Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Geen bedtijd voor pubers?

naar aanleiding van een bovenstaand draadje: Hoeven jullie pubers niet op een bepaalde tijd naar bed? En vanaf welke leeftijd ben je daarmee opgehouden?
Die van mij zouden rustig tot diep in de nacht gaan gamen.Zijn die van julllie wel oud en wijs genoeg om op tijd te gaan slapen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nely

Nely

13-12-2011 om 12:44

Half 10

onze 12 jarige zoon (brugklas) stuur ik om half 10 naar bed. Hij heeft niet overdreven veel slaap nodig en wordt meestal uit zichzelf wakker rond 6 uur.
Op vrijdag- en zaterdagavond mag hij later naar bed.

Fiorucci

Fiorucci

13-12-2011 om 14:24

Nely

Zoon van veertien zit rustig nog gezellig te kwekken via msn als ik niet ingrijp, de opzet is 23 uur licht uit maar ik moet wel opletten dat dat gebeurt,ja. Velen zullen 23 uur laat vinden, maar als avondmens zijnde lukt het hem eerder toch niet.

Karin*

Karin*

13-12-2011 om 14:37 Topicstarter

Ze zijn 13 en 14

Ze gaan om half tien en tien uur slapen. Meestal vallen ze snel in slaap en zijn ze smorgens niet wakker voordat de wekker afgaat , dus blijkbaar hebben ze het nodig? In vakanties en weekenden is het later.

Anne Carin

Anne Carin

13-12-2011 om 15:36

Hier wel

Zoonlief (15 en 3e jaar VWO) ligt doordeweek uiterlijk 10 uur in bed. Ik herinner hem daar wel aan, anders is het zo een uur later, maar dat vindt hij niet erg. Hij is ook meestal wel moe en slaapt snel in. Dus heeft z'n slaap ook wel nodig denk ik. Hij slaapt ook altijd nog als 's morgens om 7 uur de wekker gaat. In het weekend gaat hij later maar ligt er altijd voor 12 uur in, op eigen initiatief. Dan slaapt hij ook uit natuurlijk.

merel

merel

13-12-2011 om 19:27

Hier 22.30 en 24.00

Hier 2 pubers, een van 13 en een van 16. Die van 13 moet om 22.30 naar bed en die van 16 om 24.00 uur. Altijd zijn het al avondmensen geweest (wij zelf ook) dus dit gaat prima. Om 24.00 moet alles dan wel gedaan zijn, geen gedoe meer op de gang of nog even tandenpoetsen, dat moet allemaal klaar zijn. Hier houden ze zich aan. In het weekend is het vaak een uurtje later.

21.30

Hier twee pubers van 13 en bijna 15, ze moeten om 21.30 in bed liggen, als ik het zo bekijk is dat wel erg vroeg, maar ze zijn nooit wakker om 7 uur als de wekker gaat.

Lisetje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-12-2011 om 20:07

En hier

Zoon van 14, 3e klas VO. Gaat doordeweeks meestal rond 22.00/22.30/23.00 uur slapen. Het gaat eerder richting de 23 uur dan 22 uur.

Tihama

Tihama

13-12-2011 om 20:38

Hier

Zoon van 14. We beginnen om 23 uur te melden dat hij toch wel eens zou kunnen gaan slapen. Meestal wordt het toch wel half twaalf.
Als we niets doen (uitgeprobeerd) schuift hij makkelijk op tot na 1 uur. Na een aantal dagen, is hij dan niet te genieten. Maar dat ligt dan niet aan hem, he. Dan zijn wij gewoon aan het zeuren, waardoor hij wel chagrijnig moet reageren

Dus we laten nog niet los.

Tihama

Isabella

Isabella

13-12-2011 om 22:06

Afhankelijk

Bij de oudste was er geen vaste bedtijd meer vanaf zijn twaalfde. Dit omdat hij toen uit zichzelf meestal op een redelijke tijd naar bed ging. Bij de jongste hebben we tot haar vijftiende een bedtijd gehad van 23.00 uur. Deden we dat niet dan liep ze om 1.00 uur nog door het huis terwijl ze er 's ochtends wel erg vroeg uit moest (en dat gaf altijd gesjacherijn).

