Marjolein
03-02-2012 om 20:08
Eruit gestuurd....
Vanmorgen begon ik positief met kleine lichtpuntjes in een draadje hierboven. Nu dit.
Oudste is sinds november ineens duidelijk een puber met al het bijbehorende gedrag. Ook op school al een tijdje een slechte houding in de klas. Echt een hang puber, sloom, niet meedoen. Op zich een normale ontwikkeling, voor ons en zijn docenten niet te volgen. Hij was altijd een verschrikkelijk braaf ventje, dat moest ook wel door zijn ernstige dyslexie, maar daardoor viel hij buiten de boot bij vrienden.
Nu zit het met die vrienden inmiddels helemaal goed. Zelfs verkering. Maar met de docenten niet. Tijdens het mentor gesprek werd ik negatief verrast door de klachten van de leraren over zijn houding.
Daarna hebben we een gesprek gehad en afspraken gemaakt. Hij moest zijn houding verbeteren in de klas. Voor een braaf kind doet een leraar wel wat extra moeite, voor een zeurpuber niet. Leraren zijn ook net mensen Zo ver begreep hij het helemaal. Afspraken op papier gezet, officieel met handtekening en sanctie bij niet nakomen: Huisarrest en inleveren mobiel.
Ik dacht serieus dat het zou helpen en dat het nooit zover zou komen. Naief? Zeker!
Nu heeft hij dus huisarrest en zijn mobiel ingeleverd. Zover was het bekend. Maar nu de termijn, zover hadden we nog niet nagedacht. Ik vind dat een zware straf en 1 week lang genoeg. Puberpapa vindt dat 2 weken het minimum is, dit gedrag moet duidelijk in de kiem gesmoord worden.
Wat vinden jullie???

Marjolein
03-02-2012 om 20:33
O ja,
ik vergeet de aanleiding, waarom hij eruit gestuurd is.
Ze deden een project waarbij ze met spaghetti een brug moeten bouwen. Toen ze binnen kwamen lag de vloer vol, dat moesten ze eerst opruimen. Uiteraard werd er ook in deze klas gegooid met de spaghettien gooide puber terug. "iedereen gooide en ik gooi 1x en dan doe ik het ineens en moet ik eruit" Kortom: Een en al puberverontwaardiging.
Kluns dat hij is.

Primavera
03-02-2012 om 22:54
2weken te lang
Een straf hoeft niet lang te zijn als hij maar gevoeld wordt.
Voor jullie is het waarschijnlijk de druppel van meer dingen bij elkaar, voor je puber 'alleen maar' voor die laatste keer.
1 week lijkt me lang zat.

Soms-met-handen-in-mn-haar-maar-nu-niet
04-02-2012 om 00:16
Negatieve wolk van 2 weken?
Het is goed mogelijk dat je man en jij gaan zitten snakken naar het einde van die 2 weken.
Het is een erg lange periode en je puber zal zeker nog niet de kracht hebben om zijn straf met opgeheven hoofd en dito humeur te dragen. Dan is 2 weken wel érg lang.
Ik zou het zelf gooien op 1 weekend niet uit en 3 dagen mobiel inleveren. Punt gemaakt. Klaar.
Smhimhmnn

Poezie
04-02-2012 om 09:10
Belachelijk!
Je straft een leerling niet thuis voor iets wat ie op school heeft gedaan. Dat zoeken ze daar maar uit hoor! Wél vind ik dat je met hem erover moet praten, desnoods tot in den treuren (is misschien ook een straf )
Gr. Poezie.

Poezie
04-02-2012 om 09:19
Duidelijk
"Ze deden een project waarbij ze met spaghetti een brug moeten bouwen. Toen ze binnen kwamen lag de vloer vol, dat moesten ze eerst opruimen. Uiteraard werd er ook in deze klas gegooid met de spaghettien gooide puber terug. "iedereen gooide en ik gooi 1x en dan doe ik het ineens en moet ik eruit" Kortom: Een en al puberverontwaardiging."
Het lijkt me duidelijk dat deze leerkracht niet goed heeft nagedacht over de opdracht én deze klas niet goed aankan. Dat is zijn probleem, hij moet zichzelf dat aanrekenen en daar wat aan doen.
Gr. Poezie.

