Marijke Anoniem
05-07-2010 om 14:58
Geef ik ze nou teveel of te weinig geld?
Hoi, (even een andere nick, anders wordt het misschien te herkenbaar)
Hier het lijstje van geld wat ik mijn kinderen per maand geef:
10 euro beltegoed per maand
10 euro zakgeld per maand
50 euro kleedgeld per maand
iedere maand mag er een boek gekocht worden (ongeveer 15 euro)
Ik vind dat eigenlijk wel voldoende, maar toch komen ze iedere keer weer zeuren om geld en doen ze of ze het verschrikkelijk slecht hebben ten opzichte van haar vriendinnen (voornamelijk dochter zeurt, zoon krijgt deze bedragen pas per september, zodra hij naar de middelbare school zal gaan) Ze wil geld voor de kermis, als ze eens bijna te laat op school is en dus geen tijd heeft om broodjes te smeren, dan wil ze geld mee, soms zeg ik, doe maar van je eigen geld, maar dat vind ze eigenlijk belachelijk.
Ze is bijna 15 jaar.
Is dit te weinig of teveel? (ik woon in een omgeving waar veel meiden gewoon een iphone krijgen of een scooter als ze 16 worden, tja...maar wij zijn maar gewone mensen met gewone inkomens)
Marijke A.

Vera*
05-07-2010 om 16:04
Hier
Puberzoon krijgt 20 euro per maand en daar moet hij alles voor doen, van beltegoed tot kadootjes en consumpties. Ook krijgt hij 50 euro kleedgeld per maand.

Dakar
05-07-2010 om 16:06
Ik vind het genoeg hoor
Mijn dochter, van veertien, vijftien in november krijgt 40 euro kleedgeld en 12 euro zakgeld. Beltegoed krijgt ze als het hare op is, en aangezien ze dat systeem niet misbruikt houden we het zo. Kadootjes voor vriendinnen betaald ze zelf maar dat houden ze onderling netjes qua bedragen. kermisgeld zou ik wel geven, hoef niet veel te zijn maar gewoon dat ze het idee heeft dat jullie toch wel extra geven. Geld omdat ze te laat is en op school haar eten moet kopen zou ik weer niet doen.(heb makkelijk praten dochter krijgt altidj warme maaltijd op school) Dat is haar eigen verantwoordelijkheid
Ze moet maar een oppasadresje zoeken voor haar extra uitgaves, dat vind je toch wel in NL
Dakar

Brianna F
05-07-2010 om 18:26
Hier
vanaf hun 16e 45 euro kleedgeld, 25 euro zakgeld (gebruiken geen mobiel) en met de jaarlijkse kermis 20 euro extra.
Daar komen ze mee uit. Oudste had veel kleding nodig, vond ze zelf en heeft er een baantje bij gehad.
Je kunt jouw portemonnee niet vergelijken met ouders uit de buurt en ik zou er zeker niet in proberen mee te gaan. Bij sommigen kan nu eenmaal meer en ze zullen ook met dat soort verschillen om moeten leren gaan.

emma43
05-07-2010 om 20:41
Nieuwsgierig
Hoe doen jullie dat met bioscoop,zwemmen,terrasje pakken,wk kijken met groep vrienden en dan iets drinken???
Mijn dochter heeft 20 euro zakgeld,20 euro beltegoed.
Maar ze redt het echt niet iedere maand met 20 euro.

sus-anne
05-07-2010 om 21:54
Bioscoop e.d
hier krijgen ze 15 euro zakgeld p/m en 50 euro kleedgeld.
ze moeten er alles van doen,feestjes,zwembad ,bioscoop ,beltegoed,terrasje.
dochter van 13 ging standaard twee weken achter elkaar naar de bios,en dan was haar geld op.
Nu gaat ze af en toe naar de bios,neemt dan drinken mee,als ze gaat zwemmen betaald zij de entree,eten en drinken van thuis mee.
en op=op.
wil ze meer dan moet ze een baantje zoeken.
uiteindelijk zit ik ook niet elke week in de bios en in het zwembad en op het terras,dus ook onze kinderen moeten leren om keuzes te maken.

Brianna F
05-07-2010 om 22:48
Keuzes maken emma
Als ze dat allemaal willen wat jij opnoemt, dan wordt het hoog tijd voor een bijbaan, want ik zou er niet over peinzen dat allemaal te gaan financieren. Net wat Sus-anne zegt: je zit toch ook niet elke week in de bioscoop, terras, restaurant of wat dan ook.