Lizelot

Lizelot

13-12-2011 om 22:10

Rond half 11

Mijn dochter gaat rond half 11 naar bed,maar ze ligt dan nog vaak te internetten,ik heb geen idee hoelaat ze gaat slapen.Als ik zie dat ze een vermoeide indruk maak dan adviseer ik haar wat vroeger te gaan slapen en dan verteld ze me de andere dag dat ze telefoon en I-pod uitgezet heeft en meteen is gaan slapen,ik controleer dat niet.Na een druk week-end of een drukke dag gaat ze ook wel vroeg naar bed,soms om half negen al.Ik laat het aan haar over.

Vic

Vic

13-12-2011 om 22:58

Laat

Mijn 12-jarige heeft altijd weinig slaap nodig gehad. Ze is net om 22.30 uur naar bed gegaan, soms wordt het later. En meestal moet ze om 06.45 uur op.

Zoals bij merel

Jongste (bijna 14)22.30 licht uit, rond 21.30 naar boven (kan ook best 22.00 uur worden, moet nog brood smeren, tas inpakken, ooo,appeltje vergeten, kleren klaar leggen etc.etc.) ,oudste mag het zelf weten.
12.00 uur moet het stil zijn in huis.
Oudste (18) is de slaapkop,altijd al. Die heeft veel slaap nodig, maar heeft dat zelf héél goed in de hand.
Is het zaterdag laat geworden? Geheid slaapt ze dan 's zondags eerst uitgebreid uit en gaat ze uit zichzelf om 21.00 uur naar bed zondagavond.
Een maand terug hadden ze een 'aangepast' rooster op school, i.v.m. ziekte van 1 van de leraren waren er uren voor een bepaald vak 'uitgevallen',er was een invaller gevonden en de verloren uren moesten ingehaald. Gevolg, 3 zeer lange schooldagen (van 8.00 uur tot 17.45), ook best intensief omdat het niet haar beste vak is en dan komt de reistijd en huiswerk er nog bij. Dan gaat ze keurig rond 21.30 naar boven en is om 22.30 uur het licht uit,soms nog vóór haar zusje.
Zusje heeft altijd al weinig slaap nodig en hoewel d'r licht uit is, is die heel vaak nog wakker als wij naar bed gaan....
groeten albana

Marjoleine64

Marjoleine64

14-12-2011 om 10:41

Hier

twee jongens 12 en 14, brugklas en 2e klas. Ze liggen er doordeweeks om half 10 in, en lezen dan nog wat. Meestal gaat bij jongste voor 10 uur het licht uit, bij oudste soms wat later. Oudste heeft altijd meer behoefte gehad aan slaap, maar is een echt avondmens (en kan dus in het weekend ook echt uitslapen). Jongste is altijd op tijd wakker. Door de week moeten ze er om half 7 uit, en om 7 uur de deur uit.
Marjoleine

Karin*

Karin*

14-12-2011 om 13:42 Topicstarter

Verschillend

Redelijk wat verschillende tijden dus, en die van mij moeten in vergelijking wel wat eerder dan anderen... Ik zal ze maar niet mee laten lezen.
Ik ben zelf nogal een slaapkop, ik zou het liefst 9 uur slapen per nacht, en over een tijdje zullen zij wel later naar bed gaan dan ik. Hopelijk zijn ze dan verstandig genoeg om op tijd te gaan?

Als t aan dochter ligt

Ik ben ook zo'n slaper hoor, kan best om 22 uur slapen
Ik herinner met wel dat mijn moeder vroeger ook eerder sliep als ik.
Dochter moet wel naar boven en tanden moeten gepoetst zijn. Ik waarschuw wel om 22.15 dat ik wil dat ze het licht uit doet, dan duurt het vaak nog even. t lontje wordt wel wat korter anders....
Zoon(12) ligt om 20.45 in bed en slaapt 3 dagen dan ook in. Hij moet echt op tijd naar bed( heeft een hartafwijking en zijn rust echt nodig) maar dat vindt hij,terecht, af en toe best lastig.1 dag mag hij een NCIS-achtig programma kiezen wat hij graag wil zien zodat hij ook zijn favo programma heeft. De gids wordt dan ook uitgeplozen op zondag

Stenna

Stenna

14-12-2011 om 23:19

22.00 tot 15 jaar

zoon moest tot 14e om 22.00 uur in bed liggen, nu met 15 om 22.30 uiterlijk (liefst eerder). Met straf van een dag geen internet als het later wordt (zie boven draadje ook). Ook in het weekend of vakantie. Hij slaapt nooit uit nl. Er zijn natuurlijk wel eens uitzonderingen (feestje, ver bezoek oid).

