Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Fantasie vrienden?!

Mijn dochter, nu 17 binnenkort 18, is de laatste tijd steeds vaker metaal afwezig. Nou zat ze altijd al te dromen en was ze gek op haar eigen wereld. Maar de laatste tijd is het veel erger geworden.

Sinds ze klein is en kan schrijven houdt ze al een dagboek bij. Nou ben ik, omdat ik bezorgd was, heel slecht haar dagboek gaan lezen. En nu blijkt dat ze allemaal fantasie vrienden heeft, wat ze nog nooit heeft gehad. Ik heb geprobeerd hier voorzichtig met haar over te praten, maar ze negeert mij compleet.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen?

Mijntje

Mijntje

04-03-2020 om 15:22

privé

Allereerst niet meer haar dagboek lezen. Wie weet is wat je hebt gelezen fictie, maar het is in ieder geval privé. Niks over zeggen maar niet meer doen.
Heeft ze vrienden? Hoe gaat het op school? Lijkt ze ongelukkig? Het is op zich normaal dat ze niet meer alles met je wilt delen en heel veel pubers zijn (tijdelijk) ongelukkig. Maar als je je echt grote zorgen maakt zou ik proberen iets 1 op 1 te doen, een weekendje weg, samen winkelen oid . om zo het gesprek proberen te openen.
Als ze weinig vrienden heeft, kijk of ze het ziet zitten om zich aan te sluiten bij een sportclub of theatergroep of orkest of zomerkamp.

juf Ank

juf Ank

05-03-2020 om 17:42

niets

Ik zou me er niet eens zorgen over maken. Waar ik me wel een beetje zorgen over maak is haar gebrek aan privacy. Daar kun jij per direct iets aan doen. You know.

Maar er is verder niets mis mee om in je dagboek fantasieverhalen te schrijven over een denkbeeldige wereld. of vriendengroep. Ik zou haar ook lekker met rust laten: ze wil er duidelijk niet over praten.
Ze is verder niet depressief of zo en ze is actief op school of opleiding?

@Emma

@Emma

05-03-2020 om 19:43

Fantasievrienden

Ik had ook allerlei denkbeeldige vrienden en situaties en voorvallen op die leeftijd en daarna ook nog, eigenlijk een complete fantasiewereld. Het vraagt veel creativiteit en het leert je relativeren en afstand nemen. Het was een vorm van zelfbehoud voor mij. Zolang je dochter niet depressief is, zich afzondert of niks meer wil zou ik me geen zorgen maken. En zeker niet haar dagboeken gaan lezen!

Miekemieke

Miekemieke

06-03-2020 om 09:54

Ik ook

Als ik het erg druk heb trek ik mij graag af en toe terug in een eigen gecreeerde wereld, heerlijk ontspannend! Heb dit van jongs af aan gedaan en ik heb het altijd als een soort heerlijk talent alleen voor mijzelf beschouwd.

Met fantasievrienden

Ben je nooit alleen.

Dat dagboek lezen is echt not done.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.