Jerita
04-02-2012 om 09:30
Nou poezie
Ik ben het niet nmet je eens dat er thuis verder geen sancties volgen ivm. overlast op school. Ik vind dit niet alleen een probleem om bij school te laten. Lekker makkelijk en voor je kind ook want ach, alleen een gepprekje met pa en ma, als dat alles is..... Ik vind het meer afschuiven op.....
@ Marjolein: ik zou ook voor een week gaan en hopelijk heeft ie er dan wat van geleerd.

Poezie
04-02-2012 om 09:39
Over afschuiven gesproken....
Die leraar bedenkt een opdracht die niet goed uitpakt. Gezien die leraar geacht wordt een proffesional te zijn, moet hij daar zelf wat mee doen. Als een kind een structureel probleem heeft (waar iedereen ten allen tijde last van heeft) vind ik het een ander verhaal. Natuurlijk moet je als ouders zijnde hier iets mee doen, maar straffen hoeft niet 2x en zeker niet op de verkeerde plek.
Gr. Poezie.

Fiorucci
04-02-2012 om 10:09
Jerita
Er is ook nog zoiets als een stevig gesprek natuurlijk. Maar sancties horen op school.

FayW
04-02-2012 om 10:26
Erg lang
Een week huisarrest vind ik al veel. Wat gaan jullie doen bij ernstigere vergrijpen?
Aan de andere kant hebben jullie dit samen zo afgesproken, dus dan moet je het ook zo doen. Maar zeker geen twee weken.

mirreke
04-02-2012 om 12:37
Eens met poezie
Ik zou vooral proberen regelmatig met je zoon in gesprek te gaan. Overigens, dit gaat ook weer voorbij. Hier zeer herkenbaar, eenzelfde puberzoon. Maar het gaat alweer beter, de cijfers gaan omhoog, de band met de docenten wordt weer beter, en vooral, ik neem hem serieus. Tuurlijk heeft hij last van puberverontwaardiging, maar het is wel zijn visie. Laat hem in zijn waarde, en probeer vervolgens hem uit te leggen wat voor indruk hij met zijn houding op docenten maakt.
En straffen voor iets wat op school gebeurt vind ik ook bizar. Leuk idee van een docent, brug van spagetti, maar dan moet je wel orde kunnen houden, of het gegooi en gesmijt met een grap kunnen oppakken.

Snuggle's
04-02-2012 om 12:37
Weekend
Ik zou dit zelf niet erg genoeg vinden voor nog meer straf thuis, maar aangezien je dit afgesproken hebt moet je wel. Een weekend vind ik meer dan genoeg. Best al lang voor een puber om zonder mobiel te zitten en niet weg te mogen.
Twee weken zou ik echt belachelijk vinden. Dan moet er toch wel iets echt veel ergers gebeurt zijn.

mirreke
04-02-2012 om 12:52
Even nog wat anders, je schrijft iets heel positiefs
namelijk dat hij nu vrienden heeft en zelfs verkering. Ik zou daar heel blij mee zijn.
Hebben jullie trouwens thuis die afspraken met handtekening op papier gezet, of via en met school? Ik zou dat thuis dus echt niet op die manier aanpakken.
Wij hebben min of meer hetzelfde gehad met zoon, wel samen met school een gesprek gehad, maar de afspraken en de verantwoordelijkheid zijn gemaakt tussen en liggen bij zoon en school.
'Ben je mal,' zei zijn mentrix tegen mij. 'zorgen jullie er maar voor dat je een goede band houdt met je kind, wij pakken dat leren wel aan.' Heel verfrissend vond ik dat, gaf met veel rust.
Wel vraag ik hem of hij wel huiswerk heeft gedaan, moet dat eerst doen. Maar de cijfers worden alweer steeds beter... En thuis nauwelijks meer stress.
Ik zou je kind helpen, niet straffen maar helpen. Die sanctie, staat dat expliciet op uitgestuurd worden, of op slechte cijfers?
En wat doen jullie dan om te voorkomen dat het mis gaat, of moet hij zelf alles doen?
Nogmaals, ik zou heel erg blij zijn met vrienden en vriendinnetje. Dat is alvast iets.

