Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Wijntje

Wijntje

02-09-2012 om 22:26

Frisfeesten een goed idee?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

06-09-2012 om 20:40

Normaal

Wijntje:
"En hoe peuter ik dochterlief aan het verstand dat het NIET normaal is?????"
Dat gaat je (in die woorden) niet lukken, want wat je dochter ziet en hoort, is dat het 'normaal' is -in de betekenis van 'gewoon, veelvoorkomend, acceptabel'.

De vraag is eigenlijk, waarom je het afkeurt -want dat is de basis voor een gesprek met je dochter.

Maylise

Maylise

06-09-2012 om 23:30

Wijntje

Ik zou in jouw geval met mijn dochter gaan praten over jongens en seksualiteit in zijn algemeenheid. Veel heeft namelijk ook te maken met je eigen visie hierop. Ik zou proberen uit te leggen dat schuren een intieme handeling is en net zoals je niet zomaar iedereen zou kussen en ook niet in het openbaar zou zoenen schuren ook niet een handeling is die je met iedereen hoort te doen. Ik zou haar proberen bij te brengen dat ze veel meer waard is dan als een lust object te dienen voor allerlei jongens. Ik zou met haar praten over eigenwaarde en jezelf bewaren.

Ik kan me wel voorstellen dat het lastig is als je in een omgeving zit waar iedereen het doet. Hier wordt schuren toch vooral als iets gezien wat ordinaire tieners doen en niet iets wat zij ooit zouden doen. In hun omgeving wordt daar juist laatdunkend over gepraat.

Maylise

Maylise

06-09-2012 om 23:34

Yura

Het kan zeker voordelen hebben. Mijn zoon wilde rond zijn 17de altijd graag naar een hele grote disco in de buurt. Daar gebeurden soms rare dingen. Ik was dus best wel blij dat hij en zijn vriendengroep (vooral allochtone jongens) eigenlijk nooit naar binnen mochten. Praktisch gezien dan. Principieel vind ik het schandalig. Maar wat doe je er aan. Het is in en in triest als je er over na gaat denken maar helaas komt discriminatie overal voor.

Later wilde zoon zelf gelukkig ook niet meer naar die disco dus voor een keer werkte het zeker in mijn voordeel. Al zag zoon het zelf natuurlijk niet zo.

Stenna

Stenna

07-09-2012 om 00:23

Nostalgisch

word ik hier van. Ineens voel ik me weer 14, boos en opstandig dat ik nooit uit mag van mijn gereformeerde vader. Want op feesten, daar werd geschuifeld! Daar hoorde je veel over. Alleen door snolletjes natuurlijk.

Nu bij ons omgekeerde wereld: ik vind dat puberzoon eens wat meer uit moet gaan (thuis achter de xbox ontmoet je geen meisjes). Hij wil niet. Als ik had gemogen!!! Of zou ik nu nog kunnen gaan, denken jullie? Inhalen?!

Zal je zoon leuk vinden stenna!

Hahaha, vraag 's aan je zoon?
Maar ik ben bang dat ie net zo reageerd als je vader
groeten albana

Hier ook 'not-done'

Hier komt schuren ook voor, maar word het ook gezien als iets dat ordinaire tieners doen. Dat groepje meiden dat zich 'opzichter' kleed word er wel mee lastig gevallen...(dat jongens dat proberen) maar zelfs die willen het niet en weren de jongens af. Dat boezemt jongste behoorlijke angst in...die vind het 'eng'. Vooral volgens mij omdat er dan allerlei dingen kunnen gebeuren die je niet ziet aankomen (handen op borsten leggen b.v.). Van het idee alleen al gruwt jongste. Ze was ooit 1 keer behoorlijk ontdaan omdat op een schoolfeest (waar in principe schuren verboden is, maar blijkbaar was het toch voorgekomen) 1 van de jongens waar zij mee voetbalt schuurde met een haar totaal onbekend meisje, maar dat is al een jaar geleden ofzo, toen ging ze nog niet eens naar frisfeesten. Jongen kwam daardoor in een totaal ander 'licht' te staan voor jongste en bij de meiden die nog met die jongens spelen was het hét gesprek van de dag. Voetbalmaatje was veranderd van aardige jongen die leuk kan voetballen in potentïele engerd. Ik geloof dat die storm van toen al weer is gaan liggen...ze voetballen nu weer wel met hem in ieder geval (oud basisschoolklasgenoot) en dan is het écht voetballen, gewoon hier voor de deur.
Er word hier ook wel geschuifeld....Zoals wij dat deden en dat word minder gezien als ordinair en is ook toegestaan met je vriendin b.v.
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

