mar42
03-11-2011 om 14:40
Ex-man regelt zonder overleg de pil voor onze dochter
Afgelopen week kreeg ik een mailtje van mijn ex-man: hij was met onze dochter (15 jaar) naar de huisarts geweest om de pil te regelen. Ze had deze zelf diezelfde middag opgehaald bij de apotheek en 's avonds de eerste ingenomen. Ze woont grotendeels bij mij; is 10 dagen bij mij en dan 4 dagen bij haar vader. Zonder dat er enig overleg met mij plaats vond heeft hij dit zo geregeld. Hij vond het tijd worden; dochterlief heeft sinds een kleine drie maanden een vriendje en volgens ex gaat ze daar al mee naar bed. Buiten het feit dat het me best raakt dat ze dit blijkbaar wel met haar vader heeft besproken en niet met mij (terwijl ik regelmatig een balletje opgegooid heb over dit onderwerp, maar dochter wuifde alles weg, zei nog niet zover te zijn....)vind ik het absurd dat nu zo even de pil geregeld is, alsof ik daar niks over te zeggen heb.
Ik heb ex uiteraard hierover teruggemaild, maar hij wil het niet begrijpen dat even overleg handig was geweest. Zegt zelfs dat hij het in de toekomst bij onze andere dochters weer zo zou doen.... Zegt weer veel over zijn zelfingenomen houding ....
Ik ben op zich niet tegen haar pilgebruik (hoewel ik bij eventuele " losse" contacten condooms meer aan te raden vind...), maar vind het raar dat hij niet even met mij overlegd heeft... 't Is niet meer te veranderen; wilde het alleen even delen....

Mach
03-11-2011 om 15:03
Wou hij het of je dochter
Je dochter had het ook helemaal alleen mogen regelen, zonder dat jij of je ex er iets van hadden hoeven weten. Vanaf 12 jaar mogen kinderen deze zaken zelf regelen bij de huisarts. Had je het dan niet erg gevonden?

wil40
03-11-2011 om 19:37
Ik zou het prima vinden
Ik zou het juist prima vinden als een ouder mee gaat om de pil te regelen voor een kind. Of dat de vader of de moeder is, lijkt me niet belangrijk.
Misschien heeft je dochter het wel aan haar vader verteld omdat mannen misschien wat minder prekerig zijn in de opvoeding. Je ex weet dat ze met haar vriendje naar bed gaat en deelt haar mee dat ze dan dus aan de pil moet, klaar. Moeders geven gelijk ongevraagde adviezen, bedoelt als goede raad maar eigenlijk wil een kind ze vaak helemaal niet horen. Je dochter is verliefd en heeft geen behoefte aan waarschuwingen over wisselende contacten, geslachtsziektes en kans op zwangerschap.
Het is wel netjes dat je ex naar je gemaild heeft zodat je op de hoogte bent. Ik vind het niet echt een zelfingenomen houding. Misschien wat doortastend maar in dit geval is het in het belang van je kind.

Yura
03-11-2011 om 19:52
Snap het wel
Ik denk dat dit gevoelsmatig meer iets is voor moeders en dochters, dan is het even slikken als ze naar de vader gaat. Als je getrouwd was geweest was de kans groot geweest dat die jouw pakkie-an was geweest. Nu heeft je ex je een beetje een moeder-dochter ding afgepakt. Net als dat hij haar zou gaan uitleggen hoe je maandverband of en tampon gebruikt ofzo of dat jij met je zoon gaat bekijken of hij electrisch of met een mesje gaat scheren ofzo.

josephine*
03-11-2011 om 22:52
Tsja mannen en vrouwen
Ik denk dat bij puberliefdes moeders zich meer inleven in de vrouwelijke kant en mannen in de mannelijke. Je man kent de kracht van de hormonen en hoe overweldigend die kunnen zijn bij een naïeve puber en neemt geen risico met zijn dochter, een praktische instelling, handelen en het probleem is opgelost.
Moeder zit meer op de emotionele kant en gaat praten en delen, de vrouwelijke manier van omgaan met zaken. Zij wil het bespreken met haar dochter en als haar dochter het niet met haar bespreekt wil ze het met de vader bespreken. Beide manieren van benaderen zijn waardevol en daarom is het zo fijn dat je dochter een betrokken moeder en vader heeft.
Je had je het anders voorgesteld, maar soms loopt het zoals het loopt.

