Mirjam
24-10-2011 om 13:57
Financiele opvoeding, ik loop achter...
Laatst hadden we op de middelbare school van de kinderen een avond over geld en pubers. Erg interessant.
Wat krijgen pubers, en vooral wat en waaraan geven ze geld uit. Nu hoorde ik in de discussie dat de meeste kinderen (van 12 tot 16) een spaarrekening en bankpasje hebben en dat daar dus zakgeld en zo op gestort wordt. Help, dacht ik nog, ik loop hopeloos achter.
Onze kinderen zijn 12 en 15 en krijgen resp. 3.50 en 5 euro per week zakgeld. Dat is wel gemiddeld zag ik.
Dochter van 15 wil geen bijbaantje, ze heeft daar geen tijd voor ...en ook niet nodig zegt ze. (de meeste anderen van haar leeftijd hebben dus wel een baantje)
Kleedgeld tja, daar doe ik dus ook niet aan.
Als ze wat nodig hebben gaan we gezellig de stad in en dan kopen we wat. En echt, dat is maar twee keer per jaar of zo. Telefoon gebruiken ze bijna nooit, scheelt weer. En verder geeft dochter dus niks om make up, uitgaan of mode, dus geeft ze (en ik) echt heel weinig uit. Ben ik ook blij om!
Zoon is ook al niet zo'n big spender.
Kleedgeld willen ze niet eens. Maar ik kreeg dus van andere ouders te horen dat je dat kleedgeld en zo echt moet zien als leergeld en hoe ze met geld om moeten gaan. Zit wat in natuurlijk.
Hellup, loop ik nou zo achter...of ik heb speciale kinderen die niet veel uitgeven? Ben ik de enige?
O, ja een spaarrekening hebben ze ook niet. We willen als ze 18 worden een eenmalige belastingvrije storting doen voor als ze gaan studeren en zo. Is veel voordeliger dan spaarrekening met rente.

Claudia B
24-10-2011 om 14:39
Leergeld
Hoi Mirjam,
Kleedgeld en zakgeld wordt hier in 1 bedrag per maand gestort op de rekening van oudste zoon. Het is inderdaad leergeld. Hoe ga je er mee om, wat gebruik je als zakgeld, wat als kleedgeld, hoe doe je dat als je nieuwe schoenen zou moeten of een nieuwe winterjas? dat kun je niet van 1 keer zak/kleedgeld betalen, daar moet dus voor gespaard worden (schoenen zou nog gaan . Het is hier dus ook bedoeld als leergeld. En leren sparen, hoeveel kun/wil je apart zetten om te sparen enz. enz. enz.
We zijn daar vorig jaar mee begonnen toen hij naar het voortgezet ging en tot nu toe gaat het goed.
Zoon geeft ook niet veel uit, is geen big spender maar moet wel leren om met geld om te gaan, hoe werkt dat nou eigenlijk? En dat willen we dus op deze manier doen.
Groetjes,
Claudia

ijsvogeltje
24-10-2011 om 16:08
Hier
Oudste zoon krijgt sinds de brugklas 25 euro per maand. Hij is ook geen big spender hoor, maar dat is toch ook niet nodig om met geld om te leren gaan? Van die 25 euro koopt hij zelf schoolspullen (basisuitzet hebben wij destijds betaald) zoals nieuwe schriften/agenda/geodriehoek/kaftpapier etc. Van zijn zakgeld betaalt hij ook eventuele kadootjes, een keer met vrienden naar de film, schoolfeestje, beltegoed etc. Het is dus niet alleen 'voor de leuk', hij moet er ook van alles van. Dat maakt het leerzaam, vind ik.
Aan kleedgeld had hij geen behoefte, maar dat krijgt hij sinds dit schooljaar ook (hij zit nu in de derde). We hebben gekozen voor 70 euro, en daar betaalt hij alle kleding van (dus ook schoenen, sportkleding, jas etc.).
Alles gaat via de bank, waar hij zelf een pas voor heeft en ook via internet betalingen kan doen.