07-09-2012 om 10:01

Stenna

Stenna:
"Nu bij ons omgekeerde wereld: ik vind dat puberzoon eens wat meer uit moet gaan (thuis achter de xbox ontmoet je geen meisjes). Hij wil niet. Als ik had gemogen!!! Of zou ik nu nog kunnen gaan, denken jullie? Inhalen?!"
Je mag best -ga maar eens zoeken op 70-80-90s parties; daar zitten vooral 40-plussers.

Alto's

Inderdaad Fiorucci hebben mijn kinderen niets met schuren en frisfeesten. Hoewel ik ook wat verbijsterd ben van dat gebeuk in een moshpit en grungen dat mijn zoon bont en blauw thuiskomt. Ik kan niet onthouden hoe die 'happenings' met metalbands en dergelijke heten. En de kledij is nog altijd decent, spijkerbroek en legerbroek, grote T-shirts met enge dingen of stripfiguren.
Daar ben ik wel blij om. Dochter durft niet eens naar een schoolfeest. Die gaat nog gezellig met mij mee naar familie en vrienden.
Mijn nachtmerrie is dat die kinderen met groepjes vrienden in Spanje of Polen gaan feesten, voortdurend dronken en van disco naar disco. Of iedere zaterdag indrinken met grote groepen vrienden naar de stad of zo. Dat vond ik vroeger zelf ook niets. Ik zeg niets, want dan gaan ze het misschien zelf nog doen ook, uit pubertegendraadsheid.
Sommige dingen heb je misschien mazzel als ouders. Zo'n frisfeest lijkt me erg, maar ja, wat doe je als je kind dat nou eenmaal interessant vind?

Tirza G.

Tirza G.

07-09-2012 om 22:16

Nog eentje, krin

Als ik nou toch bezig ben

Men should be offended when someone claims that women should prevent rape by not wearing certain things or not going certain places of not acting certain way.
That line of thinking presumes that you are incapable of control. That you are so base and uncivilized that it takes extraordinairy effort for you to walk down the street without raping someone. That you require certain dress code be maintained, that certain behaviors be employed so that maybe today, just maybe, you won't rape someone.
It presumes that your natural state is rapist.

Tirza

krin

krin

08-09-2012 om 08:40

Dat, dus

Is wat ik bedoelde. Aan de andere kant: is de natural born rapist niet jarenlang het feministische manbeeld geweest?

Stenna

Stenna

08-09-2012 om 10:49

Pointe

De boodschap in mijn nostalgie is niet helemaal aangekomen, geloof ik. Wat mijn herinnering aangeeft is: 14/15 jarigen die willen feesten en ouders die zich dan zorgen maken over wat op die feesten allemaal gebeurd, qua seksueel getinte probeersels, dat is van alle tijden.
Zijn jullie niet jong geweest? Heb ik zo'n goed geheugen voor mijn leeftijd?

Fiorucci

Fiorucci

08-09-2012 om 18:33

Stenna

Ja, ik ben jong geweest, maar geschuurd werd er echt niet op feesten....een beetje 'slowen' hooguit.

krin

krin

08-09-2012 om 21:34

Jong geweest

Ja, jong geweest. Nee, geen feesten zoals de frisfeesten in sommige beschrijvingen hierboven. Wel schoolfeesten, maar daar gebeurde niet zoveel, en avondjes hangen met vrienden (m/v), en daar gebeurde wel het een en ander. En een keer in de maand, geloof ik, was er op zondagmiddag disco in het buurthuis, en daar werd aan het eind van de middag wel eens geschuifeld, en er verdwenen wel eens stelletjes naar de zoenmuur achter op de parkeerplaats.
Natuurlijk is het uitproberen van alle tijden, maar dat 'schuren' is wel nieuw. En het idee dat je naar frisfeesten zou gaan om te 'leren' uitgaan voor later als je 18 bent is trouwens angstwekkend geniale marketing.

