Vic
07-03-2012 om 13:09
Films op tv (12-jarige)
Mijn 12-jarige gaat tegenwoordig bijna net zo laat naar bed als ik, dus we kijken vaak 's avonds samen tv. Dat zijn meestal programma's voor alle leeftijden en zo nu en dan een politieserie o.i.d. Vanavond komt er een film die ik wel wil zien (De gelukkig huisvrouw). Hij is volgens de Kijkwijzer 12+, maar mij lijkt het wel een heftige film.
Hoe gaan jullie daarmee om? Mag je (jonge) puber alles mee kijken wat om 20.30 uur op tv komt? Waar laat je ze anders?

Talia
07-03-2012 om 13:12
Opnemen en later kijken
Ik kijk als de kinderen op zijn niets wat ik niet geschikt vindt voor hun leeftijd. De oudste is 13 maar ik zou haar niet blootstellen aan de problematiek van De Gelukkige Huisvrouw persoonlijk. Nu ken jij je kind het beste, maar ik zou dergelijke films/programma's opnemen en later kijken of niet kijken ...

Rosase
07-03-2012 om 19:30
Van mij
Zou oudste (13) deze film wel mogen zien. Is een inschatting.
Als je de film te heftig vindt, zit er niets anders op dan vanavond iets anders te kijken en de film evt op te nemen, of dochter iets leuks op haar kamer laten doen, terwijl jij de film kijkt.

Moppeke
07-03-2012 om 20:04
Waarom moet een kind perse ook tv kijken?
Dat vroeg ik me een tijdje geleden af, omdat het bij ons ook speelde. Soms wil je prettig een actiefilm kijken maar die is niet geschikt voor een 13 jarige.
Die van mij gaat ook regelmatig lekker met een boek naar bed, of zit nog te knutselen op haar kamer. We zitten hier niet standaard elke avond voor de buis.

koentje
08-03-2012 om 11:01
Nou
ik vond de gelukkige huisvrouw ook echt wel een erg heftige film. Zoon moest naar bed heeft wel een stukje meegekeken. Vroeg vanochtend nog hoe het verder ging. Maar een film als dit is denk ik minder erg als een film waarin veel geweld voorkomt. Deze dingen kun je ook nog uitleggen.

Jesse_1
08-03-2012 om 11:59
Ook opnemen
Hier een nog net geen 12-jarige zoon. Wij kijken graag politieseries, de wat lichtere met 'alleen maar moord' kijkt hij gewoon mee indien van toepassing.
Als het te heftig is, nemen wij het op en kijken later of hij gaat vast naar bed en daar lezen (dit als hij eigenlijk toch al wat moe is).
Bijv Law & Order SVU kijken wij graag en dat mag hij nog niet meekijken (veel seksdelicten, vaak ook met kindermisbruik - waarom kijkt een mens er überhaupt naar :-S).

Kaaskopje
08-03-2012 om 12:11
Als een programma echt nog niet geschikt is
zou ik niet kijken. Een kwestie van prioriteiten stellen. Kind gaat voor de tv. Ik vind eigenlijk niet dat je tegen een kind van 12/13 jaar nog kunt zeggen dat je als moeder een film wilt kijken en dat kind dan maar de kamer uit moet.Wij hebben nu de luxe dat we een programma op kunnen nemen, vroeger liet ik zo'n film dan helaas maar lopen.

Merel
08-03-2012 om 15:13
Hier is zoon 13,5
Zoon is hier 13,5 en hij kijkt best veel mee. Gelukkige huisvrouw heb ik (nog) niet gezien, maar ik denk niet dat dat hem zou boeien (dan gaat ie naar zijn kamer als de film hem niet boeit) we kijken samen meestal politieseries maar ook bones enzo (daar zie je ook lijken en andere goorheid) maar we zijn niet zo snel onder de indruk. Griezelfilms zou ik niet met hem kijken (maar die kijk ik zelf ook niet) en kan even geen film bedenken waarbij ik hem weg zou moeten sturen (waarschijnlijk zijn dat films die ik zelf ook niet kijk of het zijn films die hem niet boeien)
Of toch ja ik herinner met wel een heftige film (die hem niet boeide gelukkig, dus hij keek niet mee) dat was die stieg larsson trilogie. Maar ja, soms weet je van te voren toch helemaal niet wat er gaat komen? Dan weet je hoe de film globaal gaat, maar je kent geen specifieke scenes.
Onlangs keken zoon en ik een (voor ons nog onbekende) film en daar zat plotseling toch wel heel veel sex in. Bij de eerste scene zei ik nog grappend "pietje ogen dicht" en bij de tweede scene werd het gewoon genant, dus toen zijn we maar gaan zappen. Maar dan zitten we eigenlijk meer te lachen dan dat hij het schokkend vind ofzo

Fiorucci
08-03-2012 om 15:41
En hier....
Ik kijk vaak samen met mijn pubers tv, en als we iets anders willen kijken dan bijvoorbeeld de jongste van 12, dan kijkt zij tv op mijn slaapkamer.