Wiske71
24-10-2011 om 17:46
Ik ben ook rustig begonnen met kleedgeld. Eerst kind maar eens de stad in gestuurd met een bepaald budget en en opdracht. Bijvoorbeeld 35 euro en de opdracht een warme trui te kopen die past bij een bepaalde broek. Of 80-100 euro voor een paar schoenen. (net zoveel als jij er normaal voor zou uitgeven) Wisselgeld en bonnetje mee terug brengen.
Dochter had namelijk heel veel moeite om veel geld uit te geven (potte haar zakgeld jaren lang op) en vond het ook moeilijk om winkelpersoneel om hulp te vragen of af te rekenen aan de kassa.
Maar ik vind kleedgeld dus ook lastig. Vooral ook de BH's en schoenen van dochter, dat zijn toch een dure uitgaven vanwege moeilijke maat. Net zoals feest/gala kleding en sportkleding. Daar zit bij dochter veel meer geld in als in de kleding die ze naar school draagt.
Dus regelt zij het gedeelte gewone kleding nu en doen we de rest samen. Als dochter alles zelf zou moeten betalen/reserveren zou dat op meer dan 200 euro per maand neerkomen, dat vind ik te veel om zo aan een 14 jarige te overhandigen.
Wiske

Annet
24-10-2011 om 18:03
Wat wij doen met kleedgeld
Oudste zit in 3e klas VO. Ze krijgt sinds de brugklas kleedgeld voor alleen bovenkleding, dus broeken, shirts, truien, etc. Met ondergoed, jassen en schoenen wacht ik totdat ze uitgegroeid is.
Ze krijgt 35 euro per maand.
Dit geld gaat niet op haar rekening. Ze mag zelf beslissen wanneer ze iets koopt, betaalt dit zelf (of vraagt van tevoren het geld op haar rekening te storten) en krijgt daarna het geld terug.
Als ze al zou oppotten, dan heeft ze zelf geen extra geld. We zijn hiermee begonnen na het brugklasjaar toen bleek dat het geld op was maar ze de uitgaven niet allemaal kon verantwoorden. Waarschijnlijk was het kleedgeld te veel vermengd met haar zakgeld/spaargeld.
Oppotten van zakgeld zou ik niet erg vinden.
Het hebben van een bankrekening en pasje vind ik voor deze leeftijd toch wel handig. Dochter gaat ook zelfstandig met de trein ergens heen, dan is een bankpas wel zo praktisch. Ook cadeautjes, schoolmateriaal (m.u.v. basis in brugklas), bieb-boetes, bioscoop, andere uitjes moeten van het zakgeld betaald worden.

ijsvogeltje
24-10-2011 om 18:45
Kleedgeld
P, jouw zoon is pas 12 en gaat net naar de middelbare school. Ik zou er gewoon nog even mee wachten. Onze zoon had er ook helemaal geen interesse in. Pas nu - in de derde - hadden we het idee dat de tijd er voor rijp is. En daarom krijgt hij dus pas sinds kort kleedgeld. En heel grappig: hij blijkt opeens een mening te hebben over kleding. Van winkelen houdt hij niet, maar hij heeft online vorige week zijn eerste echte eigen kleding besteld. Daarbij merkte ik dat hij nog weinig benul heeft van wat kleding kost. Hij vond 40 euro voor een t-shirt een heel normaal bedrag en stond op het punt om ruim twee maandbudgetten uit te geven aan twee shirtjes en een trui. Mooi leermoment dus.
Over het bedrag hebben wij ook best een tijd nagedacht. Ik lees veel over 40 of 50 euro per maand, maar dan zonder schoenen, jas en sportkleding. Vandaar wij op 70 zijn uitgekomen. En kleedgeld + zakgeld hebben nu samen de hoogte van de kinderbijslag. Feitelijk krijgt hij dus zelf de kinderbijslag, en moet daarvan kleding, schoolspullen, kadootjes, feestjes, beltegoed etc. van betalen.

