een beetje rustig op je gemak eten is er niet bij.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2009 om 13:49

Morel

Ja, dat is waar. Eten is soms een lastige onderbreking van waar ze mee bezig zijn. Computeren staat daarbij bovenaan. Maar hier moeten ze toch maar het geduld opbrengen en het fatsoen om daarmee te wachten tot iedereen uitgegeten is. Wij eten hier tegelijk het warme deel en tegelijk het toetje. We schrokken niet in ons eigen tempo het eten naar binnen om vervolgens van tafel te rennen Uitzondering hierop is als ik een half uur later uit mijn werk kom, kwart over 7 ipv kwart voor 7. Dan mogen ze wat sneller van tafel als ze afgesproken hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2009 om 13:51

Tirza

Mijn zus werkte en werkt nog steeds in het ziekenhuis. Vroeger at ze altijd in het restaurant en dat kon je echt merken als ze bij ons thuis at. Hup hup, tempo, want a. er moest weer gewerkt worden en b. de tafeltjes moesten vrijgemaakt worden voor de volgende ploeg. Dat tempo zat er ook in de vrije tijd nog in.

Tirza G.

Tirza G.

19-07-2009 om 23:11

Dat bedoel ik

Bij mijn kinderen is de lunchpauze 25 minuten. Dan moet je eerst nog naar de aula banjeren, plek veroveren en dan ook nog doorwerken, want je wilt nog langs je kluisje voor je naar het volgende uur gaat.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.