Maylise
04-02-2012 om 13:05
Eruit sturen
Volgt er op school bij het er uit sturen geen straf vanuit de school? Mijn zoon is er ook wel eens uitgestuurd en dan moet je drie uur terugkomen op de vrije zaterdag als straf. Ik geef hem dan geen extra straf. Hij heeft immers al straf gehad. Als er echt structureel iets aan de hand is dan gaan we daar over in gesprek.
Om eerlijk te zijn vind ik dingen als met spaghetti gooien of andere soortgelijke geintjes niet zo dramatisch. Logisch dat ze er voor uitgestuurd worden of na moeten blijven maar ik zou daar thuis verder niet zoveel aandacht aan besteden. Dat zijn van die typische kwajongens dingen. Niet iets waar ik me nou echt zorgen om zou maken. Terecht overigens dat ze op school daar straf voor krijgen want tuurlijk mag het niet maar niet serieus genoeg om thuis er verder op in te gaan.

Mariekje
04-02-2012 om 13:35
Hier
Mijn dochter van 14 3 vwo is dit schooljaar 2 keer er uitgestuurd. En al die twee keren voor te veel kletsen. Als mijn dochter er uit wordt gestuurd dan praat ik met haar. Zelf straffen zal ik niet geven aangezien ze al op school straf heeft gehad (plein vegen,strafwerk). Vind wat jou zoon heeft gedaan ook niet echt zo erg zoals eerder werd aangegeven echt qwa jongens gedrag. Gewoon een goed gesprek.

Een docent
05-02-2012 om 16:46
Straf thuis
Als docent vind ik het ook jammer als er thuis streng gestraft wordt voor iets wat op school is gebeurd. De situatie is wellicht uit de hand gelopen, maar de oplossing (en dus de straf) ligt op school. Ik heb leerlingen wiens ouders zo stevig reageren dat ik de neiging heb straf niet uit te voeren of niet te communiceren met thuis, wat ook jammer is.
Bij structurele ordeverstoringen/zeer brutaal gedrag/spijbelen vind ik het wel heel fijn als er een goed overleg met de ouders is en we samen een manier van omgaan afspreken. Dan werkt het vaak ook goed en kun je gedragsverandering krijgen.

Marjolein
05-02-2012 om 21:22
Dank voor alle reacties
Dit weekend was puberbroertje jarig dus kom ik hier nu pas weer kijken. Dank jullie allemaal voor de reacties. Ik heb er veel aan. Vooral alle verschillende visies ook die van docenten.
Ik hou het op een week en dat valt ook samen met een erg veel proefwerken, dus dat komt dubbel goed uit ivm het leerwerk
Ik ben niet zo handig in het rechtstreeks reageren, maar ik zie veel opmerkingen als: Laat het op school. Ben ik in principe mee eens, maar: tijdens mentor gesprek is er echt een punt gemaakt van zijn houding en gedrag en ook een beroep op ons als ouders gedaan om daar vanuit thuis ook wat aan te doen.
En puber krijgt heeeeel veel ondersteuning (ik dacht Mirreke vroeg zich dat af) wij doen erg veel samen vanwege zijn ernstige dyslexie. Ik stop er oeverloos tijd in en op school vinden ze ook dat ze er veel aan doen (..), dus dan is het aan puber om al die hulp niet teniet te doen.
En "Soms met handen...." tot nu toe is puber niet boos, maar laconiek gelaten, zo van, ja dom. En heeft heel hard gewerkt aan zijn huiswerk, net als anders eigenlijk.
En ja, ik vind het ook een beetje overdreven flinke straf, maar ja, we hadden dit nu eenmaal samen al afgesproken na het mentorgesprek, puber zelf kwam met huisarrest en ik met mobiel. Ja, dat vond hij erg, maar hij heeft meebeslist. (dacht waarschijnlijk zelf ook dat dat niet zou voorkomen
Tja, wordt vervolgd. En nogmaals dank!