Maylise
24-10-2011 om 23:43
Niet voor elk kind leerzaam
Mijn oudste drie kregen toen ze op de middelbare school zaten kleedgeld Nummer 2 en 3 gingen daar min of meer mee om op de manier die je verwacht. Af en toe een te dure of niet praktische uitgave die meer inzicht bracht en verder verliep dat redelijk. Vast wel leerzaam geweest. Bij de oudste had het helemaal geen zin. Hij gaf (geeft) niks om kleding. Pas als wij tegen hem zeiden dat hij eens iets moest gaan kopen omdat er nu gaten zaten in al zijn truien dan zei hij dat hij dat ging doen. Maar dan deed hij het nog steeds niet want de stad in gaan hield hij ook niet van. Dus uiteindelijk ging hij pas ik meeging en hem ongeveer vertelde wat hij moest kopen. Zat weinig initiatief bij en ik had dus net zo goed hem dat kleedgeld niet kunnen geven.
Toen hij studeerde gaf hij af en toe mij of zijn zus geld om kleding van te kopen.
Inmiddels afgestudeerd en werkzaam in een beroep met werkkleding (dat is handig) koopt hij tegenwoordig wel zelf kleding. Hij gaat 1x per jaar naar een kledingzaak en koopt dan een stapel kleding. Hij is trouwens nog steeds blij met tweedehands kleding en dergelijke. Van het zomer heeft hij een stapel kleding van zijn vader meegenomen die er nog goed uit zag.
Maar goed hij komt in elk geval niet in de financiële problemen.
Mijn jongste kinderen die nu op de middelbare school zitten krijgen geen kleedgeld. Niet omdat ze er niet mee om zouden kunnen gaan maar omdat ik het zo vooralsnog handiger vind. Ik zit er wel over te denken om de twee jongsten over een jaar of wat wel kleedgeld te gaan geven.

Weer
25-10-2011 om 19:41
Ik geef zelf zoveel uit!
Haha P mijn 12jarige brugklasser is precies zo! Ik kan me niet voorstellen dat hij ooit uit zichzelf kleren zal kopen. Al het geld dat hij krijgt, spaart hij. Kleren staan echt helemaal onderaan z'n prioriteitenlijstje. Dat heeft hij overigens van z'n vader die nog een goeie spijkerbroek uit 1991 heeft dus waarom een nieuwe kopen!? Zucht.
Maar dan ik. vanaf het moment dat de kinderen geboren werden, heb ik een klein fortuin uitgegeven aan kleren voor ze. Ik vind dat zo leuk! Dochterlief vindt het prima en taalt niet naar kleedgeld omdat ze donders goed doorheeft dat ze het in dit opzicht niet slecht getroffen heeft, en zoons hebben niet door dat ik wat veel aandacht aan hun kleren besteed. wat niet wil zeggen dat het allemaal loeidure merkkleding is hoor, ik sla echt overal m'n slag wel.
Maar nu twijfel ik wat. Dochter is 16, het wordt wel tijd hè? Aan de andere kant: ik zie geen enkel hard bewijs dat kinderen beter met geld leren omgaan na kleedgeld. Het is allemaal gevoelsmatig. En daar koop ik niet zoveel voor.

wil40
25-10-2011 om 21:52
Geen kleedgeld
Mijn 13 jarige krijgt wel zakgeld en heeft een bankrekening maar krijgt geen kleedgeld. Hij gaat alleen mee winkelen als het echt een keer moet en verder is hij blij als ik gewoon wat mee neem.
Hij kan prima met geld omgaan en kan sparen en goed overdacht geld uitgeven. Misschien dat daar over een aantal jaren kleedgeld bij gaat horen, nu nog niet.

Weer
26-10-2011 om 15:06
Ja p
ja die contributie is wel een goeie. Ik ga er eens over denken. Vind het verschil in aanpak met hetzelfde resultaat wel grappig. O jee, je denkt toch niet dat we voor niets aan het opvoeden zijn!?

