Marieke
19-10-2012 om 12:45
En dan zijn ze 16, en dan..........(alcohol)
Mijn dochter is vorige maand 16 geworden en nu "mag" ze drinken. Gisteravond had ze een feestje en toen ze thuis kwam kon ze nauwelijks op haar benen staan, is vervolgens met kleren aan, alle lichten aan; gordijnen open op bed in slaap gevallen. Vanochtend ontdekte ik dat er op haar balkon gekotst was.
Ik ben zo pissig, dus wacht even met een gesprek. Ik ben wel benieuwd wat jullie afspreken met je 16-plussers.
(het is overigens nummer 2, maar nummer 1 is geen fuifnummer)

oregano
19-10-2012 om 12:54
Bij ons volgend jaar, dus ik ook een item...
Mijn dochter wordt in maart 16 en dat is al meerdere keren onderwerp v gesprek geweest, inderdaad: dan mag ik drinken. Ik kan niet goed inschatten hoe dit zal gaan, ze mag nu met oud en nieuw wel een slokje champagne en op opa's verjaardag (overleden) een slokje. Verder niet. Maar ze heeft wel verteld dat ze laatst op een slaapfeestje Jillz had gehad (5%), en dit gebeurt denk ik wel vaker heel af en toe (denk ik). Ik vond het goed dat ze het ahd verteld maar was het er niet mee eens). Dus als ik zoiets zou meemaken zoals jij nu zou ik ook geschrokken zijn....maar misschien hoort het erbij? Voor een keer? Zodat ze gelijk weten dat dit zo niet fijn is?
Ik heb met haar afgesproken dat ze idd mag drinken als ze 16 is maar wel binnen de perken moet houden..Maarja, hoe was ikzelf op die leeftijd, maar goed dit weet zij verder niet (maar ik wel ☺).
Ik zou met haar hierover in gesprek gaan en je mag best laten zoen dat je geschrokken bent toch? Ik wens je wijsheid en succes!
Groet oregano

miroy
19-10-2012 om 13:11
Zolang
ze onder mijn dak wonen houden ze zich aan de regels van mij.
Regels zijn er niet om je knd te pesten maar ze wijzen op hun verantwoordelijkheden.
Mijn oudste zoon heeft nooit gedronken, toen hij 15 was waren we op een feestje en kreeg hij een pilsje aangeboden, stoer zei hij ja doe maar. Ik zei; howww stop. Mijn zoon is nog geen 16 jaar en krijgt geen alcohol. Anderen keken me raar aan waarop ik heb aangegeven dat hier MIJN verantwoordelijkheid ligt en ik hem daarbij ook te jong vindt om al aan alcohol te beginnen.
Vanaf zijn 16e mocht hij dus drinken, maar dat heeft hij pas later gedaan. Ik heb wel de regel opgesteld, je mag drinken vanaf je 16, maak er geen potje van. Ik wil niemand lazerus thuis zien komen of op moeten halen, daarbij kots en dergelijke wordt zelf opgepoetst. Mijn zoon zei; ja maar als ik kots zie dan moet ik kotsen. Nou jammer dan jongen, jij ruimt het zelf op en niet ik, dan kots je je lijf maar leeg tot er niks meer uitkomt, kun je gelijk alles in 1x oppoetsen.
jongeren worden vaak in vriendengroepen opgejut of als ze al een minderwaardigheidsgevoel hebben gaan ze juist meedoen.
Ik heb al een aantal verhalen gehoord van ouders die dan ook nog lachend vertellen dat hun zoon of dochter strontlazures thuis kwamen en zowat zich in coma hebben gezopen. Nou wees er trots op ouders, als ze straks echt in coma liggen piep je wel anders.
Ik vindt het nog steeds onze taak zolang ze nog thuis wonen hen te beschermen en op hun eigen verantwoordelijkheden te wijzen.
Ik kan dus goed snappen dat je erg pissig bent geweest om het feit dat ze zo is thuisgekomen en ook nog heeft lopen kotsen. Een gesprek is idd denk ik geen slecht idee

