Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-10-2019 om 10:15

Feestdagen/cadeau’s met oudere kinderen

Wij hebben altijd met veel plezier sinterklaas gevierd, met een op de deur bonzende buurman en een goed gevulde zak.
Ik vond het vorig jaar lastig om dit nog leuk te doen. De kinderen worden ouder en wat moet je ze dan nog geven? Het werd een beetje kopen om de zak te vullen zeg maar.

Dit jaar moet het dus anders, maar ik zoek nog even naar een leuke invulling.
De kinderen zijn 17 en 11. Dochter gaat volgend jaar backpacken na haar examens en wil ook op kamers. Het enige waar zij nu nog behoefte aan heeft is keiharde cash😁
Jongste speelt niet meer met speelgoed, hij gamed vooral. En dan komt het er dus ook op neer dat hij het meest blij is met geld.
Beetje ongezellig om ze allebei een gevulde envelop te geven.

Hoe vieren jullie Sint (of kerst) met grote kinderen?

Kerstbonus.

Wat lekkers ofzo en die envelop. Ik vind mijn eindejaarsbonus in euro's ook niet ongezellig.

Dees

Dees

25-10-2019 om 12:43

Cadeaus

Laat ieder 2 of meer cadeaus van rond de 5 euro kopen en dan regel je zo'n dobbelsteen voor een dobbelspel.

Daar speel je dan om die cadeautjes.

Koop desnoods voor de kids nog een leuk cadeau wat ze willen en klaar.

Jesse_1

Jesse_1

25-10-2019 om 12:48

Dobbelspel

Bij ons was het dobbelspel een groot drama. Is niet aan alle kinderen besteed. (Wilde ik even meegeven ).

Wat onze kinderen erg leuk vinden is een speurtocht door het huis naar de zak met cadeautjes. Dan hoeft er in de zak niet zoveel meer en kun je ze beiden cash geven voor de 'echte' wens. Of een groot cadeau voor allen.

Maar ik weet nog niet hoe we het dit jaar hier doen. Volgens mij hebben we het vorig jaar over geslagen.

Flavia

Flavia

25-10-2019 om 12:53

Met vrienden

Wij vieren het met vrienden en het gaat dan vooral om het bouwen van de surprises.

Met de familie doen we een dobbelspelletje. Er zijn geen andere kadootjes, al helemaal geen enveloppen met geld, daar zijn andere momenten voor. De lol van het dobbelspel zit in het vinden van het mafste kadootje. Vorig jaar was de winnaar een toiletborstel in de vorm van een cactus en op de 2e plek een sauspistool.

Merel

Merel

25-10-2019 om 12:56

het spel ;-(

Bij ons was het spel ook drama, volgens mij was ik de enige die het leuk vond.
Laat de kinderen anders zelf suggesties doen? Ik denk dat het voor de jongste anders misschien wat jammer voelt, dat het nu al voorbij is. Mijn kinderen vonden het met 11 jaar allemaal nog erg leuk en spannend. Inmiddels niet meer (18 en 21), nu gaan we lekker eten en kijken een film die een beetje in de december sfeer is. ('Sint' en 'Pak van mijn hart' al gekeken, verder zijn er niet zoveel leuke, dus gaan we maar over op de kerst films) tijdens het koken heb ik altijd via youtube de LP van de Damrakkertjes aan, op repeat, beetje nostalgie. En ze krijgen pepernoten en een chocoladeletter (die niemand echt super lekker vindt, maar ja, hoort erbij )

Sinterklaas/kerst

Sinterklaas is erg geschikt voor grappige en kleine cadeautjes. Een dobbelspel, surprises, gedichten, fop cadeautjes... Dat kan je erg leuk inkleden zonder grote cadeaus. Inderdaad in de vorm van een dobbelspel. Verder kan je er dan nog voor iedereen wat lekkers bij doen (of meerdere lekkere dingen), een boek voor iedereen en iets wat ze toch nodig hebben of iets qua kleding. Zo heb je ook als ze geen wensen hebben toch genoeg cadeautjes & je verspilt weinig geld mee.