sus-anne
04-11-2011 om 08:03
Teleurgesteld?
>>>alsof ik daar niks over te zeggen heb. >>>
in principe heb je daar ook niets over te zeggen,dochter is 15,kan zelfstandig bij de huisarts de pil gaan regelen ,zonder dat jij daar iets van af weet.
maar op wie ben je nu precies boos ?
op je dochter omdat ze met dit soort dingen naar haar vader gaat?
of op je ex die het met jou had moeten bespreken?
In het eerste geval begrijp ik je teleurstelling,als moeder zou je graag het vertrouwen van je dochter hebben om dit soort dingen samen te bespreken.Maar je kan ook bedenken: wat fijn dat ze zo,n goede band met haar vader heeft,dat ze dit met hem kan en wil bespreken.
in het tweede geval begrijp ik je boosheid niet zo goed,je ex heeft je keurig op de hoogte gesteld via mail,ik zou blij zijn met zo,n ex.
en (gewetensvraag):Als jij met je dochter de pil had geregeld,zou je dan eerst in overleg met ex zijn gegaan?

Kaaskopje
04-11-2011 om 11:39
Verongelijkt?
Ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat je in je 'systeeem' had dat dit een moeder-onderwerp zou worden. Maar het is haar vader geworden en ik kan me ook daar weer van voorstellen dat je je daar enigszins verongelijkt over voelt. Je voelt je gepasseerd. Ik zou dat denk ik ook wel zo voelen in jouw geval. Maar dat je ex-man dit op eigen houtje geregeld heeft, is puur objectief bekeken niet zo'n ernstig 'vergrijp'. Mijn man had ook weinig inbreng toen ik met mijn dochter naar de huisarts ging en ze daar een recept voor de pil meekreeg. Dat vond hij niet meer dan normaal. Misschien ook weer vanuit de redenatie dat hij het meer als moeder/dochter 'dingetje' ziet.

Fély
04-11-2011 om 11:50
Zou ook even moeten slikken
En dat is nog zacht uitgedrukt. Ik zou me buitengesloten en teleurgesteld voelen. Maar ook blij zijn dat ze een ouder in vertrouwen heeft genomen, ook al is het niet wat men (jij) zou verwachten.
Probeer het positief te zien: veel meisjes doen zoiets met een vriendin of helemaal alleen. Voor papa is dit natuurlijk een enorme opsteker wat mij ook zou irriteren. Maar goed, het is gebeurd en misschien gaat het bij de volgende dochter(s) andersom.

mar42
04-11-2011 om 14:36
Bedankt....
voor jullie reacties! Inmiddels is mijn boosheid alweer aardig gezakt... Tja, waar ben ik nu precies teleurgesteld over? Toch misschien wel een beetje dat mijn dochter zo'n "vrouwending" met haar vader heeft geregeld denk ik...
Maar mijn pijnpunt was toch voornamelijk dat ik pas achteraf hoorde dat hij de pil geregeld had. Ik ben inderdaad blij met dochters band met haar vader (hoewel ik een beetje het gevoel heb dat ze misschien wel min of meer "voor het blok" gezet is door pa; hij is van het doortastende type, geen prater, wel een doener en nogal zwart/wit qua denken en doen....), maar had het fijner gevonden als hij vooraf even met mij overlegd had. Had hij dan voorgesteld met haar naar de huisarts te gaan, prima. Hij heeft daar net zoveel "recht" op als ik. Ik geef eerlijk toe, misschien had ik ook niet van tevoren gevraagd hoe hij erover dacht als het andersom was geweest, als ik met haar naar de HA was gegaan. Maar het was nu extra opvallend, omdat ik altijd alle bezoekjes regel waar de kinderen zoal heen moeten: tandarts, ortho, huisarts etc. Hij bemoeit zich daar nooit mee (net zoals toen we nog getrouwd waren overigens...). Er zit bij mij nog redelijk wat "oud zeer" over de scheiding waardoor ex het in mijn ogen ook niet gauw goed doet, ik geef het eerlijk toe!! Hier wordt aan gewerkt overigens !
By the way staat dochters verkering momenteel op losse schroeven omdat mevrouw is "vreemdgegaan", nu dus wel de pil maar straks geen vriendje meer.... Ze is de hele week niet te pruimen geweest, zo chagrijnig, maar goed, dat is weer een ander probleem... Het houdt wat, die pubers!!