Hanny61
19-10-2012 om 13:27
Bij ons
kon onze oudste ook zeer verheugd roepen dat hij op zijn 16e alcohol mocht drinken. We zijn na zijn 15e niet meer zo heel streng non-alcohol geweest (soms een bodempje wijn of een slokje bier), maar we hebben steeds aangegeven dat hij volgens de wet dan wel alcohol mocht drinken, maar dat het niet de bedoeling was dat hij 'los' mocht gaan en dat wij nog steeds de grenzen aangaven. Dus af en toe in het weekend geen probleem, maar geen dronken kots-partijen. Nu is hij 18 en drinkt hij regelmatig. Echte dronkenschap heb ik nog nooit gezien, al heeft hij wel eens aangegeven dat hij een bij een vriend wel dronken is geweest. Bij onze jongste van 15 doen we net zo. Hij was laatst op een feestje en heeft daar één of ander klein glaasje alcohol gehad. Hij vond het niet lekker en verder drinkt hij nooit. Ik verwacht dat hij na zijn 16e het ook nog wel rustig aan zal doen.

Merel
19-10-2012 om 14:27
Uitleggen
Hier heeft dochter het nog niet zo bont gemaakt, maar is wel al eens heel misselijk thuis gekomen (met overgeven) en de dag erop enorm brak. Toen was ze wel voor een gesprekje vatbaar. Gevraagd hoeveel ze had gedronken en wat allemaal. Het bleken 3 drankjes te zijn geweest, maar wel 3 verschillende. Uitgelegd dat je juist daar vaak ziek/misselijk van wordt, dat ze het bij een soort moet houden en dat 3 drankjes over het algemeen méér dan genoeg is. Dochter houdt zich hier nu aan, heeft trouwens helemaal geen geld om veel drankjes te kopen maar bij feestjes bij mensen thuis drinkt ze ook regelmatig alleen limonade.
Je zou ook nog aan je dochter kunnen vragen hoe het feestje was, misschien herinnert ze zich wel niets meer (dat lijkt me heel naar om mee te maken) en hopelijk maakt dat indruk, wat heb je gedaan op dat feestje, misschien wel heel mallotig? Hier was het gezamelijk kijken naar de dronken escapades van de oh oh cherso gangers ook een mooie les, zo willen ze er nóóit bijlopen.

Marieke
19-10-2012 om 14:47
Hoe trek je de grens voor een 16 plusser?
Ik heb net even met haar gesproken. Ze gaat vanavond met haar vriendinnen pizza eten in de stad en we hebben afgesproken dat ze om 10 uur thuis is en dat we het dan nog even over afgelopen nacht gaan hebben.
Ik heb haar verteld dat ik daar niet blij mee was en ook gewoon teleurgesteld. Zij had hier alle begrip voor en was poeslief, dus ik vermoed dat zij ook niet zo blij is met de situatie en zichzelf.
Voordat zij 16 was, was de grens duidelijk. Geen drank was de norm, maar nu is het vager. Ze "mag" drinken, maar hoeveel en hoe pak je dat aan. Van mij mag ze niet lazarus thuis komen en dat snapt zij ook, maar dan nog ligt er veel tussen niks en lam. Ik merk dat mijn pubers behoefte hebben aan duidelijke heldere normen en regels, maar hoe geef je die voor alcohol?
Ik ben benieuwd wat jullie met je 16-plussers hebben afgesproken. En heel ouderwets maakt het mij ook uit dat het een meisje is, want ze is gisteravond wel stomdronken over straat gegaan (geen idee of ze alleen was of niet). Het maakt haar veel kwetsbaarder tegenover kwaadwillenden.

Merel
19-10-2012 om 15:27
Onze regels
We hebben hier een paar regels (tot nu toe) want soms komen er aanpassingen of aanvullingen ter sprake:
-niet alleen naar huis na 23.30 uur (ze drinkt alleen op feestjes, áls ze al drinkt, nooit zomaar bij vriendinnen) dus samen naar huis met iemand. Haar vriendin woont 1 straat verder, vriendje in een ander dorp maar hij mag altijd blijven slapen bij feestjes, of ze slapen bij hem, samen uit samen thuis dus.
-advies hier is dus maximaal (liefst minder) 3 alcoholische drankjes, van één soort, niet door elkaar drinken. (ladderzat zijn is in haar vriendenkring not-done, dat scheelt ook.)
-geen drank op schooldagen.
Dat was het omtrent drank en uitgaan zo ongeveer wel geloof ik.