Marjolein
26-10-2011 om 20:28
Ook nog gezellig samen...
alhoewel gezellig. Eigenlijk vinden we allemaal kleding kopen niet echt leuk. Dus 2 keer per jaar storten we ons in zo'n winkel, omdat het echt moet. Alles te klein zoals nu
Gisteren in een half uur: 3 vesten, 1 overhemd, 4 shirts voor 270 euro. Dus echt zuinig ben ik niet. We bespreken dan wel wat alles kost en de echt heel dure dingen kopen we niet.
Ondanks onze afkeer van winkelen maken we er altijd wel iets gezelligs van.
Maar je zult mij niet kunnen betrappen op winkel in winkel uit. Wie weet gaan ze dat wel doen als ze kleedgeld krijgen. Nu hebben ze er nog geen behoefte aan, ze zijn jongens van 14 en 12 jaar.

Vic
26-10-2011 om 20:36
Dat blijft
Naar wat ik zo hoor blijven jongens kleding met hun moeder kopen tot ze het huis uit gaan, of tot ze een vriendin krijgen die het leuk vindt om te winkelen.

Vera*
26-10-2011 om 20:38
Marjolein
Dan bof je waarschijnlijk nog dat je zonen een makkelijke maat hebben.
Met dochter kan ik een hele middag winkel in winkel uit gaan en dan nog eigenlijk niet geslaagd zijn omdat kleding gewoon niet past/niet mooi staat/niet lekker goed zit. Dochter heeft een vrouwenfiguur in een te klein lichaam en dan is het zoooo moeilijk.
Dochter houdt trouwens ook niet van kleding passen, als het zonder zou kunnen..........
Vera
Vera

Marjolein
27-10-2011 om 09:08
Vera,
Dat maakt het inderdaad heel vervelend, als je zo lang door moet zoeken. Mij paste ook nooit iets bij de eerste maat die ik probeerde, dat maakte het ook nodig om altijd te passen. Tegenwoordig weet ik iets beter wat wel lukt en weet ik bij sommige kledingstukken meteen al, laat maar.
Op dit moment lukt het bij de oudste wel heel snel met bovenkleding. Spijkerbroeken (andere worden niet gedragen) zijn meestal wel moeilijker. Al hoeven die ook niet echt te passen, ze moeten hangen
Jongste zit tussen tafellaken en servet. Voor kindermaten te groot, of de grootste maten zijn op. Voor XS vaak nog te iel. Nu krijgt hij veel doorgeschoven van zijn 16 maanden oudere broer, maar dat is per definitie niet leuk. Want niet cool. (?!) Hij mag ook altijd een paar nieuwe shirts uitkiezen en in de winter een vest of trui, maar dat is nu dus nog niet gelukt.

Juliea
27-10-2011 om 12:39
Bedrag bepalen
Het lijkt mij heel moeilijk om het bedrag te bepalen. Ik heb drie kinderen en er wordt veel doorgeschoven en ook krijgen ze wel eens wat. Soms groeit de één hard en soms de ander. Soms heeft de één pech met kleding bijvoorbeeld snel een gat erin of slechte kwaliteit en dan de ander.
Voor de één zou ik snel te hoog uit kunnen komen en voor de ander te laag. Nee het lukt mij niet om tot een bedrag te komen. Beter is dan om ze mee te nemen en te zeggen dat je nu 2 broeken en 2 truien nodig hebt en dat ze maar zien hoe ze dat doen voor bijvoorbeeld 100 euro.

Marjolein
27-10-2011 om 16:36
Leuk a.
Klinkt goed! Wat gezellig dat jullie nog steeds samen op pad gaan.

