Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Maria

Maria

21-09-2011 om 11:50

Fietskrat

Hallo,

Mijn dochter van 15 wil een fietskrat voorop haar fiets, omdat de rugzak voor school te zwaar is. Fietstas wil ze niet (kan niemand achterop), en andere alternatieven zijn ook niet echt gewild. Een bag-up al helemaal niet.... volkomen "faal" die rugzakken .

Maar goed, ik zelf ben geen fan van kratten voorop. Ik heb wel eens met een fiets gereden met een mand aan het stuur en dat vond ik zelf - als doorgewinterde fietser - zeer onstabiel. Zeker als er een meer dan 10 kilo wegende rugzak in zou zitten. Die pubers fietsen toch al niet zo veilig (gezellig met z'n 5-en naast elkaar en zo) en met zo'n krat voorop vind ik het nog onveiliger.

Maar goed, het gevaar is natuurlijk dat hier mijn overbezorgde Ik spreekt, dus zou ik graag ervaringen van anderen willen horen. Let wel, een volwassen (en dus sterker) mens met een krat voorop vindt ik minder onveilig dan een nog niet volgroeide (en overigens ook niet-sportende dus niet-gespierde) puber. Dus graag ervaringen van pubers met fietskratten voorop.

Ik ben benieuwd en dank jullie bij voorbaat voor jullie input.

Maria

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Handeltje

Handeltje

21-09-2011 om 12:32

Wat mij is opgevallen

Op mijn fiets kan ik een mand bevestigen, aan de buitenkant voor het stuur. Als ik daar te veel in doe, wordt de fiets inderdaad instabiel.
In het verleden hing er een fietszitje aan de binnenkant van het stuur. Doe daar een flink kindje in, en de fiets blijft wel stabiel.
Het maakt bij mijn fiets dus verschil of het extra gewicht aan de buitenkant van het stuur hangt, of aan de binnenkant. Hoe dat verder qua mechanica in elkaar zit, weet ik ook niet.

Iris

Iris

21-09-2011 om 12:47

Lijkt mij ook niet stabiel

Nee, zo'n rek of krat voorop lijkt mij ook niet stabiel. maar het is helemaal hot nu, dus moet je het hebben. Overal zie ik die fietsen. In de stad in de fietsenrekken nemen ze wel erg veel plek in.
Tja..gelukkig heeft onze dochter, 4e klas, wel fietstassen én een rugzak. Niet cool natuurlijk, maar dat maakt haar niks uit. Jammer dat ze niet allamaal zo zijn natuurlijk.

Merel

Merel

21-09-2011 om 13:21

Rekje aan frame laten zetten!

Mijn fiets heeft het rekje van de krat aan het frame zitten, onder het stuur. Dan voel je helemaal niets met sturen, hoe zwaar beladen de krat ook is. Maar mijn zoon heeft zo'n andere, een rekje aan het stuur en dat gaat eigenlijk ook gewoon prima hoor. Ik neem vaak even snel zijn fiets mee naar de supermarkt, omdat die dan al in de voortuin staat en dan doe ik er een complete, volle boodschappentas in.
Dochter heeft ook zo'n rekje gehad en reed daar zelfs met haar vriendinnetjes voorop rond (toen was ze 14-15 jaar)
Ik vind het reuze meevallen.

Deze

Deze voordrager zit aan de stuurpen (ofzo) vast en niet aan het stuur, da's veel stabieler. http://www.steco.nl/pages/consumer/index.php?taal=nl&page=Producten&cid=14&pid=37 Mijn dochter heeft ook zoiets (maar dan ik het een soort metalen bak, maar met hetzelfde bevestigingssysteem als dit). Heel makkelijk, ze kwakt haar tas er zo in en haalt hem er ook zo weer uit. Ze heeft hem gekregen in de brugklas en vindt het nu in de vierde nog steeds handig.

skik

Rina

Rina

21-09-2011 om 20:55

Gaat prima

Zoon heeft vanaf dag 1 zijn loodzware rugzak in de krat voorop vervoerd en hij is er blij mee! Het was 1 minuutje wennen, en vanaf dat moment stuurde hij net zo makkelijk als met een lege krat.

Zijn krat zit niet alleen aan het stuur, maar ook aan het frame, misschien dat dat scheelt.

Rina

Rina

21-09-2011 om 20:59

Krat=rekje

Ik bedoel natuurlijk dat het rekje aan het frame bevestigd zit!

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2011 om 00:23

Zelf sinds kort

Ik heb nog maar een paar keer boodschappen gedaan met mijn bakkersmand voorop en het is wel heel even wennen. Het is de kunst om het gewicht gelijkmatig te verdelen. Wat ik eigenlijk het allerlastigste vind is als ik boodschappen in de mand doe. Door het gewicht klapt het wiel makkelijk om en dan raakt de fiets uit evenwicht. Ik moet dus echt aanwennen om de fiets in een rekje te zetten zodat het wiel klem staat. Ik sta nog wel een beetje in dubio of ik tóch nog fietstassen erbij neem. Zo'n mand mag niet zwaarder dan ongeveer 15 kg beladen worden en dat is vrij snel bereikt met weekboodschappen. Al met al ben ik blij met mijn mand voorop. Stiekem ook voor een deel omdat ik het gewoon leuk vind
Ik kan me daarom wel iets voorstellen bij de wens van je dochter om een kratje op haar fiets te hebben. Het is inderdaad 'hot' en op de goede manier gebruikt is het ook best handig.
Jij hebt het over een 10 kg wegende tas. Mijn hemel, dat meen je toch niet? Heeft ze geen kluisje op school?

Rina

Rina

22-09-2011 om 10:38

Omklappend stuur

Bij de fietsenhandel kun je een veer laten bevestigen tussen stuur en frame waardoor je stuur niet meer omklapt.

Als je handig bent kun je er ook zelf een bevestigen (geen idee of dat goedkoper is hoor).

Hier nog een linkje, dan kun je zien wat ik bedoel:
http://www.fietspunt.nl/nl/Stuurstabilisator-Hebie-HE695-28-tot-32-mm-555-19726/

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2011 om 11:14

Mooi

Zodra het salaris binnen is ga ik naar de winkel

Vic

Vic

22-09-2011 om 15:57

Stuurslot

Mijn dochter heeft een fiets met rekje en een stuurslot. Die moet je er wel op zetten want anders knalt het stuur tegen je hoofd als je net voorover buigt om je fiets op slot te zetten (en dat met 10 kg boeken erin).

Maria

Maria

23-09-2011 om 17:21

Fijn

Ben blij dat het toch allemaal meevalt. Ach, ik denk dat het bij het beroemde loslatingsproces hoort . Zo zeg ik elke morgen toch nog steeds "voorzichtig hoor".....
Voor Sinterklaas krijgt zij een krat.

Dank voor jullie reacties.
Maria

Janeway

Janeway

24-09-2011 om 19:18

Dochter

Heeft een rek voorop haar fiets. Een week nadat ze begonnen was op het middelbaar er op gezet.. Het kind fietste idd met een tas van 9 kilo. Op haar 26 inch kinder oma fiets.. Dat was dus niks. Voorop gaat het beter. Ze weegt zelf 36 kilo, en sjouwt zich een breuk aan die tas. Ze hebben wel kluisjes op school maar boeken moeten iedere dag heen en weer.. En ze is nog een brave brugger dus dat doet ze ook...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.