andrea2
10-07-2012 om 18:01
Eetprobleem of normaal?
Hoi allemaal,
Ik zit met een dilemma wat betreft mijn dochter van 12.
Ze is een vrij passief kind die momenteel weinig vriendinnetjes heeft en weinig activiteiten buitenshuis, dit is heel anders geweest maar een aantal van haar vriendinnen hebben haar laten vallen.
Mede daardoor (maar ook door hormonale schommelingen denk ik) is ze rond haar middel wat aan de stevige kant aan het worden. Daar baalt ze van, ze kan shirtjes die ze leuk vindt niet aan maar eigenlijk is ze er nog vrij laconiek onder.
Op zich nog niets aan de hand, een beetje meer bewegen, gezond eten en alles komt weer recht...maar ze snoept graag. Heeft constant "honger". Na een boterham na school gaat ze toch op zoek naar iets ongezonds. Vooral als ik aan het werk ben. Ik probeer er niet teveel een issue van te maken. De ene keer mag het wel, de andere niet. Maar als ik nee heb gezegd dan pakt ze toch... stiekem. De zakjes en papiertjes verstopt ze op haar kamer.
Vorige week heeft ze tussen de middag een half pak koekjes leeggegeten terwijl ik had gezegd dat ze even niets mocht. Haar motivatie was " anders eten jullie altijd alles op..."
Kan het verveling zijn? Dan komt het volgend jaar wel goed (1e jaar middelbare school) of is dit typisch pubergedrag? Moet ik het maar zoveel mogelijk negeren of er toch met haar afspraken over gaan maken? Welke dan? Ze pakt toch wat ze wil...
Ik heb het hier moeilijk mee, herken veel van mijn eigen jeugd, ik was ook een stiekeme snoeper. Mijn ouders waren erg streng en ik mocht niet veel. Nu ben ik veel te zwaar en moet ik wel toegeven dat ik een slechte relatie heb met eten.
Kan ik het beter loslaten en haar haar eigen grenzen laten zoeken?
Oh ja, ze is 165 cm lang en weegt 47 kg, niet te zwaar dus denk ik.
Groet,
Andrea2

Vic
10-07-2012 om 18:29
Stevige kant?
Mijn 12-jarige is 1.58 m. en ca. 45 kg. Ze is niet mager maar ook zeker niet aan de stevige kant. Dat ze wat forser wordt is alleen maar logisch, op een gegeven moment gaat het sprieterige eraf. Het snoepgedrag lijkt me ook puber-eigen. Wij hebben daar wel afspraken over, in de zin van dat ze tijdig moet aangeven wanneer iets bijna op is, en dat ze niet een hele koektrommel leeg eet. Na schooltijd mag ze wat pakken (ik werk) en daar is ze niet sober mee.

Mach
10-07-2012 om 18:41
Lijkt me vrij normaal
Ze is toch helemaal niet zwaar?? Praat haar dat maar niet aan. En als 12 jaige een beetje bredere heupen en een buikje krijgen is normaal. Gewoon alle Tshirts aan doen die ze leuk vind. Jeee, 165 en 47 kgr! Das niets!
Mijn 16 jarige dochter is echt superslank en gespierd en is 157 en 45 kgr!
Ik zou het wat loslaten. Ook hier gaat er wel eens zomaar een complete zak chips door. Of een pak koekjes met twee man.
Vreetbuien zijn redeljk normaal zo begin puberteit.

Annet
10-07-2012 om 21:39
Niet eens met de vorige schrijvers
Je schrijft: "is ze rond haar middel wat aan de stevige kant aan het worden."
Als je bedoelt dat ze een buikje begint te krijgen`èn ze kan bepaalde kleren niet meer aan, dan snap ik je bezorgdheid. Ik neem aan dat je dan geen kindermaatje bedoelt?
Als ze alleen niet meer in de kindermaten past, dan is dat heel normaal. De vrouwelijke vormen veroorzaken dat zonder dat een kind te dik wordt.
Ook mijn dochter (slank, geen spoor van een buikje maar toch behoorlijk breder en zwaarder geworden de afgelopen 2 jaar, ze is nu 14) past niet meer in kleding van 1-2 jaar geleden.
Het kan geen kwaad om het snoepen te beperken. Zet het lekkers gewoon weg waar zij niet bij kan. Dan heb je toch nog wat controle. Maar geregeld wat lekkers hoort er uiteraard bij.

Mach
10-07-2012 om 22:32
Kom op zeg
Als je kijkt naar de BMI meter het voedingscentrum bij meisjes van 12 jaar dan zie je dat alles van 43 tot 59 kgr een normaal gewicht is. En dit meisje heeft een gewicht van 47 kilogram. Echt heel erg ruim aan de lichte kant van het normale gewicht.
Ik snap dat ze niet continu hoeft te snoepen. Maar zorgen maken over een wat dikkere buikje en een dikkere middel bij een prebubertje lijkt me echt onzin en ongezond bij een meisje met deze maten. Tuurlijk gaat ze uit haar kinderkleren groeien. Dat is normaal, geen reden tot zorg. Uit verveling eten lijkt me wel een probleem, maar dan volledig onafhankelijk van een gewicht. Maar ook dat vervelen hoort wel een beetje bij de pubers.
Ik hoop dat ze straks lekker een eind moet fietsen naar het VO. Elke dag 26 km fietsen heeft haar een prachtfiguur gegeven.