21.30

Rond 21.30 ligt mijn 13 jarige zoon in bed. Ik stuur hem naar bed.`s Morgens om 6.20 uur moet hij er uit.

Maylise

Maylise

15-12-2011 om 14:48

Niet vast

Mijn zoon van 17 regelt alles zelf. Hij ligt er soms om 1 of 2 uur in maar ook wel eerder als hij moe is. Net als ik is hij meer een nachtmens.

De jongste twee (14 en 12) stuur ik op een gegeven moment naar bed als het heel laat dreigt te worden. Zeker jongste gaat nooit uit zichzelf. Dochter heeft ook wel veel slaap nodig en zij gaat ook vaak uit zichzelf. Meestal rond 22uur/22:30 uur begin ik ze aan te sporen maar dochter gaat ook vaak eerder.
Ze moeten allebei rond 7:00 op.

Als ze net een film zitten te kijken mogen ze die wel uitzien of zo, het is geen gouden regel.

Maylise

Maylise

15-12-2011 om 19:05

Verwonderlijk

Wat me altijd wat verbaasd in deze rubriek (maar tegelijk ook interessant is) hoe verschillend er met bepaalde onderwerpen wordt omgegaan. Hier draadjes over jongens van 17 met vrouwen van 50 en over de kerstdagen doorbrengen bij je vriendje & dan hier weer een draadje over kinderen van dezelfde leeftijd die op een bepaalde tijd naar bed moeten.

Het zullen ongetwijfeld niet dezelfde mensen zijn die in beide draadjes reageren maar ik verbaas me enorm over het contrast. Aan de ene kant is het volkomen normaal dat verkering blijft logeren en dat kinderen een deel van de kerst doorbrengen bij de schoonouders maar aan de andere kant mogen kinderen van dezelfde leeftijd niet eens bepalen hoe laat ze naar bed gaan.

Ik kan dat zo niet met elkaar rijmen. Aan de ene kant zo volwassen dat je er een eigen leven op na mag houden compleet met schoonfamilie maar aan de kant wel om 22h er in moeten liggen.

Het zijn ongetwijfeld ook niet dezelfde ouders maar het contrast in deze rubriek tussen onderwerpen is regelmatig een onderwerp van verbazing.

Fiorucci

Fiorucci

15-12-2011 om 21:26

Maylise

In de draad over verkeringen die blijven met kerst of 'snachts heb ik het over mijn oudste zoon van 19. In deze draad over mijn jongste zoon van 14, vandaar wellicht het contrast..

Fiorucci

Fiorucci

16-12-2011 om 06:48

Cobi (ot)

Nou diep verlangen, nee hoor, maar als je meisje het zo onwijs leuk zou vinden, why not?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2011 om 01:05

Cobi

Mijn dochter was vorig jaar met kerst nog 17. Ook nog jong dus. Ik denk dat ze uit traditie de kerstdagen bij beide ouderstellen heeft doorgebracht, ze hadden de dagen keurig ingedeeld, inclusief momenten voor de wederzijdse opa en oma's, en uiteráárd zodat ze elkaar dan beide kerstdagen klokje rond konden zien. Mijn oudste dochter vindt dit soort dagen eigenlijk een ramp, de jongste is nogal plichtsgetrouw. Ik begrijp de oudste, maar doordat ikzelf nogal aan tradities hang waardeer ik het wel dat mijn jongste zich op dit soort dagen makkelijk invoegt. Thuis en bij een verkering thuis.

Isabella

Isabella

23-12-2011 om 12:03

Slechtere concentratie

Kwam toevallig volgende berichtje tegen op het internet. http://www.ntvg.nl/publicatie/Slaapgebrek-zorgt-voor-verminderde-prestaties-bij-pubers/volledig

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.