Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Judith

Judith

15-08-2011 om 09:31

Geen contact met leeftijdgenoten in vakantie

Hoi,

Ik schrijf hier even over mijn puberzoon van bijna 15. Wanneer er gewoon school is, maak ik me eigenlijk nooit zo'n zorgen, maar elke vakantie ben ik weer een soort van radeloos door het eindeloze gecomputer en het weinig e initiatief van mijn kind.
Hij is met ons ruim twee weken naar een camping geweest waar veel jongeren waren. Dat gaat dan goed: hij zoekt de anderen op en gaat met een groepje bij het kampvuur zitten.(hij mag geen laptop mee). Maar dan komen we thuis, hij duikt achter de computer om er pas weer vandaan te komen wanneer de school weer begint. Hij speelt voornamelijk games, doet weinig aan Hyves of msn.
Ik probeer hem steeds te stimuleren om anderen op te zoeken, af te spreken, een keer te gaan zwemmen, een keer iets anders te doen.....het helpt niets, hij doet het niet en blijft op zijn kamer zitten.
Het is lastig om hem maar 1 of 2 uur per dag de computer toe te staan. Dan gaat ie de rest van de dag een beetje hangen, lezen of in de tuin liggen, maar dan verandert er eigenlijk nog niets. Het zet hem niet aan tot het nemen van meer initiatief.
Ik weet niet waarom mijn zoon zich zo isoleert: durft hij niemand te bellen, is dat raar op deze leeftijd?, boeit het hem niet?, ik heb echt geen idee. Met hem hierover praten levert ook niet veel op.
herkennen jullie dit? en hoe moet ik hiermee omgaan? Gewoon loslaten en zijn gang laten gaan? Of nog meer stimuleren?

gr, judith

gr, Judith

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja hoor,gewoon loslaten

dat gedrag herken ik wel,vooral bij 14 en 15 jarigen.
ik vind het niet zorgelijk.sommige jongeren vinden het nou eenmaal heerlijk om even niets te hoeven,lekker doen waar je zelf zin in hebt.
overigens mogen ze hier maar anderhalf uur p/d op de pc in de vakantie,ook de tv mag alleen s,avonds aan,soms bij heel slecht weer mogen ze overdag een film kijken.
verder hangen ze in de tuin,op hun kamer ,lezen .
vanaf hun 15e stimuleer ik ze wel om een vakantie baantje te zoeken,want zij mogen het dan wel lekker vinden om de hele dag te hangen,ik zelf kan er niet zo goed tegen

Rembrand

Rembrand

15-08-2011 om 12:07

Hier hetzelfde laken en pak

Wij zijn al twee weken terug van vakantie en de heren slapen lang uit, gaan vervolgen achter de computer zitten en komen alleen uit hun kamer om te eten en naar het toilet te gaan. Ik heb het opgegeven om er tegen te strijden. Vanmorgen ging jongste zoon opeens naar het zwembad nadat een klasgenootje aan de deur kwam.
Volgende week gaat het hele spul weer naar school. Zal niet meevallen om terug in het schoolritme te komen denk ik....
M.

Tirza G.

Tirza G.

15-08-2011 om 12:26

Wat

is precies je probleem?

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

15-08-2011 om 13:39

Mja

Zoon loopt zijn krant een keer per week,heeft twee keer gitaarles per week, slaapt uit,spreekt gemiddeld een keer per week iets af (meestal naar een festival gaan met een groep) en verder...slapen,hangen,computeren,gitaarspelen.
Een ik...ik herken mezelf erin,toen ik 14 was, ik vond het zalig, die eindeloze zomers, waarin niks hoefde.