Frisfeesten=buurthuisdisco

Hier zijn de frisfeesten gewoon hetzelfde als de 'vroeger' geörganiseerde buurthuisfeesten...
Het is zelfs in de zelfde locatie.
Alleen waren er vroeger meer 'buurthuisfeesten' op verschillende plekken en afhankelijk van waar je woonde en bij welke 'groep' je hoorde ging je naar het ene of het andere buurthuisdisco-gedoe. Die buurthuizen zijn gefuseerd, samengegaan of werken intensief samen ook w.s. onder druk van de gemeente en omdat het anders niet meer uit kon. En sámen organiseren ze nu dat ene 'frisfeest' in de grootste locatie die ze hebben. Ook 1 keer per maand. Alleen in de zomervakantie zijn er wat meer (ook voor de pubertoeristen w.s.) om de 2 weken is het dan.
Ik zie als ik de website bekijk zelfs veel 'bekende' namen, namen die ik als puber ook al tegenkwam in die buurthuizen. Toen waren ze de discjocky, nu zitten ze in het bestuur of toen waren ze de uitsmijter en nu de p.r. medewerker
groeten albana

Ojaahhh la bamba

dát heb ik mijn dochters verteld. Bij ons was het ook zo dat de rollen omgedraaid werden, dat de meiden n jongen uitkoos uit de cirkel en daar mee ging zoenen (1 zoen als hij niet wilde , maar als ie wel wilde was dat je kans op meer..).
Toen heel spannend....mn dochters (ik verteld ehet op hun FRIS-leeftijd) vonden het erg ranzig en ordinair.
Zo heeft elke generatie wel iets denk ik!

Tinus_p

Tinus_p

10-09-2012 om 09:23

Zonde

Tirza:
Men should be offended when someone claims that women should prevent rape by not wearing certain things or not going certain places of not acting certain way.

That line of thinking presumes that you are incapable of control. That you are so base and uncivilized that it takes extraordinairy effort for you to walk down the street without raping someone. That you require certain dress code be maintained, that certain behaviors be employed so that maybe today, just maybe, you won't rape someone.

It presumes that your natural state is rapist."
Het lastige is, dat deze mening iig in bepaalde orthodox-gereformeerde kringen wel degelijk heerst -en waarschijnlijk ook daarbuiten. De mens is immers zondig, slechts geneigd tot alle kwaad, en belast met de erfzonde sinds de zondeval van Eva die zo dom was om te luisteren naar de slang in het paradijs (de tale Kanaáns mag je verder zelf opzoeken).

Stenna

Stenna

10-09-2012 om 23:10

Papa!

Tinus, ben jij mijn vader?!

Mea Proefrok

Mea Proefrok

13-09-2012 om 20:58

Geweldig

Stenna, Berber en cobi, hartelijk dank voor de buikspieroefening. En ja, zwaar-religieuzen denken wel degelijk dat mannen wandelende hormonenbommen zijn die zichzelf niet in de hand hebben. Vandaar die boerka's (of die lange katoenen rokken met harige benen eronder). Ik heb al wel vaker gedacht dat het vrij amusant is dat die mannen niet doorhebben dat ze vooral zichzelf belachelijk maken met zo'n standpunt.
Er is trouwens ook nog een ander aspect, dat van de 'license'. Lastig begrip om te vertalen, laat staan uitleggen. In elke cultuur en subcultuur zijn er veelal ongeschreven codes voor gedrag en kleding. Elke cultuur heeft ook 'hoerencodes' om het maar even heel kort door de bocht zo te noemen. Heel jonge meisjes die bewust of onbewust met hun kleding en gedrag tegen die code aanschurken, roepen wel degelijk agressie op (want dat is het uiteindelijk, agressie, dominantie, verovering etc.). Hoewel ik zowel de code als de agressie ten zeerste afkeur en betreur, vind ik het wel belangrijk dat meisjes zich bewust zijn van die codes.