Silone
19-10-2012 om 16:05
Wij hanteren de taptoe-regels
En dat is tot nu toe nog steeds erg goed gegaan. Ik hoop maar dat zoon zijn verstand erbij houdt. De regels zijn duidelijk.

skik
19-10-2012 om 17:24
Onze regels
Grappig dat zoveel jongeren, n.a.v. de campagne' tot 16 geen druppel' en het verbod op het verkopen en schenken van alcohol aan kinderen onder de 16, denken dat ze ineens mogen drinken als ze 16 worden.
Onze regels zijn: van ons krijg je geen drank. En we willen ook niet dat je het ergens anders drinkt. Dat eerste, daar zijn we zelf bij. Ze krijgt van ons geen glaasje wijn bij het eten, ook niet als ik het zelf wel neem (bijna nooit). Alleen op haar sweet sixteen feestje hebben we een bescheiden hoeveelheid in huis gehaald. We zijn er natuurlijk niet bij als dochter uitgaat (max. 1 x per maand), of een feestje met vrienden heeft. Voor ze daar heen gaat zeggen we altijd dat we niet willen dat ze drinkt. Daar zal ze zich vast niet aan houden, maar ze zal wel zorgen dat het binnen de perken blijft, omdat ze weet dat we hartstikke boos worden en daaraan consequenties zullen verbinden als ze alleen al aangeschoten thuis durft te komen.
skik

Kaaskopje
19-10-2012 om 23:49
Inmiddels ouder
Mijn dochters zijn inmiddels een aantal jaren verder, maar toen ze 16 waren hebben we ze de vrijheid gegeven op drank- en stapgebied. Natuurlijk niet in de zin dat ik het nergens meer over had en heb, maar ze mochten drinken en uitgaan tot drie uur. Tenzij ze zich enorm goed kunnen beheersen, heb ik nog nooit iets van overdaad opgemerkt.
Hoewel ik natuurlijk ook vind dat ze zich niet ladderzat moeten bedrinken, denk ik niet dat ik er niet zo boos op had gereageerd. Ik ben ook jong en af en toe dom geweest, dus vanuit die ervaring zou ik er met mijn dochters over praten. Het was dom, volgende keer anders.

Kaaskopje
19-10-2012 om 23:50
Foutje
Denk ik niet dat ik er nét zo boos op had gereageerd... had het moeten zijn.

Marieke
20-10-2012 om 00:28
Mixdrankjes
Ik was boos (vooral toen ik de was ging ophangen en tot mijn enkels in de kots stond), maar ik heb niet boos tegen haar gereageerd.
Ik heb met haar gepraat. Ze had (voor het eerst) mixdrankjes gedronken en voelde haar grens niet aankomen. Ze is niet alleen naar huis gekomen en eenmaal thuis steeg de alcohol pas echt flink naar haar hoofd (feest was op 5 minuten fietsen, maar er ligt een park tussen). Waar ik erg van geschrokken ben is dat zij zich maar heel vaag herinnerd dat zij overgegeven heeft; ze was dus echt ver heen. Ze is overigens zelf ook behoorlijk geschrokken en vind het vooral heel stom (en niet-cool). We hebben het er morgen verder over.
Wij hebben haar herhaaldelijk tegen mixdrankjes en sterke drank gewaarschuwd, maar blijkbaar moet zij het toch eerst zelf ondervinden hoe het werkt.

Marieke
20-10-2012 om 00:31
Niet cool
Overigens is het in haar vriendinnengroep ook suf en niet cool om jezelf lam te zuipen. Zij schaamt zich en is blij dat ze op het feest zelf niet overduidelijk lazarus was. Het is pas aan het eind mis gegaan.

skik
20-10-2012 om 08:52
Grens niet voelen aankomen
Dat voelen pubers vanwege hun weinige ervaring met drank ook helemaal niet, hun grens. Druk haar daarom op het hart dat, als ze al drinkt, ze het bij maximaal twee drankjes laat.
skik

albana
20-10-2012 om 11:14
Ook wijzen op verantwoordelijkheden
Hier écht pas na hun 16de. Geen sprake van probeersels op hun 15de. En na hun 16de moet het wel verantwoord blijven. Ze moeten niet van hun fiets vallen als ze naar huis komen, niet zonder portemonee omdat ze niet meer weten waar ze die gestopt hebben (op de bar laten liggen ofzo), niet in een dronken bui zomaar door 'iemand' naar huis laten brengen die daar misschien misbruik van maakt en zelf de trap nog zonder veel kabaal op kunnen lopen.
Dus is het ook nooit gebeurd. Wel 1 keer enorm van de kaart geweest ook door verschillende dingen door elkaar, maar meteen naar huis gebracht door vriendinnen (was nog vrij vroeg) en hier meteen een groot bord eten gegeten en naar bed was toen al wel 17. Later baalde ze als een stekker dat ze het hele feest 'gemist' had. En zo erg dat ze moest kotsen en de volgende dag brak was, was het niet eens. Nooit meer voorgekomen, toen wist ze haar 'grens'.
Ook in haar vriendengroep is het 'not done' om stomdronken te worden en enorm geluk dat deze groep erg goed op elkaar 'past' bij uitgaan. Ze zouden elkaar nooit laten zitten en zorgen voor elkaar.
groeten albana