Voor Kerst werkt dat minder goed natuurlijk. Als jullie gewend zijn kerst met cadeautjes te vieren dan zou je kunnen denken aan wat praktische cadeaus, een boek (of meerdere boeken natuurlijk), een spel voor de hele familie..

En misschien zijn er nog wel wat dingen te bedenken die ze graag zouden willen hebben? Parfum voor je dochter, een rugzak, goede schoenen voor de reis. Misschien een game voor je zoon of spulletjes voor zijn kamer.

Het hoeft ook niet heel veel te zijn, een mooi persoonlijk cadeau, een boek en daarnaast wat kleine dingen is al feestelijk natuurlijk.

En het cadeaus geven kan eventueel beperkt worden tot 1 feestdag.

Met kerst hebben wij wel cadeaus maar dan vooral dingen als boeken, spellen, iets praktisch als kleding, een sieraad.... Niet echt speelgoed. Dat bewaren we meer voor sinterklaas.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-10-2019 om 13:23

Cadeaus

Onze Sint geeft geen geld of cadeaubonnen. Hier zijn de cadeaus al besteld. Voor een kind een dure jurk (waar ze zelf aan meebetaalt) en voor de ander sneakers. Verder nog wat kleine cadeautjes. We vieren het met familie en er is nog een gelovige in het gezelschap. Volgend jaar gaan we (hopelijk) een nieuwe vorm zoeken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-10-2019 om 14:11

Tja

Van die kleine cadeautjes wil ik dus af. Vooral omdat het dus meestal rommeltjes zijn uit goedkope winkels die we helemaal niet nodig hebben. De praktische dingen die we/ze nodig hebben kopen we als dat nodig is en niet omdat er zo nodig iets gekocht moet worden. Daarbij heeft dochter een heel eigen smaak en geeft zoon helemaal niet om hebbedingetjes.

Het zal denk ik dan idd wat lekkers en een gevulde envelop worden. Misschien schoen zetten op 4 dec en ze dan nog wel even hard laten zingen.

Ik geloof nu ik er zo over nadenk en Merel’s reactie las dat mijn grootste ‘zorg’ is dat het idd voor de jongste zo wel snel voorbij is. En ik vraag me af hoe leuk het is om op school te moeten zeggen dat je geld van Sint hebt gekregen🤔

Wat een luxeprobleem weer

Merel

Merel

25-10-2019 om 14:26

t/m lagere school

Misschien dat t/m de lagere schooltijd (alleen dit jaar nog?) het nog even op de oude manier doen. Veel cadeautjes (dan nog maar één keertje wat prullen) volgend jaar leeft het toch minder, op een middelbare school.
Je kunt het ook een beetje aanvullen met praktische cadeautjes, sokken, witte t-shirts, pyjama, een wat luxere deo of een luchtje, ook voor een 11 jarige jongen is dat toch wel leuk? Of een voetbal, bioscoop-bon, bon om een keer te gaan trampoline springen of naar een ski-hal te gaan in de kerstvakantie.

Lootjes trekken

Dat doen wij nu al jaren. En daarnaast mag iedereen als ie dat leuk vindt ook nog wat losse kadootjes voor ‘iedereen’ kopen. We hebben elk jaar reuze lol. Mooie gedichten erbij, beetje pesten over en weer....

De verlanglijstjes lukken echt elk jaar prima. We maken t niet idioot bont qua bedragen, maar zijn ook niet heel strikt... een boek, een leuke scheurkalender, dure deo, rare sokken, een paar extra mooie kousen voor dochter. Mooie kaarsen, bollen voor in de tuin, huishoudelijke zaken voor de aankomende student, parfum/ aftershave, spullen voor sport...manlief scoort altijd een stukje staatslot voor iedereen.... en ga zo maar door. .er is genoeg te bedenken. Ieder jaar een goed gevulde zak, zonder dat we echt veel geld uitgeven aan overbodige zooi.....