Kaaskopje
06-07-2010 om 00:49
Betaal al een aantal jaar hetzelfde
Mijn jongste, nu 17, krijgt iedere maand 25 euro zakgeld en krijgt van de kinderbijslag in 1 x 150 euro. Dit kreeg ze ook al toen ze 15 was. Gemiddeld genomen dus 75 euro per maand. Sinds ze 16 is heeft ze, na de nodige aanmoediging om werk te zoeken, het licht gezien en verdiende in eerste instantie met oppassen een aardig bedrag per maand en later kwam daar een baan bij een supermarkt bij.
Jouw dochter is 'nog maar' 15 en dus nog wat jong voor de serieuze arbeidsmarkt. Op die leeftijd komt het meestal neer op vakkenvullen of krantenbezorgen. Als ze dat wil doen is het prima natuurlijk. Ziet ze dat niet zitten dan zou ze oppasadressen kunnen zoeken. Met een beetje moeite is er altijd wel iemand te vinden die een oppas nodig heeft. Dus als ze steeds meer geld wil hebben hoef je haar er alleen maar aan te herinneren dat ze een baantje kan gaan zoeken of haar te vragen of ze al vorderingen maakt met een oppasadresje.

Yta Chalne
06-07-2010 om 07:02
Ook al
Iedereen krijgt op Ouders Online dus gewoon zo'n beetje hetzelfde als jouw dochter. Niet teveel of te weinig dus (in ogen van ouders...) Ook hier een vergelijkbaar bedrag, en bijbaantjes; dochter met ongeveer dezelfde leeftijd als de jouwe verdient zo'n 120 euro per maand bij. Ze komt altijd uit en spaart flink voor grote projecten (nieuwe meubels voor haar kamer, een ticket naar NY). Overigens geef ik geen apart bedrag voor beltegoed.

albana
06-07-2010 om 08:15
Ook
Hier krijgt 16 jarige 20 euro zakgeld en 40 euro kleedgeld en daar moet ze alles van doen. Zwemmen, bios,uitgaan etc.etc.
Daarbij werkt ze....oppassen zeker 2 tot 3 keer per maand (verschillende gezinnen) en vakkenvullen heeft ze tot voor kort gedaan.Nu heeft ze een vakantiebaantje op een camping,de reacreatie helpen.
Verdient goed, want is hele dagen (8 uur) en ze krijgt 3 euro per uur.(is 24 euro per dag,gemiddeld 4 dagen per week)
groeten albana

Maxime.M
06-07-2010 om 11:43
Redelijk hetzelfde dus
Hoi,
Ik zie dat iedereen hier ongeveer hetzelfde bedrag geeft. Ik had voor de kermis inderdaad al 25 euro gegeven, alleen heeft ze dat heel lief gedeeld met haar broer en 2 andere kinderen van vrienden die ze meenam. (ze is n.l. ook nog eens heel gul, en niet alleen van mijn geld, ook van dat van haarzelf) maar ze zal toch moeten leren, dat op ook echt op is.
Bijbaantjes...daar heeft ze geen zin in, dus ik moet echt niet meer gaan betalen dan dit (ik ging echt twijfelen of ik geen knirperige ouder was, man wil ze namelijk meer geven iedere keer) alleen ik wil ze ook de waarde van het geld leren, we hebben hier nou eenmaal geen geldboom in de tuin staan.
Maxime
(ik ga dus op dezelfde voet verder)

Iddi
07-07-2010 om 23:03
Ook hetzelfde maar wel bijbaantje
Ik vind ook dat je genoeg geeft.
Dochter van 15 krijgt 25 euro zakgeld, 50 euro kleedgeld. Hiervan moet ze alles kopen; bios, terras, eten/drinken, kadootjes, beltegoed. De winterjas en 1 paar schoenen vallen niet onder het kleedgeld, daar zorgen wij voor met de afspraak dat wij de prijs bepalen, wil ze daar overheen dan moet ze zelf bijleggen.
Omdat ze ook altijd veel geld nodig heeft voor kleding is ze op haar 14e een folderwijk begonnen. Verdiensten 7,50 per week voor 2,5 uurtjes werk. Nu ze 15 is, is ze in een winkel aangenomen en verdient ze 3,50 euro per uur.
Ik heb ook altijd gezegd dat ze vanaf 15 serieus een bijbaantje moet gaan zoeken, ook om bij te dragen in de dure schoolreizen die er aan zitten te komen.