Vic
20-10-2012 om 12:30
Ja, dat klopt ook wel
Ik denk dat je het een keer moet meemaken om te weten dat je de volgende keer niet dat ene drankje erbij moet nemen. Liever niet op je 16e natuurlijk, maar als je niet weet hoe rot het voelt om licht te worden in je hoofd of een kater te hebben, kan ik me voorstellen dat je het onderschat. Ik begrijp ook werkelijk die gasten niet die zich elk weekend tot kotsens toe volgieten ;-(
Mijn kinderen mogen niet drinken tot hun 16e, en ik hoop van harte dat ze die leeftijdsgrens optrekken tot 18. Gelukkig wordt er op school ook regelmatig aandacht aan besteed en is mijn dochter nu nog tegen alles wat slecht is voor de mens (alcohol, drugs, roken, seks haha).

Ginny Twijfelvuur
20-10-2012 om 13:47
Het is net alsof, omdat het van de overheid op 16-jarige leeftijd, ouders er dan niks meer over te zeggen hebben.
Hier tot 16 jaar geen druppel en daarna verwacht ik ook een gematigd gedrag. Wij laten ons ook niet helemaal vollopen en zo moeten zij het ook doen. Dus drinken prima maar dan wel met mate. En dat bouw je dus op, dus dan begin je met 1 biertje en dan kijk je hoe je je voelt en dan evt. nog een tweede en dan is het voor die keer wel weer genoeg geweest. En zo leer je langzaam waar je grens ligt. Dat lijkt mij veel beter dan de andersom benadering....
Ik vind het echt absurd om te denken dat als je mag drinken dat je dan ook meteen zat moet worden.
Die zou van mij dus echt wel even thuis mogen blijven.
En als ze 18 zijn, dan vind ik het verder allemaal wel prima. Mits ik er geen last van heb. En kost op het balkon vinden, vind ik zeker lastig

Tihama
20-10-2012 om 14:00
Neiging
Ik heb de neiging om er liever 21 van te maken. Alcohol is gewoon slecht voor hersenen in ontwikkeling. Het remt vooral die delen van de hersenen die je nodig hebt voor impulsbeheersing. Daarom werkt alcohol zo slecht bij kinderen: door de alcohol rem je de ontwikkeling van dat deel van de hersenen dat je impulsen beheerst en doordat je je impulsen slechter beheerst, drink je meer, waardoor je.....
Een keer communiën en je IQ daalt met 10 punten. En nee, dat herstelt niet meer.
Zoon is nu 15. Hij maak regelmatig grapjes dat hij wel een slok wil nemen, nu al. Ik verbied dat overigens. Ik zou het liefste willen stellen dat hij voor zijn 18e helemaal niets drinkt, maar ik heb het idee dat ik dit moeilijk overeind kan houden.
Dus bedankt voor het draadje. We hebben het er de afgelopen jaren wel regelmatig over gehad, maar nu komt het moment dichterbij dat de buitenwereld de grens niet meer hanteert.
Hier wordt trouwens bijzonder matig geconsumeerd. Ongeveer gemiddeld 1 glas per week. In huis zou het dus heel vreemd worden als zoon vet aan het bier zou gaan, terwijl pa en moe aan de spa zitten. En buiten de deur: dat is dus de uitdaging.

mirreke
20-10-2012 om 15:07
Dochter is net jarig geweest.
Ze mag van ons geen alcohol nuttigen. Gewoon, net zoals ze niet mag stelen. Iets wat je uitlegt, uitdraagt, bespreekt met elkaar. O.a. Dat het zo slecht is voor het puberende brein, maar ook dat je met alcohol op snel de kans loopt de controle over jezelf te verliezen, en wat daar nou zo leuk aan is, dat het gevaarlijk is. Vanavond 'sweet sixteen' party. Zonder alcohol. Ik ga geen alcohol voorzetten aan pubers.
Overigens zit ik ook met de energy drink in mn maag. Is ook slecht voor de gezondheid maar oefent schijnbaar ook aantrekkingskracht uit op jeugd. Ik hoop op een verbod.
mirjam op haar ipad

