Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Fietsen rond middernacht?


Het gekke is (even meta)

dat TS alleen vraagt om meningen. Maar blijkbaar vinden sommige schrijvers het vervolgens nodig om hun mening bij anderen door de strot te douwen. Waarom? Voelen jullie je onzeker als anderen er anders over blijken te denken dan jullie?
Het maakt mij namelijk niet uit wat Ad Hombre met zijn kinderen doet, of Wilgenkatje haar kinderen wel of niet 'loslaat' en of Bennikki de moord op Anne Faber wel of niet relevant vindt.

TS vroeg zich af of andere kinderen zouden mogen fietsen. Nou, die van mij niet. Ook niet als jullie dat onzin vinden.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-06-2019 om 20:24

Oke, meningen

Je hebt gelijk Knurf. En hier melden we meestal wat we zelf als ouder zouden doen. Als die mening er niet toe doet, kunnen we opdoeken. Het aardige van iemands persoonlijke invalshoek is dat je kunt vaststellen - Aha, zo zou je e4 ook tegenaan kunnen kijken.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-06-2019 om 20:26

Wilgenkatje

”Als er meer mensen zijn, betekent dat nog niet dat de kans om slachtoffer te worden groter wordt."

Ceteris paribus wel.

Of heb je dat nooit geleerd?

Ad Hombre

Ad Hombre

16-06-2019 om 20:27

Wilgenkatje

Herstel. Juist wel natuurlijk

Ad Hombre

Ad Hombre

16-06-2019 om 20:28

Wilgenkatje 3e poging

Niet! (Mijn god, zeker te lang in de zon gezeten) )😠

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-06-2019 om 20:33

Hahahaha

Ach nou ja, ik moet me niet wagen aan verhalen met getallen enzo. Ik ben meer van taal dan van rekenen 😄

Terug naar het onderwerp: zo lang je kinderen bij je thuis wonen, zoek je balans tussen zelfstandigheid en veiligheid. Als ze ernmaal op zichzelf wonen, is het onmisbaar dat ze zelfvertrouwen hebben ontwikkeld om zo wijs mogelijk te handelen.

Als ouders bof je dat je dan niet precies op de hoogte bent hun gangen. Dat scheelt een bak ongerustheid.

Bennikki

Bennikki

16-06-2019 om 21:21

Knurf

Maar mensen zeggen dat ze hun dochters niet zo laat willen laten fietsen WANT het is steeds onveiliger in Nederland. Dat is gewoon niet waar dus daar haak ik dan op in.
Als iemand zegt dat haar dochter niet zo laat over straat mag omdat er allemaal ongure types rond haar flat rondhangen, kan ik me dat heel goed voorstellen.
Als iemand zegt dat ze zich zorgen maakt en dat gemakkelijk op kan lossen door dochter op te halen, lijkt me dat verstandig.

Pluk

Pluk

16-06-2019 om 21:57

In een groep zou ik het goed vinden op voorwaarde dat ze allemaal samen fietsen. Als er ruzie is of iemand kwijt is of gedronken heeft, wat dan ook, wil ik gebeld worden en haal ik ze op. Ik heb jongens, maar zoals Ad al zegt., die hebben een grotere kans om slachtoffer te worden dan meisjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-06-2019 om 01:33

Ik zie dat

Kowalski vandaag langs galoppeerde in de hoop zijn of haar stokpaardje ergens vast te kunnen binden?

Wat het nieuws vooral haalde is de onveiligheid die buurtbewoners van een psychiatrische kliniek voelen door moorden gepleegd door een 'cliënt'. En dat kan ik me onderhand goed voorstellen. Ik moest aan een akkefietje van mezelf denken hierdoor. Ik liep zo'n 36 jaar geleden naar mijn flatje en werd ingehaald door een man die hardgelopen had en bij mij stopte "mag ik misschien even met jou mee naar huis? De politie achtervolgt me." Ik weet nog dat ik vooral verbaasd was en moest lachen. "Dat lijkt me geen goed idee!". Oké, zei de man en hij rende weer verder. Héél gek! Ik geloof dat ik daar nu, ja toch door het nieuws en zo, een stuk minder laconiek op gereageerd zou hebben. Het komt er dus op neer dat ik banger geworden ben door wat er zoal in het land gebeurt, maar dat wil niet zeggen dat het dus ook echt gevaarlijker is geworden voor mij persoonlijk. Angst (vaak onterecht) neemt graag een loopje met je. Ik heb het gevoel dat Kowalski zijn stokpaardje daarom ook niet in de stal kan zetten. Dat beest is nooit moe kennelijk.

Koffiekop

Koffiekop

17-06-2019 om 16:27

Mijn dochter zou dat mogen

in een groepje van minimaal 3. Als ze de route kennen, en als ze inderdaad beloven te bellen om gehaald te worden als er 1 eerder weg moet/er eentje dronken zou zijn/whatever. Maar ik weet ook dat ze dat dan vast niet doet, want dan heeft ze andere problemen, namelijk over het alcoholgebruik.

