Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Zomerkoning

Zomerkoning

24-01-2015 om 17:39

Elke dag gezeur over huiswerk

Hier zoon in Mavo 2. Hij kan het makkelijk maar is makkelijk en raffelt zijn huiswerk af. Wij zitten er behoorlijk achteraan en de cijfers zijn voldoende maar matig. Als we het loslaten wordt het zeker niet beter. Ik ben het zo zat elke dag ruzie en gezeur te hebben over het huiswerk maar wil ook niet dat hij onnodig blijft zitten. En een huiswerkklas vind ik zonde van het geld. Hoe krijgen we hem zover dat hij inziet dat hij voor zichzelf leert en niet voor ons?

Angela67

Angela67

24-01-2015 om 17:44

belonen

belonen en laten zien waar de winst zit
korte termijn doelen stellen
dat moet allemaal nog groeien, intrinsieke motivatie voor iets wat over een paar jaar pas belangrijk wordt kunnen ze nog niet opbrengen en ik vind dat ook niet raar.
en tegen de tijd dat hij z'n korte termijn doelen haalt en daar tevreden over is, kunnen jullie samen een stapje verder gaan (dus doel wat verder weg leggen).
hier hielp het om telkens aan te geven dat als hij in de les zich beter zou concentreren en écht het boek er bij zou houden, dat hij dan minder huiswerk thuis had én hij kende het beter. dat scheelde computertijd
gr Angela

bevestigen en herhalen

Misschien heeft het zin om toch maar kalm te blijven herhalen wat de voordelen voor hem zelf zijn om nu zijn tijd te gebruiken voor een opleiding. Het kan altijd nog later maar dan kost het veel meer moeite. Bijvoorbeeld naast je werk of vanuit een uitkeringssituatie. Nu is de tijd waarop kinderen naar school gaan en studeren. Het helpt om goed op te letten in de les. Het kan al helpen als je de dag vooraf even kijkt welke vakken je hebt en even rustig je tas inpakt.
En als je vut hebt doe je ook nog even wat aan lezen en voorbereiden en het maken van huiswerk. In kleine stapjes. Elke stap helpt weer.
Boos worden helpt niet. Het is jammer als hij nu zijn kans niet grijpt. Afstromen kan helpen, zou ik ook niet uitsluiten hoor. Als kind met 2 vinders in zijn neus kader wil doen, doe je dat maar. Daarna kijk je verder.
Maar bevestigen dat het ook heus heel saai kan zijn voor een groeiende puber die met veel meer dingen bezig is dan school, het groeit ook lichamelijk en geestelijk, kan ook helpen.
Houd hem een dagje thuis en ga samen leuke dingen doen. Zorg dat die school niet continue als een molensteen om zijn nek hangt. Alleen op een bepaalde tijd herinner je even aan het huiswerk. Daarna is het ook weer over zonder continue boze blikken. Het is zijn zaak als hij afstroomt. Je blijft aanbieden en helpen.

Zonde?

Waarom vind je huiswerkklas zonde van het geld? Ik vond het een uitkomst en het geld absoluut waard. Ze leren er echt beter huiswerk door maken én het scheelt tijd en frustratie. Dan blijft er automatisch meer tijd over voor leuke dingen waardoor ze vanzelf wat gemotiveerder worden. Althans, zo ging het hier.

Linda K

Linda K

24-01-2015 om 22:10

Een goed begin

kan zijn om te vragen of hij 2 mavo zo leuk vindt dat hij het nog een jaar wil doen.

Barvaux

Barvaux

24-01-2015 om 22:49

Of je koopt hem om met een deel vh geld vd huiswerkklas.

Sukran

Sukran

25-01-2015 om 01:39

Anders benoemen

Al mooie reacties gehad. Die van mij minder praktisch maar ter overweging: wij hebben huiswerk nooit zo genoemd, maar alles bij de naam, of 'wat moet je nog doen voor school'. Alleen al het woord 'Huiswerk' lijkt zo'n gewicht te hebben dat we dat zoveel mogelijk uit de weg zijn gegaan. Zoon kan dingen beter overzien als het in stukjes is opgedeeld. Dus op de lagere school: Welk boekje ga je lezen? Wat moet je oefenen met schrijven? En wat verder: heb je veel te doen voor wiskunde? Het werkt nog steeds omdat op die manier dat hele pakket "Huiswerk' ineens aparte taken zijn die je dus op aparte momenten kunt doen. Op de lagere school leidde het overigens tot ontsteltenis bij vriendjes want zoon vertelde daar dat hij nooooit huiswerk deed. Ja, hij deed wel netjes schrijven oefenen, en boekje lezen, en plaatjes kleuren, maar huiswerk..nee, dat deed-ie niet .
Onderdeel van de boel in stukjes hakken is ook de tijd zetten: een half uur geconcentreerd werken, dan even wat anders, verplicht een rondje om de tafel hinkelen, appeltje schillen, glaasje water, maakt niet uit wat, maar iets om even afstand te nemen en dan weer verder als het nog niet af is.