Paal
11-07-2010 om 13:54
Iets meer
Hier krijgt dochter 15, 60 euro kleedgeld, 20 euro zakgeld en 10 voor beltegoed. Aangzien dit in 1x gestort wordt loopt het wat door elkaar. Maar te weinig is het altijd, volgens haar. De rest krijgt veeeeeeeeeeeeel meer. Bioscoop, zelf betalen, en op verjaardagen, sinterklaas een bon vragen. Komt ze een heel eind mee. terras? Niet mijn probleem. Beltegoed is sowieso een heet hangijzer. Wij betalen wel 2x per jaar 50 euro voor schoenen en 1x per jaar een jas, tot 50 euro. De rest is voor haar.
Ondertussen heeft ze een bijbaantje en merkt ze hoe snel dat extra geld op is. Sleutels kwijt? Toch zo weer 5 euro weg, niet van mijn geld. Wat ik nopg wel eens doe is bh's kopen. Dat gaat dan van de grote hoop 2x per jaar, moeder dochter samen.
Ze wil nu graag dat ik haar geld bewaar. En ze gaat het opschrijven, waar het aan uit wordt gegeven.
zegt ze!

Ilse Mulder
13-07-2010 om 07:42
Klinkt zeer redelijk
Eerlijk gezegd vind ik het goed klinken hoor.
Wij hebben twee zoons (9 en 14) en een dochter van 11. Mijn oudste zoon heeft een mobieltje maar moet zijn beltegoed zelf betalen van zijn zakgeld en bijbaantje. Onze dochter krijgt volgend schooljaar een mobiel met 20 euro beltegoed van ons en daarna moet ze zelf voor het opwaarderen sparen. Wij stimuleren dat ze de mobiel alleen gebruiken om gebeld te worden.
Voor het zakgeld hanteren wij nu de regel "je krijgt betaald naar je leeftijd" dus van 9 to 14 euro.
Jongens zijn op op hun 14e nog niet zo bewust van kleding geloof ik en dat komt nog uit onze zak. Wat is een goede leeftijd om te beginnen met kleedgeld?

emma43
13-07-2010 om 09:56
Ik kan het niet ,hoor.
Ik vind het zo moeilijk.
Dochter had afgelopen week-end,2 feestjes,een examenfeest en een verjaardagsfeest van 2 vriendinnen,dan was zondagavond de finale van de voetbal.Dochter mag niet zomaar uit,alleen als er iets speciaals is.Alleen is nu haar 20 euro zakgeld op.Dus dan zou ze deze maand niets meer kunnen?Dat gaat me echt niet lukken.Ze had natuurlijk thuis kunnen kijken naar de wedstrijd,maar ik denk dan ook,hoevaak gebeurd het dat Nederland in de finale speelt,ze is nu jong,heel haar vriendengroep ging naar het dorp.Dan laat ik haar ook gaan.En verjaardagen ,daar gaat ze gewoon naartoe.Met cadeautje.
Ik ben nu wel aan het denken gegaan over een baantje,maar daar heeft ze geen tijd voor.Ze moet echt wel tijd steken in school,ze heeft dyslexie,dus moet ze toch iets meer voor doen.En ze moet voor de pony's zorgen als het vakantie is en als het geen vakantie is ,in het week-end en 1 avond door de week.Ik denk dat ik haar daar maar iets voor ga geven dan.Want daardoor heeft ze geen tijd voor een baantje.Krijgt ze het niet cadeau,dan moet ze er toch ook iets voor doen.
Ilse,ik denk dat de leeftijd voor kleedgeld voor ieder kind anders is.Mijn dochter heeft ook geen kleedgeld.
Ze vraagt er ook niet om.En ik vind dat prima.

Maxime.M
13-07-2010 om 10:26
Wat is een goede leeftijd om te beginnen met kleedgeld?
Als het nooit genoeg is wat je koopt. Als je in de winkel constant discussies hebt over de prijs van hetgeen ze willen hebben. Als je al twee tassen vol kleding hebt en ze nog even naar een andere winkel willen omdat ze daar ook nog wat gezien hebben Mijn dochter was 12 en toen vond ik het welletjes. Ze was totaal niet prijsbewust, koos een vest uit van 25 euro terwijl we eerder in een andere winkel een identiek model van 15 euro hadden gepast. Oh, had ze niet gezien. Of een jeans bij H&M (is het al niet eens zo duur) 2 praktisch dezelfde, de ene kostte 19,95 en de andere 39.95. Tja.. als je dan al veel kleding wilt, neem dan niet telkens het duurste exemplaar.
Nu let ze er wel op, en natuurlijk stop ik wel eens wat geld toe, maar het word nu echt als extraatje gezien en ze is er blij mee. Vroeger was dat meer 'gewoon' om kleding te krijgen.
Zoon is nu 12 en vindt het prima wat ik voor hem meebreng, dus hij krijgt voorlopig geen kleedgeld.
Maxime

Els db
15-07-2010 om 14:54
Kleedgeld=verantwoordelijkheid
ik zou pas met kleedgeld beginnen als het kind aangeeft niet langer met moeder kleren te willen kopen maar met vriend of vriendin