Serwe

Serwe

15-08-2011 om 14:02

Hier

Een van de jongens is bijna altijd op pad met zijn vrienden. Hij spreekt elke dag wel af met en meestal met meerdere mensen. Hij staat volop in het sociale leven en er gaat geen dag voorbij zonder een leuk uitje

De andere jongen is veel meer thuis. Hij speelt computerspellen, leest dikke fantasy boeken, speelt guitaar, maakt mooie dingen van hout, doet van alles in en om het huis en kijkt naar films. Af en toe spreekt hij af met vrienden om meestal iets sportiefs te doen of hij gaat met zijn broer mee als deze afspreekt met vrienden. Er komt ook wel eens een vriend hier thuis. Hij gaat soms samen met zijn broer mountainbiken. Verder is hij vooral veel thuis. Hij geniet van het niets hoeven en van de hele dag door kunnen doen waar hij nu zin in heeft. Hij rommelt graag in en rond het huis.

Een heel verschil tussen beide jongens maar ik heb bij allebei het idee dat ze zich prima voelen en het goed naar hun zin hebben.

winacoye

winacoye

16-08-2011 om 18:10

Hier ook....

Maar dan een 12-jarige dame. Wat ik ook voorstel, het maakt niet uit. Vriendinnen bellen? Hmm, die ziet ze straks toch niet meer (ze gaat naar een andere school). Bovendien gaan die toch alleen maar chillen....
Ze zit dus de hele dag achter haar laptop, voornamelijk naar films of herhaalde series te kijken. Af en toe leest ze een boek (op haar bed). Als ik voorstel dat boek in de tuin te lezen, zodat ze in ieder geval nog even buiten komt, wordt ik ook weer raar aangekeken.
Jongere zusje gaat inmiddels weer naar school en ik ben ook weer aan het werk, maar er komt geen verandering in haar gedrag. Blijkbaar vindt ze het wel prima zo. Maar goed, vrijdag gaan we de boeken halen en dan kan ze dinsdag naar haar nieuwe school!

Mayke70

Mayke70

17-08-2011 om 19:25

En ook hier

Heel erg herkenbaar. Mijn puber is 13 en zit ook alleen maar achter de computer te gamen. Hij heeft dan wel veel online vriendschappen. Ook ik probeer hem te stimuleren eens af te spreken met klasgenoten maar daar heeft hij geen behoefte aan en geen zin in.

Op vakantie is hij 3 weken lang op pad geweest en hing hij elke avond met een grote groep op het strand. Vond hij reuze gezellig maar eenmaal thuis...

Tjah, ik zou het liever anders zien maar probeer het maar los te laten en het op zijn eigen manier te laten doen.

Monique D*

Monique D*

18-08-2011 om 17:30

Vakantie!

Dochter (14) kan de hele dag tv kijken, msn-en, pingen, twitteren en hyven na het uitslapen. Zij mopperde dat haar beste vriendin nog steeds met vakantie is (wij zijn nog 2 dagen naar Beglië geweest en dat is het) en heeft nog een andere vriendin met wie ze op die manier communiceert. Ik laat haar gaan, over twee weken is de vakantie voorbij en dan begint het strakke leven weer (school, huiswerk, etc.).
Zoon (16) heeft veel vrienden waarmee hij gaat gamen, playstationnen, voetballen, bij elkaar films kijken, stappen en bij elkaar (uit)slapen. Heeft ook een baantje voor de weekends. Moet volgend jaar eindexamen doen in Havo 5. Lekker toch?
Ook moeders heeft twee weken vrij en geniet enorm van de weken waarbij de klok niet bepaalt. Dat is vakantie. Zo laden wij op om er straks weer flink tegenaan te gaan.
Geniet er nu van, want straks is de heerlijke vakantie voorbij.

Lynna

Lynna

18-08-2011 om 19:26

Ik laat los en ex stimuleert

Ik laat mijn bijna 15- jarige dochter gewoon doen wat ze wil. Ik praat er wel over met haar, stel dingen voor maar als ze belt met meiden uit haar klas en die kunnen of willen niet houdt het op.

Ex daarentegen wil dat ze elke dag meiden belt of die wat af kunnen spreken en als dat niet lukt is de vakantie een goede gelegenheid om je te verrijken. Dus om allerlei dingen te gaan leren...

In jouw geval zou ik vragen aan je zoon of hij op deze manier een fijne vakantie heeft en wel afspreken dat hij jou ondersteunt met wat klusjes.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.