Annet
21-10-2009 om 21:41
Ervaring met film coraline?
Ik heb hier in huis 7 twaalfjarigen (brugklassers Gymnasium) voor een feestje. Na het gourmetten zijn we overgegaan op de film. We hebben de dvd Coraline uitgekozen. Het is een animatiefilm en griezelfilm tegelijk. Volgens de kijkwijzer is het geschikt voor 6+. Uit de recensies had ik al wel begrepen dat je die 6+ erg ruim moet nemen, minimaal 9 of zo.
Van de 7 12-jarigen is er één christelijk, die mag geen magie films kijken zoals Harry Potter. Een ander vindt films snel eng. En Coraline was wel eng volgens haar.
De deal is nu dat ze kijken totdat ze het te eng vinden (of te magisch).
Het aparte is dat ik vooraf bezorgd was of de uitgekozen film niet te kinderachtig was. Niet dus!
Aan de andere kant praat de groep over films die ze al gezien hebben en daar zitten heel gewelddadige films bij. (12+, 16+). Er zit er ook één bij die Harry Potter films maar saai vindt.
Wat vinden jullie? Is het logisch om de film toch te kijken? Ik weet het, ze kijken al. De vraag is niet bedoeld om te besluiten wat te doen, maar om het achteraf te beoordelen. Hoe serieus moet je hun bezwaren nu nemen als ouder? Met iedereen rekening houden of toch gewoon de gekozen film laten zien?

Petr@
21-10-2009 om 23:38
Geen ervaring
maar als ik het verhaal lees (op Wikipedia) dan had ik de film nooit voor mijn twaalfjarige uitgekozen (hij is nu bijna 14). En die kijkt zonder blikken of blozen Harry Potter.
Maar ík vind het verhaal al eng, en raar. En als je weet dat er iemand is die het niet mag zien dan haal je toch wat anders? Een lekkere lachfilm of een spannende actiefilm.
Ben nu wel benieuwd of ze de film afgezien hebben!
gr.
Petr@

olief
22-10-2009 om 04:42
Mijn kinderen
Samen met zoon van 6 het boek gelezen, mijn dochter van 12 samen met hem de film gezien.
Ze vonden het allebei een goeie film om verschillende redenen. Creepy, maar 't loopt goed af!

Tihama
22-10-2009 om 11:48
Wat ik zou doen
Ik zou de mening van die ene die het te eng vindt bovenaan zetten.
Maar dat komt omdat ik weet dat ik zelf nog tijden nachtmerries kan hebben vanwege een enge film. En datzelfde geldt voor mijn oudste van 12.
Ik zou het dus nooit op mijn geweten willen hebben dat ik een kind nachtmerries zou bezorgen door het min of meer te dwingen naar een enge film te kijken.
Ik weet ook dat ik een roepende in de woestijn ben omdat om een -mij onbegrijpelijke reden- de meerderheid van de mensen de film kwijt is uit hun hoofd nadat hij is afgelopen.
Overigens: als ik een film uitzoek voor kinderen, dan kijk ik altijd naar de inhoud van de parental guide op www.imdb.com
Nadat ik die over Coraline gelezen had heb ik besloten dat ik die film dus écht niet aan mijn kinderen zou laten zien. Zie vooral het stukje Violence
Over Coraline stond er het volgende:
Sex & Nudity
EditHistory -Two women with large breasts are performing on stage. One of them is wearing pasties, but it is in the context of "The Birth of Venus" by Botticelli.
- A man claims that he has writer's rash on his rear end. Nothing is said, he is cut off before he can say where he has it, and just points to it.
-There is quite a lot of suggestive humour throughout. Most kids under 11 won't get it.
Violence & Gore
EditHistory - A parental figure expresses the desire to take out a child's eyeballs and replace them with buttons. The needle and thread are shown several times.
- A parental figure transforms into a grotesque and frightening figure who threatens a child.
- A parental figure has murdered three small children.
- A child is imprisoned in a dark place with three eerie ghosts.
- We see a boy who has had his mouth sewn with stitches so that he is permanently smiling.
- A cat kills two rats over the duration of the movie.
- We see a wall covered in real dead dogs stuffed with sawdust, but with angel clothing on.
- A cat rips the other mothers button eyes off.
Profanity
EditHistory - Terms such as: "crap" and "drunk" are used.
Alcohol/Drugs/Smoking
EditHistory - One of the characters is twice being reffered to as a drunk.
Frightening/Intense Scenes
EditHistory - Some of the scenes from the "other" world may/will frighten.
- The second half of the film is chock-filled with images and ideas that should be very frightening to most.
- The safety and security of "home" and "parental love" are turned upside down. - -The "Other Mother" and "Other Father" want to sew buttons onto Coraline's eyes, but you never see them do it.
- The final scenes can be quite intense.
Tihama

Jujube
23-10-2009 om 23:13
Niet eng
Wij hebben de film laatst thuis gekeken (met 3-d brilletjes, pretty cool!) en niemand vond 'm eng (kinderen zijn 16, 13 en 11, oh nee, nu net 12). Het is een zeer fantasierijke film. Als kinderen geen Harry Potter mogen zien van hun ouders, mogen ze dit ook niet zien, denk ik.
Wij vonden 't geen van allen een film om nachtmerries van te krijgen oid. Die krijg ik meer van films als 'nightmare on Elm street' e.d.
Groet,
Jujube

Annet
23-10-2009 om 23:31
Hoe is het afgelopen
Even nog wat achtergrondinfo. Ik kende de kinderen niet. Het zijn allemaal verse brugpiepers die ik nog nooit gezien had. Een kind dat geen Harry Potter mag zien, had ik niet verwacht. (openbaar gymnasium, er is in dezelfde plaats ook een christelijke versie).
Ik heb ze uitgelegd welke film we hadden en dat we ook een reservefilm hadden. Echter, die was niet eng maar wel met meer magie dan Coraline. Goed voor het kind dat niet van eng houdt, niet goed voor het christelijke kind. Verder bezitten wij alleen Disneyfilms en kleuterspul. Coraline leek nou net zo geschikt omdat de dvd net uit was (dan heeft nog niet iedereen 'm gezien) en omdat ik een positieve recensie had gelezen voor 9+.
Ik ben elke 15 minuten gaan kijken of het nog goed ging. De sfeer onderling bij die meiden was ook zo dat degene die niet van eng hield, kon aangeven niet verder te willen. We hebben ook een pauze ingelast (eten,drinken,plassen). Ze wisten niet hoe snel ze de dvd weer aan moesten zetten.
Achteraf zei het christelijke kind: oh, dit viel wel mee. Dit kan wel, dit mag ik wel zien.
En het "bange" kind: ik vond de sfeer niet zo prettig in de film, maar het was niet te eng.
Al met al is het dus goed afgelopen. Ik ben het eens dat je rekening moet houden met kinderen die een film echt te eng vinden. Maar als een kind er niet zo van houdt, wordt het lastig. Dan kun je een andere film voorstellen, maar die hebben twee kinderen dan al gezien.
Dochter heeft zaterdag nog een feestje met vriendinnen. Ook zij gaan een film kijken. Ik vroeg dochter wat we zouden doen. Antwoord: nou gewoon, net zoals woensdag, vertellen welke film we hebben en kijken hoe ze reageren. Deze kinderen ken ik wel en ik verwacht geen problemen. Dochter wil film best nog een keer zien.