MerelR
04-11-2011 om 14:56
Snap je wel.
Ik zou eerlijk gezegd ook kwaad zijn omdat vader dat opeens zonder overleg had geregeld. Inderdaad omdat het meer een vrouwending is en zeker omdat hij zich voorheen nooit met zaken als dokter, ortho en tandarts heeft bemoeid. Enig overleg zou niet overbodig zijn geweest.

Kaaskopje
04-11-2011 om 20:48
Emoties even overboord
Even puur het droge gegeven: vader zorgt ervoor dat dochter de pil krijgt van de dokter. Wat valt daarover te overleggen? Of het mag?

MerelR
05-11-2011 om 15:42
Kaaskopje
Vader heeft zich nooit met dit soort zaken bemoeid en dan zou het wel zo symphatiek zijn om het even te overleggen. Het gaat nou eenmaal niet om een kuur antibiotica. Als mijn ex-man altijd voor bijvoorbeeld de schoenen van de kinderen zou zorgen zou ik ook eerst overleggen als ik dat een keer zou willen doen. Gewoon om ruzies te voorkomen.
(BTW ik ben gewoon getrouwd.)

Kaaskopje
05-11-2011 om 22:54
Merel
Ik denk dat het risico er is dat je het nooit goed kunt doen in een situatie van gescheiden ouders. Had ex dochter naar Mar42 gestuurd, dan had het kunnen zijn dat dochter daar van had gebaald, nu heeft hij de knoop door gehakt en baalt Mar42.
Ik ben degene die meestal de medische zaken begeleid, maar ik vind dat ik daar geen rechten mee heb boven mijn man. Hij heeft het volste recht om dit soort zaken net als ik te beslissen en soms kan zo'n beslissing opééns genomen worden. De ervaring heeft mij geleerd dat ik praktisch nooit van te voren met mijn man overleg. Ik beslis iets in de spreekkamer van een dokter en mijn man hoort dat als ik terug ben. Ik kan me daarom best voorstellen dat de ex van Mar42 die beslissing ter plekke genomen heeft.
Ik kan me wel indenken dat ik een beetje overrompeld zou kunnen reageren als mijn man opeens op 'mijn terrein' komt en daar beslissingen neemt, dus in dat opzicht begrijp ik de gevoelens van Mar42 wel, maar dat gevoel van overrompeld zijn moet je niet omzetten in verwijten vind ik. Man (of ex) heeft die beslissing neem ik aan naar eer en geweten genomen. Waarom zou je dat groter maken dan het is?

Maartje
06-11-2011 om 00:42
Ik snap het wel
Vader is als de dood dat dochter zwanger raakt en regelt de pil bij de h.a.voor dochter.
Dat je dochter het over een vriendje heeft en daar ook seks mee heeft is daar een logisch gevolg daarvan.
Wees maar blij met zo'n verstandige ex!. Had jij w.s niet anders gedaan. En je dochter had het ook zonder jullie kunnen doen,ook zonder dat jij daar van op de hoogte was. Waarom alles vertellen aan je ouders?. Hoeft toch niet met 15!.

Monet
08-11-2011 om 07:14
Verstandige man
Ik snap het ook helemaal, beter een half jaar 'te vroeg' aan de pil dan een dag te laat! En hierover had hij misschien even kunnen communiceren, maar wat valt erover te communiceren? De pil hoort erbij in een bepaalde levensfase, net als condooms die er ook gewoon moeten zijn.

amk
08-11-2011 om 12:07
Idd verstandige man
ik had het graag vooraf gehoord dat hij met haar naar de huisarts gaat(dochter is nog maar 6 dus het speelt nog niet) maar zou blij zijn als hij idd zo allert reageert en het regelt.
Ik meld bv wel altijd even wanneer ik met haar naar de dokter ga, maar dat ik ga is mijn beslissing en ik verwacht van mijn ex dezelfde handelwijze. Hij heeft net zo veel beslissingsbevoegdheid als ik.

Marjan Vlaardingerbroek
08-11-2011 om 13:21
Geen speelbal
Ik zou zo ie zo stoppen om van je dochter speelbal te maken tussen jou en je ex, misschien is dit de reden waarom ze er wel bij haar vader over begonnen is en niet bij jou (minder "gedoe") Ik zou nu nog wel even een goed gesprek aangaan dat de pil weliswaar zwangerschap voorkomt maar geen enge ziektes. En wees blij dat je dochter in ieder geval zo verstandig is om er met iemand over te beginnen al is het niet met jou.