Kaaskopje
15-07-2010 om 15:59
Ben ik het niet helemaal mee eens
Mijn man vindt het nog steeds fijn als ik zijn kleren koop.
Kleren kopen is een relatief veilige manier om te leren wat je met een budget kunt doen. Als het niet goed is kun je het tenslotte ruilen of terugbrengen. Ik zou daar toch echt niet mee wachten tot kind het eindelijk zelf wil doen. Sommigen hebben er zoals ik al zei nooit zin in. Met moeder kleren kopen is uiteraard helemaal niet verkeerd, maar ik zou met 12 jaar (of als je 14 een goed begin vind is daar ook niks mis mee) wel met een eigen budget beginnen. Met 15/16 jaar hebben ze vaak al wat inkomsten uit een baantje en dan is het toch fijn als kind al gewend is om zelf inkopen te doen.

Karin*
15-07-2010 om 18:47
Kleedgeld
Dochter van 11 heeft al een jaar kleedgeld. Ze gaat soms zelf, soms met mij kleren kopen. Hartstikke leuk, en ze denkt er echt over na wat ze gaat kopen, overweegt de prijs en hoe graag ze het wil hebben. Gaat prima! Ze krijgt elke maand 50 euro contant.

Karin*
15-07-2010 om 23:00
Ondergoed
Ondergoed, 1 jas per seizoen en 1 paar schoenen hoort hier bij de 'basisuitrusting', en die krijgen ze van ons.
De rest betaalt ze zelf. Een enorme groeispurt heeft ze nog niet gemaakt, dus wat ik dan doe weet ik nog niet. Waarschijnlijk waarschuwen dat ze haar kleren wat meer op de groei moet kopen?
Ik vind het kleedgeld erg leuk. Ik ben zelf enorm zuinig opgevoed en ik merk dat ik het zelf ook makkelijker heb nu ik niet bij elk kledingstuk hoef te denken of het wel verantwoord is om aan te schaffen. Ze mag het (zoveel mogelijk, ik grijp wel in als het te ordinaire kleding is) zelf bepalen en ze voelt zich erg trots en cool als ze zelf afrekent.

Annet
16-07-2010 om 07:59
Groeispurt
Mijn dochter (12) krijgt alleen kleedgeld voor bovenkleding zoals shirts en broeken.
Jas, schoenen en ondergoed betalen wij. De redenen voor schoenen en ondergoed zijn inderdaad dat ze nog groeit en ik wil wel dat ze passende spullen heeft. Ze heeft ook erg smalle voeten dus schoenen voor haar zijn duur.
Een jas vindt ik nog een te dure aanschaf voor haar om goed te kunnen beoordelen.

Kaaskopje
16-07-2010 om 13:44
Mening dochter
Dochter meent hier ook dat ondergoed niet van het kleedgeld hoeft. Ondergoed en sokken. Ik twijfel wel eens of ik het daar helemáál mee eens ben. Ik betaal het wel. Ze heeft een makkelijke maat waardoor het niet veel hoeft te kosten.

Tirza G.
16-07-2010 om 14:02
Ondergoed
en sokken gaan hier van de grote hoop. Vaak koop ik dat in de actie bij de Hema ofzo, Tirzaman en Tirzazoon hebben dezelfde sokkenmaat, hoppetee, allemaal in hetzelfde mandje. Dochter wil nog wel eens doorschieten in een interessante string ofzoiets, díe mag ze fijn zelf betalen. De basisverstrekking kan ze van mij krijgen.
Nou ja. Kon. Ze is de deur uit
Tirza

Anne ter Wee
21-07-2010 om 21:00
Vanaf de brugklas hebben ze hier kleedgeld. Ze krijgen één bedrag incl zakgeld: 40 euro per maand. Daarvan moeten ze alles betalen behalve ondergoed, een jas en 1 paar schoenen per seizoen. Soms koopt dochter extra schoenen. Uitgaan moet er ook van betaald, maar ze kunnen extra krijgen voor extra klussen. En soms als we samen shoppen betaal ik es wat extra. Daar zijn ze dan ineens réuze blij mee

mopperkont
25-07-2010 om 18:40
Hier ook ongeveer hetzelfde
Ze krijgt 50 euro per maand kleedgeld en 8 euro per week zakgeld. Schoenen betalen we half, winterjas ook en BH's betalen helemaal omdat ze een flinke maat heeft en echt een goede bh moet dragen Ze vindt ons heel gierig en ook krijgen al haar vrienden veel meer. Het systeem hebben we onlangs veranderd omdat ze van alles kocht behalve kleding en in te kleine kleding met gaten rondliep.(wel met leuke oorbellen!!) Dus nu moet die 50 euro ook echt aan kleding worden besteed. Ze heeft nu een bijbaantje, maar ik vraag me af of ze door over meer geld te beschikken er beter mee om leert gaan.