Zomerkoning

Zomerkoning

25-01-2015 om 10:39

leerwerk

Bedankt voor alle reacties al. Het maakwerk gaat nog wel maar het leren van repetities is lastiger. Hij leest het in 5 min. door en zegt dan dat hij klaar is. Als ik tijd heb verzin ik wel eens vragen voor hem die hij dan opzoekt in de tekst en leert maar ik wil hier geen gewoonte van maken. Hij moet zelf leren uit een tekst te halen wat het belangrijkste is.

Barvaux

Barvaux

25-01-2015 om 10:52

zomerkoning

' Hij moet zelf leren uit een tekst te halen wat het belangrijkste is.'

Als ik nu zeg dat jij zelf maar Chinees moet leren en ik gooi jouw een boek in het Chinees toe, lukt jou dat dan?

Je zoon zal het moeten leren, hij weet niet hoe of hij doet het niet maar door jouw methode gaat hij dat niet leren en dan ben je nu al 1,5 jaar bezig. Ik vind dat je beter aan het begin wat meer tijd er in had kunnen steken zodat je nu zeker wist dat hij weet hoe het moet.

Zomerkoning

Zomerkoning

25-01-2015 om 11:18

Niet te snel oordelen....

Wie zegt dat ik dat niet gedaan heb? Hij wil zich er gewoon snel afmaken....

karin

karin

25-01-2015 om 12:54

Snel vanaf maken

Als je weet dat dit de reden is, waarom blijf je dan tegen hem zeuren over zijn huiswerk? Denk je dat hij zich er dan niet meer snel af wil maken? Kennelijk wil jij niet meer tegen hem zeuren maar om dat te bereiken moet hij iets anders gaan doen.? Je kunt dan toch ook gewoon stoppen met zeuren?
Misschien heb je er meer aan om te kijken wat jij verder nog zou kunnen doen? En de suggesties en ervaringen die hier zijn genoemd serieus nemen. En dan met name de laatste reacties van ervaringsdeskundigen Sukran en Barveax. Die sluiten aan bij mijn ervaringen met 2 zoons (15 en 12). Misschien zit je er namelijk wel helemaal naast met je conclusie dat hij zich er snel wil afmaken….

Ouders testen

en soms krijg ik toch het idee dat niet de kinderen getest worden of ze in staat zijn huiswerk te maken, maar dat ouders getest worden hoe goed ze in staat zijn hun kind te begeleiden in het maken van huiswerk.

Angela67

Angela67

25-01-2015 om 17:21

was dat niet de beste voorspeller van niveau van kind?

het milieu en de daarbijbehorende activiteiten van de ouders? of dat nou precies betekent dat je heel veel helpt of niet, maar ouders en milieu waarin je opgroeit zijn statistisch de beste voorspellers van school-uitstroomniveau.
gr Angela

Doel voor ogen

Tjsa, die o zo irritante woordjes vreemde talen in je hoofd stampen die je een week later weer vergeten bent, werkt wel motiverend ( even door bril van een puber). Maar wanneer een kind weet wat het wil bereiken, wilt een kind er harder voor werken. Een doel voor ogen hebben. Soms bereik je dat door met je kind naar de open dagen van MBO's te gaan. Zodat hij daar de studenten kan horen praten over hun tijd op de mavo en hoe ze nu meer bezig zijn met hun opleiding en wat ze later willen worden. Pubers nemen meer van hun tijdgenoten aan dan van hun ouders.

Verder schrale troost, het aansturen schijnt erbij te horen. Maar ik merk wel dat, toen Facebook en enzo knol -filmpjes hier nog niet leefden, er minder gehamerd hoefde te worden op het geconcentreerd blijven. Probeer te achterhalen wat hem afleidt en stel een doel er tegenover.

Daarnaast worden hier de rapportcijfers beloont met een euro. Een 6 op rapport is een euro, een 7 twee euro. enz.( bij een 5, euro eraf). Die prikkel wilt ook helpen. Als geld iets is was een kind kan prikkelen, waarom dan niet. In de maatschappij werkt het ook zo-.

breinaald

breinaald

27-01-2015 om 15:16

veel huiswerk/minder vrije tijd tot geen /stage.

