Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Evian

Evian

20-03-2011 om 12:03

Fris

Ik heb gisteren mijn brugklasser opgehaald van een FRIS-feest. Hij zat met drie andere vriendjes bij me in de auto en het beeld dat ik van de avond kreeg was dat er voortdurend was 'geschuurd' en 'getongd'. Met wie deed er blijkbaar niet zo veel toe. Het aantal wel; een soort wedstrijd tussen de vier mannen ...
Of ze het he schuren en tongen ook echt leuk vonden werd mij ook niet duidelijk ... Ik vond het een treurige bedoening en vind die FRIS-feesten een stom initiatief. Overdrijf ik?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

20-03-2011 om 12:30

Mja

Ik word er ook niet diepgelukkig van hoor, al gaan mijn kinderen er niet heen. Maar ik weet wel dat kinderen soms enorm tegen elkaar opbieden maar dat de helft van de "wapenfeiten" gewoon niet kloppen. Maar ja, je wilt niet onderoden voor de anderen....

Johanna

Johanna

20-03-2011 om 14:06

Stom

Dochter is hier twee keer heengegaan. Het ging haar echt om het dansen maar de anderen, voornamelijk jongens waren alleen maar aan het klieren,duwen en trekken. Dus het is bij twee keer gebleven. Ik heb haar niet gehoord over zoenen en schuren, maar zij had toen nog de leeftijd dat jongens "ranzig" waren, dus daar is ze ver bij uit de buurt gebleven.
Nu is ze 15 en mag ze soms uit van mij (ze drinkt niet, lust ze niet eens) maar het lastige is dat ze nergens officieel naar binnen mag, tenminste die paar keer dat ze gaat probeert ze het natuurlijk wel, haar vriendje is 17 en haar vriendinnen zijn al 16. Nou ja, nog een paar maanden wachten dan mag het officeel wel, maar ik vind het nu wel jammer voor haar, die paar keertjes dat ze eens gaat zou ze van mij best naar een danscafe mogen. (ze is 1.80 en ziet er uit als 18)... op een bepaalde leeftijd val je overal tussen, als is het niet voor lang, maar voor een puber is een half jaar toch wel heel lang.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2011 om 15:26

Dochter

Mijn dochter ging er twee/drie jaar geleden ook wel eens heen en zij vond het leuk. Ze had er vooral veel plezier met haar vriendin.

Frisparty's

Tja, onze zoon is 2x geweest. H9j wordt er niet heel blij van. Het leukste vond hij, was de mac achteraf

Ach

in principe bestaan frisfeesten al heel lang.
toen ik een brugpieper was hadden we elk jaar een klassenfeest,er kwam geen drank aan te pas ,wel sigaretten,en we schuifelden en tongzoenden allemaal.
en ja,als de ene jongen niet lekker zoende probeerde je de volgende,zo ging dat toen,en zo gaat dat nog steeds.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2011 om 22:59

Nou...

niet om onaardig te doen, maar meisjes van die leeftijd die zo deden werden toch wat ordinair gevonden bij ons op school.

Eens met kaaskopje

Wij hadden wel dit soort feestjes toen ik 12/13 was. Maar tongzoenen deed je alleen met je vriendje als je die had. En niet met allerlei verschillende jongens op 1 avond. EN volgens mij dochter zijn die meiden er wel op de feetsjes waar zij komt, maar daar kijken de meeste meiden toch emt wat medelijden naar. Meiden die met alle jongens aanpappen zijn hier zeker niet de populairste, al vinden ze dat zelf vaak wel...

Fiorucci

Fiorucci

21-03-2011 om 07:02

Oh?

Oh dat herken ik helemaal niet, dat rijtje jongens afwerken, in die tijd was het al heel wat als je een vriendje had...zeker op die leeftijd!

Puck

Puck

21-03-2011 om 09:02

Net als kaaskopje, mach en fio

Ik herken het ook helemaal niet van feestjes van vroeger dat het heel normaal was om een hele rij jongens achter elkaar uit te proberen. Dus ik ben het er niet mee eens dat het vroeger heel normaal was en nu dus nog steeds.

Maylise

Maylise

21-03-2011 om 21:03

Op die leeftijd?

Met 12/13 jaar was ik echt nog niet bezig met jongens kussen. Nu was dat wel in het stenen tijdperk natuurlijk In de brugklas was er één meisje die voor het eerst een jongen zoende. Dat was groot nieuws. Iedereen wilde weten hoe dat was. De jongens hadden wel allemaal zogenaamd al met heel veel meisjes gezoend. Allemaal meisjes die ze op feestjes of vakanties waren tegen gekomen en die dus verder helemaal niet kende Imaginaire meisjes dus De jongens zaten volgens mij allemaal nog met hun autootjes en lego te spelen en te vissen op de dijk en zo. Ach, wij speelden ook nog met poppen toen.
Vriendjes en zo begonnen pas in de derde te spelen en alsnog was zoenen met heel veel jongens zeker niet de gewoonte. Er waren wel een of twee meisjes die dat deden maar daar werd dus ook flink over geroddeld.
De meeste meisjes toen waren echt nog heel braaf terwijl het toch begin jaren 70 was, wat wel als een wild tijdperk wordt gezien.