Mss vat ik het te zwaar op, maar...

s vat ik het te zwaar op, maar is het écht grappig bedoeld, of toch ook wellicht cynisch en wordt het geloof (n beetje) belachelijk gemaakt? Ik weet niet zo goed wat ik er bij moet denken of voelen? Ik ben gereformeerd en ik laat mijn dochters (gewoon) naar FRIS gaan, terwijl ik ze dus wel wijs op de mogelijke (onterechte)gevolgen van wat ze (onbedoeld) kunnen uitstralen met kleding.
Ik weet dat er ''in onze kringen'' er soms ook wel anders over gedacht wordt, maar ik heb nog nooit gehoord dat men dit soort Bijbelteksten erbij haalt.

Ik denk rugby

dat het als komisch cynisch bedoeld is. Zo heb ik het iig opgevat. Ik kan het wel waarderen

Maylise

Maylise

14-09-2012 om 12:21

Beheersing

Persoonlijk ken ik deze argumenten ook wel uit gelovige kring. Compleet met verwijzingen naar de bijbel over hoe vrouwen zich dan wel moeten kleden.

Bijvoorbeeld: 1 Timotheus 2:9-10
1 Petrus 3:2-5

In gelovige kringen (Christelijk, Moslim en Joods) zijn er genoeg mensen die zich enorm druk maken over hoe een vrouw zich zou moeten kleden om vooral geen aandacht te trekken. Dit geeft inderdaad de boodschap af dat mannen beesten zijn die bij het zien van een vrouwenlichaam zich niet meer in kunnen houden.

Nu wil ik niet zeggen dat daar geen kern van waarheid in zit. Er zijn genoeg mannen die zich inderdaad niet in kunnen houden. Echter ook als je in burka gekleed over straat gaat loop je het risico verkracht te worden.

Ik weet niet of hier ooit serieus onderzoek naar is gedaan maar ik kan me voorstellen dat er genoeg mannen zijn die als een vrouw zich sexy kleed of zelfs maar naar hun kijkt ze er dus om vraagt en het dus wel zal willen. Er zijn helaas genoeg mannen die inderdaad die mentaliteit hebben.

Het vervelende is dat je principieel nog zo kunt vinden dat je niet je aan moet passen aan de heersende moraal maar je leeft nu eenmaal in de maatschappij en om hierin enigzins geacepteerd te worden pas je tot op zekere hoogte je aan.

Ik vertel mijn dochters dus inderdaad om niet al te korte rokjes te dragen vanwege want mensen zullen vinden. Principieel vind ik dat geen fijne dingen om ze op te moeten wijzen maar praktisch gezien is het beter dat ze zich hiervan bewust zijn. Mochten ze dan alsnog een andere keuze maken dan is dat hun beslissing.

Maylise

Maylise

14-09-2012 om 12:23

Volwassen

Die keuze mogen ze overigens pas maken als ze volwassen zijn en een beter overzicht hebben van wat wel en niet kan. Tot die tijd zeg ik regelmatig nee.
Overigens zijn mijn oudste en jongste dochter erg braaf. Met mijn middelste dochter heb ik wel vaak aanvaringen gehad over kleding en uitgaan en dergelijke. Dat wilde ze al op jonge leeftijd en dat mocht gewoon niet. Eerst maar wat ouder worden dan kun je daarna zoveel uitgaan als je wil.

Evanlyn

Evanlyn

15-09-2012 om 11:20

Boerka

Een boerka is trouwens niet handig als anti-rape device. Je kan er namelijk niet hard in wegrennen. Tenzij je er een wapen onder verbergt natuurlijk, maar dan krijg je weer problemen met de politie.