Ik probeer binnen het verstandige en redelijke los te laten. Dit valt voor mij (vanwege de enorm kleine kans op problemen) binnen verstandig en redelijk. Maar mijn dochter is liever lui dan moe, dus als er 45 minuten gefietst moet worden regelt ze een taxi (lees: man of ik, of haar broer, of een familielid van een van de vriend(inn)en). Man vindt dat erg prettig want is toch ietwat bezorgd, ik niet, want ik ben erg op mijn nachtrust gesteld. Maar van de groep ouders is er altijd wel eentje bereid te rijden, dus we delen de lasten van het hebben van een puber met een druk sociaal leven. En ach, de meesten wonen toch redelijk in de buurt, dus zo heel vaak doet zich dit niet voor.

Ik heb persoonlijk meer moeite met op donderdagavond naar de stad (in ons geval Den Haag) willen. Dat mag dan weer niet van mij. Ook niet met een groepje. Daar gaat het zo vaak fout dat dat de krant allang niet meer haalt.

Kowalski

Kowalski

19-06-2019 om 13:15

Donderdagavond?

"Ik heb persoonlijk meer moeite met op donderdagavond naar de stad (in ons geval Den Haag) willen. Dat mag dan weer niet van mij. Ook niet met een groepje. Daar gaat het zo vaak fout dat dat de krant allang niet meer haalt."

Wat bedoel je, wat gebeurt er dan specifiek op donderdagavond?

Kowalski

Er zijn regelmatig vechtpartijen in de Haagsche binnenstad, vooral op koopavond.

Kowalski

"Ik denk wel dat het onveiliger is geworden in Nederland, maar ik begrijp dat de gemiddelde OO reageerder dit niet voor zichzelf wil toegeven, laat staan hier schrijven."
Nu ben ik ook zo'n wegkijkend links gutmensch, maar toch een vraag. TS verwijst oa naar de moorden op Anne Faber en Millie Boele. We hebben het hier over witte mannelijke moordenaars. Net zoals de moordenaar van een amerikaanse studente in Rotterdam of de jongen die onlangs in de Scheveningse bosjes een vrouw vermoordde - op klaarlichte dag-
Waaruit maak jij op dat Nederland onveiliger is geworden? Zijn mannen agressiever geworden? Meer psychiatrische problemen?

Koffiekop

Ben benieuwd waar het misgaat in Den Haag op donderdagavond. Ik kom zelf geregeld in centrum op donderdagavond en merk er niks van (maar misschien let ik niet op). Mijn dochter (17) komt ook geregeld in de stad en fietst s avonds vanuit centrum alleen naar huis.Enige stuk dat ik minder prettig vind is kantorengebied in Bezuidenhout.
Ze kan nog niet uit, maar haar vriendinnen gaan wel uit op donderdagavond (rond Plein) en daar heb ik ook nog nooit wat naars gehoord.

Alkes

Vreemd Alkes. De vechtpartijen in de Haagsche binnenstad halen zelfs de krant.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-06-2019 om 09:01

Wat noemen jullie vaak en veel?

Naar aanleiding van wat hier gezegd is heb ik 112-meldingen bekeken en daar zie ik niet veel wat de politie gehaald heeft. Hoe ernstig zijn de vechtpartijen dan?

Kaaskopje

Ernstig genoeg voor een alcoholverbod, een samenscholingsverbod, extra cameratoezicht en extra politie-inzet.

knurf

Jemig Knurf echt er ontgaat mij een wereld. We hebben het over het centrum he? Dus gebied Bijenkorf, Passage, Plein, en zo? Als ik jouw bericht lees, zijn dochter en ik geregeld door het oog van de naald gekropen.
Het alcoholverbod zoals vastgelegd in de APV geldt ongeveer voor heel Den Haag. Extra maatregelen in centrum golden overigens volgens dezelfde APV tot december 2018.
Als ik google op vechtpartij Den Haag kom ik wel een en ander tegen, van Zoetermeer tot Hofbad maar eigenlijk niet in het centrum.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-06-2019 om 09:45

Ja inderdaad Hofbad

Die zag ik ook.

Alkes, nu doe je het weer

Het maakt mij niets uit of jij en je dochter op donderdagavond wel of niet in de binnenstad van Den Haag rondhangen. Mijn dochter wil er niet heen omdat ze zich onveilig voelt na een aantal incidenten, en ik kom er al jaren niet op koopavond vanwege vergelijkbare ervaringen. Dan kun je, door straten te noemen (je vergeet trouwens de Grote Markt en de Prinsegracht) doen alsof je er meer verstand van heb dan ik, maar daarmee veranderen onze ervaringen en ons standpunt niet.