Kusspelletjes

ja ,die kusspelletjes waren heel populair op de klassenfeesten,maar ook op verjaardagsfeestjes,die we toen fuijes noemden
ik was toen 13 ,het was 1975.

Kusspelletjes

deden wij volgens mij al op de basisschool. Maar dan bedoel ik gewoon een heeeel klein vluchtig kusje op de wang. Met veel gegiebel, vooral in de brugklas. Maar dat is wat anders dan rijen jongens af om te tongzoenen.Tongzoenen deed echt maar een enkeling en dan ook nog met een min of meer vast vriendje.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2011 om 00:53

Welterusten

Toen wij op kamp waren in de derde klas van de mavo kwamen de jongens ons allemaal welterusten zeggen en toen inderdaad wel met een zoen. Dat had een hoog giechelgehalte, het was gewoon erg grappig.

kus

kus

22-03-2011 om 01:02

Het verandert ook nooit he

Wordt het niet eens tijd om jongens en meisjes ook op dit gebied als gelijken te zien? Jongens worden in dit draadje niet als ordinair weggeschreven.

Niet ordinair

ik vind het sowieso niet ordinair.
kinderen van 13,14 zijn nou eenmaal aan het experimenteren,en daar hoort tongzoenen ook bij.
Als ik terug kijk naar mijn eigen jeugd gebeurde dat toen ook al op die leeftijd,dus het verbaasd me dat veel ouders er nu bij hun eigen kinderen van schrikken.

Evian

Evian

22-03-2011 om 08:41

Terug naar fris

Ik vind dat zoenen ook niet erg. E die spelletjes die worden beschreven zijn in mijn ogen vriendelijker dan de sfeer op de FRISfeesten. Wat mij vooral tegenstaat is de massaliteit (2000 kinderen) en het onpersoonlijke ervan. Denk je dat die jongens weten wie ze hadden gezoend? Nop. En schuren is voor mij ook wat anders dan schuifelen. Schuren doe je van achteren en onverwacht. Is het oevrdreven een parallel te trekken met aanranden?

koentje

koentje

22-03-2011 om 08:52

Hoe kom je aan die wijsheid?

Schuren doe je van achteren en onverwacht. Is het oevrdreven een parallel te trekken met aanranden?

naar mijn idee is schuren hetzelfde alleen een ander woord voor schuifelen. "Van achteren en onverwacht' dat is inderdaad gewoon een soort aanranding.

fris

fris

22-03-2011 om 10:25

Koentje

Dat vertellen de kinderen. Ik heb net voor je gegoogled www.hoemoetje.com/schuren/ Een van de laatste punten in deze how to is 'Zorg dat je toestemming hebt van je partner' en -heel geestig - 'want misschien heeft die ander wel ergens gelezen 'hoe moet je slaan'.
Nou dat stukje hadden de mannetjes bij mij in de auto niet toegepast Ze zijn nog jong, dus we leggen het ook wel uit (ik heb in de auto m'n mond gehouden). Maar, ... terug naar de frisfeesten, bleh

Evian

Evian

22-03-2011 om 10:26

Koentje

die reactie van 'fris' hierboven is van mij 'Evian' (lastig zo'n gelegenheidsnick)

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2011 om 14:04

Schuren, evian

Schuren is bij mijn weten al jaren een ander woord voor schuivelen.
Als een jongen onverwacht tegen het achterste van een meisje gaat staan poetsen zou ik hem een lel verkopen. Dat soort dansen vind ik sowieso iets raars, maar dat zal misschien een generatieprobleempje zijn.

Evian

Evian

22-03-2011 om 14:22

Kaaskopje

Over die variant heb ik het dus ... en over 12-jarigen

Schuren en schuifelen is bepaald niet hetzelfde

je hebt een update nodig Kaaskopje.

Dat 'onverwacht' is in het echt totaal niet onverwacht, daar draait het nou juist om.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2011 om 01:11

Bromvlieg

Ik begrijp dat, maar ik vraag me af of Evian dat begrepen heeft. Daarom zei ik ook: Als een jongen onverwacht tegen het achterste van een meisje gaat staan poetsen zou ik hem een lel verkopen... Ik ga er van uit dat het meestal met toestemming van het meisje is. Als het niet met toestemming is zou ík zo'n joch een lel verkopen als ik dat meisje was.

Evian

Evian

23-03-2011 om 11:13

Onverwacht

mijn 12-jarige jongens doen het wel onverwacht. Het is een sport/spelletje. Dank daarom dat ze gewoon ngo enti toe zijn aan dit soort happenings. mijn zoon gaar er i.i.g. voorlopig niet meer heen.