Tihama
20-10-2012 om 22:22
Ipad
Echt: ik word gek van die spellingsaanpakker van I-pad
Lees ik net in mijn vorige posting:
"Een keer communiën en je IQ daalt met 10 punten. "
Communiën???? Ik bedoelde natuurlijk comazuipen. Pfff
Tihama

Kaaskopje
21-10-2012 om 00:16
Stelen?
Mirreke, je zet drinken en stelen toch niet op een lijn? Alcohol nuttigen is nog steeds geen crimineel gedrag
Uiteraard vind ik ook dat drankmisbruik niet goed is. Teveel drinken is slecht voor iedereen en voor puberhersens zeker. Maar ik vraag me bij sommige reacties af wat de eigen ervaring is met alcohol?
Ik heb zoals ik schreef mijn dochters vanaf hun 16de de vrijheid gegeven om te drinken, maar in de praktijk viel het toen ze 16 waren nog heel erg mee met wat ze dronken. Ik heb af en toe het gevoel dat ze beter weten hoe ze met drank om moeten gaan, dan ik in mijn jonge jaren. De eerste keer dat ik 'los ging' was ik meteen vreselijk aangeschoten. Ik had alles door elkaar gedronken en niemand die mij verteld had dat je dat beter niet kon doen.

albana
21-10-2012 om 10:50
Ja er is meer openheid
Ik heb ook het idee dat er tegenwoordig meer 'openheid' is over wel/niet drinken en dat het ook meer geaccepteerd wordt dan toen ik jong was. Ik houd niet van alcohol, tenminste niet van de reguliere vaakgedronken drankjes (bier, wijn etc.). Ik vind ze gewoonweg niet lekker, niet lekker smaken en ze vallen me ook niet lekker in de maag. Na 3 slokjes heb ik al genoeg gehad bij wijze van spreke en dat is niet omdat ik dan al 'brak' ben. In mijn jeugd werd het me met regelmaat opgedrongen, niet door mijn ouders, die drinken ook gematigd, maar door mijn vriendengroep of door andere leeftijdsgenoten. Van kapotte hersencellen had toen nog nooit iemand gehoord en de bob zijn was toen nog in een beginfase en werd geloof ik ook niet helemaal serieus genomen en dat was zowiezo voordat ik mijn rijbewijs had (pas met 21ste gebrek aan geld voor lessen). Dus zat ik met regelmaat ondanks al mijn tegenwerpingen 'gezellig' mee te doen. Heel wat plantje en grasveldjes hebben van mij in die tijd een scheut wijn of bier gehad. Ik 'moest' meetoasten op verjaardagen en feesten....en was écht,écht de enige die het niet lekker vond (zo herinner ik mij het). De drankjes die ik wel lekker vond waren te duur en daarvan dronk ik er dan ook nog maar maximaal 1 (als het er al was) omdat ik dan genoeg ervan had.Ik ben zelfs een keer net aan 'brak' geweest, terwijl ik het eigelijk niet eens wilde drinken....onder aanvoering van vriendin die dolverliefd mij verweet dat ik niet moeilijk moest doen en mee moest doen. Het werd pas écht beter toen ik mijn rijbewijs had. Toen mocht ik boppen....en dat was volgens mij vooral omdat ik toch altijd al moeilijk deed als er gedronken moest worden, meer nog dan dat iemand dat zo belangrijk vond (niemand dus). Het was vooral een goeie smoes voor mij.
Tegenwoordig weten ze wel dat je hersenen eronder te lijden hebben (voorlichting op school), is rijden met alcohol op écht enorm not-done (tenminste bij de jeugd die ik ken) en helemaal dronken worden zodat je raar gaat doen ook. Ouders letten er ook beter op en houden de boel beter in de gaten. En volgens mij is de druk in groepen onderling ook veel minder. Oudste gaat ook wel uit en drinkt dan bewust niet. Omdat ze dan de dag erna moet werken ofzo (vanaf 12.00 uur, dus uitslapen kan alsnog) en dan d'r kop erbij wil hebben of nog moet leren of gewoon geen zin heeft. Dat is geen enkel probleem, daar doet niemand moeilijk over....
Ik ervaarde dat toch heel anders.
groeten albana

Vic
21-10-2012 om 15:49
Tihama (o.t.)
Haha ik dacht dat dat een of andere drankterm was die ik niet kende

Ginny Twijfelvuur
21-10-2012 om 21:47
Ik ook...
Heb nog even zitten bedenken wat dat dan zou moeten zijn, dat communiën...