Je klinkt als iemand die zegt dat roken niet gevaarlijk is, omdat je rokende buurman 100 is geworden. Prima, maar houd op met je misplaatste zendelingenwerk.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-06-2019 om 09:54

Samenscholing

Ik herinner me van onze stad dat het ook een tijd onplezierig was in de stad. Groepsvorming van jongeren tijdens de koopavond. Niet dat je direct gevaar liep, maar er ging toch iets onaangenaams van uit. Blijf je daarom weg als je toch naar de stad moet? Ik niet. Er is weleens wat gebeurd in het uitgaansleven. Oké, dat weet je dan, je kunt daar wegblijven tot het weer overgewaaid lijkt te zijn.

Ik moest gisteravond, nou ja eigen keus, een half uur lopen van mijn vriendin naar ons huis. Ik had de tijd niet in de gaten, oh help al half 12! Er is één onderdeel waar ik me altijd onveilig bij voel, maar eigenlijk lees ik nooit dat daar werkelijks iets gebeurt. Wel ongelukken vanwege onduidelijke kruispunten. Ik moet wel zeggen dat ik het hele stuk voor mijn doen snel afgelegd heb en er zo dus toch wat calorieën afgelopen heb (na taart en toastjes).

Flavia

Flavia

21-06-2019 om 10:10

Maar Knurf

jij doet precies hetzelfde.

Alkes geeft aan dat ze het niet herkent. Dat doet niets af aan jullie ervaringen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook niet herken, ik voel me op koopavond ook niet onveilig in het centrum van DH. Dat kan verschillende redenen hebben maar ik denk dat een belangrijke is dat we situaties waarschijnlijk anders interpreteren. Anders: niet dat jouw interpretatie fout is, anders!
Verder: tijdstippen, locaties en gezelschap waar je je in bevind.

Ik weet wel van wat nieuwsberichten. Hofbad kwamen we vaak ivm leszwemmen en vrijzwemmen daar heb ik wel een incident meegemaakt, maar dat weerhoud me er niet van om er weer naar toe te gaan, het is zoals gezegd een incident, geen dagelijkse praktijk.

knurf

Jij komt er volgens eigen zeggen al jaren niet en ik was er gisteravond nog In de Grote Marktstraat (die ik noemde want daar ligt de Bijenkorf). Mijn 17-jarige komt er ook zeer geregeld. Zij herkent het beeld dat jij schetst niet.
Jij hanteert het argument van de 100-jarige opa die nog steeds rookt. En geeft daarbij impliciet de boodschap af dat onze steden inmiddels onveilig zijn voor onze dochters. Ik zou dat dan graag met feiten gestaafd zien, hoewel jouw boodschap tegenwoordig lekker bekt daar ben ik mij terdege bewust van.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-06-2019 om 12:12

Haarlem

Ik heb vooral ervaring met het centrum van Haarlem. Ook daar is de sfeer op donderdagavond regelmatig grimmig (althans, enkele jaren geleden toen ik er nog wel eens kwam). Als je met een boog om zo’n groepje tuig heen loopt is het prima te doen, maar mijn dochter heeft me wel eens gebeld omdat ze niet bij de bushalte durfde te staan. 112 bellen was haar dan weer een brug te ver.

Gevoel van veiligheid

Gek genoeg neemt de veiligheid toe maar het gevoel van veiligheid af.

Ik vind één krantenartikel over een vechtpartij op Het Plein in Den Haag waarbij arrestaties zijn verricht. Van een jaar geleden. Heel naar, maar niet aan de orde van de dag kennelijk.

skik

skik

Dat is overigens lang nadat de winkels gesloten zijn. Nadat de ambtenaren uitgeborreld zijn wordt het Plein een uitgaansgebied voor jongeren (onder andere types zoals mijn dochter en haar vriendinnen). Ja daar vindt vast wel eens een incident plaats zoals in ieder uitgaansgebied). Ik kreeg niet de indruk dat Knurf daar op doelde. Zij had het over koopavonden.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-06-2019 om 13:11

Tuig

Phryne, wat is de definitie van tuig?

Mijn man en ik waren een tijd geleden bij de Haarlemmer Hout. We zochten een restaurant. Dat bleek niet zo simpel te zijn. We zagen een groep jongens, waar ik toch argwaan bij voelde. Moesten we die uitgerekend om hulp vragen,? We hebben het toch gedaan en ze waren uitermate behulpzaam.

Naast onze tuin is vaak wat onrust van jongeren. Ik irriteer me er regelmatig aan. Tot mijn blije verrassing, komt er zo'n jongen bij het hek om een compliment te maken over mijn harde werken en resultaat in en van de tuin. Ik wordt daar vrolijk van. Het haalt ook een randje van de irritatie af.

Zijn ze soms irritant? Ja! Is het gevaarlijk tuig? Dat weet je niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.