Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Even wennen… wat doen jullie pubers in de avond?

Lekker, vrijdagavond en op naar het weekend… en nu zit ik met mezelf en een wijntje. Toen m’n tieners klein waren, verlangde ik hier naar. Nu… toch even wennen. Wat doen die van jullie na het eten?

Mijn 14-jarige brengt erg veel tijd op z’n kamer door. Na het eten maakt hij er huiswerk en kijkt iets van een serie of YouTube. En als hij vrij is, kan ie urenlang spellen spelen met online ‘vrienden’ via discord. Hij heeft irl nauwelijks contacten buiten school, dus ik vind dit heel fijn voor hem. Maar ik mis m ook beneden… hij is echt niet meer te porren om samen een bordspelletje te spelen of een film te kijken. Hij gaat doordeweeks rond 21.30u naar bed en in het weekend een uurtje later.

Jongste (bijna 12) overigens ook niet. Die is na het eten wel beneden. Luistert muziek, doet een dansje en chillt op de bank. Meestal kijkt hij iets op tv wat mij totaal niet boeit (en is een echte zapper). Toch vindt hij het (gelukkig) nog wel gezellig als ik bij hem zit op de bank. Het liefst zou hij overigens de hele avond boven gamen, maar dat mag niet van mij. Doet ie overdag al genoeg. Hij ligt doordeweeks om 21u in bed en in het weekend een uurtje later.

Mijn jongens vinden elkaar overigens totaal niet boeiend en trekken dus hun eigen plan.

Anyway, ik ben benieuwd wat jullie kinderen na het eten doen en of je daar ook aan moet ‘wennen’.

Zoon van inmiddels 22 ging vaak naar buiten met vrienden, dochter van nu 20 bleef tot haar 16e vaak beneden en ging om 21:00 naar bed.
As we speak zit dochter van 13 naast me op de bank te lezen en zijn dochters van 12 en 10 boven op hun tablets aan het tiktokken. 

Vaak is door de week ook nog wel huiswerk maken, even lekker in bad of samen tv kijken. 

Mijn pubers (17, 15 en 13) zitten ook voornamelijk boven op hun kamer, als ze niet naar werk of sport zijn. Te gamen, chillen (muziekjes luisteren) of wat achterstallig huiswerk te maken. Af en toe komt er eentje beneden op de bank zitten en zetten we iets op wat die ook leuk vindt om te kijken, iets als ‘De alleskunner’ bijvoorbeeld, of een spannende film. 

We proberen overigens wel regelmatig iets gezelligs met z’n allen of met een van de pubers alleen te doen zodat we ze nog weleens zien en horen Gelukkig blijven ze daarvoor te porren. Hapje ergens eten samen, een ijsje gaan halen, uitwaaien op het strand, even langs opa en oma, dat soort dingen. 

Man en ik genieten trouwens stiekem best van deze avonden alleen, wijntje en nootje erbij op de bank en wij hebben het heel gezellig  

verrassend genoeg is het hier de oudste van 21 die weer thuis woont, die  vaak het iniatief neemt om s'avonds samen spelletjes te doen en daar de rest (13, 15, 18) in meesleept. 
Verder kijken we soms samen tv (series) en zitten ze ook vaak op hun kamer achter hun eigen schermpje.
Ik ben er inmiddels wel aan gewend

Hier zitten de pubers (13,15,16) als ze niet werken of sporten ook veel op hun kamer te gamen of te chillen. Na school en ook weer na het avondeten gaan ze standaard naar boven.
We proberen een aantal avonden per week met de kinderen die thuis zijn samen iets te kijken. Programma's die we altijd samen kijken zijn bijvoorbeeld Hunted, Expeditie Robinson, de Verraders en The Bachelor. Als 1 van de kinderen niet thuis is vanwege werk of vrienden kijken we toch en dan kijkt dat kind het later zelf terug. Eigenlijk iedereen vindt het samen iets kijken nog wel gezellig. Dan kunnen ze meteen even eten en drinken pakken  
In het weekend doen we regelmatig iets gezelligs samen. Niet zo vaak met z'n allen, wel regelmatig met z'n tweeën of drieën in verschillende samenstellingen.

Hier 2 pubers. Ze zijn veel op hun kamer, maar we hebben ook vaste momenten waarop we samen beneden zijn:
Ontbijt, lunch en diner doen we samen (wie er in huis zijn). Acht uur in de avond is het koffietijd, iedereen is dan beneden en blijft beneden, telefoons uit, vaak kijken we dan samen tv. Hunted is ook 1 van onze favorieten, maar ook Boer zoekt vrouw en marvel series. 
We proberen gezamenlijke interesses uit te bouwen zodat we goed contact houden. Zo werken mijn man en zoon samen aan een diarama waar ze op schaal een veldslag namaken. Mijn dochter en ik zijn gek op trash TV en zwijmel films, dus dat doen wij samen.
Verder zijn ze allemaal gek op voetbal, mijn man en kinderen hebben een seizoenkaart van Ajax, dus gaan ze in het weekend vaak samen naar voetbal. 