Tihama
21-10-2012 om 23:06
Communien
Ik moest wel opeens aan het Goede Doel denken: "Je kunt best vinden dat de man die gelooft zichzelf vrijwillig van verstand heeft beroofd".
Dan klopt het wel weer dat je 10 IQ punten kwijtraakt door ter communie te gaan
Tihama

Marieke
21-10-2012 om 23:15
Misbruik is fout, maar alcohol op zichzelf....
Ik drink alcohol en mijn man ook. Wij zijn van het bourgondische soort en bij goed eten hoort een goed glas wijn. Alcohol geheel in de ban doen is dus een brug te ver in onze opvoeding. Bovendien gaat zij over 1,5 jaar waarschijnlijk het huis uit en dan moet zij haar eigen norm stellen. Ik kan er nu wel heel strak in gaan zitten over wat er "onder mijn dak gebeurd", maar ik wil haar graag iets meegeven voor de tijd dat zij op eigen benen staat.
Behalve de mixdrankjes was er nog iets dat mis ging op die avond. Het duurde vrij lang voor het feest op gang kwam, maar toen het eenmaal los ging was het ook feest. Dus iedereen dansen en bloedheet in de kamer, waarop mijn dochter dorst kreeg en snel achter elkaar wat drankjes wegdronk. Dus behalve een maximaal per avond ( 3 lijkt mij heel verstandig) is om en om alcohol met water/fris ook wel een handige voor een avond feest, naast de tip om niet je dorst weg te drinken met alcohol en je verre te houden van mixdrankjes en gedistilleerd.

Fiorucci
22-10-2012 om 09:58
Marieke
Het een sluit het ander toch niet uit? Je kunt zeggen: nu niet en toch iets meegeven voor de tijd dat ze op zichzelf gaan wonen.

Marieke
22-10-2012 om 21:40
Kweet niet hoor
Misschien is mijn dochter de enige puber die denkt dat zij volkomen bullet-proof het eeuwige leven heeft, maar met feitjes over hersencellen ga ik haar echt niet overtuigen. Deze meid zit met prachtige cijfers als 16 jarige in 5 gym en vindt dat ze genoeg grijze cellen heeft.
Het sociale aspect zal meer hout snijden verwacht ik. En voor de ouders die op zero-tolerance zitten vraag ik mij af hoe zij menen te weten dat hun kinderen zich hier buitenshuis hier ook aan houden. Probleem is dat je er dus niet bij bent en dat zij (of althans mijn dochter) je er ook buiten houden. Dat is prima, maar waar zij vrijheid krijgen moeten ze ook laten zien dat ze het weten te hanteren. Wat dat betreft is dochter weer terug bij af. Tsja en jezelf als voorbeeld stellen terwijl je geen alcohol lust komt mij ook een beetje flauw over en volgens mij kijken het gros van de pubers hier ook dwars door heen.
Haha, ik begin mij hier al een ontaarde ouder te voelen omdat ik, o gruwel, alcohol drink. Maar als ik de statistieken moet geloven ben ik toch echt niet de enige in het land.

Ginny Twijfelvuur
22-10-2012 om 23:00
Nou
Ik snap de moeder van mijn vriendje van vroeger nu een stuk beter.
Die kon heel erg op hem mopperen als ze het idee had dat ie een tikje teveel op had. En die was toen toch al 18+.
En het werkte toch wel. Een beetje.
Meer moet het ook niet zijn denk ik. Je bent er niet bij als ze opstaan gaan, maar je bent er wel bij als ze thuiskomen en daar moet je het mee doen. 16 jaar en straalbezopen is wat mij betreft geen combi. Die is dan blijkbaar nog niet toe aan de vrijheid. Dus dan moet je dat een beetje inperken.