Laat alle mannen een voorbeeld nemen aan zigeuners

Ik kijk graag naar programma's over woonwagenbewoners/travelers. Die beschouwen zichzelf als goed katholiek en houden er conservatieve normen en zeden op na. Meisjes mogen geen verkering hebben, trouwen op jonge leeftijd en gaan als maagd het huwelijk in. Ze mogen niet zonder begeleiding op stap en zijn voorbestemd om kinderen te krijgen en het huishouden te doen. Scholing en werk vinden ze niet wenselijk. Maar die meisjes en vrouwen gaan ontzettend uitdagend gekleed en zie je op hun feesten onwaarschijnlijk wulps dansen, pure sexbewegingen zijn het. Maar de mannelijke woonwagenbewoners kunnen zichzelf uitstekend beheersen.

skik

Nou skik geweldig goed voorbeeld

Sorry hoor, maar vind je bijdrage werkelijk nergens op slaan. Lekker voorbeeld zo'n cultuur. Ik vind de mannen die ik ken (familie, vrienden, vrienden van kinderen en collega's) helemaal prima mbt hun houding tov vrouwen.
Kleding en seksueel geweld hebben volgens mij niet zoveel met elkaar te maken. Er worden zelfs bejaarde vrouwen misbruikt, die liepen vast niet in een mini-rokje.

Caz

Caz

17-09-2012 om 09:01

Skik

even een beetje OT; ik zat deze week dus naar dat programma te kijken van de travellers en ik kreeg er van allerlei indrukken van maar niet de indruk dat ze zich konden beheersen. Jee zeg, wat een stelletje

Eh, dames

Ik refereerde uitsluitend aan het verband wat religieuze groeperingen leggen tussen de zelfbeheersing van mannen en de kleding van vrouwen. Voorbeelden die in voorgaande postings werden gegeven waarin beschreven werd dat mannen erkennen dat ze zichzelf kennelijk niet in de hand kunnen houden bij het zien van zelfs maar het kleinste deel van een vrouw, waaruit ze concluderen dat vrouwen zichzelf dan maar van top tot teen moeten bedekken om zichzelf tegen de ontembare mannelijke driften te beschermen.

De woonwagenbewoners en fundamentele religeuzen houden er voor een groot deel dezelfde opvattingen op na over de plaats van de vrouw in de samenleving. Maar waar sommige zwaar religieuze mannen al bronstig schijnen te worden van het zien van een pluk haar, lijken de zigeunermannen zich prima te kunnen beheersen als vrouwen in al hun glorie voor ze staan te kronkelen. Dat moet je ze toch nageven!

Wat ze verder allemaal doen of laten, daar doe ik geen uitspraak over, want dat heeft met deze discussie niets te maken.

skik

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2012 om 12:44

Precies de moraal

Die in zoveel religies en maatschappijen heerst. Meisjes mogen niks, er wórdt over hen beslist. Maar het verschil in kleding tussen een burka en een traveller-meisje is opvallend. En dat terwijl de dames in burka dat aan moeten trekken om ze te beschermen tegen mannen.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2012 om 12:45

Reclame

Een aantal jaren geleden was er een reclame voor een geparfumeerde deodorant: Impulse. De tekst: men can't help acting on Impulse. Het beeld: een klas dames die een mannelijk naaktmodel aan het tekenen zijn. Er loopt een dame langs met Impulse op en hoepsiewoepsie, kijk nou toch eens wat er gebeurt. Alle dames moesten er van grinniken. Die arme man, kan het niet helpen. Slachtoffer van de parfumindustrie.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2012 om 13:23

Stenna

Als je het leuk lijkt om nog te 'party-en', dan kun je eens kijken of je naar een 40UP party kunt gaan. Allemaal mensen van rond en boven de veertig die losgaan op 'hun' muziek. Ik ben er vorig jaar ook geweest, met veel plezier. Alleen waren mijn knieën het er niet meer zo mee eens dat ik herinneringen aan het ophalen was, want ik heb twee weken pijnlijke knieën gehad na afloop. Doe dus schoenen aan die soepeltjes mee glijden op de dansvloer

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.