Dochter al uit huis. Zoon werkt veel in de avonden en sport veel. Verder gamet hij, schrijft verhalen, tekent, kijkt beneden filmpjes op de iPad, we doen soms spelletjes, zoon en ik kijken samen Marvel series en één keer per weekend kijken we met de hele familie (dochter ook als ze er is) een film. Avondeten altijd samen in het weekend, door de week ook tenzij er iemand niet thuis is. 

Mijn pubers zijn jonge volwassenen, studeren allemaal, en wonen nog thuis. Ze spreken veel af met vrienden, gaan stappen, en af en toe kijken we samen een film, of hangen ze bij de biljart of voetbaltafel in onze kelder....Ook vaak met vrienden... Altijd weer gezellig!

Zonnig77

Zonnig77

09-04-2022 om 12:49 Topicstarter

leuk, jullie reacties. Klinkt allemaal vrij divers.
Ik merk -vooral bij m’n oudste- dat hij dus helemaal geen zin heeft om ‘s avonds beneden te zitten. Hoe gezellig ik het ook denk te maken… Ik blijf aanbieden (spelletje, samen een film, etc) maar wil hem ook niet pushen beneden te zitten.

Zonnig77 schreef op 09-04-2022 om 12:49:

leuk, jullie reacties. Klinkt allemaal vrij divers.
Ik merk -vooral bij m’n oudste- dat hij dus helemaal geen zin heeft om ‘s avonds beneden te zitten. Hoe gezellig ik het ook denk te maken… Ik blijf aanbieden (spelletje, samen een film, etc) maar wil hem ook niet pushen beneden te zitten.

Je kunt ook proberen juist op een ander moment iets samen te doen.

Als onze - niet allemaal meer - pubers 's avonds thuis zijn, dan zitten ze over het algemeen op hun kamer (te gamen, netflixen of andere hobby's, als ze geen school- of studeerwerk doen).
Soms doen we gezamelijk een spelletje of zo, maar ze komen niet 'zomaar' voor de gezelligheid beneden. Eén komt in het weekend om een uur of 10 naar benenden om samen nog wat te kijken met wat fris/chips.
Ze schuiven wel even aan voor een praatje als ze thuiskomen en wij zitten beneden, of als ze een tosti komen maken/eten of zo. Of als ze iets hebben dat het vermelden waard is

Zonnig77

Zonnig77

09-04-2022 om 20:57 Topicstarter

Montblanc schreef op 09-04-2022 om 13:00:

[..]

Je kunt ook proberen juist op een ander moment iets samen te doen.

Dat is een goeie inderdaad. We hebben echt wel onze momenten samen. Sowieso tijdens het eten, maar ik neem m ook nog regelmatig mee naar het bos of de winkel.

PriceyRook54

PriceyRook54

09-04-2022 om 21:03

Nou, proost, Zonnig! 🍷Hier ook aan de wijn. 
Beide tieners zitten op hun kamers, zoals elke avond. Soms zie ik ze voorbij lopen, voornamelijk van/naar de keuken. 

Vanmiddag heb ik wel anderhalf uur gewandeld met oudste, terwijl jongste was winkelen met twee vriendinnen, dus ze hebben nog wel wát frisse lucht gehad. 

Hier zitten ze ook veel op hun eigen kamer (lezen, gamen, huiswerk maken, tv kijken) en tussendoor komen ze vaak even naar beneden om iets te drinken te halen of iets te vertellen. Soms zijn ze opeens heel spraakzaam en willen ze van alles vertellen en andere keren weer helemaal niet .
Ze gaan ook wel naar vrienden toe of vrienden komen hier langs
Nu het 's avonds weer langer licht is gaan ze 's avonds soms nog even iets  doen met vrienden (paardrijden, mountainbiken.) 

Met elkaar een spel doen of een film kijken willen ze overigens ook wel, afhankelijk van hun bui. 
Mijn pleegzoon werkt graag in de tuin met mijn man in de avonduren nu het weer licht is. Wat ik regelmatig doe is even iets buitenshuis gaan doen met 1 of meer van de kinderen. Bijvoorbeeld ergens wat gaan eten samen, naar de film, bowlen, een strandwandeling maken in de avond, koopavond ... Dat vinden ze vaak wel leuk en de andere setting maakt dat je vaak even wat meer en op een andere manier contact hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.