Beste Zomerkoning. wij hebben een meisje van 15 en half kader 3 VMBO.
ja elke dag huiswerk/weekplanner boorden vol. ook gezeur geweest,maar NU hebben wij het hef in handen genomen, toetsen testen doe ik afvragen elke dag 20 min niet langer. de test indelen in stukjes ook de toetsen.uitrekenen hoeveel dag het zijn tot de dag van test,engels doen we samen. tot nu doen we dit al 2 jaar ,en het werkt op school hebben ze tussen uren voor huiswerk te maken. wiskund e/engels/duits maakt ze thuis .wiskund eis voor haar alleen. wat maakt het uit om met een van "n ouder 5 tot 20 minuten even aan de tafel te zitten. daarvoor in de plaats doen we met goede cijfers 1 a 2 x in de maande samen boemelen door de stad. "n halve dag.moeder en dochter ochtend of middag. maar door de stage en docenten op school.blijft er minder tot geen tijd meer over 3 stages van 3 maanden doen op "t jaar.ze heeft nog 1 jaar ,kader 4. word ietsjes meer tijd voor zich nIET veel. maar gaat wel intussen naar andere school miscchien keuze fotografie. wij hebben ook maar een uitkering DUS hoe wil ze een zaterdag voor zich werken,en of vakantie werk. want de 3e stage moet in de vrije tijd. het is "n jaar van lek me tasje. docenten communiseren niet geven maar huiswerk op. hebben jullie t>V> gekeken? het was op het nieuws dat de docenten minder lesuren moesten doen., kinderen krijge de kans niet om bij te tanken en te ontspannen. en dan krijg je dergelijke spanningen en stres kinderen. ok wij houden ons meisje wel eens thuis om bij te tanken. waarvan ze een halve dag wta leest en maakt huiswerk,de rets van de dag lekker ontspanning. ECHT dat hebben ze nodig. veel succes IK begrijp Uw verhaal.

Ouders & school vormen samen een Educatief Partnerschap

Puber zijn is niet eenvoudig in de Nederlandse maatschappij met een schoolsysteem waarin de nadruk voornamelijk ligt op meetbare resultaten. Keihard en zakelijk worden resultaten met elkaar vergeleken en er wordt daarna meedogenloos "afgerekend". Jij hebt een 7 en jij helaas een 4.. Dat komt aan, zeker als het vaker gebeurt.

Even tijd voor jezelf staat op school niet erg hoog op de prio-lijst. Worden kinderen door school wel voldoende gestimuleerd om hun eigen talenten en kwaliteiten te ontdekken? Worden zij voldoende gestimuleerd om zichzelf een doel te stellen waarvoor zij zich willen inzetten?

Ouders en school hebben samen de taak om de scholieren te begeleiden bij het kunnen dragen van verantwoordelijkheid voor eigen keuzes. Een Educatief Partnerschap tussen ouders en school waar de scholier de vruchten van plukt.

Ouders kunnen als geen ander helpen bij het zoeken naar levenswaarden, drijfveren en talenten van hun kinderen. Daar kun je thuis al heel vroeg mee beginnen.
Als een kind een concreet doel heeft en dus weet waarvoor het leert, en daar vanuit een innerlijke overtuiging verantwoordelijkheid voor neemt, wordt het leren vanzelf leuker en effectiever.

Het Engelse woord responsable is een mooi voorbeeld van hoe taal bruikbare aanwijzingen geeft. Het woord valt uiteen in respons (inhoudelijk reageren) en able (in staat zijn om..). Met andere woorden; Als je inhoudelijk weet waar je het over hebt, ben je in staat de consequenties van een keuze overzien. Dan pas mag van een kind worden verwacht dat het verantwoordelijkheid (responsability) kan dragen voor een keuze.

Ouders hebben op dit moment de meeste invloed op het keuzeproces van hun kinderen. Dat blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek. Weten ouders wel dat zij zo'n belangrijke taak hebben? Zijn zij op die belangrijke taak wel voorbereid?

Om met plezier te kunnen leren en een verantwoorde keuze te kunnen maken, is het van belang dat kinderen zichzelf beter leren kennen. Wat vindt een kind belangrijk in het leven, waaraan ontleent het zijn of haar energie (drijfveren)? Wat komt het kind aan de wereld brengen? Deze zogenaamde zachte, niet meetbare aspecten krijgen op school niet voldoende aandacht. Dit zijn prachtige onderwerpen om samen met je kind te bespreken. Nemen wij daar de tijd nog wel voor? Hoeveel quality-time heeft u met uw kind doorgebracht de laatste maand?

"iets willen zorgt voor de vonk om aan de gang te gaan, iets kiezen "van binnenuit" zorgt voor de brandstof om het te manifesteren" (Daniël Ofman)

Ron Hamelberg, ouder en studiekeuze- en loopbaanbegeleider

Bespreken en Quality time

Ik denk dat als mijn zoon te bewegen is eens in de buurt van zijn ouders te verkeren direct weer naar zijn kamer is vertrokken als hij denkt dat ik iets wil "bespreken". Lekker samen tv kijken of foto's van treinen bekijken, of vandaag bijna allemaal voldoendes op Magister bekijken. De opmerking "Mooi dat je kan zien dat je stevig gewerkt hebt!" is dan het dichtst wat ik bij "bespreken" kom.
Je ouders zijn toch zeker een stelletje zeuren in de puberteit?! Quality time is nu voor vrienden bedoeld.