Maylise
08-03-2012 om 16:45
Niet kijken
Als ik een film wil zien die op een tijdstip komt dat er nog kinderen wakker zijn die te jong zijn voor die film dan kijk ik gewoon niet. Ik neem dan de film op en kijk hem later. In theorie althans. In de praktijk voegt de film zich bij een lang rijtje van nog niet gekeken films/documentaires die ik ooit nog moet zien.
Ik zou niet vlug kinderen de kamer uitsturen omdat ik een bepaalde film wil zien en ik wil ook niet kinderen op jonge leeftijd met ongeschikte films confronteren.
Gelukkige Huisvrouw heb ik niet gezien maar het lijkt me inderdaad niet zo'n geschikte film voor 12jarigen/

Vic
08-03-2012 om 17:49
Uiteindelijk
Ik heb de film wel gekeken. Hij had een 12+ rating dus daar ben ik maar vanuit gegaan. Dochter vindt dingen niet snel te eng, dus het is voornamelijk mijn eigen gevoel dat in opstand komt. Uiteindelijk heeft ze er niet veel van gezien, want ze was bezig met haar pc en een boek. Bij de delen die ze wel zag vroeg ze zich hardop af wat ik daar nu precies boeiend aan vond, en zij vond de scenes in de psych. inrichting nogal vermakelijk. Dat was wel een eye opener, want wat ik de meest heftige scenes vond (bevalling), vanwege de herkenning, vond dochter vooral bloederige horror (dus niet echt en niet eng/ingrijpend).

Marjoleine64
08-03-2012 om 21:24
Onze zoons
zijn 12 en 14, en willen meestal niet eens meekijken - of andersom. Nu zitten zij te smullen van Wie is de Mol(en daarna direct naar bed), morgen kijken wij weer naar Flikken Maastricht. Vorige week is oudste daarbij blijven zitten, en was het toevallig een wel heel heftige aflevering... Hij vond het zelf bij nader inzien ook niet zo leuk, maar kan heel wat hebben in tegenstelling tot jongste die dan gewoon op uitzending gemist kijkt wat hij leuk vindt.
Marjoleine

Wiske71
09-03-2012 om 15:52
Al opgelost lees ik
maar ik heb er echt geen probleem mee om mijn puber eens een avondje uit de woonkamer te verbannen omdat ik een programma wil kijken wat ik voor haar nog niet geschikt vind.
Waarom zou dat erg zijn? Het is nou niet bepaald een wekelijks voorkomend iets, maar 1 of 2 keer per jaar doe ik dat wel eens. krijgt het kind niks van naar mijn mening. Ik leg ook uit waarom ze niet mag kijken en dan vermaakt ze zich wel op haar kamer, ze maakt ook geen bezwaar.

Flora B
10-03-2012 om 16:44
Aha!
wij hebben interactieve tv van Ziggo, en dan kan je kijken bij de infoknop wat het leeftijdsadvies is...en daar stond AL alle leeftijden dus... Mijn 12 jarige dochter en 13 jarige zoon gezellig mee op de bank, ik heb bij de eerste scene 2 keer terug gekeken of ik het wel goed gelezen had... allemaal konden we niet geloven dat hier onze zoon van 7 ook naar had kunnen kijken die lekker lag te slapen.
Ik vind het ook wel lastig hoor tv kijken met pubers,ook het onderlinge verschil.... en dan mijn man en ik nog.
Vanavond wil ik niet weer ellende van "Ik hou van holland zien" het maakt me gewoon depressief. Maar de pubers vinden het geweldig.

Vic
10-03-2012 om 22:49
Oh wat erg flora
Dan sta je wel even vreemd te kijken De film begon inderdaad direct als een typisch Nederlandse film. Dat vond ik al wat genant om met mijn dochter naar te kijken.