Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
jansje

jansje

10-08-2011 om 16:43

Ego?

dochter 18 vind dat je aan niemand iets verplicht bent, als je ergens geen zin in hebt hoef je dit niet te doen.:
oma ligt in ziekenhuis, dochter vind als je hier geen zin in hebt dat je dan niet bij oma op bezoek hoeft.
Heb gezegd dat dit toch wel enigszins ook een plicht is, als je zelf in ziekenhuis zou liggen, zou je het ook fijn vinden als iemand je kwam bezoeken, dochter is van mening dat als iemand uit plicht bij haar komt dat het dan om haar niet hoeft.
In ziekenhuis liggen is voor oma niet leuk, dan vind ze het fijn om bezoek te hebben, ik heb hier ook elke keer geen zin in, maar ik ga omdat ik vind dat je iemand niet zo in de steek kunt laten.
Dochter is van andere mening toegedaan.
is dit iets des pubers???????????
zo heb ik dochter overigens niet opgevoed...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Onwillige puber

Op die leeftijd hebben ze denk ik andere interesses en mogelijk vind ze het ook gewoon eng een zieke oma in een ziekenhuis. Bovendien zou ik me op die leeftijd ook niet laten sturen. En ik zou inderdaad al helemaal geen mensen bij mijn ziekbed willen zien die zich verplicht voelen.
Lekker laten sudderen zou ik zeggen. En zelf het goede voorbeeld blijven geven.

Serwe

Serwe

10-08-2011 om 17:50

Herken het niet

Ik herken het niet bij de jongens hier. Zij zouden zeker meegaan. Wat ik bij de jongens wel eens merk is dat ze soms niet de gevolgen van hun acties overzien & de negatieve impact die hun acties soms op anderen kunnen hebben. Wat ik ook wel eens merk ik dat ze dingen vaak vergeten en daardoor soms onaardiger/egoistischer overkomen dan ze het eigenlijk bedoelen. Daardoor zijn ze soms wat onattent.
Echter als ik hun op bepaalde dingen wijs dan zijn ze altijd weer vol berouw en zullen proberen om het goed te maken.

De jongens zouden hier zeker bij oma langsgaan omdat ze ook gewoon heel dol op oma zijn. Heeft jouw dochter geen goede band met oma? is oma niet aardig tegen haar? Misschien speelt er wel zoiets. Is er een bepaalde reden dat ze niet bij oma wil zijn?

Een van de jongens hier heeft ook een enorme hekel aan ziekenhuizen. Toen hij een jaar of 8 was en er een vriendje van hem in het ziekenhuis lag wilde ik graag dat hij er heen zou gaan. Hij wilde niet maar begreep wel dat het voor vriendje heel fijn zou zijn. We zijn dus toch gegaan. In het ziekenhuis greep het hem zo aan dat hij helemaal moest hyperventileren en zelfs is flauwgevallen. Toen pas besefte hoe serieus zijn angst voor ziekenhuizen was. Wat ik dan wel weer heel stoer vond van hem was dat hij het de volgende dag gewoon weer wilde proberen. Het was trouwens niet de eerste keer dat hij in een ziekenhuis kwam maar wel de eerste keer dat de angst echt de boventoon ging voeren. Inmiddels kan hij er iets beter mee omgaan en hij doet echt zijn best om het te proberen maar hij ziet er altijd enorm tegenop. Misschien speelt dat ook bij jouw dochter?

Ik zou met haar gaan praten met waarom ze niet naar oma wil.

Verder ben ik het met je eens dat je soms ook iets moet doen wat je niet leuk vind. Heel vaak zelfs. Er zijn maar weinig mensen die de hele dag dingen doen die ze leuk vinden. Plicht is voor sommige mensen een ouderwets woord maar ik vind dat niet. Soms heb je inderdaad de plicht om iets te doen en speelt het wel of niet hebben van zin geen rol.

Bij oma op bezoek gaan zou geen plicht moeten zijn maar iets wat ze zelf graag willen. Ik zou me er wel zorgen over maken als de band met oma zo slecht is dat ze niet even bij haar langs wil gaan.

In elk geval kan je dochter zeker even de moeite doen om langs te gaan. Ze is al volwassen! Ze zou nu toch genoeg verantwoordelijkheidsbesef moet hebben om gewoon dit soort dingen zonder te zeuren te doen.

jansje

jansje

10-08-2011 om 18:29

Niemand

Dochter heeft lak aan iedereen, is heel erg op zichzelf, altijd al geweest.
Gaat trouw bijna elke week mee naar oma.
Dochter is zo 1 die zich bijna nooit in gesprek mengt.
vind alles oninteressant.
is dan met mobiel oid bezig.
antwoord wel beleefd als je haar wat vraagt.
wil gewoon haar eigen gang gaan.

jansje

jansje

10-08-2011 om 18:32

Moeilijk

ik vind dit heel moeilijk om mee om te gaan\
heb nog dochter en zoon , die jonger zijn als haar.
Hoop niet dat deze dit gedrag gaan vertonen op die leeftijd.
Maar zal ook wel in aard van beestje zitten..
Ze is echt niet bang van ziekenhuizen oid.
Het is gewoon dat ze er geen zin in heeft..
Wil ze haar tijd niet mee verdoen.
Ik vind zo'n instelling nogal wat.. En heb hier ook moeite mee..

Hm, ik vind 18 toch al wat oud voor zulk gedrag. Hoe gaat ze dan om met collega's bij haar bijbaantje/stage? Je kunt niet alleen maar omgaan met mensen die je leuk vindt en uitsluitend doen waar je zin in hebt of wat je de moeite waard vindt.