Ingrid

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-10-2019 om 15:38

Kleine cadeaus

Opa en oma kopen nog wel wat onzinnigheden maar de kleine cadeautjes zijn meestal een chocoladeletter, sokken, haarelastiekjes, nagellak, telefoonhoesje e.d. Wel bruikbaar dus.
Ze zetten ook nog één keer hun schoen

Dees

Dees

25-10-2019 om 15:47

Klein

Mijn 6 jarige wil iets groots voor zijn verjaardag en zijn verjaardag valt tussen Sinterklaas en kerst. Toen heb ik dus gezegd dat Sinterklaas dan iets kleins wordt, dat vond hij prima.

Zakken vol cadeaus vind ik ook onzin, een paar kleine dingen zijn prima. En klein kan ook extra leuke kleding zijn.

Ik probeer

Nu met nog 1 gelovige in huis, al een aantal jaar het volgende aan te houden: something they want, something they need, something to have and something to read.

Inderdaad om rommel te voorkomen, maar ook om overdaad te voorkomen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-10-2019 om 19:09

Lootjes trekken

doen wij ook. We vieren meestal met 6: ons gezin en een vriend. We geven voor €30,- pp uit.
Iedereen maakt een verlanglijstje en die worden rond gestuurd. Bij voorkeur meer dan 1 cadeautje (daar houd je ook rekening mee bij het maken van het verlanglijstje) Voor degene die je getrokken hebt, maak je ook minimaal 1 gedicht. Surprises doen we niet aan. Daar heeft niemand plezier in. Wij zorgen voor chocoladeletters voor het hele gezelschap en het lekkers en het avondmaal.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-10-2019 om 19:12

Aanvulling

Eigenlijk werkt dat prima. Iedereen kan wel binnen dat bedrag wel wat dingen vinden die gewenst zijn. Gewenst mag ook nuttig zijn.

De cadeautjes zijn best belangrijk maar het meest gaat het om de gezelligheid met elkaar en de traditie om dan met vriend bij te praten.

Tango

Tango

26-10-2019 om 22:47

Dobbelen

Hier was het dobbelspel vorig jaar echt een succes. Na afloop werd er hier en daar iets geruild (dat mocht ook) maar eigenlijk was iedereen best tevreden. Er zaten nuttige, lekkere en grappige kadootjes bij. Het kopen, dus de voorpret, alleen al was leuk. Dit jaar moet het natuurlijk in de herhaling. Ik ben benieuwd of het net zo'n succes wordt. Ik heb in ieder geval al voor iedereen een paar Happy Socks bedacht.
Daarnaast was er vorig jaar voor beide kinderen (nu 18 en 15 jaar) nog 1 groter kado.
Ik denk dat we ook dat opnieuw zo doen.

Voorheen hebben we jaren hier thuis sinterklaas gevierd, inderdaad met bonzen op de deur etc. Samen met mijn ouders en zus (die later nog een zoontje kreeg, dat veel jonger is dan onze kinderen). Twee jaar geleden waren we er wel een beetje klaar mee. De een klaagde over de oudste kinderen die teveel achter schermpjes zaten, dit met name omdat het jongste kind eindeloos veel meer kadootjes kreeg. Ook deden de grotere met elkaar lootjes trekken en was er altijd gedoe over het grote verschil in surprises. De een flanste snel iets in elkaar, de ander besteedde er heel veel tijd aan. Tijd dus voor iets anders.

Pennestreek

Pennestreek

26-10-2019 om 23:09

Hier lootjes en een gedicht

Wij doen al een aantal jaar een ‘gemengd’ festijn. We vieren het met mijn ouders en brussen met aanhang en kinderen. Voor de (gelovige) kinderen een afgesproken aantal cadeautjes. De volwassenen trekken lootjes en kopen dan een cadeau van ca €15 en maken daarbij een gedicht. Surpise wordt enorm op prijs gesteld maar hoeft zeker niet. Kinderen vanaf 12 jaar mogen meedoen met de volwassenen. Dit jaar is er nog maar 1 gelovig kind in het gezelschap, net als vorig jaar. Wel grappig.
We doen het al jaren zonen bevalt nog steeds.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.