Vic
29-10-2011 om 10:33
Jetteke
Jouw zoon heeft vriendinnen en een zus. Een jongen gaat meestal niet alleen kleding kopen, en ook niet met een stel vrienden.

sunny38
03-11-2011 om 16:41
Waarschijnlijk loop ik ook achter
Ik heb een dochter van 12 die ook nog geen bankrekening en bankpasje heeft.
Er is eigenlijk nog geen vast bedrag afgesproken van wat we geven,ze krijgt in ieder geval regelmatig geld om wat op school te kunnen kopen,meestal zo'n 5 euro per week.
Kleedgeld heb ik eigenlijk nog helemaal niet over nagedacht,ze krijgt nu nog kleding van de kinderbijslag,ze weet wel wil ze een duur kledingstuk dan blijft er weinig over voor andere kleding.
Haar telefoon betalen wij nu nog. Ze wil wel graag een krantenwijk voor eigen geld maar mag nog niet,dat mag pas met 13 jaar. Dat wordt ze pas in augustus maar dan zal ze wel meer zelf moeten gaan betalen als nu.
Oh je en dochterlief houdt ook helemaal niet van kleding passen,dus waarschijnlijk zal ik haar er ook op moeten gaan wijzen dat het tijd is voor iets nieuws.
Een eigen bankrekening en bankpas vind ik nu nog niet echt noodzakelijk,dus loop er waarschijnlijk ook in achter.

Stenna
06-11-2011 om 14:25
Zakgeld geen kleedgeld
Hoi,
wij geven zoon van 15 geen kleedgeld. Hij gaat sowieso zelf geen kleding kopen, dat geld zou dan naar games gaan ofzo. Kleding boeit hem niet, die koop ik (voor zijn vader ook overigens...). Hij krijgt 10 euro zakgeld per week waarvan hij het meeste spaart, op zijn bankrekening. Koopt af en toe games of kadootjes, gaat af en toe uit, maar is verder helemaal geen spender.
groet,
Stenna

Mirjam
06-11-2011 om 16:59
O, gelukkig..
Ik ben dus niet de enig die nog niet aan kleedgeld doet. Als de kidneren ( 15 en 12) kleren nodig hebben dan ga ik gezellig samen met ze de stad in. Dus ik betaal dan de kleding, Dochter van 15 wil ook geen kleedgeld en ze heeft ook niet eens veel kleding nodig omdat ze ook niet aan de laatste trends meedoet, gelukkig.
En dat zakgeld en kleedgeld als leergeld worden gezien dat weet ik echt niet. ik geloof dat niet zo. Dat leren ze vanzelf wel, denk ik dan.
Is met meer dingen zo. Wij wonen wat buitenaf en de buren hebben 4 jaar lang meegefietst om de kinderen verkeersveiligheid mee te geven naar de basisschool. Ik heb dat 4 keer gedaan, zag dat ze goed uitkijken en dat was het dan. Niet dat ik te lui ben om te fietsen hoor, maar ik denk ook dat ze veel dingen vanzelf wel leren.

Marjan Vlaardingerbroek
08-11-2011 om 13:03
Geldezel
Mijn zoon (bijna 13) had een rekening en pasje, ik vond dat o zo handig zelf opladen ov kaart, zelf geld sparen en uitgeven. Zijn zakgeld ging er soms op als hij niks contant nodig had (lees geen snoep). Kind blij, wij blij. Tot een kwade dag hij iets had waar hij geen geld voor had en van ons ook niet kreeg toen wist iemand een oplossing. Hij zou duizend euro krijgen als hij zijn pasje even leende, kreeg hij drie dagen later weer terug werd hem vertelt. Nadat wij zijn pasje miste, geblokkeerd. paar dagen later 3000, = op zijn rekening, wij weer verbaasd naar de ing gebeld, bleek dus om gestolen geld te gaan wat er dus niet afgekund had omdat wij alert geweest waren. Dus kortom wij hebben ons lesje geleerd, voorlopig tot hij gaat werken geen bankrekening. Mijn idee niet te jong beginnen en heel alert blijven.

kaatje43
09-11-2011 om 17:20
Tja marjan
Of duidelijk met je kinderen de risico's bespreken van het hebben van een bankrekening. je leert ze tenslotte ook op te letten bij pinnen, i.v.m. diefstal of skimmen. Dit zijn nou eenmaal de risico's waar je mee om moet leren gaan. Als hij 18 is kan hij ook als geldezel gebruikt worden.