Kaaskopje
11-07-2012 om 00:40
Zij is jou niet
Mijn titel klinkt een beetje onaardig misschien, maar het is wel zo. Je dochter is jou niet en dat buikje hoeft niet het begin te zijn van het overgewicht waar jij mee te maken hebt. Mijn oudste dochter heeft mijn bouw. Ze heeft lang een beetje een puddingbuikje gehad, net als ik op die leeftijd. Echt strak plat zal haar buik nooit worden, maar ze is algemeen genomen mooi slank. En als er een een snoeperd is dan is zij dat wel.
Het gewicht van je dochter is prima tot aan de lichte kant. Praat haar geen probleem aan alsjeblieft! Dat is schadelijker voor een puber dan wat vet rond haar middel.
Wat het snaaien betreft: je kunt best zeggen dat ze niet zoveel mag pakken. Het is van iedereen tenslotte. Ik zou haar dus wel aanspreken op haar niet zo sociale snoep en snaai-gedrag, verder niet.

Fiorucci
11-07-2012 om 08:42
Puppyvet
Sommige meiden en ook jongens hebben wat puppyvet rond deze leeftijd, en de honger die bij een aanstaande groeispurt hoort.
Mijn dochter ook, en ik zie nu zie er nu wat meer lijn in komen,langzaamaan. Wetende dat ze flink gaat fietsen elke dag maak ik me geen zorgen.

josephine*
11-07-2012 om 16:29
Groeispurt
Voor een meisje is het wat laat, maar zou het kunnen dat zij zich opmaakt voor (weer) een groeispurt. Ik weet niet beter of de puber (m/v) eten mij bij vlagen echt de oren van het hoofd. Zou je niet beter kunnen inzetten op wat ze eet, dan op hoeveelheden. Het zou namelijk kunnen dat zij "normaal" gegeten heeft, maar te weinig voor haar eetlust en dat zij de rest van haar trek met koekjes en snoep.
Ik herken ook het wisselend wat vet op de botten hebben waarna ze weer "ineens" een paar centimeter groeien en al het vet verdwenen is. Passief op de bank hangen hoort ook bij hard groeien; je wordt er namelijk doodmoe van groeien
Ik zou vooral inzetten op goed en gezond eten, wat dient als brandstof voor haar activiteiten en haar lichaam in de groei sterk en gezond maakt. Daarnaast mag ze natuurlijk best wat snoepen, maar dat zijn de extra's waar je lichaam niet van kan groeien en niet iets waarmee je je honger of trek stilt. Mocht je je echt zorgen maken, zorg dan dat ze meer gaat bewegen; krijgt ze gezonde sterke botten van

dc
11-07-2012 om 17:42
Groeispurt
Tot mijn 12e was ik altijd normaal (bouw en hoogte), toen kreeg ik een flinke buik (met alle drama vandien) en tegen mijn 14e was ik rond de 1m80 met een flinke buste.
Ik zou dus haar zeker uitleggen dat haar lichaam aan het veranderen is, en dat ze zich daar niet druk om moet maken, en zeker niet proberen te lijnen. Ik zou haar proberen te leren dat als ze echt trek heeft, ze eerst een paar boterhammen eet, en dan een paar koekjes toe. Het eten kun je niet stoppen, maar je kunt haar wel leren een beetje minder te snoepen. (Zonder extreem te worden).
Ik zou ook in de gaten houden of ze haar eten wel binnenhoudt. In die tijd kreeg ik bulimia, en een gevolg van bulimia is dat je nooit een verzadigd gevoel hebt. Als ze altijd binnen een kwartier na iets te eten naar de wc gaat, is het tijd voor een goed gesprek. Lees je dan wel even vooraf goed in over het onderwerp.

Leen13
14-07-2012 om 15:53
Groeibuien
Ik zou er vanuit gaan dat het groeibuien zijn. En ja, het kan misschien ook verveling zijn. Kijk dan wat je haar kunt bieden om de verveling op een andere manier te lijf te gaan.
Als ik vroeger thuis kwam ging er weleens 3/4 witbrood met boter en hagelslag doorheen. Gelukkig was ik een spriet want als je nu een beetje rond bent is het gelijk verdacht als je wat eet.
Ik heb me er allang bij neergelegd dat mijn dochter een maatje te groot zal worden en haar daar ook op voorbereid. Dat zit nou eenmaal in de familie van haar vader en zij heeft net zo'n figuur.
Ik zorg wel voor voldoende beweging en een royaal aanbod van gezonde snaaidingen, maar van mij mag ze brood en koekjes eten zoveel ze wil. Maar ook mandarijnen en kiwi's gaan er doorheen en een extra schepje sperziebonen omdat ze die lekker vindt.
En wegen en bmi's meten doen we hier niet. Er is al obsessie genoeg in de samenleving. zonde van je tijd.

andrea2
16-07-2012 om 11:48
Dank
voor jullie reacties. Ik moet inderdaad leren niet teveel van mijzelf in haar te zien.
De sfeer in huis is al een stuk beter, ik heb het losgelaten, gezegd dat ze, mits ze er "gezond" mee omgaat, zelf mag pakken waar ze zin in heeft. Eerst iets gezonds als het echt honger is. En...op is op. Ze is nu duidelijk rustiger, hoeft niet stiekem te doen en was blij met het vertrouwen wat ik in haar heb. (met een beetje hulp van jullie hier )
Ik vermoed trouwens dat het ook een hormanaal iets is, het snaaien. Ze is deze week voor het eerst ongesteld geworden. Dat verklaart ook wel denk ik...
Groet,
Andrea2