Dat met oma kan een incident zijn, maar als het altijd zo gaat zou me dat zorgen baren voor haar volwassen leven. Want volwassen is ze kennelijk nog niet, ondanks de leeftijd.

jansje

jansje

10-08-2011 om 21:02

Bromvlieg

ze heeft geen baantje
heeft in supermarkt gewerkt half jaartje, maar dit beviel haar niet, vond ze niets aan, kassawerk..
en na half jaar werd haar contract ook niet verlengt.
stage heeft ze niet.
ze gaat in sept /okt op kamers, en wil dan in die stad bijbaan gaan zoeken...
ik maak me ook zorgen hoor, maar alles wat ik zeg land verkeerd

Oog om oog, tand om tand

Je dochter vindt dat als je ergens geen zin in hebt, je het ook niet hoeft te doen. Ik vind het ook erg egoïstisch en onvolwassen en zou me ook zorgen maken. Ik herken het een beetje, bij jongere kinderen. Ieder mens heeft een eigen karakter en het is even schrikken als je zo`n instelling in je kind ontdekt.
Bij een 18 jarige zou ik toch misschien met daden laten voelen wat haar gedrag zou inhouden.
Ik als moeder heb dan ook geen zin om eten voor haar te koken, haar kleren te wassen of een gezellig uitje met haar te plannen. Ook geen geïnteresseerde vragen over hoe haar dag is geweest. Ik als moeder doe namelijk ook alleen nog maar dingen waar ik zin in heb. Praten erover helpt niet, misschien moet ze het even voelen?
Nee, ik vind het gedrag niet bij pubers passen, of ze moet een enorme hekel aan oma hebben. Zelfs dan zou ik zeker verwachten dat je als 18 jarige toch wat meer inlevingsvermogen hebt.

Dan zal ze het wel ontdekken

een baan vinden valt niet mee als je voor die tijd nog nauwelijks iets hebt gedaan.

Ze gaat studeren in die stad? Zit er een stage in haar studie?

Ik snap dat je je zorgen maakt. Hopelijk wordt ze op tijd wijzer.

jansje

jansje

13-08-2011 om 08:50

Zal ze zeker

Ja, ze zal het zeker ondervinden.
Ze gaat HBO media,informatie en communicatie doen.
Zal toch wel stage inzitten, is altijd met hbo opleidingen.
Was ook wel te hopen, is zeer goed voor haar.
Heeft op Havo ook al 30 uur maatschappelijke stage gedaan. was toen in klas 2..ging toen wel goed , vond ze ook niets aan.
Wat ik haar wel na moet geven, heeft vorig jaar voor de zomer 6 weken 8 uur per dag gewerkt bij bedrijf, vond ze niets aan, maar heeft het wel afgemaakt!! dus er is nog hoop, zat er toen wel in..
Heb haar al zo vaak gezegd dat ze in haar toekomstige baan/stage/bijbaan, ook dingen tegen zal komen wat niets aan is , wat gewoon gedaan moet worden....
ja ze weet het allemaal welll
Toekomst zal het leren.

dihanne

dihanne

14-08-2011 om 15:09

Waarde van familiebanden

Hoi allemaal,

ik denk dat jongeren van die leeftijd de waarde van familiebanden nog niet zo inzien.

op die leeftijd ging ik wel op bezoek bij 'oude' ooms en tantes (oma's had ik niet) maar ook weinig.

als ze nu nog zouden leven, zou ik er meer naartoe gaan, omdat ik nu meer waarde hecht aan familiebanden, en ook ervaren heb dat mensen er over een tijd niet meer kunnen zijn.

herkennen jullie dit?

ik vind zeker dat ze een keertje naar haar oma moet, maar dat zo'n contact voor haar minder waarde heeft, dat snap ik wel.

op die leeftijd leef je vooruit!

groetjes
Dihanne

Controle

In plaats van dochter te confronteren met haar gedrag kun je ook accepteren dat ze haar eigen weg gaat ook in dit soort zaken, dat is ook haar leeftijd om daar een weg in te zoeken en al die oordelen van ouders zijn dan soms juist een sta in de weg om daarin positieve keuzes te maken.
Dus in plaats van een confrontatie kun je haar ook vragen om even mee te tekenen op een kaartje voor oma. En ja, sommige kinderen kost het echt veel energie om een overzicht en controle te krijgen over hun eigen leven en hun relaties vooral als ze daarin gestuurd blijven door hun ouders. Geleefd worden door je ouders omdat bepaalde zaken zouden moeten of horen zou voor mij echt wel een heikel punt zijn.

jansje

jansje

15-08-2011 om 08:29

Annej

klopt , dat gestuurd worden vind ze helemaal niets. kan ik aan haar ogen en gezichtsuitdrukking zien, maar zo doet ze bijna bij alles!!!
Ze gaat ook het huis uit aankomende maanden , samenwonen met vriend.
Denk dat het voor ons beiden goed is..

Asa Torell

Asa Torell

15-08-2011 om 09:49

Jansje

Ik heb het idee dat je dochter ook heel erg vaak merkt hoe je over haar denkt... en dat ze daardoor misschien wel extra in die rol blijft hangen. Ik hoop dat het zal helpen als ze de deur uit is, ik denk het wel! Ze moet dit soort dingen echt zelf als haar eigen probleem en verantwoordelijkheid gaan beschouwen ipv. iets wat haar moeder van haar wil.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.