Tihama
22-10-2012 om 23:23
Uitleg
Ik geloof best dat er een hoop pubers zijn die graag met hun gezondheid spelen. Mijn zoon is inmiddels 15, maar die taalt er niet naar.
Ik heb even gezocht naar een oude posting van mij, waarvan ik begreep dat die ook bij andere kinderen goed werkte:
Misschien kan een ander hem nog gebruiken.
Titel: Het waarom in begrijpelijke taal voor tieners
Rubriek: Algemeen Ouderschap
Datum: Ma, 26 November 2007 12:23
Afzender: Tihama [adres bekend bij de redactie]
Ik denk dat veel kinderen best sommige dingen willen laten als ze maar weten waarom ze het moeten laten. Opmerkingen in algemene zin als "dat is slecht voor je" landen volgens mij niet voldoende.
Ik had laatst een uitgebreid gesprek met de 14-jarige dochter van een vriendin van mij. Ze had geen idee waarom alcohol slecht zou zijn en ja, ze dronk het. Per slot van rekening dronk haar moeder ook aardig wat wijn en zij was net zo groot als haar moeder, dus…. Ik heb haar toen uitgelegd hoe hersenen zich ontwikkelen.
Je kunt je hersenen bij de start vergelijken met een plattegrond van Nederland, waarbij er nog geen snelwegen zijn. Er zijn wel plaatsen en kleine verbindingswegen. Je hersenen versterken eerst de veelgebruikte verbindingswegen. Een karrespoor wordt een asfaltweg. Er komen nieuwe, snellere verbindingen tussen plaatsen. Doorsteekjes. Uiteindelijk maken je hersenen een soort snelwegennet voor die verbindingen die je echt het hardste nodig hebt. Je hersenen blijven zich ontwikkelen tot je rond de 18 bent.
Alcohol gaat dit proces tegen. Als je als tiener regelmatig alcohol drinkt, dan worden er stomweg minder (snel-)wegen aangelegd. Als je als volwassene teveel alcohol drinkt, dan worden er wegen beschadigd, waardoor er sommige verbindingen weg gaan vallen. Dat is het risico van te veel drinken door een volwassene.
Maar voor een tiener is het erger: de weg wordt gewoon niet eens aangelegd. En als je eenmaal door de puberteit heen bent, dan kunnen er nauwelijks geen nieuwe wegen meer aangelegd worden. Die bouwplannen voor dat soort projecten zijn dan namelijk weg. Dat is onderdeel van het opruimsysteem in de puberteit. De dingen die je niet meer nodig hebt worden dan weggegooid. Het bouwplan van je hersenen kan dan alleen nog maar kleine herstelwerkzaamheden meer doen.
Het gevolg van teveel drinken in je tienertijd is dus letterlijk dat je jezelf minder slim laat worden (en met een beetje pech zelfs dommer dan ervoor).
Op diezelfde manier heb ik het mijn kinderen uitgelegd. Mijn zoon van 10 zag laatst een programma over die opruimacties van je brein (hij is verslingerd aan Discovery, National Geographic) en hij vroeg al bezorgd of je dan na de puberteit dommer bent. Ik heb er goede hoop op dat hem deze achtergrond genoeg zal helpen.
Ik heb geen idee of het uiteindelijk zal werken, maar het viel me wel op dat bij dat meisje van 14 blijkbaar wel wat muntjes vielen bij mijn uitleg. Ze zei me ook dat dit de eerste keer was dat ze hoorde waarom alcohol slecht was. Ik denk niet dat het de eerste keer was, maar ik denk dat ze het nu beter voor zich kon zien dan met de opmerkingen 'het tast je hersenen aan'.
Tihama

Tihama
22-10-2012 om 23:37
Onderzoek
Het blijkt toch dat kinderen die thuis te maken hebben met zero-tolerance veel minder drinken.
Als je namelijk wel mag drinken, en je drinkt er 6, dan kun je best een smoesje verzinnen dat het er echt maar 2 waren.
Maar als je er 0 mag, dan kun je 6 echt niet meer verklaren.
Je moet je dus alleen al wat inhouden om thuis nog betrouwbaar te kunnen liegen
Overigens: ik lust best alcohol, sterker nog: ik vind verschillende likeur en wijn erg lekker, maar ik heb een hekel aan het effect. Na 2 glazen dan voel ik mezelf licht worden in mijn hoofd. Ik weet ook hoe dat komt: omdat ik zelden alcohol drink is het aantal enzymen in mijn lever om het af te breken ook laag. Iemand heeft me wel eens geadviseerd om vaker en meer te drinken, want dan stijgt dat enzymniveau, waardoor je meer kunt drinken voor je de alcohol voelt. Iets in die redenering leek me onlogisch
Tihama