Alice66
14-11-2011 om 22:26
Beheer rekening
Mijn dochter heeft een bankrekening en pas, die heeft ze nodig op school om te chippen. Haar bankrekening bestaat uit alleen maar zakgeld. Ze kan niet rood staan. Bij € 0 houdt het pinnen op. Er kan inderdaad alleen gestort worden, maar dat is nog niet gebeurt gelukkig.

Antje74
17-11-2011 om 10:48
Hoge bedragen
Ik lees hier toch wel best hoge bedragen voorbij komen. Mijn zoon van 15 houdt van kleding en winkelen en krijgt 25 euro kleedgeld. Hij leert op koopjes te letten en gaat voornamelijk tijdens de uitverkoop shoppen. Wil hij die dure merk-spijkerbroek, dan zal hij moeten wachten tot de uitverkoop, sparen, of er zak- of foldergeld bij moeten leggen. Ook schoenen en jassen betaald hij zelf. Maar nooit miskopen want hij moet letten op kwaliteit en of hij het ook volgend jaar nog leuk vindt. Impulsaankopen zitten er niet bij.
Ondanks/dankzij dit heeft hij een goed gevulde kledingkast en ziet er hip en verzorgd uit.
Ik denk dat als het bedrag aan kleedgeld te hoog is er niet zo heel veel van geleerd zal worden.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

sus-anne
17-11-2011 om 18:10
Antje
krijgt jouw zoon € 25 per maand?is hij al uitgegroeid?
Mijn dochter van 14 krijgt € 50 p/m.
zij is nog volop in de groei en heeft momenteel elke drie maanden nieuwe broeken nodig,dat redt ze niet met € 25 per maand.
Als zij uitgegroeid is zou het met dat bedrag wel lukken denk ik.

Irene
17-11-2011 om 19:25
Sus-anne (ot)
"zij is nog volop in de groei en heeft elke 3 maanden nieuwe broeken nodig".
Wil je zeggen dat je dochter 4 kledingmaten in een jaar groeit?? Wouw!

Vic
17-11-2011 om 20:02
25 euro is weinig!
Het Nibud adviseert 60 euro per maand. Ik denk dat ik voor mezelf aan 25 euro per maand zit, maar dan moet je je kleding echt dragen tot de gaten erin vallen

tonny
17-11-2011 om 20:27
Fietsen en slijtage
Hier thuis waren er een paar bij wie broeken altijd op een vaste plek doorsleten door het fietsen; het schijnt dat niet iedereen daar evenveel last van heeft. Maar in zo'n geval zijn er helaas geregeld nieuwe broeken nodig, ik denk dat de spijkerbroeken van nu wat minder lang meegaan dan die van ons, vroeger.

sus-anne
18-11-2011 om 08:17
Irene
ja,dochter( klein en tenger) is vorige winter gaan groeien( ze zat in maat 158),eerst werden haar broeken te kort,in het voorjaar nieuwe broeken gekocht,daarna ging ze in de breedte groeien,ze kreeg heupen ,dus weer nieuwe broeken,en na de zomervakantie kon ze weer nieuwe broeken kopen.Ook bloesjes ,shirtjes en jasjes werden heel snel te klein.
ze valt nu in dames maat 36/38 ,dat zijn dus 4 maten per jaar.
en dan begin je met €25 kleedgeld niet veel.

sus-anne
18-11-2011 om 08:18
Tonny
Dat probleem herken ik,hier moeten ze nogal ver fietsen naar school (uur per dag) en altijd op dezelfde plek ontstaat er een gat in die spijkerbroek.