Sarcas

Sarcas

23-03-2011 om 14:04

Niet zo heel fris

Dochterlief is in haar tijd regelmatig naar Frisfeesten geweest, en heeft daar uitgebreid over verteld. Een hoop van de feestgangers waren helemaal niet zo fris, want die dronken zich flink in, maar dat terzijde.

Schuren (nee, da's echt iets heel anders dan schuifelen…) vond ze in het begin geheel niet interessant. 'Al die jongens die zomaar van achteren tegen je aan komen staan en met hun stijve tussen je billen wrijven'. Ik herhaal; 't is echt iets anders dan schuifelen…

Er zijn zat filmpjes van Frisfeesten te vinden. Hier bijvoorbeeld:


http://www.youtube.com/watch?v=qjLc6QSSy7g

Inclusief korte schuurmomenten. En ja, schuren kan ook van voren, of in de sandwich. Klik wat video's aan van andere Frisfeesten, en stel je wellicht wat naïeve mening bij over de onschuld van de feestjes…

S.

Netel

Netel

23-03-2011 om 14:48

Frisfeest

Dochter van bijna 13 is twee keer geweest en gaat voorlopig niet meer. Het dansen vindt ze ontzettend leuk, jongens zijn niet bijster interessant (of het moet díe ene zijn) en verder is het druk en te heet en doet driekwart van die meiden waar zij nog niet mee bezig is.
Veel verschil met vroeger zie ik niet zo. Wij hadden die feesten ook, al heetten ze toen jeugdsoos, en wij tongden flink, maar dan wel met onze vriendjes en anders niemand.

Maylise

Maylise

23-03-2011 om 20:59

Als ik het zo hoor

Als ik het zo hier lees en wat ik wel eens heb gehoord van anderen zijn dit niet het soort feesten waar ik mijn kind heen zou laten gaan. Ik denk niet dat dingen als "schuren" en zoenen met relatief vreemden nou echt iets is waarvan ik ze wil laten denken dat dit normaal is.

Fiorucci

Fiorucci

24-03-2011 om 06:58

Maylise

Dat ben ik helemaal met je eens.

Verenigingsfeestje

Man was als bestuurslid een aantal jaren terug op een verenigingsfeestje waar door de jongelui ook zo werd 'geschuurd'.
Hij verbaasde zich zeer, maar de andere volwassen bestuursleden vond 'dat dat moest kunnen, wij zijn toch ook jong geweest'. Dat hij zich verbaasde, vond men maar ouderwets.

Lel verkopen

Mijn jongste(13)heeft een jongen uit de klas die haar uitzocht om te 'schuren' écht een lel verkocht. Het was met 'proud marrie' van tina turner. Lievelingslied van dochter, en met 'rolling' kwam hij opeens uit het niets dus achter haar staan schuren. De 'lel' kwam waarschijnlijk van de schrik. Maar kwam behoorlijk hard aan,jongen was sprakeloos (grote jongen, klein tenger meisje) en de rest van de groep ook. Jongste is naar buiten gegaan en wat meiden achter haar aan, jongste was nog steeds woest. Buiten gekomen begon ze te huilen van schrik, leraar kwam voorbij en wilde weten wat er was. Om niet het hele verhaal uit de doeken te hoeven doen (beschamend om aan je leraar te vertellen) hebben ze gezegd dat de jongen dochter liet schrikken en zij 'm een lel verkocht had. Tot dochters grote verdriet had ze nu óók nog door die rotzak haar lievelingslied gemist. Die leraar ging verhaal halen bij de dader die het verhaal bevestigde (hij was w.s. allang blij dat dochter niet alles uit de doeken had gedaan) en zijn excuses aanbood zelfs. Om het goed te maken moest hij hetzelfde lied bij de disco aanvragen.
Sinsdien kijken de jongens in de klas met iéts meer respect naar jongste. Dáár moet je afblijven want die kán uithalen! Is het idee geloof ik, hahaha.
Dochter vertelde het wel thuis, ik schrok er ook van,Dit is eerste klas v.o.! Dus 11,12 en 13 jarigen! Oudste kende het verschijnsel ook wel en vond het dus doodnormaal maar gaf ook aan dat ze niet met hun poten aan háár moeten zitten want dan zal ze ze 's even leren (grote sterke dochter dus dat komt wel goed).
En was zeer met haar zusje eens dat ze zich daar niet voor moet 'lenen'.
Hier dus 2 meiden die niet gediend zijn van die schuurspelletjes. Volgens hun is het ook alleen ter meerder eer en glorie van de jongens en écht niet leuk voor meiden.
Oudste zei ook : 'Dat doé je toch niet! Daar léén je je toch niet voor!' (is 17).
In hun ogen is het meer een spelletje voor meiden die zich hoerig gedragen en opgewonden jongens die daar gebruik van maken.En zó willen ze niet zijn.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.