KGO

KGO

05-02-2015 om 22:26

nav reactie Ron: onze struisvogel hier thuis

Nav de reactie van Ron:
het klinkt heel mooi dat het belangrijk is om thuis te praten over wat het kind belangrijk is.
We proberen hier vaak over te praten thuis met dochterlief (14 jaar). Alleen lijkt het een soort struisvogel die hier niets over wil horen, die geen antwoord op deze vragen wil en kan geven.
Ze vindt het eng, ze weet het niet.
En daardoor heeft ze totaal geen motivatie om wat te doen voor school. Want ja waarvoor doe je dat?
Eigen verantwoordelijk gaat ze uit de weg. Ze heeft nergens zin in en ziet ook ondanks dat we echt daar met haar over praten niet in dat de keuzes die ze nu maakt gevolgen hebben en dat zij degene is die verantwoordelijk is voor de keuzes.

Wat ze het liefste wil, lijkt, is bv goede cijfers halen zonder er iets voor te doen.
Ik vind het zo lastig. Moet je nu streng zijn, dwingen dat ze huiswerk gaat maken (maar ja haar strategie is gewoon geen huiswerk opschrijven in haar agenda, dan is het er niet), mobiel afpakken, ipad verbieden en zo. En dat dan ten koste van de sfeer en nog belangrijker, haar vertrouwen wat ze nu nog heeft zodat ze nu toch wel eens wat verteld. Of uiteindelijk loslaten en dan maar laten stranden (jaartje blijven zitten?).

Kaatje

Evanlyn

Evanlyn

05-02-2015 om 23:09

Eh Ron....

Je verhaal is gebaseerd op een verkeerde spelling. Het is responsible en responsibility. Verder een mooi verhaal en de etymologie kan nog best kloppen, maar het staat wat gek.

Wat wil je later voor werk doen?

Die vraag stellen wij wel eens aan de kinderen. En we vertellen erbij welke banen je krijgen kunt met welke opleiding. Werken als vuilnisman of plantsoenarbeider lijkt onze zoon iets. Nou, dan moet je er even aan trekken dus
Een veelgehoorde vraag van onze puber is: "Waarom moet ik dit leren/ Wat heb ik hieraan?" Je moet het soms uit je tenen trekken, maar het kan de moeite lonen om bv. het journaal samen te kijken 's avonds, om te laten zien wat je hebt aan aardrijkskunde, economie, geschiedenis en maatschappijleer. Of laat hem een plattegrond/schaalmodel maken van jullie huis voor wiskunde. Of stel hem voor hoe stom het is als je verkering hebt en je krijgt een mail vol spelfouten van haar: zou je dan nog evenveel respect voor haar hebben?
(Oké, die laatste is een tikje gemeen.) Zonee: nou, zij voor jou vast ook niet, als jij zo'n mail stuurt. Duis leer fatsoenlijk Nederlands!

Enfin, het blijft kwakkelen. IJver kun je stimuleren en vóórleven. En soms heb je een laatbloeier gebaard
Succes!
Peenvogel

Barvaux

Barvaux

06-02-2015 om 18:53

nou nou

'Of stel hem voor hoe stom het is als je verkering hebt en je krijgt een mail vol spelfouten van haar: zou je dan nog evenveel respect voor haar hebben?
(Oké, die laatste is een tikje gemeen.) Zonee: nou, zij voor jou vast ook niet, als jij zo'n mail stuurt. Duis leer fatsoenlijk Nederlands!'

Volgens mij is dat voorbeeld echt fout want het is de bedoeling dat je naar je peers geen 'standaardnederlands'(vroeger ABN) mailt...

Jeetje Peenvogel.

Heeft respect voor iemand te maken met een mail met spelfouten die je ontvangt?

Fijn dat je zoon vuilnisman of plantsoenarbeider wil worden, dat lijkt hem "iets", of had daar "niets" moeten staan?

Tikje gemeen

Barvaux

Barvaux

06-02-2015 om 22:24

precies

Dit is niet een tikje maar heel erg gemeen, als jij je kind niet aan zijn huiswerk krijgt doe dat dan niet over de rug van elke dyslect in Nederland heen.

Ulla

Ulla

07-02-2015 om 01:02

Vuilnisman

Ik ben altijd zo blij met 'onze' vrolIjke vuilnismannen. Of wordt dit nu gezien als positieve discriminatie

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.